Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeniitti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 575
    • 127.0.0.1

    Originally posted by Juuzmo View Post
    Jos vaikutus on vähänkin siihen suuntaan mitä ennen&jälkeen kuvat lupaa niin pätevältä aineelta vaikuttaisi
    Laitetaan ennen/jälkeen -kuvat kunhan ehtii sutata.

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 559
      • Espoo

      VW:n paisuntasäiliössä öljyä

      Sanokaapa mitkä ovat vaihtoehdot ja missä todennäköisyysjärjestyksessä syyksi, kun VW 1,9 tdi:n paisuntasäiliössä oli reilusti öljyä.

      Lohko halki?
      Kansi halki?
      Kannentiiviste?
      Turbo?
      Öljynlauhdutin?
      Joku muu?

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5271
        • Pirkkala

        Originally posted by hietase View Post
        Sanokaapa mitkä ovat vaihtoehdot ja missä todennäköisyysjärjestyksessä syyksi, kun VW 1,9 tdi:n paisuntasäiliössä oli reilusti öljyä.

        Lohko halki?
        Kansi halki?
        Kannentiiviste?
        Turbo?
        Öljynlauhdutin?
        Joku muu?

        Kannentiivisteelle isoin veikkaus.
        Jos sinulla on älytön tuuri, on lämmönvaihdin sotkenut öljyt ja vedet. Sehän on kohtuu yleistäkin 2.5tdi pumppusuutin koneessa mutta ei 1.9 koska siinä se on erilainen
        Last edited by Urpo_rotta; 06-02-2018, 21:38.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7086
          • Forssa

          Olisi tutulla e46 jääratarassina.
          Ews kiukkuaa.
          Milläs tavalla saa ews:n ohitettua tai toisen boksin koodattua? Löytyy toisesta autosta toimiva boksi. Jos sen pystyy jollain koodaamaan autoon?
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • L.H
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2481
            • Lohja

            Originally posted by hietase View Post
            Sanokaapa mitkä ovat vaihtoehdot ja missä todennäköisyysjärjestyksessä syyksi, kun VW 1,9 tdi:n paisuntasäiliössä oli reilusti öljyä.

            Lohko halki?
            Kansi halki?
            Kannentiiviste?
            Turbo?
            Öljynlauhdutin?
            Joku muu?
            Öljynsuodattimen jalka.
            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 559
              • Espoo

              Originally posted by hietase View Post
              Sanokaapa mitkä ovat vaihtoehdot ja missä todennäköisyysjärjestyksessä syyksi, kun VW 1,9 tdi:n paisuntasäiliössä oli reilusti öljyä.

              Lohko halki?
              Kansi halki?
              Kannentiiviste?
              Turbo?
              Öljynlauhdutin?
              Joku muu?
              Tämä homma jäi nyt auki, sillä työkaveri myi autonsa vikakuntoisena.

              Auto siis ajettiin korjaamolle vianmääritykseen. Varsinaista vikaa ei koskaan työkaverilleni (nainen) koskaan sanottu, kerrottiin vain että ”pitää laittaa vaihtomoottori 4500 euroa, tätä ei kannata korjata”. Vianmäärityksestä veloitettiin 150 €, mutta kun älyttömän hintaiseen urakkaan ei suostuttu, ei autolle tehty enää mitään. Se jäi siis korjaamon pihaan työkaverin sanoin osin purettuna, eli ajokelvottomana.

              Omaan nenään koko homma haiskahti ja pahasti. -08 Golf 260 tkm ajettuna ja säännöllisesti huollettuna.

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1193
                • Muhos

                Auton akkuun stanssattu "FEAK". Mitenkäs tuosta tulkitaan että kuinka vanha tuo on?

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Saako GT:stä asetettua takaspoilerin ”talviasentoon” vai hakkaako tuollainen jatkuvasti edestakaisin, otin kuvan edellä menneestä gt:stä aamulla kun hymyilytti spoilerin edestakaisin liikkuminen ja sivuilla näkyviin lumipaakkuihin stoppailu.

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Onko jotain helppo käyttöistä ohjelmaa jolla voi laskea tai visuaalisesti vertailla kaasun virtausta putkessa/mutkassa. Oon tätä aikaisemminkin googletellut, mutta en löytänyt vastausta.

                    Onko virtausteknisesti paras ns. mandrel bend taivutus vai semmoinen joka suurella säteellä ulkokehältä ja sisältä pieni ärrä, mutta terävä pois?
                    Joo, mutu ja yleinen mielipide on että mahdollisimman loiva kurvi, mutta miten on?

                    En löytänyt parempia esimerkkejä. Mutta tuota alinta tyyppiä näyttää olevan monella merkillä esim imupuolella kurvi juuri ennen kaasuläppää, vaikka tilaa olisi ollut tehdä suuremmalla R:llä oleva mutka.
                    Kaasuläpän/imusarjan saa tuolla alemmalla mallilla lähemmäksi kurvia ja turbulenssista kenties vähemmän vaivaa kuin että loivan kurvin jälkeen putkea olisi ja siihen muodostuu turbulenssia merkittävästi enemmän jo ennen kaasuläppää. Kaasuläpän jälkeen turbulenssilla ei kai niin väliä, kun ns. vapaaseen tilaan virtaa (imusarjan "kammio")


                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3408
                      • Kotka

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Onko jotain helppo käyttöistä ohjelmaa jolla voi laskea tai visuaalisesti vertailla kaasun virtausta putkessa/mutkassa. Oon tätä aikaisemminkin googletellut, mutta en löytänyt vastausta.

                      Onko virtausteknisesti paras ns. mandrel bend taivutus vai semmoinen joka suurella säteellä ulkokehältä ja sisältä pieni ärrä, mutta terävä pois?
                      Joo, mutu ja yleinen mielipide on että mahdollisimman loiva kurvi, mutta miten on?

                      En löytänyt parempia esimerkkejä. Mutta tuota alinta tyyppiä näyttää olevan monella merkillä esim imupuolella kurvi juuri ennen kaasuläppää, vaikka tilaa olisi ollut tehdä suuremmalla R:llä oleva mutka.
                      Kaasuläpän/imusarjan saa tuolla alemmalla mallilla lähemmäksi kurvia ja turbulenssista kenties vähemmän vaivaa kuin että loivan kurvin jälkeen putkea olisi ja siihen muodostuu turbulenssia merkittävästi enemmän jo ennen kaasuläppää. Kaasuläpän jälkeen turbulenssilla ei kai niin väliä, kun ns. vapaaseen tilaan virtaa (imusarjan "kammio")


                      Jos pelkkää putkea ja virtausvastusta katsotaan, niin kyllä mahdollisimman loiva käyrä vastustaa vähiten, mutta auton imuasetelmassa on paljon muitakin elementtejä niin, että pelkän putken mallinnus ei välttämättä kerro vielä paljon. Kaasuläppä akseleineen itsessään aiheuttaa virtaukseen niin ison poikkeaman, että sitä ei voi ajatella suorana putkena. Tarkempi vrtausmallinnus on sen verran monimutkainen ala, että siihen ei oikein tahdo olla simppeleitä helppokäyttöisiä ilmaisia työkaluja.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Jos pelkkää putkea ja virtausvastusta katsotaan, niin kyllä mahdollisimman loiva käyrä vastustaa vähiten, mutta auton imuasetelmassa on paljon muitakin elementtejä niin, että pelkän putken mallinnus ei välttämättä kerro vielä paljon. Kaasuläppä akseleineen itsessään aiheuttaa virtaukseen niin ison poikkeaman, että sitä ei voi ajatella suorana putkena. Tarkempi vrtausmallinnus on sen verran monimutkainen ala, että siihen ei oikein tahdo olla simppeleitä helppokäyttöisiä ilmaisia työkaluja.
                        En tarkoittanut/ajatellut kaasuläppää "suorana putkena". Vaan tarkoitin että tiukasti sisäkurvista kääntyen -mallinen mutka, niin mutkan aiheuttama virtauksen häiriö turbulensseineen olisi nopeammin ohi ja putken pinta-alaa vähemmän ja kaasuläppä heti siinä perässä. Kun loivalla kurvilla mutkassa ja mutkan jälkeen on sitä matkaa/pinta-alaa enemmän ennen kaasuläppää ja oman järjen mukaan turbulensia, yms häiriöitä virtaukseen tulisi enemmän.
                        Jos kärjistää ajatuksen, niin virtausteknisesti paskempi ratkaisu, mutta vähemmän aikaa/tilavuutta/pinta-alaa vs. parempi virtaus jossa enemmän noita edellä mainittuja jotka vaikuttaa pyörteilyyn, yms.

                        Tuskin on mitään havaittavaa vaikutusta normaalikoneissa ja alkuperäinen toiminee hyvin. Mutta kunhan pohtii typeriä.
                        Last edited by bemmeri; 10-02-2018, 21:15.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • bmw89
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 565
                          • Ulvila

                          Onko nykyään kylkipakoputki laillinen?
                          Esim. e30 koriin oikealle puolen oven taakse
                          -E30 "316i"

                          ex. e46 328i,

                          Comment

                          • Kaimu
                            BTCF Member
                            • Nov 2011
                            • 464
                            • Turun kupeessa

                            Originally posted by bmw89 View Post
                            Onko nykyään kylkipakoputki laillinen?
                            Esim. e30 koriin oikealle puolen oven taakse
                            Ennenmuinoin oli kummallekin puolelle laillinen, jollei haitannut jalankulkijoita ja kulman täytyi olla 45°alaspäin.
                            Vasemmalle puolelle kyllä saa laittaa täysin varmasti.
                            sigpic

                            E82 n55

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Kaimu View Post
                              Ennenmuinoin oli kummallekin puolelle laillinen, jollei haitannut jalankulkijoita ja kulman täytyi olla 45°alaspäin.
                              Vasemmalle puolelle kyllä saa laittaa täysin varmasti.
                              Ainakin jonkin aikaa takaperin tuli taas takaisin lailliseksi kummallekkin puolelle. Välissä sai olla vain vasemmalle.
                              En kyllä tiedä onko taas muutettu.

                              Comment

                              • asis
                                BTCF Member
                                • Mar 2009
                                • 1138
                                • Joensuu

                                Miltä sivulta Bilteman lisäksi saisi selville auton runkonumeron rekisteritunnuksella? Bilteman sivu kun ei älyä lyhyitä rekisteritunnuksia esim. NFL-31.
                                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                                E36 323i touring
                                Volvo V70 2.4D mk3
                                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                                Honda Civic 1.4 4d ES
                                Chevy Caprice Classic
                                ex:
                                E32 730iA
                                E39 528i Calypsorot metallic
                                E36 325i x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎