Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Kers_Karoliina View Post
    Kiitos vastauksesta! Olin yhteydessä Saksaan BMW:lle, mutta he käänsivät minut Suomen BMW:lle ja heidän kantansa on, että päästötietoja ei ole saatavilla.

    Tänään tilasin Pakettiautopojilta CO2-todistuksen, mutta heidän mukaansa ei ole varmaa hyväksyykö verottaja tai Traficom sitä, koska sekään ei perustu todelliseen mittaukseen. Mutta ilmeisesti TÜV:ilta todistus olisi tulossa. Päätin kuitenkin kokeilla onneani...

    VTT:n tms. mittauksista en tiedä mitään, pitäisi varmaan sitäkin selvitellä sitten.

    En vain ymmärrä miten verottaja sai tuo CO2-arvon 332 g/km, koska vaikka kuinka pyörittelen noita taulukoita, saan veroprosentiksi max. 38,5%... :think
    Laitoin lisäselvityspyynnön verottajallekin, sitä odotellessa...
    Veroprosentin pitäisi olla massan perusteella tuo 38.5%...

    Toki onhan se päästöjen perusteella selvästi pienempi.

    BMW:n mahaantuoja on /C:stä, ei ne palvele tuontiautojen kohdalla oikein mitenkään...

    Kyllä Tüvin lapun pitäisi kelvata. Itseasiassa se trafi on tärkeämpi, jos saat ottelle 194 päästöt niin sen jälkeen verottajalla ei ole siihen sanomista, tämä vaikuttaa myös ajoneuvoveroon...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Kers_Karoliina
      BTCF Member
      • Mar 2021
      • 20
      • Espoo

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Veroprosentin pitäisi olla massan perusteella tuo 38.5%...

      Toki onhan se päästöjen perusteella selvästi pienempi.

      BMW:n mahaantuoja on /C:stä, ei ne palvele tuontiautojen kohdalla oikein mitenkään...

      Kyllä Tüvin lapun pitäisi kelvata. Itseasiassa se trafi on tärkeämpi, jos saat ottelle 194 päästöt niin sen jälkeen verottajalla ei ole siihen sanomista, tämä vaikuttaa myös ajoneuvoveroon...
      Verottaja vastasi mulle että he soveltavat uuden autoverolain 10. pykälää myös käytettyihin autoihin, vaikka 10. pykälän otsikko on "Uusi henkilöauto ja pakettiauto".
      Tässä pykälässä sanotaan, että jos teho/massa-suhde on yli 1,5, kerrotaan massan mukaan saatu CO2-arvo kertoimella 1.5. Eli mun M4:n tapauksessa teho/massa-suhde on 1,55 ja 2040kg:n massaa vastaava laskennallinen CO2-arvo 221 g/km x 1.5, tuloksena huimat 332 g/km.

      Odottelen edelleen CO2-lappua Saksasta, tosin katsuri sanoi että sitä ei todennäköisesti hyväksytä, mutta se selviää kun näkee mikä lappu sieltä tulee. Traficom selvittelee myöskin mitä voisin tehdä saadakseni yksittäishyväksynnän autolle ja CO2-arvon lisättyä jälkikäteen. Eivät osanneet suoraan sanoa kun sen verran erikoisempi tapaus.

      Verottajan vastineeseen aion myös kyseenalaistaa miksi ylipäätään käyttävät 10. pykälää käytettyyn autoon. Pyydän myös lakimiehen konsultaatiota vastineen kirjoittamiseen.

      Hankalaa ja sekavaa on, mutta pakko yrittää kaikki keinot...

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        Originally posted by Kers_Karoliina View Post
        Verottaja vastasi mulle että he soveltavat uuden autoverolain 10. pykälää myös käytettyihin autoihin, vaikka 10. pykälän otsikko on "Uusi henkilöauto ja pakettiauto".
        Tässä pykälässä sanotaan, että jos teho/massa-suhde on yli 1,5, kerrotaan massan mukaan saatu CO2-arvo kertoimella 1.5. Eli mun M4:n tapauksessa teho/massa-suhde on 1,55 ja 2040kg:n massaa vastaava laskennallinen CO2-arvo 221 g/km x 1.5, tuloksena huimat 332 g/km.

        Odottelen edelleen CO2-lappua Saksasta, tosin katsuri sanoi että sitä ei todennäköisesti hyväksytä, mutta se selviää kun näkee mikä lappu sieltä tulee. Traficom selvittelee myöskin mitä voisin tehdä saadakseni yksittäishyväksynnän autolle ja CO2-arvon lisättyä jälkikäteen. Eivät osanneet suoraan sanoa kun sen verran erikoisempi tapaus.

        Verottajan vastineeseen aion myös kyseenalaistaa miksi ylipäätään käyttävät 10. pykälää käytettyyn autoon. Pyydän myös lakimiehen konsultaatiota vastineen kirjoittamiseen.

        Hankalaa ja sekavaa on, mutta pakko yrittää kaikki keinot...
        Voi hyvänen aika.

        2014 ensirekisteröity auto verotetaan 2014 voimassa olleen autoverolain mukaan. Ihan perusjuttu jonka luulisi kenen tahansa autoveron kanssa töitä tekevän tietävän.

        Edit: Tietysti jos uudemmista autoverolaeista löytyy matalampi veroprosentti kyseiselle autolle niin sitten sen mukaan mutta ei se veroprosentti ainakaan isompi voi olla kuin 2014 taulukko määrää.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          Originally posted by brainsurgery View Post
          Voi hyvänen aika.

          2014 ensirekisteröity auto verotetaan 2014 voimassa olleen autoverolain mukaan. Ihan perusjuttu jonka luulisi kenen tahansa autoveron kanssa töitä tekevän tietävän.

          Edit: Tietysti jos uudemmista autoverolaeista löytyy matalampi veroprosentti kyseiselle autolle niin sitten sen mukaan mutta ei se veroprosentti ainakaan isompi voi olla kuin 2014 taulukko määrää.
          Eipä pienempää prosenttia enää uusimpien taulukkojen suhteen käytetä, esimerkkinä vaikka sähköautot tai hybridit joiden verot prosentit on viimevuosina tippuneet merkittävästi,
          en tiedä mihin tämä käytäntö perustuu...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Eipä pienempää prosenttia enää uusimpien taulukkojen suhteen käytetä, esimerkkinä vaikka sähköautot tai hybridit joiden verot prosentit on viimevuosina tippuneet merkittävästi,
            en tiedä mihin tämä käytäntö perustuu...
            Lakiin tuli muutos jossain vaiheessa mutta 2014 se ei ollut vielä voimassa.

            Comment

            • Kers_Karoliina
              BTCF Member
              • Mar 2021
              • 20
              • Espoo

              Originally posted by brainsurgery View Post
              Voi hyvänen aika.

              2014 ensirekisteröity auto verotetaan 2014 voimassa olleen autoverolain mukaan. Ihan perusjuttu jonka luulisi kenen tahansa autoveron kanssa töitä tekevän tietävän.

              Edit: Tietysti jos uudemmista autoverolaeista löytyy matalampi veroprosentti kyseiselle autolle niin sitten sen mukaan mutta ei se veroprosentti ainakaan isompi voi olla kuin 2014 taulukko määrää.
              En tiedä onko sitten jo silloin 2014 voimassa olleessa autoverolaissa ollut maininta tuosta 1.5-kertoimesta...? Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan siitä, vaikka luulisi ettei mun auto nyt ole ainut EU:n ulkopuolelta tuotu vähän tehokkaampi menopeli.


              Uusi autoverolaki sanoo käytetyistä autoista näin:

              13 pykälä "Käytetty ajoneuvo"

              "Suomessa käytettynä verotettavan ajoneuvon autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä 17 ja 19 pykälissä tarkoitetut seikat huomioon ottaen samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa."

              19 pykälä "Samanlaiset ajoneuvot"

              "Ajoneuvoja voidaan pitää samanlaisina, jos ne ovat samanlaiset merkiltään, malliltaan ja varusteiltaan. Jos vertailtavana on eri maissa EY- tai EU-tyyppihyväksyttyjä ajoneuvoja, asiakirjoissa olevien tietojen lisäksi ajoneuvojen tulee tosiasiallisesti olla teknisesti samanlaisia. Vähäiset eroavaisuudet ajoneuvoissa eivät kuitenkaan estä pitämästä ajoneuvoja samanlaisina, jos eroavaisuuksilla ei voida katsoa olevan merkitystä ajoneuvon arvon tai kuluttajien ajoneuvoon kohdistuvien tarpeiden kannalta."


              Ajattelin esittää vastineessa että autoani verrattaisiin jo maassa oleviin autoihin, vaikka niistä onkin yleensä CO2-tieto tiedossa. Autoni tyyppikoodi/variantti on sama kuin Suomessa myydyissä autoissa ja yksi VIN-decoder antoi jopa Market areaksi Europe.

              Autokeskus on myös tarkastanut auton ja he löysivät varustelistasta ainoana erona "Hot Climate Version" ja "Gulf Version", mutta nämä ovat vain pieniä eroja ohjelmoinnissa. Ainoa löydetty fyysinen ero oli arabiankielinen varoitusteksti peilissä.

              Mutta koska täydellistä EU-tyyppihyväksyntänumeroa ei ole olemassa (vain vajaa numero alkuperäiseltä GCC-maahantuojalta), en tiedä sotkeeko se sitten koko homman.
              Alkuperäisen GCC-maahantuojan mukaan heille tuotavat autot ovat samanlaisia kuin Euroopassa myytävät autot, pl. pienet erot ohjelmoinnissa kuuman ilmaston takia. Mutta he eivät olleet halukkaita antamaan mitään virallisia todistuksia, ainoastaan valmistenumerolla haetun otteen BMW:n databasesta, missä kerrotaan auton varustelista ja teknisiä tietoja.

              Viime vuonna kaikki M4 Coupet samalla tehomäärällä oli verotettu 34,1%:lla, paitsi yksi auto 39%:lla ja yksi 46%:lla, mutta ei yhtäkään 48,9%:lla, mitä mulle nyt ehdotetaan.

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Kun kyseessä on vuosimallin 2014 auto pitäisi se kyllä kaiken järjen mukaan verottaa sen aikaisilla säännöillä. Mutta onko eroa sillä tuoko auton muuttoautona tai jos sen toisi normaalina käytetyn tuontina kuten esim. Japanista vastaavan auton tuominen? Jos muuttoauto verotetaan veroprosentin osalta ns. uutena autona uuden auton veroprosentilla onko halvempaa tuota se muutosta irrallisena normaalina käytetyn tuontina? Jos tuontitavoilla on eroa veron laskemisen kannalta onko vielä mahdollista vaihtaa tuonnin tyyppiä? Nämä kannattaisi selvittää ennen kun jatkaa muuttoauton osalta pidemmälle.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  Eihän se nyt ole joku CARB-auto, jossa co2 päästöt lasketaan jollain omituisella kaavalla?

                  Comment

                  • Kers_Karoliina
                    BTCF Member
                    • Mar 2021
                    • 20
                    • Espoo

                    En ole ainakaan löytänyt mitään mainintaa että autovero määräytyisi eri lailla riippuen onko se tuontiauto vai muuttoajoneuvona rekisteröity. Ja nythän mun auto on siis jo läpäissyt rekisteröintikatsastuksen muuttoajoneuvona. Rekisteröinti tuontiautona ilman hyväksyttyä CO2-tietoa saattaisi myös olla hankalaa...? Ja lisäksi tulisi tietysti tullin maksut + alv päälle, mitä muuttoajoneuvosta ei tarvitse maksaa.


                    CARB-säädökset ei voi kyllä mitenkään koskea mun autoa. Auto on kulkenut reittiä Saksa -> GCC -> Suomi ja on tosiaan samaa varianttia kuin EU-autot.

                    Verotussihteeri vaan vetosi siihen autoverolain mainintaan korkeasta teho/massa-suhteesta ja sitä kautta lisättävästä kertoimesta 1.5.

                    Odottelen vielä CO2-todistusta, mielenkiintoista nähdä mitä siinä sanotaan. Se vaikuttaa myös paljon mitä kaikkea vastineeseen kirjoitan.

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Kyllä noissa laeissa tosiaan on maininta, että ellei co2 päästöä löydy, se lasketaan massasta ja tietyn teho paino suhteen ylityttyä kerrotaan 1,5:llä. Nyt pitäisi löytää autoverolaki joka on ollut voimassa ensirekisteröintipäivänä ja katsoa löytyykö pykälä myös siitä.

                      Comment

                      • Kers_Karoliina
                        BTCF Member
                        • Mar 2021
                        • 20
                        • Espoo

                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        Kyllä noissa laeissa tosiaan on maininta, että ellei co2 päästöä löydy, se lasketaan massasta ja tietyn teho paino suhteen ylityttyä kerrotaan 1,5:llä. Nyt pitäisi löytää autoverolaki joka on ollut voimassa ensirekisteröintipäivänä ja katsoa löytyykö pykälä myös siitä.
                        Googlaamalla löysin vanhan autoverolain vuodelta 1994, mutta siihen on ilmeisesti tehty päivityksiä/lisäyksiä vuosien varrella. Sieltä löytyi harmi kyllä maininta tuosta 1.5-kertoimesta. Mutta ko. pykälään on tehty päivitys v. 2018 (tai näin ainakin tulkitsin), joten en ole varma mistä löytyisi tieto miten pykälä on tarkalleen mennyt v. 2014.

                        Mikäli sääntö on ollut jo silloin voimassa, sitten kait pitäisi vaan jotenkin saada todennettua että todellinen CO2-arvo on pienempi... :think

                        Comment

                        • *makke*
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 884
                          • Klaukkala

                          Olisin ehkä vain pysynyt siellä aavikolla Suomi....

                          Comment

                          • Kers_Karoliina
                            BTCF Member
                            • Mar 2021
                            • 20
                            • Espoo

                            Originally posted by *makke* View Post
                            Olisin ehkä vain pysynyt siellä aavikolla Suomi....
                            Niin varmaan olisinkin mutta kun Covid sotki kaiken...
                            Melkein kaikki eurooppalaiset työkaverit vei mukanaan vähintään yhden auton ja kaikki ihmettelivät miksi ihmeessä mun pitää maksaa muuttoajoneuvosta veroja

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Originally posted by Kers_Karoliina View Post
                              kaikki ihmettelivät miksi ihmeessä mun pitää maksaa muuttoajoneuvosta veroja
                              Koska valtionvarainministeriön virkamiehillä ja -naisilla ei ole samaa mahdollisuutta työskennellä ulkomailla. Ilmaiset muuttoautot pelasti pitkään ulkoministeriön virkamiesten halu tuoda niitä joten vastustivat verovapauden poistoa. Yhdessä vaiheessa veron raja säädettiin suoraan Audi A4 1.8T:n veron määrän perusteella jotta lähettiläät jne pystyi noita tuomaan nollaveroilla ulkomaan komennukselta. Huhun mukaan 1.5 kerrointa olisi vastaavasti säädetty MB 500SL:n tehopainon perusteella. Virkamiehen mielestä kun tuollaista ei kukaan tarvitse joten siitä voi sitten verottaa enemmän.

                              Autoverolain muutoksia voi etsiä finlex:stä ja eduskunnan asiakirjoista. Niitä on monta. Parhaiten täydelliset tekstit löytyy varmaan eduskunnan käsittelytietojen kautta kun etsii lopulta hyväksytyn version lakiesityksestä. Alkuperäinen hallituksen esitys ei ole aina se joka lopulta hyväksytään.

                              https://finlex.fi/fi/laki/haku/?search[type]=pika&savedSearch=laki&search[pika]=autoverolaki&_offset=0&tab=alkup
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • Taski
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2009
                                • 380
                                • Tampere

                                Jos alkuperämaana on kerran Saksa niin mitä jos siihen tilaisi vaan COC:n tiskiltä sen kummemmin selittelemättä ja se rek kats liitteeksi. Jos se kerran on samaa varianttia kun Saksasta myydyt niin eiköhän siihen silloin COC:sta data löydy?
                                Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎