Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by bemmeri View Post
    Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?

    Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
    Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.


    Joo, ei oo varmaan yks selitteistä vastausta kestosta. Mutta tämän merkkisiä autoja on ollut varmaan pari kymmentä ja yksi letku on ratkennut (tästä nykyisestä). Auto on kuitenkin 20 vuotias jo valtaosan ajasta ollut "kuumassa" käytössä, kun M62:ssa se 108C normaalilämpö.
    Kai ne fiksua olisi kaikki vaihtaa jos haluaa varma olla. Jotenkin vain en saa itseäni tekemään tuota kaikille letkuille.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by bemmeri View Post
      Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?

      Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
      Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.


      Joo, ei oo varmaan yks selitteistä vastausta kestosta. Mutta tämän merkkisiä autoja on ollut varmaan pari kymmentä ja yksi letku on ratkennut (tästä nykyisestä). Auto on kuitenkin 20 vuotias jo valtaosan ajasta ollut "kuumassa" käytössä, kun M62:ssa se 108C normaalilämpö.
      Isot letkuthan ne yleensä ensin hajoaa. Varmaan ihan siitäkin syystä että letkun sisäpinta-ala kasvaa toiseen potenssiin suhteessa halkaisijaan, näin ollen letkumateriaaliin kohdistuvat paineesta johtuvat voimat ovat vallitsevassa paineessa pieniä letkuja suuremmat.
      Epäselvästi selitetty mutta ehkä tosta tajuaa.

      Samasta syystä esim. 1" hydeletku joka speksattu 400bar on 3 tai 4 kudosletku, ja 1/2" vain 2 kudos.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3029
        • Sjundeå

        Originally posted by bemmeri View Post
        Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?

        Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
        Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.
        Itsellä menee vähän fiiliksen mukaan tuommoisissa. Toisinaan laittaisi vaan ne, jotka tuntuu oleellisimmilta ja toisinaan taas vaihtaisi kaikki.

        Mutta ihan pelkästään tuon viestin aiheuttaman mielikuvan vuoksi investoisin ensin esimerkiksi moottorin kumityynyihin.
        -25 Toyota Proace City Verso
        -23 Nissan Leaf

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4180

          Originally posted by GameOver View Post
          Mutta ihan pelkästään tuon viestin aiheuttaman mielikuvan vuoksi investoisin ensin esimerkiksi moottorin kumityynyihin.
          Mikäs mielikuva tuosta tulee? Nuuka, pers'aukinen vai välinpitämätön, jos arpoo että ei uusisi letkuja jotka näyttää/tuntuu miltei samalle kuin uusi? :think

          Moottorin kumityynyt on kylläkin vaihdettu jo pari vuotta sitten ja samoin laatikon...
          Last edited by bemmeri; 01-12-2019, 07:03.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • _Bäri_
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2014
            • 934
            • Turku

            Huolehdi että sulla on jäähdytysnesteen korkki ehjä ja oikeasti orkkis osa. Eikä mitään kl varaosan sinne päin. Mulla meni ensin isompi yläletku jonka jälkeen vaihdoin ala letkun ja korkin uuteen.
            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

            Ex:
            E61 535dA -05
            E91 320dA -06
            E53 X5 3.0dA - 03
            E39 535iA -01
            E39 520i -97
            E39 530dA - 00

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              Pohdinta oli ihan vaan letkujen kestosta, niistäkin vain kyse niistä letkuista jotka kuskin puolen raikkarin alla ja lokarin sisällä(webasto).
              Ei tarvii joka osaa nyt käydä läpi joka asiaan voisi liittyä.
              Kaikki muu, paitsi letkut, on ollut jäähdytysjärjestelmässä uutta pari vuotta.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1369
                • Pohjanmaa

                Omassa m62 poksahti tänä vuonna ensin kuskin puolelta moottorin takana oleva vesiletku, sitten isompi syylärin paluuletku apparin puolelta ja nyt on jopa ennakoivasti vaihdettu se kuskin puolen iso paluuletku.

                Itsellä myös vielä vaihtamatta ainakin yksi lyhyt letku sielä tulipellin rajassa. Pohdiskelisin myös kuinka paljon se BMW leimalla oleva kumiletku eroaa tarvikkeesta joka maksaa n. viidesosan hinnasta.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • Sisäänajettu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2018
                  • 506
                  • Helsinki

                  Paljonkohan kehtaisi pyytää erinomaisessa kunnossa olevista alkuperäisistä 442M M-Sport 19" vanteista ?

                  BMW i3 60Ah REx -14
                  Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by ekkoo1 View Post
                    Omassa m62 poksahti tänä vuonna ensin kuskin puolelta moottorin takana oleva vesiletku, sitten isompi syylärin paluuletku apparin puolelta ja nyt on jopa ennakoivasti vaihdettu se kuskin puolen iso paluuletku.

                    Itsellä myös vielä vaihtamatta ainakin yksi lyhyt letku sielä tulipellin rajassa. Pohdiskelisin myös kuinka paljon se BMW leimalla oleva kumiletku eroaa tarvikkeesta joka maksaa n. viidesosan hinnasta.
                    Itsellä räjähti ensin koneen takaa vesiventtiilille menevä letku ja siitä kuukausi räjähti syylärin yläletku. Molemmat letkut oli ihan loppu, syylärille menevään letkuun tuli 6cm mittainen pitkittäissuuntainen halkeama. Letku kädessä letkun sai poikki kevyesti vetämällä kun olisi vetoketjun avannut.. Itse vaihdoin toisen letkun pettämisen jälkeen kaikki letkut.

                    Mistä olet tarvike letkuja löytänyt viidesosalla orkkis letkun hinnasta? Itse kun katsoin saksasta hintoja, niin joissakin letkuissa tarvikeletkut oli kalliimpia kuin orkkis.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • ekkoo1
                      BTCF Member
                      • Jun 2019
                      • 1369
                      • Pohjanmaa

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Mistä olet tarvike letkuja löytänyt viidesosalla orkkis letkun hinnasta? Itse kun katsoin saksasta hintoja, niin joissakin letkuissa tarvikeletkut oli kalliimpia kuin orkkis.
                      Sparetolta, ne vesipumpulle menevät letkut olivat luokkaa 10e/kpl.
                      Last edited by ekkoo1; 25-12-2019, 22:30. Reason: Quote
                      E39 540i -96 Ajamisen iloa
                      E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                      E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                      Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3410
                        • Kotka

                        Mikä olisi hyvä kotelosuoja-aine kromipuskurien sisäpinnoille? Hakusessa siis vahamaiseksi kovettuva tavara, joka ei sottaa käsiä puskureita käsitellessä.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2069
                          • Banshee - Jyväskylä

                          Käviskö tämmönen:
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3410
                            • Kotka

                            Tämä lienee lähempänä sitä mitä haen. On saanut ihan hyviä arvioita:

                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • huupi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 1192
                              • Tyrnävä

                              Onko ao. linkkien videoissa kardaanin tukilaakeri kunnossa vai ei? Kumilimpun vaihto meneillään ja olisi kiva saada tietää ennen kuin lyön romut takaisin paikoilleen. Kyseessä z3.

                              https://www.dropbox.com/s/jp4x38459x...37.40.mov?dl=0

                              https://www.dropbox.com/s/vppw1xa6xs...41.29.mov?dl=0
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • mikko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 1762
                                • kotona

                                Tuleeko kenelläkään mieleen onko bemuissa missään M6 ja M8 pultteja joissa ois kierteetöntä osaa juuressa 5-10mm. riittäs varmaan 30mm kokonaismittaa mutta saahan noita lyhennettyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎