Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?
Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.
Joo, ei oo varmaan yks selitteistä vastausta kestosta. Mutta tämän merkkisiä autoja on ollut varmaan pari kymmentä ja yksi letku on ratkennut (tästä nykyisestä). Auto on kuitenkin 20 vuotias jo valtaosan ajasta ollut "kuumassa" käytössä, kun M62:ssa se 108C normaalilämpö.
Kai ne fiksua olisi kaikki vaihtaa jos haluaa varma olla. Jotenkin vain en saa itseäni tekemään tuota kaikille letkuille.
Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?
Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.
Joo, ei oo varmaan yks selitteistä vastausta kestosta. Mutta tämän merkkisiä autoja on ollut varmaan pari kymmentä ja yksi letku on ratkennut (tästä nykyisestä). Auto on kuitenkin 20 vuotias jo valtaosan ajasta ollut "kuumassa" käytössä, kun M62:ssa se 108C normaalilämpö.
Isot letkuthan ne yleensä ensin hajoaa. Varmaan ihan siitäkin syystä että letkun sisäpinta-ala kasvaa toiseen potenssiin suhteessa halkaisijaan, näin ollen letkumateriaaliin kohdistuvat paineesta johtuvat voimat ovat vallitsevassa paineessa pieniä letkuja suuremmat.
Epäselvästi selitetty mutta ehkä tosta tajuaa.
Samasta syystä esim. 1" hydeletku joka speksattu 400bar on 3 tai 4 kudosletku, ja 1/2" vain 2 kudos.
Miten kestävää kumilaatua noissa 90-luvun bmw:n jäähdytyksen letkuissa on käytetty?
Lähinnä arvon, että laitanko rahat "hukkaan" jos uusin kaikki letkut (jäähdytys/lämmitys/webasto), n. 450€? Vai pelkästään ne tärkeimmät, eli koneen edessä olevat ja takana, jotka joutuu rasitukselle eniten, sekä ottamaan koneen liikkeet vastaan?
Mitä silmäilin noita letkuja, niin aika hyvälle ne vaikuttaa vielä, mutta mistäpä sitä tietää jos seuraavassa vedossa sitten pettää.
Itsellä menee vähän fiiliksen mukaan tuommoisissa. Toisinaan laittaisi vaan ne, jotka tuntuu oleellisimmilta ja toisinaan taas vaihtaisi kaikki.
Mutta ihan pelkästään tuon viestin aiheuttaman mielikuvan vuoksi investoisin ensin esimerkiksi moottorin kumityynyihin.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Mutta ihan pelkästään tuon viestin aiheuttaman mielikuvan vuoksi investoisin ensin esimerkiksi moottorin kumityynyihin.
Mikäs mielikuva tuosta tulee? Nuuka, pers'aukinen vai välinpitämätön, jos arpoo että ei uusisi letkuja jotka näyttää/tuntuu miltei samalle kuin uusi? :think
Moottorin kumityynyt on kylläkin vaihdettu jo pari vuotta sitten ja samoin laatikon...
Huolehdi että sulla on jäähdytysnesteen korkki ehjä ja oikeasti orkkis osa. Eikä mitään kl varaosan sinne päin. Mulla meni ensin isompi yläletku jonka jälkeen vaihdoin ala letkun ja korkin uuteen.
Pohdinta oli ihan vaan letkujen kestosta, niistäkin vain kyse niistä letkuista jotka kuskin puolen raikkarin alla ja lokarin sisällä(webasto).
Ei tarvii joka osaa nyt käydä läpi joka asiaan voisi liittyä.
Kaikki muu, paitsi letkut, on ollut jäähdytysjärjestelmässä uutta pari vuotta.
Omassa m62 poksahti tänä vuonna ensin kuskin puolelta moottorin takana oleva vesiletku, sitten isompi syylärin paluuletku apparin puolelta ja nyt on jopa ennakoivasti vaihdettu se kuskin puolen iso paluuletku.
Itsellä myös vielä vaihtamatta ainakin yksi lyhyt letku sielä tulipellin rajassa. Pohdiskelisin myös kuinka paljon se BMW leimalla oleva kumiletku eroaa tarvikkeesta joka maksaa n. viidesosan hinnasta.
Omassa m62 poksahti tänä vuonna ensin kuskin puolelta moottorin takana oleva vesiletku, sitten isompi syylärin paluuletku apparin puolelta ja nyt on jopa ennakoivasti vaihdettu se kuskin puolen iso paluuletku.
Itsellä myös vielä vaihtamatta ainakin yksi lyhyt letku sielä tulipellin rajassa. Pohdiskelisin myös kuinka paljon se BMW leimalla oleva kumiletku eroaa tarvikkeesta joka maksaa n. viidesosan hinnasta.
Itsellä räjähti ensin koneen takaa vesiventtiilille menevä letku ja siitä kuukausi räjähti syylärin yläletku. Molemmat letkut oli ihan loppu, syylärille menevään letkuun tuli 6cm mittainen pitkittäissuuntainen halkeama. Letku kädessä letkun sai poikki kevyesti vetämällä kun olisi vetoketjun avannut.. Itse vaihdoin toisen letkun pettämisen jälkeen kaikki letkut.
Mistä olet tarvike letkuja löytänyt viidesosalla orkkis letkun hinnasta? Itse kun katsoin saksasta hintoja, niin joissakin letkuissa tarvikeletkut oli kalliimpia kuin orkkis.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Mistä olet tarvike letkuja löytänyt viidesosalla orkkis letkun hinnasta? Itse kun katsoin saksasta hintoja, niin joissakin letkuissa tarvikeletkut oli kalliimpia kuin orkkis.
Sparetolta, ne vesipumpulle menevät letkut olivat luokkaa 10e/kpl.
Last edited by ekkoo1; 25-12-2019, 22:30.
Reason: Quote
Mikä olisi hyvä kotelosuoja-aine kromipuskurien sisäpinnoille? Hakusessa siis vahamaiseksi kovettuva tavara, joka ei sottaa käsiä puskureita käsitellessä.
Onko ao. linkkien videoissa kardaanin tukilaakeri kunnossa vai ei? Kumilimpun vaihto meneillään ja olisi kiva saada tietää ennen kuin lyön romut takaisin paikoilleen. Kyseessä z3.
Tuleeko kenelläkään mieleen onko bemuissa missään M6 ja M8 pultteja joissa ois kierteetöntä osaa juuressa 5-10mm. riittäs varmaan 30mm kokonaismittaa mutta saahan noita lyhennettyä.
Comment