Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4180

    #46
    Onko jotain simppeliä kaavaa tai "kerrointa" jolla saisi haarukoitua suutinten kokoa?

    Jos esim. 192cc loppuu kesken nyt ennen rajoitinta (n. 1500rpm ennen)ja tarve hieman isommille. Niin paljonko tarviisi olla esim. remmiahtimella tai etanolilla (tai jopa etanoli+remmi )?
    Ja juu, kyllä bensanpaineella saa vähän apua, mutta jos jättää tuon bensanpaineen noston optioksi tulevaisuudelle, sikäli jos tarvetta pienelle rikastukselle tulisi (reilun bar:n voisi kai nostaa, 4-->5bar tarpeen vaatiessa)


    Tiiän kyllä nuo netin kalkulaattorit, mutta arvelin jos on joku kerroin, tms. jolla ollaan siellä päin edes.
    Last edited by bemmeri; 05-10-2018, 18:22.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Gemmi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 3354
      • Espoo

      #47
      Originally posted by bemmeri View Post
      Onko jotain simppeliä kaavaa tai "kerrointa" jolla saisi haarukoitua suutinten kokoa?

      Jos esim. 192cc loppuu kesken nyt ennen rajoitinta (n. 1500rpm ennen)ja tarve hieman isommille. Niin paljonko tarviisi olla esim. remmiahtimella tai etanolilla (tai jopa etanoli+remmi )?
      Ja juu, kyllä bensanpaineella saa vähän apua, mutta jos jättää tuon bensanpaineen noston optioksi tulevaisuudelle, sikäli jos tarvetta pienelle rikastukselle tulisi (reilun bar:n voisi kai nostaa, 4-->5bar tarpeen vaatiessa)


      Tiiän kyllä nuo netin kalkulaattorit, mutta arvelin jos on joku kerroin, tms. jolla ollaan siellä päin edes.
      Mistä vehkeestä kyse?:think

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4180

        #48
        Originally posted by Gemmi View Post
        Mistä vehkeestä kyse?:think
        E39 540i. Mutta tarkoitin onko jotain suuntaa antavaa sääntöä, tms. noiden tarkkojen laskujen sijasta. Että montako prosenttia e85:llä pitää olla enemmän kakkua? Tai vastaavasti jos kevyesti ahtaa ilmaa sisään (alle puoli bar, tms.)...

        Niin ja bensalla ajetaan nyt kun ei ole omalla kylällä viinaa tarjolla, kuin Alkossa ja trokareilla. Mutta sitä mietin. Että kun suuttimet pitää nyt vaihtaa, niin ottaako semmoiset mitkä riittää jos tulee muutoksia myöhemmin. Vai nyt nakkaa sopivat ja sitten joskus isommat jos tilanne muuttuu.
        Last edited by bemmeri; 05-10-2018, 18:57.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Gemmi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 3354
          • Espoo

          #49
          Originally posted by bemmeri View Post
          E39 540i. Mutta tarkoitin onko jotain suuntaa antavaa sääntöä, tms. noiden tarkkojen laskujen sijasta. Että montako prosenttia e85:llä pitää olla enemmän kakkua? Tai vastaavasti jos kevyesti ahtaa ilmaa sisään (alle puoli bar, tms.)...

          Niin ja bensalla ajetaan nyt kun ei ole omalla kylällä viinaa tarjolla, kuin Alkossa ja trokareilla. Mutta sitä mietin. Että kun suuttimet pitää nyt vaihtaa, niin ottaako semmoiset mitkä riittää jos tulee muutoksia myöhemmin. Vai nyt nakkaa sopivat ja sitten joskus isommat jos tilanne muuttuu.
          viinan kanssa sääntönä on +30% vrt bensaan, ja jos kevyestu ahtaa niin siihen tietysti oma lisänsä. mutta itte kattoisin jotain 750-900cc suuttimia jos tosiaan viinalla tarkoitus ajaa :think . orkkis suuttimet loppuu jo heti jos viinalla ruvetaan ajaan:think

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4180

            #50
            Originally posted by Gemmi View Post
            viinan kanssa sääntönä on +30% vrt bensaan, ja jos kevyestu ahtaa niin siihen tietysti oma lisänsä. mutta itte kattoisin jotain 750-900cc suuttimia jos tosiaan viinalla tarkoitus ajaa :think . orkkis suuttimet loppuu jo heti jos viinalla ruvetaan ajaan:think

            Joo, äkkisiltään aika paljon isommille kuullostaa kokoluokka mitä on varmaan tulossa. Mutta en viinahommaan vielä auton kanssa lähde, kun ei sitä kannujumppaa jaksa, etenkin kun niin janoinen vehje kyseessä. N54:n kanssa sitä jonkun aikaa jaksoi harrastaa, mutta oma hommansa käydä tankkaamassa puolen tunnin reissu suuntaansa ja pari kannua kyytiin. Taidan pitäytyä nyt 98:lle sopiville suuttimille (en tiedä vielä varmaksi mitkä tulee, kun en ole itse niitä nyt tilannut/valinnut, vaikka vielä tänään/viikonloppuna olisi voinut vielä valintaan vaikuttaa). Laittaa sitten isommat jos tarvetta tulee. Kuitenkin uusi säätö/dynot, jos polttoaine/setuppi oleellisesti muuttuu, niin uusi konkurssi sitten ja saahan sitä etanolimuutokselle tukea vielä 2021 loppupuolelle asti, jolla toisen lohkon suuttimet ostelee...
            Last edited by bemmeri; 05-10-2018, 19:59.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #51
              Mikä moottoriohjaus?
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11166
                • Oulu

                #52
                Originally posted by Gemmi View Post
                viinan kanssa sääntönä on +30% vrt bensaan, ja jos kevyestu ahtaa niin siihen tietysti oma lisänsä. mutta itte kattoisin jotain 750-900cc suuttimia jos tosiaan viinalla tarkoitus ajaa :think . orkkis suuttimet loppuu jo heti jos viinalla ruvetaan ajaan:think
                Vaan jos ruvetaan pilkkua nussimaan, niin itseasiassa 30% enemmän kuluu viinaa ajossa (30% pienempi energiasisältö), mutta suuttimet pitäs virrata n. 38% enemmän jotta viinalla päästään samaan lambda arvoon mitä bensalla (14.7 vs. 9.8 AFR)

                Ja tuota e85 tankkauspiste ongelmaa ei ole, kun pistää toimimaan flexfuelina, että voi mitä vaan tankata tankkiin. Vakio eculla onnistuu jotenkuten, mut esim. Ms3 mega ja flexfuel anturi oiken säädettynä, niin ai että toimii hienosti.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4180

                  #53
                  Originally posted by jmp2002 View Post
                  Mikä moottoriohjaus?
                  Ihan alkuperäinen me7.2, kun katuauto kyseessä ja tarkoitus säilyttää kaikki auton oheistoimminnot käytössä.
                  Last edited by bemmeri; 05-10-2018, 21:25.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • jmp2002
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 5727
                    • Rovaniemi

                    #54
                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Ihan alkuperäinen me7.2, kun katuauto kyseessä ja tarkoitus säilyttää kaikki auton oheistoimminnot käytössä.
                    Näin ajatttelinkin siloin en alkaisi hullutelemaan suuttimien koolla... että saa käymään nätisti tyhjääkin.. melkeen kurkkia kellä on vastaavan tehoinen paketti että mitä siellä käytetään...
                    E30 325i Touring -89
                    E30 325i touring -88 m50tbo
                    G20 330e M-Sport -20

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7097
                      • Forssa

                      #55
                      Tyhmiä kyselen.

                      Jos autoon vaihdetaan navat jostain toisesta autosta, koska saisi bolt on isommat jarrut. Tämän tarkoitus käyttää verrokkina mallisarjan tehokkainta mallia ja hakea tehoa ns. niin paljon kuin laki sallii papereihin.
                      Miten ja mitä katsuri vaatii että ne muutoskatsastuksessa hyväksytään? Mittaako katsuri vaan jarrulevyn halkaisijan ja toteaa vähintään verrattavan mallisarjan jarrujen mittojen täyttyvän?

                      Vai miten tällaisissa tapauksissa toimitaan että saadaan autoon kuulumattomia osia muutoskatsastuksessa hyväksytysti läpi?
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2069
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #56
                        Tuskin ovat navoista kiinnostuneet tuossa vaiheessa. Jos ne muutoskatsastetaan ja kun laakerit ovat samat (tai isommat) ei kaiketi kantavuus ole ongelma. Prosentit laskevat tietty , mutta muutoin ei kai ole estettä? Kunhan mutuilen. Kysäsee konttorilta mitä ovat mieltä?
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3410
                          • Kotka

                          #57
                          Pyörän navoista katsuri tuskin on kiinnostunut, ellei raideleveys tms. silmiinpistävästi muutu. Jarrujen pitää olla vähintään vastaavat kuin vertailumallissa, mutta ne saavat olla isommat, jonka katsuri tarkistaa mittaamalla, jos tarvetta. Ainakin aiemmin meni niin, että jarrumuutoksista ei edes merkitty prosentteja, eli jarrujen parantamisesta ei "rankaistu". Konttorilta kysymällä tosiaan selviää parhaiten.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #58
                            Originally posted by peltone View Post
                            Appiukko hommas yhen FH Volvon lisää tukkien ajeluu ja edellinen omistaja on vetäny keulan ja katon rosteriset lisäosat hytin värii.

                            Mikä on helpoin ja/tai paras tapa saada putkista ja ristikoista maalit pois ja kamat takas kiiltäviks?
                            Onko kukaan poistellut maaleja rosterista? Irto-osat odottais mahdollista maalinpoistoa
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Axum
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 4416
                              • Kuopio

                              #59
                              Maalasin moottoria Hammeriten hopealla vasaralakalla niinkuin ennenkin, mutta purkin tyhjennyttyä huomasin että valmistus onkin lopetettu.


                              Mistä siveltävää vaalean hopeaa vasaralakkaa/metallipinnoille tarkoitettua maalia?


                              Maston ei sävynsä takia ole vaihtoehto.
                              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                              - E39 528ia
                              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                              Puretaan 520ia -97
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16501
                                • Asikkala

                                #60
                                Originally posted by Axum View Post
                                Maalasin moottoria Hammeriten hopealla vasaralakalla niinkuin ennenkin, mutta purkin tyhjennyttyä huomasin että valmistus onkin lopetettu.


                                Mistä siveltävää vaalean hopeaa vasaralakkaa/metallipinnoille tarkoitettua maalia?


                                Maston ei sävynsä takia ole vaihtoehto.
                                Tuolta ? https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000...a-hopea-250-ml

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎