Pienet autoaiheiset kysymykset V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Make
    BTCF Member
    • May 2007
    • 4692
    • Lahti

    #166
    Pyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?
    Z3 3,0 Coupe -98
    E30 325E 4D -85
    Originally posted by TNT
    Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17878
      • PKS

      #167
      Originally posted by ///Make View Post
      Pyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?
      Joku varmaan teilaa ja on toista mieltä, mutta minusta turvallinen valinta on se millaiset autossa on ollut tehtaalta (mille sytytysjärjestelmä on suunniteltu). Hypoteettisesti ajatellen kipinä on 50% teholtaan per kärki noissa 4-kärkisissä. Myöskään ETK ei tunne 4-kärkisiä ollenkaan ko moottorille. Itse olen mennyt vakiomallin tulpilla 20v ajan... Hinta, eikä mitään epäselvää toimiiko.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4180

        #168
        Originally posted by Dualfun View Post
        Joku varmaan teilaa ja on toista mieltä, mutta minusta turvallinen valinta on se millaiset autossa on ollut tehtaalta (mille sytytysjärjestelmä on suunniteltu). Hypoteettisesti ajatellen kipinä on 50% teholtaan per kärki noissa 4-kärkisissä. Myöskään ETK ei tunne 4-kärkisiä ollenkaan ko moottorille. Itse olen mennyt vakiomallin tulpilla 20v ajan... Hinta, eikä mitään epäselvää toimiiko.
        Tuleeko se kipinä neljään kärkeen per pytty/sytty vai kerrallaan yhteen kärkeen?
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11223
          • Oulu

          #169
          Originally posted by ///Make View Post
          Pyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?
          Joo oikeat tulpat. Nykyään bmw:n varaosakataloogikin suosittelee noita, niiden 2 kärkisten lisäksi, mitä noissa on ollu alunperin: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1977

          Originally posted by Dualfun View Post
          Joku varmaan teilaa ja on toista mieltä, mutta minusta turvallinen valinta on se millaiset autossa on ollut tehtaalta (mille sytytysjärjestelmä on suunniteltu). Hypoteettisesti ajatellen kipinä on 50% teholtaan per kärki noissa 4-kärkisissä. Myöskään ETK ei tunne 4-kärkisiä ollenkaan ko moottorille. Itse olen mennyt vakiomallin tulpilla 20v ajan... Hinta, eikä mitään epäselvää toimiiko.
          Noiden 2 ja nelikärkitulppien idea ei ole kipinän teho taikka määrä. Samanlaisen yhden ainoan kipinän antaa 1,2 tai 4 kärki tulppakin. Ero noissa on tulpan kesto. 1-kärki tulpalla kipinä muodostuu aina samaan paikkaan ja tämä saa elektrodit pikkuhiljaa kulumaan. 2-kärkisessä kipinälle on 2 mahdollista paikkaa ja kestoikä on teoriassa tuplasti pidempi. Ja nelikärkisellä kipinän paikkoja on neljä mitä kulua, eli teoriassa 4 kertaa pidemäpään kestää, mitä 1 kärkinen. Miinuksena toki isompi hinta. Mutta on aika eri asia pitääkö tulppia vaihtaa esim 25tkm vai 100tkm välein.
          Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 12:46.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16594
            • Asikkala

            #170
            Originally posted by Pazi88 View Post
            Joo oikeat tulpat. Nykyään bmw:n varaosakataloogikin suosittelee noita, niiden 2 kärkisten lisäksi, mitä noissa on ollu alunperin: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1977



            Noiden 2 ja nelikärkitulppien idea ei ole kipinän teho taikka määrä. Samanlaisen yhden ainoan kipinän antaa 1,2 tai 4 kärki tulppakin. Ero noissa on tulpan kesto. 1-kärki tulpalla kipinä muodostuu aina samaan paikkaan ja tämä saa elektrodit pikkuhiljaa kulumaan. 2-kärkisessä kipinälle on 2 mahdollista paikkaa ja kestoikä on teoriassa tuplasti pidempi. Ja nelikärkisellä kipinän paikkoja on neljä mitä kulua, eli teoriassa 4 kertaa pidemäpään kestää, mitä 1 kärkinen. Miinuksena toki isompi hinta. Mutta on aika eri asia pitääkö tulppia vaihtaa esim 25tkm vai 100tkm välein.
            Mitäs jos monikärkisessä kipinä lyö aina samassa välissä ?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11223
              • Oulu

              #171
              Originally posted by jr66 View Post
              Mitäs jos monikärkisessä kipinä lyö aina samassa välissä ?
              No sit se lyö siinä vaan käytännössä se elektrodi kuluu ja jossain vaiheessa se väli keskielektrodiin on jo niin iso että joku muu elektrodeista on lähempänä keskielektrodia jolloin kipinä siirtyy siihen. Ei noiden tulppien suunnittelijat tyhmiä ole, että ne turhaan väsäis moisia.
              Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 13:20.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17878
                • PKS

                #172
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Samanlaisen yhden ainoan kipinän antaa 1,2 tai 4 kärki tulppakin.
                Eli toimiiko tulppa niin, että kipinä tulee aina vaan yhden kärjen ja elektrodin välille kerrallaan? Ajetaanko 4-kärkisellä sitä takaa että syttyy "50%" varmemmin kun kärkiä on enemmän? Miksei sitten ole 10-kärkisiä? Anteeksi insinöörimaisuuteni.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11223
                  • Oulu

                  #173
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Eli toimiiko tulppa niin, että kipinä tulee aina vaan yhden kärjen ja elektrodin välille kerrallaan? Ajetaanko 4-kärkisellä sitä takaa että syttyy "50%" varmemmin kun kärkiä on enemmän? Miksei sitten ole 10-kärkisiä? Anteeksi insinöörimaisuuteni.
                  Kyllä, mutta ei puhuta varmuudesta vaan pidemmästä kulutuksen kestosta. Kovin montaa elektrodia sinne ei voi tunkea, kun loppuu tila kesken. Niiden kuitenkin pitää olla oikean paksuiset jotta jäähtyvät tarpeeksi.

                  Noista moni elektrodisista tulpista löytyy vaikka ja mitä huuhaa tietoa netistä, mutta tuossa nyt joku oikea dokumentti asiaan liittyen: https://www.autolite.com/docs/defaul...plugs-2017.pdf
                  Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 14:55.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17878
                    • PKS

                    #174
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Kyllä, mutta ei puhuta varmuudesta vaan pidemmästä kulutuksen kestosta. Kovin montaa elektrodia sinne ei voi tunkea, kun loppuu tila kesken. Niiden kuitenkin pitää olla oikean paksuiset jotta jäähtyvät tarpeeksi.

                    Noista moni elektrodisista tulpista löytyy vaikka ja mitä huuhaa tietoa netistä, mutta tuossa nyt joku oikea dokumentti asiaan liittyen: https://www.autolite.com/docs/defaul...plugs-2017.pdf
                    Tulpat on kyllä jännempi laji kun kuvittelinkaan. Nyt kun ajattelee asiaa (ja katsoo sun dokkaria) niin pari asiaa vielä tulee mukaan:
                    - Suunta mihin seos lähtee syttymään
                    - Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille

                    Puuh. On tämä työmaa. Syttyis ees yks kärki. En tiedä onko noissa niin isoa eroa kuitenkaan noissa koneissa missä ei ole suorasuihkuruuttaa.

                    Mutta hei, N54 miehet kääntää kärjet tiettyyn kulmaan suhteessa suuttimeen, koska ne voi!
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                    E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                    Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6946
                      • N/A

                      #175
                      Vasta ne puhu firmalla siitä että Lynxin E-tec kelkan moottorissa pitää tulpan elektrodin osoittaa tiettyyn suuntaan. Eli tulppaan tussilla merkki mihinpäin elektrodi osoittaa, ja sitten kiristäessä katsotaan että tussimerkki täsmää oikeaan suuntaan. Kuuntelin vähän että tuota mitähän nuo puhuu mutta en aiheesta ymmärrä mitään niin mitäpä siihen sanomaan.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11223
                        • Oulu

                        #176
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Tulpat on kyllä jännempi laji kun kuvittelinkaan. Nyt kun ajattelee asiaa (ja katsoo sun dokkaria) niin pari asiaa vielä tulee mukaan:
                        - Suunta mihin seos lähtee syttymään
                        - Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille
                        Jos katsot tuota tuota dokkaria vielä lisää, niin siitä selviää että nykysten iridium tulppien (ja muiden parempien metallien kuten n54 nikkelillä) aikaan tuo monikärkitekniikka on jo obsolote, koska iridium kärki ei niin kulu ja se tarjoaa paremman kipinävoiman, koska yksittäisen elektrodin pinta-ala on pienempi.

                        Tuo tulpan kääntely eri suuntaan on sitten taas niitä höpöhöpö uskonasia hommia. Tuonkin dokkarin kuvia kun katsot, niin se liekkirintama lähtee kipinästä pallona joka suuntaan tulpan mallista riippumatta.
                        Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 15:22.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • ///Make
                          BTCF Member
                          • May 2007
                          • 4692
                          • Lahti

                          #177
                          Kiitos tästä, pidän sitten nuo Boschit
                          Z3 3,0 Coupe -98
                          E30 325E 4D -85
                          Originally posted by TNT
                          Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #178
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Tulpat on kyllä jännempi laji kun kuvittelinkaan. Nyt kun ajattelee asiaa (ja katsoo sun dokkaria) niin pari asiaa vielä tulee mukaan:
                            - Suunta mihin seos lähtee syttymään
                            - Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille

                            Puuh. On tämä työmaa. Syttyis ees yks kärki. En tiedä onko noissa niin isoa eroa kuitenkaan noissa koneissa missä ei ole suorasuihkuruuttaa.

                            Mutta hei, N54 miehet kääntää kärjet tiettyyn kulmaan suhteessa suuttimeen, koska ne voi!
                            Ja vielä lisäksi on olemassa tulppia ilman sivuelektrodia

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16594
                              • Asikkala

                              #179
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              No sit se lyö siinä vaan käytännössä se elektrodi kuluu ja jossain vaiheessa se väli keskielektrodiin on jo niin iso että joku muu elektrodeista on lähempänä keskielektrodia jolloin kipinä siirtyy siihen. Ei noiden tulppien suunnittelijat tyhmiä ole, että ne turhaan väsäis moisia.
                              No joo, oli vähän huumoria mukana. Mutta, kipinä lyö siinä välissä missä on rikkain eli sähköä johtavin seos (?)

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Vasta ne puhu firmalla siitä että Lynxin E-tec kelkan moottorissa pitää tulpan elektrodin osoittaa tiettyyn suuntaan. Eli tulppaan tussilla merkki mihinpäin elektrodi osoittaa, ja sitten kiristäessä katsotaan että tussimerkki täsmää oikeaan suuntaan. Kuuntelin vähän että tuota mitähän nuo puhuu mutta en aiheesta ymmärrä mitään niin mitäpä siihen sanomaan.
                              Ei ole, tai voi ollakkin, mutta saman konsernin 2-t perämoottoreissa eli e-tec koneissa sama juttu, elektrodi täytyy olla 180 ast. tarkkuudella tiettyyn suuntaan. Jos ei osu niin laitetaan ko. tulppa johonkin muuhun pyttyyn ja tähän ko. pyttyyn uusi tulppa. Toistetaan kunne kaikissa (molemmissa) pytyissä tilanne on ok.

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                #180
                                Originally posted by jr66 View Post
                                No joo, oli vähän huumoria mukana. Mutta, kipinä lyö siinä välissä missä on rikkain eli sähköä johtavin seos (?)
                                Kyllä se kipinä iskee siihen kärkeen mikä johtaa sillä hetkellä parhaiten sähkön, ei sen perusteella missä on "rikkain seos".
                                (esim salamn isku tai tig-hitsin sytytys)
                                Vai oliko tuo sitä perjantainhuumoria.
                                Last edited by bemmeri; 25-01-2019, 21:10.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X