Pyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?
Pienet autoaiheiset kysymykset V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by ///Make View PostPyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Originally posted by Dualfun View PostJoku varmaan teilaa ja on toista mieltä, mutta minusta turvallinen valinta on se millaiset autossa on ollut tehtaalta (mille sytytysjärjestelmä on suunniteltu). Hypoteettisesti ajatellen kipinä on 50% teholtaan per kärki noissa 4-kärkisissä. Myöskään ETK ei tunne 4-kärkisiä ollenkaan ko moottorille. Itse olen mennyt vakiomallin tulpilla 20v ajan... Hinta, eikä mitään epäselvää toimiiko.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Originally posted by ///Make View PostPyysin Motonetistä tiskiltä sigun Zetaan (M52B28 single vanos), tulpat. Sain näköjään Boschin 4-kärkiset FGR7DQP+. Toimiikohan moisilla, vai käynkö vaihtamassa 2-kärkisiin mitkä koneessa olivatkin?
Originally posted by Dualfun View PostJoku varmaan teilaa ja on toista mieltä, mutta minusta turvallinen valinta on se millaiset autossa on ollut tehtaalta (mille sytytysjärjestelmä on suunniteltu). Hypoteettisesti ajatellen kipinä on 50% teholtaan per kärki noissa 4-kärkisissä. Myöskään ETK ei tunne 4-kärkisiä ollenkaan ko moottorille. Itse olen mennyt vakiomallin tulpilla 20v ajan... Hinta, eikä mitään epäselvää toimiiko.Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 12:46.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo oikeat tulpat. Nykyään bmw:n varaosakataloogikin suosittelee noita, niiden 2 kärkisten lisäksi, mitä noissa on ollu alunperin: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1977
Noiden 2 ja nelikärkitulppien idea ei ole kipinän teho taikka määrä. Samanlaisen yhden ainoan kipinän antaa 1,2 tai 4 kärki tulppakin. Ero noissa on tulpan kesto. 1-kärki tulpalla kipinä muodostuu aina samaan paikkaan ja tämä saa elektrodit pikkuhiljaa kulumaan. 2-kärkisessä kipinälle on 2 mahdollista paikkaa ja kestoikä on teoriassa tuplasti pidempi. Ja nelikärkisellä kipinän paikkoja on neljä mitä kulua, eli teoriassa 4 kertaa pidemäpään kestää, mitä 1 kärkinen. Miinuksena toki isompi hinta. Mutta on aika eri asia pitääkö tulppia vaihtaa esim 25tkm vai 100tkm välein.
Comment
-
Originally posted by jr66 View PostMitäs jos monikärkisessä kipinä lyö aina samassa välissä ?käytännössä se elektrodi kuluu ja jossain vaiheessa se väli keskielektrodiin on jo niin iso että joku muu elektrodeista on lähempänä keskielektrodia jolloin kipinä siirtyy siihen. Ei noiden tulppien suunnittelijat tyhmiä ole, että ne turhaan väsäis moisia.
Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 13:20.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Originally posted by Pazi88 View PostSamanlaisen yhden ainoan kipinän antaa 1,2 tai 4 kärki tulppakin.Anteeksi insinöörimaisuuteni.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Originally posted by Dualfun View PostEli toimiiko tulppa niin, että kipinä tulee aina vaan yhden kärjen ja elektrodin välille kerrallaan? Ajetaanko 4-kärkisellä sitä takaa että syttyy "50%" varmemmin kun kärkiä on enemmän? Miksei sitten ole 10-kärkisiä?Anteeksi insinöörimaisuuteni.
Noista moni elektrodisista tulpista löytyy vaikka ja mitä huuhaa tietoa netistä, mutta tuossa nyt joku oikea dokumentti asiaan liittyen: https://www.autolite.com/docs/defaul...plugs-2017.pdfLast edited by Pazi88; 25-01-2019, 14:55.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Originally posted by Pazi88 View PostKyllä, mutta ei puhuta varmuudesta vaan pidemmästä kulutuksen kestosta. Kovin montaa elektrodia sinne ei voi tunkea, kun loppuu tila kesken. Niiden kuitenkin pitää olla oikean paksuiset jotta jäähtyvät tarpeeksi.
Noista moni elektrodisista tulpista löytyy vaikka ja mitä huuhaa tietoa netistä, mutta tuossa nyt joku oikea dokumentti asiaan liittyen: https://www.autolite.com/docs/defaul...plugs-2017.pdf
- Suunta mihin seos lähtee syttymään
- Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille
Puuh. On tämä työmaa. Syttyis ees yks kärki. En tiedä onko noissa niin isoa eroa kuitenkaan noissa koneissa missä ei ole suorasuihkuruuttaa.
Mutta hei, N54 miehet kääntää kärjet tiettyyn kulmaan suhteessa suuttimeen, koska ne voi!E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Vasta ne puhu firmalla siitä että Lynxin E-tec kelkan moottorissa pitää tulpan elektrodin osoittaa tiettyyn suuntaan. Eli tulppaan tussilla merkki mihinpäin elektrodi osoittaa, ja sitten kiristäessä katsotaan että tussimerkki täsmää oikeaan suuntaan. Kuuntelin vähän että tuota mitähän nuo puhuu mutta en aiheesta ymmärrä mitään niin mitäpä siihen sanomaan.
Comment
-
Originally posted by Dualfun View PostTulpat on kyllä jännempi laji kun kuvittelinkaan. Nyt kun ajattelee asiaa (ja katsoo sun dokkaria) niin pari asiaa vielä tulee mukaan:
- Suunta mihin seos lähtee syttymään
- Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille
Tuo tulpan kääntely eri suuntaan on sitten taas niitä höpöhöpö uskonasia hommia. Tuonkin dokkarin kuvia kun katsot, niin se liekkirintama lähtee kipinästä pallona joka suuntaan tulpan mallista riippumatta.Last edited by Pazi88; 25-01-2019, 15:22.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Originally posted by Dualfun View PostTulpat on kyllä jännempi laji kun kuvittelinkaan. Nyt kun ajattelee asiaa (ja katsoo sun dokkaria) niin pari asiaa vielä tulee mukaan:
- Suunta mihin seos lähtee syttymään
- Tila jonka kärjet vievät pois bensiinin kulkeutumiselta tulpan reunoille
Puuh. On tämä työmaa. Syttyis ees yks kärki. En tiedä onko noissa niin isoa eroa kuitenkaan noissa koneissa missä ei ole suorasuihkuruuttaa.
Mutta hei, N54 miehet kääntää kärjet tiettyyn kulmaan suhteessa suuttimeen, koska ne voi!
Comment
-
Originally posted by Pazi88 View PostNo sit se lyö siinä vaankäytännössä se elektrodi kuluu ja jossain vaiheessa se väli keskielektrodiin on jo niin iso että joku muu elektrodeista on lähempänä keskielektrodia jolloin kipinä siirtyy siihen. Ei noiden tulppien suunnittelijat tyhmiä ole, että ne turhaan väsäis moisia.
Originally posted by Antti O View PostVasta ne puhu firmalla siitä että Lynxin E-tec kelkan moottorissa pitää tulpan elektrodin osoittaa tiettyyn suuntaan. Eli tulppaan tussilla merkki mihinpäin elektrodi osoittaa, ja sitten kiristäessä katsotaan että tussimerkki täsmää oikeaan suuntaan. Kuuntelin vähän että tuota mitähän nuo puhuu mutta en aiheesta ymmärrä mitään niin mitäpä siihen sanomaan.
Comment
-
Originally posted by jr66 View PostNo joo, oli vähän huumoria mukana. Mutta, kipinä lyö siinä välissä missä on rikkain eli sähköä johtavin seos (?)
(esim salamn isku tai tig-hitsin sytytys)
Vai oliko tuo sitä perjantainhuumoria.Last edited by bemmeri; 25-01-2019, 21:10.EVERYTHING | WORKS
Comment
Comment