Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #91
    Originally posted by bemmeri View Post
    Kelluke on tuon ulkopuolella ja kellukkeessa on magneetti. Näkee tuosta anturista, ettei ole kosketuksissa nesteeseen vaan omassa putkilossaan jonka ympärillä se kelluke/neste, kun ei ole tiivistettä.

    Tarviis vaan tietää onko nesteen pinta alhaalla= sama tulema molemmilta antureilta. :think


    Edit. Tuossa yhden bmw:n paisarin pohja leikattu auki, niin näet mikä periaate noissa.
    jaa... otetaas uusiksi: onko kyseessä paisarin anturi vai öljytasoanturi vai joku muu?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4180

      #92
      Originally posted by BeamR View Post
      jaa... otetaas uusiksi: onko kyseessä paisarin anturi vai öljytasoanturi vai joku muu?
      Joo, unohtu tosiaan mainita, että paisarin anturista kyse.


      Öljyntasoanturit, yms toiminee eri lailla.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • peto2
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 8267
        • Järvikylä (Nakkila)

        #93
        Se on reed kytkin.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #94
          Originally posted by bemmeri View Post
          Joo, unohtu tosiaan mainita, että paisarin anturista kyse.


          Öljyntasoanturit, yms toiminee eri lailla.
          Öljyntasoanturit on ihan suoraan öljyn kanssa tekemisissä.
          Ja periaatteessa tuo paisarin anturi toimii samalla tavalla, siinä vaan ei ole nestettä suoraan anturin kanssa kosketuksissa joten siihen on näköjään tehty sitten magneettikelluke, mutta idea on sama.

          Muuttujia on
          - magneetin teho
          - magneetin etäisyys anturista
          - magneetin kulkema matka anturin suuntaisesti
          - signaalitiedot
          - softan käsittelytapa sille tiedolle.

          Yksinkertaistetaan: otetaan heikkotehoinen pieni penaalin magneetti, ja laitetaan se 1cm etäisyydelle anturista, niin magneettikentän muutos on N.

          otetaan isosta sähkömoottorista isotehoinen magneetti ja laitetaan se 1cm etäisyydelle anturista, niin magneettikentän muutos on N potenssiin x.

          Tai pidetään magneetti samana, mutta muutetaan anturin mittaustapaa, niin signaali muuttuu: meneekö se oikein ECU:lle?

          Nyt ei tiedetä mitään muuta kuin että on kaksi anturia, mutta spekseistä ei tiedetä mitään, kun ei edes tiedetä bemarin mallia ja mersustakin vain se, että verrokki on W211. Ja sittenkin pitäisi olla vähän enemmän dataa kuin pelkästään moottorityypit.

          Mutta ainahan voit kokeilla, kerro sitten miten kävi, tuurilla ne on samalla logiikalla
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3410
            • Kotka

            #95
            Originally posted by bemmeri View Post
            Kelluke on tuon ulkopuolella ja kellukkeessa on magneetti. Näkee tuosta anturista, ettei ole kosketuksissa nesteeseen vaan omassa putkilossaan jonka ympärillä se kelluke/neste, kun ei ole tiivistettä.

            Tarviis vaan tietää onko nesteen pinta alhaalla= sama tulema molemmilta antureilta. :think


            Edit. Tuossa yhden bmw:n paisarin pohja leikattu auki, niin näet mikä periaate noissa.

            Tiettävästi bemarin anturi on normaalisti kytketty, eli avautuu matalalla nesteen tasolla. Mersun anturista ei hajua. Oletko varma, että Mersun aturi mahtuu bemarin paisariin? Näyttää, että tuo muovikuori saattaisi ahdistaa. Toinen juttu on, että onko paisarin ja anturin mitoitus yhtenevä, eli onko bemarin paisarissa magneetin korkeus ala-asennossa vastaava kuin Mersussa. Mikä on tarve anturin vaihdolle? Onko Mersun anturi halvempi tai luotettavampi?
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              #96
              Originally posted by peto2 View Post
              Se on reed kytkin.
              Eli voisi olettaa että tuleva "signaali"-tieto olisi sama Mercedes/BMW yms muillakin?
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4180

                #97
                Originally posted by Skarpa View Post
                Tiettävästi bemarin anturi on normaalisti kytketty, eli avautuu matalalla nesteen tasolla. Mersun anturista ei hajua. Oletko varma, että Mersun aturi mahtuu bemarin paisariin? Näyttää, että tuo muovikuori saattaisi ahdistaa. Toinen juttu on, että onko paisarin ja anturin mitoitus yhtenevä, eli onko bemarin paisarissa magneetin korkeus ala-asennossa vastaava kuin Mersussa. Mikä on tarve anturin vaihdolle? Onko Mersun anturi halvempi tai luotettavampi?
                Tulee mersusta koko säiliö. En kai nyt pelkkää anturia ala soveltamaan.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #98
                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Tulee mersusta koko säiliö. En kai nyt pelkkää anturia ala soveltamaan.
                  eli sopii säiliöön. Sen jälkeen on ihan joko/tai että jutteleeko ecun kanssa. Kokeilemalla selviää.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3410
                    • Kotka

                    #99
                    Originally posted by BeamR View Post
                    Öljyntasoanturit on ihan suoraan öljyn kanssa tekemisissä.
                    Ja periaatteessa tuo paisarin anturi toimii samalla tavalla, siinä vaan ei ole nestettä suoraan anturin kanssa kosketuksissa joten siihen on näköjään tehty sitten magneettikelluke, mutta idea on sama.

                    Muuttujia on
                    - magneetin teho
                    - magneetin etäisyys anturista
                    - magneetin kulkema matka anturin suuntaisesti
                    - signaalitiedot
                    - softan käsittelytapa sille tiedolle.

                    Yksinkertaistetaan: otetaan heikkotehoinen pieni penaalin magneetti, ja laitetaan se 1cm etäisyydelle anturista, niin magneettikentän muutos on N.

                    otetaan isosta sähkömoottorista isotehoinen magneetti ja laitetaan se 1cm etäisyydelle anturista, niin magneettikentän muutos on N potenssiin x.

                    Tai pidetään magneetti samana, mutta muutetaan anturin mittaustapaa, niin signaali muuttuu: meneekö se oikein ECU:lle?

                    Nyt ei tiedetä mitään muuta kuin että on kaksi anturia, mutta spekseistä ei tiedetä mitään, kun ei edes tiedetä bemarin mallia ja mersustakin vain se, että verrokki on W211. Ja sittenkin pitäisi olla vähän enemmän dataa kuin pelkästään moottorityypit.

                    Mutta ainahan voit kokeilla, kerro sitten miten kävi, tuurilla ne on samalla logiikalla

                    Hyvää asiaa. Niille, joita sattuu kiinnostamaan, niin noita öljyntasoantureita on bemarilla muutamaa eri mallia. Vanhimmat, E34 anturit ovat mekaanisella koholla ja kytkimillä. Öljypohjan sisällä on suhteellisen iso metallinen pötkylä, jonka sisällä koho liikkuu. Uudemmat anturit, joissa on ohuempi muovipuikko, toimivat ultraääniperiaatteella. Kaikki bemarin orggis ultraäänianturit taitavat olla merkiltään Hellaa. Uudemmat Hellan anturit eivät anna öljyntasosta hälytystä, vaan ne lähettävät samassa karvassa pwm -signaalina vuorotellen öljyntasotietoa ja öljyn lämpötilatietoa. Öljyntason hälytysraja on sitten auton elektroniikan puolella. Kaikki bmw mallit eivät käytä öljyn lämpötilatietoa mihinkään. En ole varma, onko välissä ollut anturisukupolvi, joka toimii ultraäänellä, mutta lähettää öljyntason hälytyksen ihan kytkintietona. Jos on, niin se on sitten alkupään E36:sten aikakautta.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3410
                      • Kotka

                      E39 puhallin pelaa pätkien. Siili?
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        E39 puhallin pelaa pätkien. Siili?

                        Luultavasti tai hiilet aivan loppu.

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4180

                          Onko nuo silikoniletkut kuinka tarkkoja mitoituksesta? Eli jos nimellinen sisähalkaisia on 19mm, niin onko se just sen 19mm, alle vai mieluummin yli?


                          Kara on lerssin kohdalta hieman yli 19mm ja suoralta osalta pari-kolme milliä ohuempi. Ei oo tuommoista silikoniletkua käsillä, niin ei voi kokeilla sopivuutta. Lähinnä mietin että puristuuko kunnolla klemmarilla että tulee pitävä ja tiivis? :think
                          Kuminen letku kyllä menee päälle, vaikka olisi 16mm ja hieman suurempikin ihan ok puristuu tasaisesti, mutta nuo silikoniset on jäykempiä.



                          Sitten jos jollain asentajalla, tai muulla joka tietää, on lonkalta heittää missä autossa on tullut vastaan tuommoinen jäähdytysjärjestelmän 16-19mm letku jossa 180 mutka, niin voisi käyttää sellaista ja siitä sitten jatkaa suoralla letkulla. Semmoinen J-mallinen letku olisi optimi, jossa toinen häntä reilusti pitempi.


                          Tuommoinen ois passeli. Mutta ei oo pakko olla noin lähekkäin nuo putket, max 10cm noiden väli voisi olla.

                          Last edited by bemmeri; 08-12-2018, 14:06.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Onko nuo silikoniletkut kuinka tarkkoja mitoituksesta? Eli jos nimellinen sisähalkaisia on 19mm, niin onko se just sen 19mm, alle vai mieluummin yli?


                            Kara on lerssin kohdalta hieman yli 19mm ja suoralta osalta pari-kolme milliä ohuempi. Ei oo tuommoista silikoniletkua käsillä, niin ei voi kokeilla sopivuutta. Lähinnä mietin että puristuuko kunnolla klemmarilla että tulee pitävä ja tiivis? :think
                            Kuminen letku kyllä menee päälle, vaikka olisi 16mm ja hieman suurempikin ihan ok puristuu tasaisesti, mutta nuo silikoniset on jäykempiä.



                            Sitten jos jollain asentajalla, tai muulla joka tietää, on lonkalta heittää missä autossa on tullut vastaan tuommoinen jäähdytysjärjestelmän 16-19mm letku jossa 180 mutka, niin voisi käyttää sellaista ja siitä sitten jatkaa suoralla letkulla. Semmoinen J-mallinen letku olisi optimi, jossa toinen häntä reilusti pitempi.


                            Tuommoinen ois passeli. Mutta ei oo pakko olla noin lähekkäin nuo putket, max 10cm noiden väli voisi olla.

                            https://www.picclickimg.com/d/w1600/...hose-black.jpg

                            Käy kaivelemassa purkamon läjästä.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4180

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Käy kaivelemassa purkamon läjästä.
                              Kävin pari viikkoa sitten kaivelemassa lähimmällä purkaamolla muun osan etsinässä. Heittävät roskalavalle, nuo letkut, johdot, pienet muoviosat yms. osat järjestään, ei oikein viiti näin talvella mennä lumiselle lavalle könyämään.
                              Last edited by bemmeri; 09-12-2018, 12:05.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • junkkri
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 685
                                • Järvenpää

                                CALORSTAT varaosien laatu

                                Onko ko merkki minkä laatuinen?
                                Last edited by junkkri; 11-12-2018, 10:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎