Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5153
    • Kuopio

    Originally posted by L.H View Post
    Paljonko tällainen maksaa Teslaan? Jostain vähänkään pohjoisemmasta lähimmät huollot on Norjassa?
    Niin vähän ettei ainakaan omaan laskuun edes arkena taajamassa hinaa lähimmälle korjaamolle.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Originally posted by Macke View Post

      Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...
      Nii mut eihän se matsku mihinkään katoa eikä kulu, kai? Sit kun pallolta pitää lähteä pois niin ei tarvi enää kaivaa kovin syvältä kun ottaa ne matskut niistä datsuneista, mikäli niitä vaan ei ole ehitty polkea kovin syvälle suohon.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2481
        • Lohja

        Originally posted by jani View Post
        Niin vähän ettei ainakaan omaan laskuun edes arkena taajamassa hinaa lähimmälle korjaamolle.
        Sillä nyt tuskin on kovin olennaisesti vaikutusta hintaan lähteekö esim. Kuopiosta taajamasta vai taajaman ulkopuolelta Vantaalle, missä se lähin Tesla-korjaamo on.
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          Mä ajattelin kyllä niitä harvinaisempia matskuja johonkin ihan muuhun kuin akustoihin tai vastaavaan. Vedetään hatusta nyt vaikka proffan quantum flux capacitor mitä ei tietty vielä ole keksitty, niin ikävää jos tarvittavaa raaka-ainetta ei ole saatavilla...

          OK, saadaanhan niitä matskuja nykyään vissiin jotenkin järkevästi valjastettua takaisin käyttöönkin, mutta lisää duuniahan siitäkin aina tulee ja ne prosessit kuormittavat palloa jollain tapaa.

          Ja tähän väliin kun sitä sähköä niin kiivaasti tarjotaan, niin ei sekään ongelmattomasti tule oikein yhdestäkään sähkölaitoksesta vaan jokaisessa tuotantamallissa on jonkinmoinen negaatio olemassa. Yhdelle kumarrat niin toiselle pyllistät, niin se tuppaa aina olemaan. Vihreämmissä versioissa päästään taas siihen sähkön varastoinnin ongelmaan kuten vaikka aurinkoenergia. Ei oo heleppoo

          Polttomoottoreissakin on fiksumpia ja hyötysuhteeltaan parempia vehkeitä kuin Otto-moottorit. Saas nähdä josko sieltä jotain järkevää kantautuisi autoihin asti. Päällimmäisenä mieleen juolahtaa Achates Powerin vastamäntämoottori.

          Toisaalta mitäs näitä tuskailemaan, Trumpin muuriproggis esimerkiksi tulee paskomaan niin rajusti ekosysteemiin että siitä saattaa tulla pirun hienot jälkiseuraamukset. Ja mikromuovit merissä ja ja ja ja...

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5153
            • Kuopio

            Originally posted by L.H View Post
            Sillä nyt tuskin on kovin olennaisesti vaikutusta hintaan lähteekö esim. Kuopiosta taajamasta vai taajaman ulkopuolelta Vantaalle, missä se lähin Tesla-korjaamo on.
            Niin pointti oli se että hinauksen "minimi taksakin" on aina suurempi kuin se vakuutusmaksu vuodessa, Teslaankin.

            Joten jos on pelkoperseessä Teslan hajoamisesta Kuopion seudulle niin kannattaa ottaa se vakuutus jo siltäkin varulta että auto hinataan jo Tuusulan liittymältä korjaamolle ja matka Leville jatkuu Fiestalla.
            Last edited by jani; 17-02-2019, 18:20.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by Macke View Post
              Ja tähän väliin kun sitä sähköä niin kiivaasti tarjotaan, niin ei sekään ongelmattomasti tule oikein yhdestäkään sähkölaitoksesta vaan jokaisessa tuotantamallissa on jonkinmoinen negaatio olemassa. Yhdelle kumarrat niin toiselle pyllistät, niin se tuppaa aina olemaan. Vihreämmissä versioissa päästään taas siihen sähkön varastoinnin ongelmaan kuten vaikka aurinkoenergia. Ei oo heleppoo
              Juu ei se ongelmattomasti tule, sitä puolta on näissä ketjuissa puitu useiden sivujen verran. Toki sitä miettii liikenteen kannalta että onko järkevää käyttää sitä sähköä polttoaineen jalostamiseen, (vrt päätyy sinne polttomoottoriin) vai lataisko sen suoraan akkuun...

              Ja varastoinnin ratkaisujakin on olemassa ihan puskuriakustoista aina juoksutusaltaisiin asti.

              Mutta helppoa ei tosiaan ole

              Originally posted by Macke View Post
              Polttomoottoreissakin on fiksumpia ja hyötysuhteeltaan parempia vehkeitä kuin Otto-moottorit. Saas nähdä josko sieltä jotain järkevää kantautuisi autoihin asti. Päällimmäisenä mieleen juolahtaa Achates Powerin vastamäntämoottori.
              On tosiaan jos jonkinlaista keksintöä tuolla saralla tosiaan tehty. Wankel taitaa olla lähimpänä yksinkertaisuutta siinä suhteessa että lämpöenergia muunnetaan pyöriväksi liikkeeksi.

              Toinen seikka taas on se, kuinka monimutkaisia nuo variaatiot on. Ja sen myötä luotettavuus tulee mieleen. Verrattuna sähkömoottorin (1 liikkuva osa ja pari laakeria) rakenteeseen.

              Originally posted by Macke View Post
              Toisaalta mitäs näitä tuskailemaan, Trumpin muuriproggis esimerkiksi tulee paskomaan niin rajusti ekosysteemiin että siitä saattaa tulla pirun hienot jälkiseuraamukset. Ja mikromuovit merissä ja ja ja ja...
              No tämäpä. Monen monta ihmisen aiheuttamaa ongelmaa kyllä löytyy. Ratkaisu lienee tehdä asioita "pala kerrallaan".
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2481
                • Lohja

                Originally posted by jani View Post
                Niin pointti oli se että hinauksen "minimi taksakin" on aina suurempi kuin se vakuutusmaksu vuodessa, Teslaankin.

                Joten jos on pelkoperseessä Teslan hajoamisesta Kuopion seudulle niin kannattaa ottaa se vakuutus jo siltäkin varulta että auto hinataan jo Tuusulan liittymältä korjaamolle ja matka Leville jatkuu Fiestalla.
                Pointti oli se, että kattaako se vakuutuksen normaali hinausturva (ja vaikkapa mainittu autoliiton plus-jäsenyys), että auto viedään sinne Tesla-korjaamoon, eikä minne tahansa korjaamoon. Jos ei kata, niin vakuutuksen halpuudesta on kovin vähän hyötyä. Jos taas kattaa, niin sittenhän homma on kunnossa, eikä siitä tarvitse Teslan omistajankaan murehtia sen enempää.
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  Originally posted by L.H View Post
                  Pointti oli se, että kattaako se vakuutuksen normaali hinausturva (ja vaikkapa mainittu autoliiton plus-jäsenyys), että auto viedään sinne Tesla-korjaamoon, eikä minne tahansa korjaamoon. Jos ei kata, niin vakuutuksen halpuudesta on kovin vähän hyötyä. Jos taas kattaa, niin sittenhän homma on kunnossa, eikä siitä tarvitse Teslan omistajankaan murehtia sen enempää.
                  Eikö se hinausturva lähtökohtaisesti korvaa hinaamisen lähimpään korjauspisteeseen, jossa ongelman korjaaminen onnistuu. Teslan tapauksessa lähin speksit ja osaamisen omaava putka voi sitten olla se virallinen Tesla-korjaamo. Yleensä kohde on myös neuvoteltavissa vakuutusyhtiön/hinurin kanssa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Vaikuttaa hinauspalvelu olevan suurempi ongelma kuin se että akkuihin tarvittava materiaali ei riitä edes 1/3 maailman sähköautokannan tarpeisiin

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Vaikuttaa hinauspalvelu olevan suurempi ongelma kuin se että akkuihin tarvittava materiaali ei riitä edes 1/3 maailman sähköautokannan tarpeisiin
                      Mihin materiaaliin viittaat? Litiumiin? Mä muistan kolme arvioita globaaleista litium reserveistä menneiltä vuosilta. 4Mt, 40Mt ja Wikipediassa näyttäis nyt olevan 53Mt.

                      Eli mikä materiaali ja mikä veikkaus?

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by gnz View Post
                        Mihin materiaaliin viittaat? Litiumiin? Mä muistan kolme arvioita globaaleista litium reserveistä menneiltä vuosilta. 4Mt, 40Mt ja Wikipediassa näyttäis nyt olevan 53Mt.

                        Eli mikä materiaali ja mikä veikkaus?


                        Last edited by BMW525Xda; 17-02-2019, 22:43.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          TS:n linkin takaa suora lainaus:

                          " Autoteollisuus on tähän mennessä pystynyt aina löytämään korvaavia vaihtoehtoja ja kehittänyt teknologioita siihen suuntaan, ettei pulaa tule, Laurikko arvioi.

                          – Voi olla, ettei litiumakku ole välttämättä se akku, mikä on uusissa sähköautoissa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä."


                          Sekä

                          Geologian tutkimuslaitoksen GTK:n geologi Timo Ahtola arvioi, että maailman litiumvarojen pitäisi riittää suureenkin litiumioniakkujen tuotantoon. Litiumin etsintä on lisääntynyt, kun odotukset sähköautojen tuotannon kasvusta ovat vahvistuneet.

                          – Maailman tunnetut varannot kasvavat koko ajan, koska litiumia etsitään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, Ahtola kertoo.

                          – Sen lisäksi, että se on hyvä alkuaine akkuun, niin sitä myös on riittävästi.


                          Litium tosiaan ei ole se ongelma vaan toistaiseksi koboltti on nyt se ristiriitaisin (monellakin tavalla) asia. Vaan kehitys kehittyy... Pystyyköhän sen koboltin korvaamaan jollain muulla.:think

                          Jälkimmäisen linkin jutussa oli käytetty taasen lähteenä Shellin blogia. Totuudenmukaista tai ei, niin omaan nenään haisee eturistiriita melkoisen rajusti.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Vecara
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 342
                            • Rovaniemi

                            Originally posted by L.H View Post
                            Pointti oli se, että kattaako se vakuutuksen normaali hinausturva (ja vaikkapa mainittu autoliiton plus-jäsenyys), että auto viedään sinne Tesla-korjaamoon, eikä minne tahansa korjaamoon. Jos ei kata, niin vakuutuksen halpuudesta on kovin vähän hyötyä. Jos taas kattaa, niin sittenhän homma on kunnossa, eikä siitä tarvitse Teslan omistajankaan murehtia sen enempää.
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Eikö se hinausturva lähtökohtaisesti korvaa hinaamisen lähimpään korjauspisteeseen, jossa ongelman korjaaminen onnistuu. Teslan tapauksessa lähin speksit ja osaamisen omaava putka voi sitten olla se virallinen Tesla-korjaamo. Yleensä kohde on myös neuvoteltavissa vakuutusyhtiön/hinurin kanssa.
                            OP:lla muutama vuosi sitten, kun edellisen Alfan ketju heittäytyi hankalaksi, olisi onnistunut hinaus lähimpään viralliseen huoltopaikkaan. Se oli siinä tapauksessa 250km:n päässä (Rovaniemi -> Oulu)
                            ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Pistetään tähän nyt ekan tankillisen tietoja 530e:stä. Tänä aikana oli sitten etelä-suomessa kunnon talvi, lunta ja pakkaset. Auto on katoksessa ja akkua ei ladattu ajastetusti lähtöhetkeen vaan heti katokseen ajettua. Preconditonilla lämmitettiin n. 10min ennen aamuisia ajoja ja töistä lähdettäessä. Ajot Max eDrivella ja Eco Prolla, sisälämpötila asetettu 20C ja ratin sekä penkinlämmitykset niin ettei tarvi palella.

                              Ajo siis pelkkää pätkää (5-15km pätkiä) ja keskinopeus alle 30km/h. Unohdin tuon listata ylös tankkauksen aikaan, mutta tällä hetkellä näyttää n. 28km/h.

                              897km joista sähköllä 709km, 37,4Kwh sähkön keskikulutus ja bensan 3.0l/100km. Tankkiin meni 41,75l ja kun auto luovutettiin niin tankki oli 3/4 täynnä.

                              Lataussähkön määrää en saa mitattua, mutta jos noista kilsoista ja keskikulutuksen mukaan + 10% laskee niin saa n. 292Kwh.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Pistetään tähän nyt ekan tankillisen tietoja 530e:stä.

                                897km joista sähköllä 709km, 37,4Kwh sähkön keskikulutus ja bensan 3.0l/100km. Tankkiin meni 41,75l ja kun auto luovutettiin niin tankki oli 3/4 täynnä.

                                Lataussähkön määrää en saa mitattua, mutta jos noista kilsoista ja keskikulutuksen mukaan + 10% laskee niin saa n. 292Kwh.
                                Onkohan tässä jokin matemaattinen bugi ?

                                Omalla matematiikalla polttomoottorilla ajetut kokonaismatka 897km - sähköllä 709km on kuluttanut liki 20L/100km.
                                Last edited by BMW525Xda; 19-02-2019, 22:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎