Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by SkyMan View Post
    Ok, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.
    Eli 800kg painavampi iso 500sarjan auto vie vähemmän maantiellä kuin moderni pikkuauto....
    Aprilia RSV4

    Comment

    • BFI18
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1456
      • Turku

      Originally posted by Juhis View Post
      Tuli luettua uusin Tekniikan Maailma. Siellähän Amerikan pojat oli tehneet talvivertailun voittaneen sähköauton.
      En ihmettele. Omien ajokokemusten mukaan tuo Amerikan poikien tekemä sähköauto ei ole ollenkaan huono laite ajaa, päinvastoin. Talviajosta tosin ei kokemuksia itsellä. Kyyti on hienoa ja voimalinja hyvä.
      G26 i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5151
        • Kuopio

        Originally posted by Tiik View Post
        Yhtä XC60 T8-versiota ajaneena nuo Volvon 407hv-ilmoitukset vaikuttavat myös hieman optimistiselta. Jos en olisi auton tehoa etukäteen tiennyt, veikkaus olisi ollut maks 300hv.

        530d softalla tuntuu nopeammalta päivittäisessä ajossa.
        XC60T8 tuntuu käytännön ajossa alle 200heppaiselle.

        Originally posted by SkyMan View Post
        Ok, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.
        Omaa kokemusta ei ole 530e mutta esim. Passat GTE sekalaisen maantieajon keskikulutus 20tkm ajalta noin 9litraa/100km.
        Last edited by jani; 20-03-2019, 14:09.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17508
          • Turku

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tekisivät kunnon Diesel hybridin. 550hd olis kova sana, 540d:n tekniikka ja etupäähän sähköveto, 50 ah akku ja plug in...

          Edit: miksikö diesel? Kaikki pukkaa bensa hybridejä mutta ei sellainen oikasti vähänkään enemmän ajavalle ole vaihtoehto,
          akku kun on tyhjä niin vie maantiellä liki yhtä paljon kuin V8 mutta tehot on siitä murto-osan...
          Tällainen kiinnostaisi itseäkin.... 5-8 vuoden päästä, kun hinta on pudonnut
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • SkyMan
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 518
            • Sirius

            Originally posted by jannmann View Post
            Eli 800kg painavampi iso 500sarjan auto vie vähemmän maantiellä kuin moderni pikkuauto....
            Niin, sillä vähän kysyinkin, kun ihmettelin 330e:n kympin pintaan painuvaa kulutusta. En ole tietoinen 330 tai 530 e:n käytännön kulutuksesta, kun en sellaista omista. Oma KIA -merkkinen töpselivingutin taas menee akun tyhjentymisen jälkeen matkassa siihen viiden litran pintaan ilman sen kummempia yrityksiä. Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.
            Coffee isn´t my cup of tea

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by SkyMan View Post
              . Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.
              Itselläkin vähän vaihtelevia kokemuksia. Volvon XC90 T8 vei bensalla ajettaessa luokkaa 10-12l/100km kun taas 225xe vei sen 5-6l/100km. Ja jälkimmäisessä riitti kyllä ruuti ihan omiin tarpeisiin.

              Toki niitä tarpeita on erilaisia...

              Ja onhan tietysti Audin Q7 e-Tron. Sieltä löytyy se 3-litrainen mutamoottori keulilta.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by nokonzok View Post
                Noissa Hondan ja Toyotan kaltaisissa hybrideissä vitsi on siinä, että sähköt on polttomoottorin apuna koko ajan ja kulutus pysyy sitä kautta kohtuullisena. Ei pääse tulemaan tuota tilannetta, missä sähkön loppuessa kulutus onkin 80-luvun lukemissa.


                Kuinka vähän tuollainen kyhöstys kuluttaisi jos polttomoottorin apuna olisi yhden sähkömoottorin asemasta kaksi ellei jopa kolme. (retorinen)

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by SkyMan View Post
                  Niin, sillä vähän kysyinkin, kun ihmettelin 330e:n kympin pintaan painuvaa kulutusta. En ole tietoinen 330 tai 530 e:n käytännön kulutuksesta, kun en sellaista omista. Oma KIA -merkkinen töpselivingutin taas menee akun tyhjentymisen jälkeen matkassa siihen viiden litran pintaan ilman sen kummempia yrityksiä. Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.
                  Väitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.

                  Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
                  Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.

                  Comment

                  • Puistis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 849
                    • 09

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Tekisivät kunnon Diesel hybridin. 550hd olis kova sana, 540d:n tekniikka ja etupäähän sähköveto, 50 ah akku ja plug in...

                    Edit: miksikö diesel? Kaikki pukkaa bensa hybridejä mutta ei sellainen oikasti vähänkään enemmän ajavalle ole vaihtoehto,
                    akku kun on tyhjä niin vie maantiellä liki yhtä paljon kuin V8 mutta tehot on siitä murto-osan...
                    Tavallaan hyvä yhdistelmä, mutta Suomen verotus pilaa tuonkin hyödyn. Itse katselin Volvo V60 D6:sta, mutta sitten kun alkaa paremmin miettimään onko järkeä maksaa dieselveroa, jos puolet ajosta tapahtuisi sähköllä. Omat ajot kun on vain 15-20tkm/vuosi.

                    Comment

                    • Tiik
                      BTCF Member
                      • Apr 2012
                      • 497
                      • Vantaa

                      Originally posted by SkyMan View Post
                      Ok, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.
                      Kaverilla oli juuri 2 päivän koeajossa uusi 530e ja kyllä kulutus kuulemma oli lähempänä 10l kun motaria paahtoi tre-hki-tre.

                      Comment

                      • Juh4
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 5448
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by SkyMan View Post
                        Ok, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.
                        Originally posted by Tiik View Post
                        Kaverilla oli juuri 2 päivän koeajossa uusi 530e ja kyllä kulutus kuulemma oli lähempänä 10l kun motaria paahtoi tre-hki-tre.
                        Tässä näkee sen, että pääseekö johonkin tiettyyn kulutuslukemiin, vai haluaako. Varsinkin jos auto on vain pari päivää koeajossa, niin mielellään sitä varmasti fiilistelee voimalinjaa

                        Kyllähän nuo hybridien kulutuslukemat on niin vaikeaa todeta, kun se on niin paljon käyttäjistä kiinni (minkälaista ajoa ja missä) Itse olen ainakin ajatellut, että jos ajot pysyy päivittäisessä ajossa alle 50km ja mahdollisesti paljon kaupunkiajoa, niin miksipä ei hybridi silloin voisi olla hyvä vaihtoehto. Esim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.
                        -Official member of BTCF-Sauna team-

                        Comment

                        • BFI18
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1456
                          • Turku

                          Originally posted by Juh4 View Post
                          Esim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.
                          Varsinkin lähitulevausuudessa varmaan monella kallistuu vielä helpommin hybridiin, kun 530e:n tulee saamaan xDrive:na.
                          G26 i4 M50 Black Sapphire

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Hezman View Post
                            Väitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.

                            Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
                            Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.


                            En tiedä mitä tuolla ohjelmoinnilla tarkoitat, mutta kyllä plugareissa saa määritettyä käytetäänkö autoa pelkällä sähköllä, ladataanko akkuja maksimilla, käytetäänkö hybridinä niin että akuista kuluu virta, tai hybridinä niin että akun lataus pysyy suht vakiona.

                            Esim. GTE Golf vie noin kympin sadalle jos lataa samalla akkuja. Jos akku on loppu, niin kulutus jossain 7-8 litran luokassa keskimäärin. Paljon ne vie. lämpöisellä koneella tasaista 80-90 vauhtia varmaan menee suht pienellä. Paino alkaa noissa tuntua kulutuksessa.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • SkyMan
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 518
                              • Sirius

                              Originally posted by Hezman View Post
                              Väitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.

                              Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
                              Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.
                              Joo, itse valitsin tuon Kiani juuri sillä perusteella, että mulla on työmatka n. 80km per sivu. Bemareihin ei pystyny hinnan puolesta ja niiden sähkörange oli / on aika olematon, niin ei käytettykään kiinnostanu. Passatin GTE ei myöskään vakuuttanu, vaikka sillä oli pikkuajot päässy kokonaan sähköllä, mutta se taas olis aiheuttanu sen, että esim. talvella kunnon pakkasilla kone olis lähteny suoraan tulille sähkön loputtua esim 30km ajon jälkeen ja sitä en halunnu. Tuolla mun KIAlla taas on ilman kikkailua vaikea ajaa täysin sähköisesti, koska lämpö kabiiniin tehdään aina polttomoottorilla. Toisaalta taas pidin sitä mun ajoprofiililla parempana, koska tällä tavoin kone käynnistyy tasaisesti lämpöä tuottaakseen, eikä se näin ollen koskaan ole ”umpijäässä” Olen nyt ajanut tämän reilut pari kuukautta sillä ja pienimmillään olen tuon työmatkani päässyt 1,6 litraan per 100km. Keskimäärin on mennyt n. 2,4-2,6 litraa. Pari kertaa on olosuhteiden pakosta tullut ajettua tyhjällä akulla ja silloin kulutus on ollut 4,0 ja 4,8 per 100km. Tällä kokemuksella en siis yhdy omalta osaltani tuohon, että akku tyhjänä kulutus on V8:n luokkaa. En tiedä paljonko sillä sitten on vaikutusta, että aina kun tuo KIAn bensakone käy, se myös lataa akkua. Aika hyvin siihen pidemmällä matkalla virtaa tuleekin ja sitten taas hetkittäin sähkö hyppää menoon mukaan joko ainoana tai avustavana voimanlähteenä.
                              Last edited by SkyMan; 21-03-2019, 00:54. Reason: Typo
                              Coffee isn´t my cup of tea

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Juh4 View Post
                                Tässä näkee sen, että pääseekö johonkin tiettyyn kulutuslukemiin, vai haluaako. Varsinkin jos auto on vain pari päivää koeajossa, niin mielellään sitä varmasti fiilistelee voimalinjaa

                                Kyllähän nuo hybridien kulutuslukemat on niin vaikeaa todeta, kun se on niin paljon käyttäjistä kiinni (minkälaista ajoa ja missä) Itse olen ainakin ajatellut, että jos ajot pysyy päivittäisessä ajossa alle 50km ja mahdollisesti paljon kaupunkiajoa, niin miksipä ei hybridi silloin voisi olla hyvä vaihtoehto. Esim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.
                                Kyllä. Itselläni ollut koeajossa kaksi kertaa 530e ja molemmilla kerroilla kulutus 0 litraa. Ajoprofiili ollut pelkkä kaupunki ja sähköllä. Mahtava laitos kyllä jos ajoprofiili olisi lähinnä kaupunkiajoa ja satunnaisia maantiesiirtymiä. Luulen kulutuksen olevan kuitenkin 7 ja rapiat litran luokkaa rauhallisen kuljettajan käsissä polttomottorilla maantiellä. Kun tehdas saa sähkörangen 80-100km ja x-driven tuohon taidan käydä tilaamassa. Täyssähkö auto ei kiinnosta ahdistavan muovisuuden, hinnan ja liikkumisen suunnittelun takia, jokaista reissua pitää suunnitella maanteiden latauspaikkojen suhteen joka ei ole tätä päivää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎