jos nyt palataan kaiken maailman ilmasto ym. höpötyksistä aiheen pariin, niin kyllähän 300-400km rangella täyssähkö alkaa olla jo todellinen vaihtoehto. pikalatureilla vedetään akku täyteen 30-60 minuutissa ja matka jatkuu. Kyllä sitä ollaan ennenkin osattu bensamittaria lukea, niin ei tarvi jäädä sinne metsätielle sähköautollakaan välille. Lähes joka paikasta löytyy talo mistä saa töpselistä virtaa, mutta kuinka monessa talossa on bensa tai diesel kanisteri jos polttoaine loppuu?
Paitsi että jos sähköä n. 100km ajoa varten jäljellä, tulisi istua tunti että uskaltaa lähteä metsätielle.
Nykyisellä käyttiksellä pääsee tankillisella 1000km ja toisen mokoman 5min tankkauksella.
Kyllähän 400km range sähkiksellä on jo riittävä monelle mutta ainoana autona ei vielä kaikille.
Tähän väliin huomautuksena että jo nyt alkaa maailmasta akut olemaan kiven alla.
Meillä töissä käytetään vastaavia akkuja kuin sähkiksien akustot pitävät sisällään. Isot firmat hamstraa jo nyt akkuja. Pienemmät jää nuolemaan näppejään ja saavat jotain jos valmistuserästä jää jotain myytävää.
Paitsi että jos sähköä n. 100km ajoa varten jäljellä, tulisi istua tunti että uskaltaa lähteä metsätielle.
Nykyisellä käyttiksellä pääsee tankillisella 1000km ja toisen mokoman 5min tankkauksella.
Kyllähän 400km range sähkiksellä on jo riittävä monelle mutta ainoana autona ei vielä kaikille.
Tähän väliin huomautuksena että jo nyt alkaa maailmasta akut olemaan kiven alla.
Meillä töissä käytetään vastaavia akkuja kuin sähkiksien akustot pitävät sisällään. Isot firmat hamstraa jo nyt akkuja. Pienemmät jää nuolemaan näppejään ja saavat jotain jos valmistuserästä jää jotain myytävää.
Toki pitkien matkojen työvälineet asia erikseen ja jos tarvitsee päästä 1000km ilman taukoja soittamaan yhteen putkeen Enhän minä sitä meinannut että sähköautot vielä ihan kaikille sopii, mutta hiukan ajoja suunnittelemalla 300-400km range riittää jo lähes kaikille kun vaan vielä latauspisteitä saadaan vähän lisää.
Akku kysymys olisi mielenkiintoista kuulla mitä autonvalmistajat ja vaikkapa suomen päättäjät on ajatellut tehdä vanhojen akkujen kanssa, jos eurooppaan halutaan vaikkapa 100 miljoonaa sähköautoa 10v päästä ja 10-15 vuoden käytön jälkeen jokaisesta autosta menee akku vaihtoon. EU:ssa autoja kaikkiaan käytössä noin 300 miljoonaa kappaletta.
Se pittää perustaa näköjään akkutehas.
Pannaanko btcf:n porukka rahat samaan ämpäriin?
Olis hauskoja yhtiökokouksia.
Ketään ei kiinostais niinkään osingot kuin vaparin vääntö.
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Se pittää perustaa näköjään akkutehas.
Pannaanko btcf:n porukka rahat samaan ämpäriin?
Olis hauskoja yhtiökokouksia.
Ketään ei kiinostais niinkään osingot kuin vaparin vääntö.
Akku kysymys olisi mielenkiintoista kuulla mitä autonvalmistajat ja vaikkapa suomen päättäjät on ajatellut tehdä vanhojen akkujen kanssa, jos eurooppaan halutaan vaikkapa 100 miljoonaa sähköautoa 10v päästä ja 10-15 vuoden käytön jälkeen jokaisesta autosta menee akku vaihtoon. EU:ssa autoja kaikkiaan käytössä noin 300 miljoonaa kappaletta.
Sähköauton akut menettävät kapasiteettiaan. Sanotaan vaikka 10%/100tkm. Voi olla enemmän tai vähemmän autosta riippuen. Ainakin Teslan akkudata on rohkaisevan hyvää. Jos autolla on ajettu 10 vuotta ja 400tkm akkusta olisi jäljellä 60%. Auto alkaa olla muutenkin paali/kakkosauto-tasoa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa akku ja vanhoille moduuleille löytyy käyttöä esim. okt:n aurinkopaneelien akkuina tai muussa vähemmän kriittisessä käytössä. Akkuja voidaan myös kierrättää. 10 vuoden kukuttua meillä on toivottavasti jo ihan uutta akkutekniikkaa uusissa autoissa ja sähköautot ovat halvempia rakentaa kuin nykyiset polttikset.
Perjantaina aukesi Tesla Model3 tilausikkuna Suomeen. Hinnat alkaen 63000 euroa neliveto ja +500km toimintamatka. 4.8 sek 0-100km/h. Jos tuo ei riitä niin reilun 11k€ lisäinvestoinnilla saa satasen kiihtyvyyden painettua 3.5 sekuntiin. Takavedon arvioitu hinta ensi vuonna n. 45000 euroa, toimintamatka reilu 300km ja 0-100km alle 6 sekuntia.
Perjantaina aukesi Tesla Model3 tilausikkuna Suomeen. Hinnat alkaen 63000 euroa neliveto ja +500km toimintamatka. 4.8 sek 0-100km/h. Jos tuo ei riitä niin reilun 11k€ lisäinvestoinnilla saa satasen kiihtyvyyden painettua 3.5 sekuntiin. Takavedon arvioitu hinta ensi vuonna n. 45000 euroa, toimintamatka reilu 300km ja 0-100km alle 6 sekuntia.
Millä hinnalla saa option jossa nuo kiihtyvyydet toteutuvat myös silloin kun akussa on varausta 10%?
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.
Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.
Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.
Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.
Sitä vartenhan on kerääjäsäiliö. Mielenkiintoinen kysymys jonka kalevik toi esiin. Itse en osaa siihen vastata, toivottavasti joku täällä osaa.
Tosi mielenkiintoinen video:
Toi olis mukava duuni, pistää palasiksi uusia autoja ja analysoida niitä.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.
Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.
Vedät sinne ainakin 6mm2 johdolla kolme vaihetta autotallin nurkalle niin pärjää jo aika pitkään. Niitä supernopeita latureita tuskin tulee kotitalouksille ihan hetkeen ja sitten ollaan jo ongelmissa talon pääsulakkeen koon takia (ja sen liittymähinnan). 3*32A laturilla lataa jo isonkin akun yön yli ja jos ei ole ammatiltaan myyntireiska maakunnassa niin isoja akkuja ei tarvi ladata joka yö.
Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".
Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.
Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa akku ja vanhoille moduuleille löytyy käyttöä esim. okt:n aurinkopaneelien akkuina tai muussa vähemmän kriittisessä käytössä.
Ainakin Nissanilla ja Eatonilla kuulosti olevan sopimus vanhojen sähköauton akkujen uudelleenkäytöstä teollisuuden ups-laitteissa. Ovat kuulemma erinomaisia siihen käyttöön.
Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".
Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.
Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
Auton akkujen lämmönhallinta hieman parempaa kuin porakoneen. Niissä on lämmitys näihin tilanteisiin ja käytännössä ne on sen verran eristettyjä, että pelkkä ajolämpö pitää ne plussan puolella päiväkausia kovassakin pakkasessa. Ongelmia voi potentiaalisesti tulla viikkojen säilytyksessä hyvin kovissa pakkasissa.
Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".
Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.
Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
Lähtökohtaisesti sähköautojen akuissa on lämmönhallinta myös jäätymisen estämiseksi. Ne eroavat melko lailla kännyköiden tai työkalujen akuista noin muutenkin. Leafin akkulämmitys pitää lämpötilat -10 ja -17 asteen välissä vaikkei auto olisi piuhassa. Siksi suositus onkin kytkeä lataukseen kun talvella auto jätetään yli viikoksi seisomaan.
Toki löytyy tuontiautoja joissa ei tätä ole ja ne taas ei sitten vain lähde käyntiin kun akun lämpötila painuu alle -25 asteen.
Itse olen lähtenyt sähköautolla liikkeelle -42 lämpötilassa. Napista päälle ja menoksi. Range ei kyllä 24kWh akkuisella e-NV200:lla ollut enää kummoinen
Ainakin Nissanilla ja Eatonilla kuulosti olevan sopimus vanhojen sähköauton akkujen uudelleenkäytöstä teollisuuden ups-laitteissa. Ovat kuulemma erinomaisia siihen käyttöön.
Pitää paikkansa. Autokäytössä jos akusta otetaan parhaimmillaan 80 tai 110kW tehoja ja ladataan 50kW teholla niin sellaisessa ei enää rankalla käytöllä ollut nykyaikainen 15v/300tkm ajettu akku tahdo käydä. Mutta vaikka kotitalouden esimerkiksi 15kW tehontarpeessa toimii vielä vaikka kuinka pitkään.
-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment