Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #16
    Originally posted by Juhis View Post
    Ettei nyt kävisi samalla tavalla, kuin "tee ympäristöteko, osta uusi diesel" vouhotuksen kanssa.. :think

    No siitä ei ole epäilystäkään...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7043
      • Forssa

      #17
      Originally posted by bemu2000 View Post
      jos nyt palataan kaiken maailman ilmasto ym. höpötyksistä aiheen pariin, niin kyllähän 300-400km rangella täyssähkö alkaa olla jo todellinen vaihtoehto. pikalatureilla vedetään akku täyteen 30-60 minuutissa ja matka jatkuu. Kyllä sitä ollaan ennenkin osattu bensamittaria lukea, niin ei tarvi jäädä sinne metsätielle sähköautollakaan välille. Lähes joka paikasta löytyy talo mistä saa töpselistä virtaa, mutta kuinka monessa talossa on bensa tai diesel kanisteri jos polttoaine loppuu?
      Paitsi että jos sähköä n. 100km ajoa varten jäljellä, tulisi istua tunti että uskaltaa lähteä metsätielle.

      Nykyisellä käyttiksellä pääsee tankillisella 1000km ja toisen mokoman 5min tankkauksella.

      Kyllähän 400km range sähkiksellä on jo riittävä monelle mutta ainoana autona ei vielä kaikille.

      Tähän väliin huomautuksena että jo nyt alkaa maailmasta akut olemaan kiven alla.
      Meillä töissä käytetään vastaavia akkuja kuin sähkiksien akustot pitävät sisällään. Isot firmat hamstraa jo nyt akkuja. Pienemmät jää nuolemaan näppejään ja saavat jotain jos valmistuserästä jää jotain myytävää.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #18
        Originally posted by |foder| View Post
        Paitsi että jos sähköä n. 100km ajoa varten jäljellä, tulisi istua tunti että uskaltaa lähteä metsätielle.

        Nykyisellä käyttiksellä pääsee tankillisella 1000km ja toisen mokoman 5min tankkauksella.

        Kyllähän 400km range sähkiksellä on jo riittävä monelle mutta ainoana autona ei vielä kaikille.

        Tähän väliin huomautuksena että jo nyt alkaa maailmasta akut olemaan kiven alla.
        Meillä töissä käytetään vastaavia akkuja kuin sähkiksien akustot pitävät sisällään. Isot firmat hamstraa jo nyt akkuja. Pienemmät jää nuolemaan näppejään ja saavat jotain jos valmistuserästä jää jotain myytävää.


        Toki pitkien matkojen työvälineet asia erikseen ja jos tarvitsee päästä 1000km ilman taukoja soittamaan yhteen putkeen Enhän minä sitä meinannut että sähköautot vielä ihan kaikille sopii, mutta hiukan ajoja suunnittelemalla 300-400km range riittää jo lähes kaikille kun vaan vielä latauspisteitä saadaan vähän lisää.

        Akku kysymys olisi mielenkiintoista kuulla mitä autonvalmistajat ja vaikkapa suomen päättäjät on ajatellut tehdä vanhojen akkujen kanssa, jos eurooppaan halutaan vaikkapa 100 miljoonaa sähköautoa 10v päästä ja 10-15 vuoden käytön jälkeen jokaisesta autosta menee akku vaihtoon. EU:ssa autoja kaikkiaan käytössä noin 300 miljoonaa kappaletta.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #19
          Se pittää perustaa näköjään akkutehas.
          Pannaanko btcf:n porukka rahat samaan ämpäriin?
          Olis hauskoja yhtiökokouksia.
          Ketään ei kiinostais niinkään osingot kuin vaparin vääntö.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #20
            Originally posted by TFV View Post
            Se pittää perustaa näköjään akkutehas.
            Pannaanko btcf:n porukka rahat samaan ämpäriin?
            Olis hauskoja yhtiökokouksia.
            Ketään ei kiinostais niinkään osingot kuin vaparin vääntö.
            Vapaasti hengittävä sähkömoottori?

            Comment

            • mikkod
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 5200
              • Stadi

              #21
              Originally posted by nappe74 View Post
              Paremmat ilmeet tulis vielä sen Panameran kanssa ajaessa...

              Onnea mikkod, hieno valinta !! Tuleeko ihan pakkauusi peli??
              Juu ihan uusi. Ja siis tämähän on siis liisari firman kautta. Oma peli vielä hakusessa :think
              Helkama S3000
              Myydään kutosen alustaosia
              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #22
                Originally posted by bemu2000 View Post
                Akku kysymys olisi mielenkiintoista kuulla mitä autonvalmistajat ja vaikkapa suomen päättäjät on ajatellut tehdä vanhojen akkujen kanssa, jos eurooppaan halutaan vaikkapa 100 miljoonaa sähköautoa 10v päästä ja 10-15 vuoden käytön jälkeen jokaisesta autosta menee akku vaihtoon. EU:ssa autoja kaikkiaan käytössä noin 300 miljoonaa kappaletta.
                Sähköauton akut menettävät kapasiteettiaan. Sanotaan vaikka 10%/100tkm. Voi olla enemmän tai vähemmän autosta riippuen. Ainakin Teslan akkudata on rohkaisevan hyvää. Jos autolla on ajettu 10 vuotta ja 400tkm akkusta olisi jäljellä 60%. Auto alkaa olla muutenkin paali/kakkosauto-tasoa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa akku ja vanhoille moduuleille löytyy käyttöä esim. okt:n aurinkopaneelien akkuina tai muussa vähemmän kriittisessä käytössä. Akkuja voidaan myös kierrättää. 10 vuoden kukuttua meillä on toivottavasti jo ihan uutta akkutekniikkaa uusissa autoissa ja sähköautot ovat halvempia rakentaa kuin nykyiset polttikset.

                Perjantaina aukesi Tesla Model3 tilausikkuna Suomeen. Hinnat alkaen 63000 euroa neliveto ja +500km toimintamatka. 4.8 sek 0-100km/h. Jos tuo ei riitä niin reilun 11k€ lisäinvestoinnilla saa satasen kiihtyvyyden painettua 3.5 sekuntiin. Takavedon arvioitu hinta ensi vuonna n. 45000 euroa, toimintamatka reilu 300km ja 0-100km alle 6 sekuntia.
                Last edited by 205/65-15H; 23-12-2018, 08:48.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #23
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Perjantaina aukesi Tesla Model3 tilausikkuna Suomeen. Hinnat alkaen 63000 euroa neliveto ja +500km toimintamatka. 4.8 sek 0-100km/h. Jos tuo ei riitä niin reilun 11k€ lisäinvestoinnilla saa satasen kiihtyvyyden painettua 3.5 sekuntiin. Takavedon arvioitu hinta ensi vuonna n. 45000 euroa, toimintamatka reilu 300km ja 0-100km alle 6 sekuntia.
                  Millä hinnalla saa option jossa nuo kiihtyvyydet toteutuvat myös silloin kun akussa on varausta 10%?
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1361
                    • Tampere

                    #24
                    Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.

                    Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by protoni View Post
                      Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.

                      Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.
                      Sitä vartenhan on kerääjäsäiliö. Mielenkiintoinen kysymys jonka kalevik toi esiin. Itse en osaa siihen vastata, toivottavasti joku täällä osaa.
                      Tosi mielenkiintoinen video:

                      Toi olis mukava duuni, pistää palasiksi uusia autoja ja analysoida niitä.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by protoni View Post
                        Ei fossiilisillakaan kannata enää Ahvenistolle kurvata kun mennään varatankin huuruilla. Tuskin tuo kenenkään elämältä vie sisältöä jos tyhjällä akulla ei pääse yhtä kovaa ja pitkälle kun täydellä.

                        Mitenköhän kannattaisi ok-talon rakennusprojektissa varautua tulevaisuuteen lähinnä akkuauton latausta ajatellen? Eipä ole vielä lähivuosina ajankohtaista sähköily, mutta kannattaisi varmaan nyt vetää valmiiksi sopivaa lakua.
                        Vedät sinne ainakin 6mm2 johdolla kolme vaihetta autotallin nurkalle niin pärjää jo aika pitkään. Niitä supernopeita latureita tuskin tulee kotitalouksille ihan hetkeen ja sitten ollaan jo ongelmissa talon pääsulakkeen koon takia (ja sen liittymähinnan). 3*32A laturilla lataa jo isonkin akun yön yli ja jos ei ole ammatiltaan myyntireiska maakunnassa niin isoja akkuja ei tarvi ladata joka yö.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7043
                          • Forssa

                          #27
                          Tulipa mieleen akkujen purkukyky "jäässä".

                          Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".

                          Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
                          Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.

                          Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • huupi
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 1196
                            • Tyrnävä

                            #28
                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Toinen vaihtoehto on vaihtaa akku ja vanhoille moduuleille löytyy käyttöä esim. okt:n aurinkopaneelien akkuina tai muussa vähemmän kriittisessä käytössä.
                            Ainakin Nissanilla ja Eatonilla kuulosti olevan sopimus vanhojen sähköauton akkujen uudelleenkäytöstä teollisuuden ups-laitteissa. Ovat kuulemma erinomaisia siihen käyttöön.
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by |foder| View Post
                              Tulipa mieleen akkujen purkukyky "jäässä".

                              Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".

                              Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
                              Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.

                              Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
                              Auton akkujen lämmönhallinta hieman parempaa kuin porakoneen. Niissä on lämmitys näihin tilanteisiin ja käytännössä ne on sen verran eristettyjä, että pelkkä ajolämpö pitää ne plussan puolella päiväkausia kovassakin pakkasessa. Ongelmia voi potentiaalisesti tulla viikkojen säilytyksessä hyvin kovissa pakkasissa.

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                #30
                                Originally posted by |foder| View Post
                                Tulipa mieleen akkujen purkukyky "jäässä".

                                Itsekin kannan mukana erinäisiä laitteita, joissa litiumiakut. Kun pakkasessa varaustila laskee tietyn tason alle, ei akku enää kykene purkamaan virtaa ja laite sulkee itsensä koska akku "tyhjä".

                                Otetaan tilanne että kotona ladattu akku täyteen, range 400km. Ajat 100km ja jätät auton useiksi tunneiksi pakkaseen vailla mahdollisuutta lataukseen.
                                Kun lähdet kotiin, tuskin range enää on 300km, tai edes 200km. Joo ohjaamon lämmitys pienentää rangea mutta pointtini onkin että kun varaus laskee tiettyyn pisteeseen tai sen alle, kuinka pitkiä matkoja ajaa enää "jäässä" olevilla akuilla.

                                Jossittelua ja haihattelua mutta jossain vaiheessa tuokin tilanne tulee eteen jokaiselle sähköautolle.
                                Lähtökohtaisesti sähköautojen akuissa on lämmönhallinta myös jäätymisen estämiseksi. Ne eroavat melko lailla kännyköiden tai työkalujen akuista noin muutenkin. Leafin akkulämmitys pitää lämpötilat -10 ja -17 asteen välissä vaikkei auto olisi piuhassa. Siksi suositus onkin kytkeä lataukseen kun talvella auto jätetään yli viikoksi seisomaan.
                                Toki löytyy tuontiautoja joissa ei tätä ole ja ne taas ei sitten vain lähde käyntiin kun akun lämpötila painuu alle -25 asteen.

                                Itse olen lähtenyt sähköautolla liikkeelle -42 lämpötilassa. Napista päälle ja menoksi. Range ei kyllä 24kWh akkuisella e-NV200:lla ollut enää kummoinen

                                Originally posted by huupi View Post
                                Ainakin Nissanilla ja Eatonilla kuulosti olevan sopimus vanhojen sähköauton akkujen uudelleenkäytöstä teollisuuden ups-laitteissa. Ovat kuulemma erinomaisia siihen käyttöön.
                                Pitää paikkansa. Autokäytössä jos akusta otetaan parhaimmillaan 80 tai 110kW tehoja ja ladataan 50kW teholla niin sellaisessa ei enää rankalla käytöllä ollut nykyaikainen 15v/300tkm ajettu akku tahdo käydä. Mutta vaikka kotitalouden esimerkiksi 15kW tehontarpeessa toimii vielä vaikka kuinka pitkään.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎