Jos tulee tilaisuus niin kannattaa käydä vaikka Audi e-tron55 koeajamassa. Tuosta on tulossa vähän pienempiä ja toivottavasti paljon kevyempiä sekä halvempia versioita lähivuosina.
On joo kaikenlaisia kieltoja huhuttu pitkälle tulevaisuuteen mutta tuskinpa niillekään on lopulta tarvetta. Markkinat hoitanee autokannan muotoutumisen.
Komppaan. Suurin osa ei ole edes kokeillut ja vaan dissaa suoraan.
Onneksi sain oman pistorasiani korjattua niin saa taas patterit täyteen.
Kelpaisi käyttöautoksi eurooppalainen käytetty bensahybridi farmari jolla sähköllä pääsisi min 50km tai enemmän riippumatta lämpötilasta, normaalit vetopainot, jarruton 600-750kg.
Dieselhybridien kuluja nostaa korkeahko käyttövoimavero maissa joissa on tälläinen verotus kuin suomessa, ero bensa ja diesel-autojen ajoneuvoveroissa.
On joo kaikenlaisia kieltoja huhuttu pitkälle tulevaisuuteen mutta tuskinpa niillekään on lopulta tarvetta. Markkinat hoitanee autokannan muotoutumisen.
Suomessa virkamiesholhous hoitaa markkinan.
Ei niin mitätöntä virkaa suomessa etteikö se päähän kävisi. Paitsi terveellä. Harvassa ovat.
Käytännön kokemus kertoo, että hybridit on tyhjä arpa, koska käytännön kulutus on omassa ajossa ollut jopa bensamalleja suurempi.
Samanlaiset kokemukset itsellä. Käytännössä kokemusta kumminkin löytyy eri valtamerkkien eri mallien hybridi autoista ja kaikissa näissä aivan uskomattomat kulutukset.
Lisäksi sitten kun akut on tyhjät niin se on nougou.
On joo kaikenlaisia kieltoja huhuttu pitkälle tulevaisuuteen mutta tuskinpa niillekään on lopulta tarvetta. Markkinat hoitanee autokannan muotoutumisen.
Niitä markkinoita pakotetaan tällä hetkellä ja kovaa. Ei suoraan kuluttajaa.
Se taas on johtanut (nykyhetkessä) osittain haluttua päinvastaisiin tuloksiin, eli todellisten kokonaispäästöjen kasvuun/pysymiseen täysin ennallaan.
Autovalmistajiin kohdistuvat liian suuret pakotteet johtavat taas keskeneräisiin tuotteisiin, kenties resurssien kokonaisvaltaisen kekittämisen epäolennaisiin ratkaisuihin, kestämättömään kehitykseen ja tuotteiden/idean myymiseen valmiimpana, kuin mitä se todellisuudessa on.
Mielikuvamarkkinointiahan tuo pääasiassa on. Pelastetaan maailma asumalla Espoolaisessa omakotitalossa, 40km päässä töistä ja ajetaan katumaasturilla julkisilla tai järkevän kokoisella henk. koht. kulkuvälineellä kulkemisen sijaan.
Ja joo, olen ajanut/elänytkin hetken sähköauton kanssa. Ei ole mitään sähkön käyttöä vastaan käyttövoimana. Enemmänkin tämänhetkistä autoteollisuutta.
Niitä markkinoita pakotetaan tällä hetkellä ja kovaa. Ei suoraan kuluttajaa.
Se taas on johtanut (nykyhetkessä) osittain haluttua päinvastaisiin tuloksiin, eli todellisten kokonaispäästöjen kasvuun/pysymiseen täysin ennallaan.
Autovalmistajiin kohdistuvat liian suuret pakotteet johtavat taas keskeneräisiin tuotteisiin, kenties resurssien kokonaisvaltaisen kekittämisen epäolennaisiin ratkaisuihin, kestämättömään kehitykseen ja tuotteiden/idean myymiseen valmiimpana, kuin mitä se todellisuudessa on.
Mielikuvamarkkinointiahan tuo pääasiassa on. Pelastetaan maailma asumalla Espoolaisessa omakotitalossa, 40km päässä töistä ja ajetaan katumaasturilla julkisilla tai järkevän kokoisella henk. koht. kulkuvälineellä kulkemisen sijaan.
Ja joo, olen ajanut/elänytkin hetken sähköauton kanssa. Ei ole mitään sähkön käyttöä vastaan käyttövoimana. Enemmänkin tämänhetkistä autoteollisuutta.
Tuossa on pointtia. Autonvalmistajia ohjataan pakottavilla säädöksillä koko ajan puristamaan keskipäästöjä alaspäin. Valmistajat varmasti myisivät sitä mistä leivän saa, joten en suoraan niitä lähtisi osoittamaan. Kun pitää reagoida niin minkäs teet.
Mitä keskeneräisyyteen tulee, toinen puoli varmasti sitä, että tuotteet on enemmän tai vähemmän kompromisseja, mutta toisen puolen uskallan väittää tulevan myös kuluttajapuolen irrationaalisen periaatteen vuoksi vastustamisen myötä. Tai mitä on eri ihmisiä kerennyt mitä moninaisimmissa tapahtumissa asian tiimoilta jututtamaan niin melkoinen kirjo mielipiteitä ja perusteluja löytyy kyllä, täällä ei ole vielä puoliakaan luettu.
Tuotteet sinänsä kehittyy melko lailla kovaa vauhtia. Mulla nyt ei ole kun Nissaneista laajempaa näkemystä mutta ihan passeli lähtökohta kehityksen vertailulle.
2011/2012 esitelty ensimmäinen Leaf:
Akkukapasiteetti 24kWh
Hintaluokka Suomessa noin 50K€
Ilmoitettu Range 175km NEDC
Todellinen noin 100-130km
2019 Leaf e+
Akkukapasiteetti 62kWh (huom, akku fyysisesti samankokoinen)
Hintaluokka Suomessa 46-50K€ (riippuu varustetasosta, ei vähennetty hankintatukea)
Ilmoitettu Range 385km (huom, WLTP, ei NEDC)
Todellinen range arviolta 300-500km (300 umpimyrskyssä talvella moottoritiellä???)
Tämä kehitys siis tapahtunut nyt 7-8 vuodessa. Ja jos otetaan tulevaisuuteen vaikka tuo 2035 nyt referenssiksi niin siihen on yli kaksinkertainen aika vielä jäljellä kehittymistä varten. Ja tuskinpa kehityksen tahti ainakaan hidastuu.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Kyllä se ohjaaminen ja painostaminen osuu kuluttajiinkin päin. Valtalehtien kirjoitukset, autottomien mielipiteet ja tarkkaankohdennetut ajoneuvovalintakyselyt toimivat keinoina syyllistää (polttomoottori)autoilijoita.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Lol.
Ei pysty käsittämään, että meidän liikennepolitiikka perustuu mittausmenetelmiin, joilla i8 kuluttaa 2L/100km
Niin parempi olisi antaa teineille nuo autot ja katsoa paljonko kuluttavat oikeasti. Tosin tuskin silloinkaan vältyttäisiin spekulaatioilta ajoiko joku sittenkin ehkä vähän puolikaasulla vai ei?
Mutta ehkä olisikin parempi mittaustapa "maksimikulutus" kuin "pihistelykulutus". Sehän kertoisi totuuden että kuinka pahasti voit saastuttaa?
Ja jos ministeriöissä loppuvat ideat kesken niin voisivat vaikka alkaa kehitellä "akkuveron". Eli mitä painavampi akku, sitä suurempi vero. Mielellään erittäin progressiivisena.
Ja jos ministeriöissä loppuvat ideat kesken niin voisivat vaikka alkaa kehitellä "akkuveron". Eli mitä painavampi akku, sitä suurempi vero. Mielellään erittäin progressiivisena.
Eiköhän tuo uusi hallitus tuon kohta säädä kun on jo lähtökohtaisesti budjetti pakkasella vaikka nousukausi on tapissa ja suunta tulopuolella alaspäin.
Topikkiin liittyen, ajoin ekaa kertaa sähköautolla tuossa männä viikonlopun aikana, i3:lla. En tiedä tarkempaa speksiä kilowateista tai muusta, mutta ihan mukavahan tuolla oli taajamassa ajella. Liikennevalolähdöt tuntui suunnilleen yhtä ripeiltä kuin ~500hv isossa bensasedanissa. Kyllä tuollainen kauppakassiksi meidän perheeseen kelpais, mutta on siihen käyttöön turhan tyyris.
Comment