Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6771
    • PK-seutu

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Milläs meinasit kattaa verotulojen pudotuksen?

    2018 autoveroa perittiin n. 1001 miljoonaa.
    Uusia henkilöautoja rekisteröintiin 118941 kpl,
    pakuja 15515
    Käytettynä tuotiin ha 39690 ja pakuja 4503
    Eli yhteensä 178649 kpl.

    Jos jos vaikka tuo 1001 miljoonaa perittäisi käyttömaksuina
    10 vuodelle jaksotettuna tekisi se 560€ / auto / vuosi nykyisten ajoneuvoverojen päälle. Henkilöautossa enemmän ja pakuissa vähemmän.
    Tuo kuitenkin tarkoittaisi sitä että valtion verotulot tippuisivat 1. vuonna 0.9 miljardia, 2. vuonna 0.8 mjrd jne, eli 10 vuoden aikana yhteensä 4.5 miljardia.

    Jollakin tuo pitää kattaa, se tullaan tekemään polttoaineverotusta ja muiden autojen käyttömaksuja nostamalla...

    Jos minä olisin diktaattorina päättämässä laskisin autojen "veroeliniäksi" vaikkapa 10 vuotta ja "autovero" jaksotettaisi tälle ajalle.
    Vanhemppien autojen käyttömaksua nostettaisi 80%.
    Uusille ja käytettynä tuotaville autolle vaikka 1.1.2020 alkaen sama käyttömaksu kuin vanhemmille lisättynä 600€.

    Tällä tietysti olisi mielenkiintoisia vaikutuksia autojen arvoon, 31.12.2019 ostettu auto pitäisi paremmin hintansa kuin 2.1.2020...
    Ymmärrän pointin. Ja tarkoitin itsekin, että sitä "gäppiä" pitäisi jotenkin tasoittaa. Sinullakin kuitenkin on laskelmassa hieman epäkohtaa. Ei koko vuotuinen tuotto lähde pois. Päivästä X, esim. 1.1.2020 käyttöönottopäivästä alkaen autot on vapautettu rekisteröintiverosta ja niistä maksetaan käytön mukaan (mikä se tapa sitten onkaan). Eli jos tuot keväällä 2020 auton maahan käytettynä joka on otettu käyttöön 31.12.2019 maksat siitä ihan kiltisti nykyisen autoveron edelleen. Eli käytettynä tuoduista kerätään entiseen tapaan verot talteen. Uusista 1.1.2020 ja uudemmista sitten käytön mukaan. Edelleen toki meillä on alkuvuosien ongelma kun kertymä on pienempi, muttei ihan noin radikaalisti. asiaa kompensoi myös sitten ne uusista kerätyt käytönmukaiset verot, paljonko se sitten vuositasolla keskiarvolta olisikaan.

    Itsekin toki haaveilen siitä, että joskus tulee ajankohta kun autovero poistuu yksiselkoisesti kaikilta autoilta, eli että meille aukeaa käytettyjen tuontiautojen kohdalla paratiisin ovet. Mutta olen kyllä 99,9% varma, ettei ministeriössä sellaista tilannetta päästetä KOSKAAN tapahtumaan...
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1561
      • Helsinki

      Originally posted by 33d View Post
      Siitä hieman laskelmia ja spekulointeja miten veron poisto voisi vaikuttaa kauppiaisiin: https://www.inderes.fi/fi/kysymys/ka...en-vaikutukset
      "Siirtymäaika voisi myös olla esim. porrastettu, missä autoveron määrä laskisi portaittain tietyn ajan kuluessa, sillä markkinoille voisi olla myrkkyä, jos kuluttajat esim. tietäisivät, että autovero poistuu vuoden 2020 alussa. Silloin ei varmaan kovin montaa autoa myytäisi vuoden 2019 aikana."

      Jos tiedettäisiin etukäteen, että autovero poistuu esim. useammassa osassa vuosittain vaikka aina 1.1. niin kuinka moni ostaisi auton vuonna 2020, 2021 tai 2022 ennen kun vero olisi kokonaan poistunut 1.1.2023? Tämän takia veron tulevista muutoksista ei voi kommentoida valtion taholta mitenkään vaan muutosten on tultava aina yön yli yllättäen.

      Samaten kun mitään tietoa tulevasta ei saada on kuluttajan järkevintä minimoida riski ja ostaa 3-4v ikäinen käytetty sieltä mistä sellaisen halvimmalla saa eli tällä hetkellä halvan kruunun Ruotsista. Tällä pienentää veron poistumisen riskiä n. puoleen kun Svenssonit on ajaneet ne ensimmäiset kalleimmat kilometrit.

      Eli ellei veroa poisteta kokonaan yhdessä yössä sama uusien kaupan alamäki jatkuu aina vaan. Mikään muu ei tilannetta ratkaise uusien kaupan osalta. Tähän on päädytty koska viimeisen 25 vuoden aikana ei ole osattu tehdä oikeita päätöksiä. CO2 verotus oli yritys asian hoitamiseksi niin, että autovero voidaan säilyttää mutta EU:n vaatimus vanhojen verolakien käytöstä kastroi suunnitelman täydellisesti. KHO:n 19.12.2014 Ferrari tuomion jälkeen olisi pitänyt ymmärtää tämän olevan tulos mutta mitään merkittävää ei tehty asian eteen. Nyt on ajauduttu umpikujaan.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • 33d
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 458
        • Finland

        Originally posted by 928 GTS View Post
        Eli ellei veroa poisteta kokonaan yhdessä yössä sama uusien kaupan alamäki jatkuu aina vaan. Mikään muu ei tilannetta ratkaise uusien kaupan osalta. Tähän on päädytty koska viimeisen 25 vuoden aikana ei ole osattu tehdä oikeita päätöksiä.

        Samaten kun mitään tietoa tulevasta ei saada on kuluttajan järkevintä minimoida riski ja ostaa 3-4v ikäinen käytetty sieltä mistä sellaisen halvimmalla saa eli tällä hetkellä halvan kruunun Ruotsista. Tällä pienentää veron poistumisen riskiä n. puoleen kun Svenssonit on ajaneet ne ensimmäiset kalleimmat kilometrit.
        Mitä pidemmälle tämä menee sitä vähemmän on mahdollisuuksia mihinkään muuhun kuin yön yli yllättäen veron poistoon. Tai voihan hallitus tehdä ihan mitä huvittaa mutta ei varmasti ole järkevä lopputulos silloin. Porrastuksen järkevyyteen en usko ollenkaan, toivottavasti mihinkään monimutkaisiin viritelmiin ei lähdetä jos halutaan tuontirallin loppuvan ja päästöjen laskevan.

        Viimeksi kun katselin tollasia viitisen vuotta vanhoja autoja liikkeistä niin kiinnostavista yksilöistä oli oli ehkä noin 80% ruotsintuonteja, 10% saksasta ja lopuissa muuten tyhjään varustelistaan laitettu *** SUOMI-AUTO *** millä saadaan hilattua hinta samalle tasolle hyvin varusteltujen tuontiautojen kanssa. Katetta näissä 20-30k hintaisissa autoilla oli 3-5 tonnia joten ei ihme että tilanne on mitä on, ja joo oli talvirenkaat ja kaikki mukana että ei tarttisi kun tehdä viikonloppureissu naapuriin lautalla rahat taskussa.
        Last edited by 33d; 22-08-2019, 14:45.

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6220
          • Helsinki

          Ja toiset ahneet yrittäjät pitäisi auton hinnassa sitä veron tekemää lovea, että saa enemmän näppiin
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • 33d
            BTCF Member
            • Sep 2013
            • 458
            • Finland

            Ei tässä kohtaa edes juuri ahne yrittäjä harmita, alkaa olla sympatiat kohta heidän puolellaan jos tilanne pysyy.

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Milläs meinasit kattaa verotulojen pudotuksen?
              Miten juuri autovero voi olla sellainen vero, että jos sitä nyt kerätään miljardi ja ensi vuonna ei kerättäisi lainkaan, siitä ei palautuisi euroakaan takaisin kiertoon, vaan budjettiin tulisi miljardin aukko?

              Jos se on kerran noin joustamaton, niin tässähän olisi helppo keino ratkaista valtion budjettivajaus. Nostetaan vain autoveroa niin paljon että siitä kerätään 5 miljardia.

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3703
                • Kouvola

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Milläs meinasit kattaa verotulojen pudotuksen?

                2018 autoveroa perittiin n. 1001 miljoonaa.
                Uusia henkilöautoja rekisteröintiin 118941 kpl,
                pakuja 15515
                Käytettynä tuotiin ha 39690 ja pakuja 4503
                Eli yhteensä 178649 kpl.

                Jos jos vaikka tuo 1001 miljoonaa perittäisi käyttömaksuina
                10 vuodelle jaksotettuna tekisi se 560€ / auto / vuosi nykyisten ajoneuvoverojen päälle. Henkilöautossa enemmän ja pakuissa vähemmän.
                Tuo kuitenkin tarkoittaisi sitä että valtion verotulot tippuisivat 1. vuonna 0.9 miljardia, 2. vuonna 0.8 mjrd jne, eli 10 vuoden aikana yhteensä 4.5 miljardia.

                Jollakin tuo pitää kattaa, se tullaan tekemään polttoaineverotusta ja muiden autojen käyttömaksuja nostamalla...

                Jos minä olisin diktaattorina päättämässä laskisin autojen "veroeliniäksi" vaikkapa 10 vuotta ja "autovero" jaksotettaisi tälle ajalle.
                Vanhemppien autojen käyttömaksua nostettaisi 80%.
                Uusille ja käytettynä tuotaville autolle vaikka 1.1.2020 alkaen sama käyttömaksu kuin vanhemmille lisättynä 600€.

                Tällä tietysti olisi mielenkiintoisia vaikutuksia autojen arvoon, 31.12.2019 ostettu auto pitäisi paremmin hintansa kuin 2.1.2020...
                Ainiin että vanhoista mistä jo nyt maksetaan paljon käyttömaksuja, niin pitäs rokottaa vielä lisää

                Kaikki ei halua ajaa uudella, eikä välttämättä ole edes normaalilla tulotasolla ikinä varaa ostaa sellasta.

                Eli "väkisin" pitäs ihmisten vaihtaa uudempaan vikaritsaan kun vanhan käyttökustannukset nousee niin ylös.
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Matuh View Post
                  Ainiin että vanhoista mistä jo nyt maksetaan paljon käyttömaksuja, niin pitäs rokottaa vielä lisää

                  Kaikki ei halua ajaa uudella, eikä välttämättä ole edes normaalilla tulotasolla ikinä varaa ostaa sellasta.

                  Eli "väkisin" pitäs ihmisten vaihtaa uudempaan vikaritsaan kun vanhan käyttökustannukset nousee niin ylös.
                  Valtiota kiinnostaa lähinnä vaan mistä autoilijan voi laittaa maksamaan. Nyt kun ympäristö asiat on pop, niin nyt voi sitten hyvin reilusti antaa reippaa vanhemmalla kalustolla ajaville.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by Matuh View Post
                    Ainiin että vanhoista mistä jo nyt maksetaan paljon käyttömaksuja, niin pitäs rokottaa vielä lisää

                    Kaikki ei halua ajaa uudella, eikä välttämättä ole edes normaalilla tulotasolla ikinä varaa ostaa sellasta.

                    Eli "väkisin" pitäs ihmisten vaihtaa uudempaan vikaritsaan kun vanhan käyttökustannukset nousee niin ylös.
                    Tää ei ehkä kuitenkaan ole niin dramaattinen juttu kun ensin luulee. Suurin osa suomalaisista kun on hommannut autonsa jonkinlaisella pätkällä. Eli kysymys on monelle että kuinka paljon siitä autoilusta pitää maksaa kuukaudessa. Useimmat tosin eivät ole kartalla mitkä ne kokonaiskustannukset ovat.

                    Kun ostaa vähäpäästöisen auton niin säästyneillä kustannuksilla (vuotuiset verot, säästynyt polttoaine, vakuutukset ja korjaukset) niin jo tuolla säästetyllä summalla maksaa aika paljon kuukausierää.

                    Annampa esimerkin mitä itse olen laskeskellut. Hyvien plugarikokemuksien (530e) takia olen alkanut katsomaan noita GTE passatteja. Vuosimallit -16 tai -17, kilsat selkeesti alle satkun ja hyvät varusteet. Passatit on siinä 30keur hinnoissa eli kivasti parissa vuodessa >20keur tippunut hinta :-)

                    Vaihdossa menossa -05 E61 530D jonka hinta on about romuraudan kun näitä on jo joka ladontaka täynnä. Sanotaan että siitä sais 5keur (ei saa) ja pistäisin rahaa tiskiin toiset. Ihan vaikka Kamuxin rahoituslaskimella missä on kamalat korot niin 36kk sopimus ja vika erä tappiin (14400eur) niin kuukausierä on 243eur/kk. Esimerkin passatin hinta 28800eur.

                    Homman juju on että omilla n. 12-15tkm ajoilla ja omalla ajoprofiililla tuon passatin kokonaiskustannukset on 150eur/kk halvemmat kuin bemun, joten maksaisin sen 100eur/kk nykyisiin kustannuksiin lisää ja auton vuosimalli vaihtuis -05 -> -16. Korjausvelkaa ei ole nyt esimerkissä laskettu mutta sitä on bemussa aika paljon enemmän kuin passatissa.

                    Tarkkasilmäset huomaa että laitoinhan sen 5keur käteistä tuossa kaupassa sisään ja se on totta. Sen vaikutus on sen n. -140eur/kk ja tarkoitus on saada osarin pituus järkevän eli 36kk mittaiseksi. Passat olisi tuon jälkeen vielä kohtuullisen uusi ja ei liikaa ajettu.

                    Mutta jos raha olis tiukassa niin laittaa vaan tuon osarin 72kk pituiseksi niin laskuri näyttää 261eur/kk ilman että vaihturin kanssa laittaisi rahaa tiskiin. Tuon pituinen osari tosin ei juuri ole järkevä mutta kun laskuri sen näyttää niin sellaisen saa.

                    Eli pistänkö bemuun sen touhutonnin korjauksiin vai osariin eikä tarvi olla jakari koko ajan kädessä. jep, olen tulossa vanhaksi...

                    Mutta miksi passat ei ole jo pihassa. Vaimo ei halua ajaa passatilla ;-P
                    Last edited by jokes911; 29-08-2019, 20:57. Reason: typot ja lisäys
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7099
                      • Forssa

                      Se on tietoinen valinta hukata suuria summia rahaa. Ei taida enää 5v päästä tollanen pasuuna maksaa kuin just ja just puolet hankintahinnasta. Tänä aikana säästää maksuissa ehkä pari kiloa?
                      Jollei ole valmis ottamaan rahallisesti turpaan suuria summia -> valtio rokottaa suuremmilla maksuilla vanhasta. Makes sense. Jotenkin valtion on kerrytettävä vuotuiset tulonsa, jotks sitten hassataan jonnin joutaviin.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Tää ei ehkä kuitenkaan ole niin dramaattinen juttu kun ensin luulee. Suurin osa suomalaisista kun on hommannut autonsa jonkinlaisella pätkällä. Eli kysymys on monelle että kuinka paljon siitä autoilusta pitää maksaa kuukaudessa. Useimmat tosin eivät ole kartalla mitkä ne kokonaiskustannukset ovat.

                        Kun ostaa vähäpäästöisen auton niin säästyneillä kustannuksilla (vuotuiset verot, säästynyt polttoaine, vakuutukset ja korjaukset) niin jo tuolla säästetyllä summalla maksaa aika paljon kuukausierää.

                        Annampa esimerkin mitä itse olen laskeskellut. Hyvien plugarikokemuksien (530e) takia olen alkanut katsomaan noita GTE passatteja. Vuosimallit -16 tai -17, kilsat selkeesti alle satkun ja hyvät varusteet. Passatit on siinä 30keur hinnoissa eli kivasti parissa vuodessa >20keur tippunut hinta :-)

                        Vaihdossa menossa -05 E61 530D jonka hinta on about romuraudan kun näitä on jo joka ladontaka täynnä. Sanotaan että siitä sais 5keur (ei saa) ja pistäisin rahaa tiskiin toiset. Ihan vaikka Kamuxin rahoituslaskimella missä on kamalat korot niin 36kk sopimus ja vika erä tappiin (14400eur) niin kuukausierä on 243eur/kk. Esimerkin passatin hinta 28800eur.

                        Homman juju on että omilla n. 12-15tkm ajoilla ja omalla ajoprofiililla tuon passatin kokonaiskustannukset on 150eur/kk halvemmat kuin bemun, joten maksaisin sen 100eur/kk nykyisiin kustannuksiin lisää ja auton vuosimalli vaihtuis -05 -> -16. Korjausvelkaa ei ole nyt esimerkissä laskettu mutta sitä on bemussa aika paljon enemmän kuin passatissa.

                        Tarkkasilmäset huomaa että laitoinhan sen 5keur käteistä tuossa kaupassa sisään ja se on totta. Sen vaikutus on sen n. -140eur/kk ja tarkoitus on saada osarin pituus järkevän eli 36kk mittaiseksi. Passat olisi tuon jälkeen vielä kohtuullisen uusi ja ei liikaa ajettu.

                        Mutta jos raha olis tiukassa niin laittaa vaan tuon osarin 72kk pituiseksi niin laskuri näyttää 261eur/kk ilman että vaihturin kanssa laittaisi rahaa tiskiin. Tuon pituinen osari tosin ei juuri ole järkevä mutta kun laskuri sen näyttää niin sellaisen saa.

                        Eli pistänkö bemuun sen touhutonnin korjauksiin vai osariin eikä tarvi olla jakari koko ajan kädessä. jep, olen tulossa vanhaksi...

                        Mutta miksi passat ei ole jo pihassa. Vaimo ei halua ajaa passatilla ;-P
                        Tälle linjalle kun lähdetään, niin astran saa 11k€, uutena kaupasta.. Pointtina oli, ei passattia ja 5-sarjalaista voi vakavissaan verrata suoraan toisiinsa. Kyseessä on "hieman" eri hintaluokan autot. Jos halpa ajaminen kiinnostaa, niin BMW on täysin väärä merkki siihen.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Omivat helposti saksalaisen mallin. Ts. mitä enempi päästöjä sitä suurempi ajoneuvovero. Osalle suurempipäästöisistä ajoneuvoista tulee ajokieltoa mm. kaupunkien keskustoihin.

                          Eikä auta kenenkään kitistä, sääntö koskee kaikkia.

                          Tarrojakin saattaa tulla?
                          Umweltplakette:




                          Ystävämme Sanna:
                          ”Liikkumisen tarvetta pitää vähentää. Asuminen, palvelut ja työpaikat pitää kaupunkien yhdyskuntasuunnittelussa kytkeä joukkoliikenteeseen.”

                          Marin kummaksuu kuitenkin keskustelua, jonka mukaan ilmastopolitiikka kurjistaisi ihmisten elämää.

                          :think

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15278
                            • Ajamisen Iloa

                            Uusia autoja ei osteta koska ne on huonompia kuin edelliset mallit. Pienemmät "eco"pannut, kyseenalaista "avustin" tekniikkaa ja kaikenmaailman sähköisiä pakkokikottimia liimattu mukaan.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3399
                              • Tre

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Tälle linjalle kun lähdetään, niin astran saa 11k€, uutena kaupasta.. Pointtina oli, ei passattia ja 5-sarjalaista voi vakavissaan verrata suoraan toisiinsa. Kyseessä on "hieman" eri hintaluokan autot. Jos halpa ajaminen kiinnostaa, niin BMW on täysin väärä merkki siihen.
                              Pointti tuossa varmaan oli siirtyminen sähköhybridiin eikä sinänsä BMW vs. VW vastakkainasettelu. Ja joo, Passat ei ole 5-sarjalainen, mutta -05 ikäinen ei myöskään ole -16 ikäinen.

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Uusia autoja ei osteta koska ne on huonompia kuin edelliset mallit. Pienemmät "eco"pannut, kyseenalaista "avustin" tekniikkaa ja kaikenmaailman sähköisiä pakkokikottimia liimattu mukaan.
                              Uusia ei osteta koska ne maksavat paljon, polttoainekysymys on murroksessa ja "vanhatkin toimivat".
                              Last edited by alspe; 30-08-2019, 07:49.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • *makke*
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 884
                                • Klaukkala

                                Kivahan siitä turhasta verosta on maksella jollekin piuhalla korkoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎