Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by Freak View Post
    Sulle on ilmeisesti ihan ok, että koko verokertymä kerättäisiin polttoaineiden hinnassa ja mielellään vielä enemmänkin, kunhan autojen vero vain poistuisi. Sehän sun agenda on ollut jo useamman vuoden.
    Laittoman autoveron poistaminen kyllä, konventionaalisen polttoaineen (korotettu) hinta on sellainen joka puree, etenkin "turhiin" ajeluihin.

    Originally posted by Freak View Post
    Mun mielestä sellainen toiminta ei ole millään muotoa tasapuolista ja oikeudenmukaista.
    Se joka päästää (kuluttaa bensaa/dieseliä) se maksaa. Yksinkertaista, tasapuolista, ennakoitavaa, optimoitavissa.

    Originally posted by Freak View Post
    Verokertymää saadaan kasaan muillakin keinoilla kuin poltooaineen hinnassa kuten myös päästöjä vähennettyä keinoilla joita olen jo maininnut.
    Toistaiseksi et ole esittänyt mitään järjellistä. Yksi hyvä keino olisi poistaa verotuksesta syrjäseutulaisten työmatkavähennykset Minun työmatkavähennys on pienempi kuin omavastuu, polkupyörän käytöstä saan 85 euroa. Per vuosi.

    Miksi syrjäseutulaiset saavat tuollaisen, jopa tuhansien eurojen veroedun? Syrjäseudulla on myös huomattavasti edullisemmat asumiskulut, täysin asumiskelpoinen omakotitalo on helposti hankittavissa syrjäseudulta 100-150 tonnilla, kaupungissa asumiskelpoinen kerrostaloasunto pienemmillä neliöillä maksaa jopa tuplasti tai triplasti enemmän. Plus muut kaupunkilaisen asumisen sivukulut, joita kyllä riittää. Lisäksi syrjäseutulaiset vievät kaupunkilaisten työpaikkoja...

    Originally posted by Freak View Post
    Kyllähän siinä yksityisautoilu vähenee, kun tehdään siitä myös kaupunkialueella niin kallista, että julkinen alkaa maistua. Maaseudulla ei julkista käytetä, kun ei sitä edes ole ja jollain sitä pitää ihmisten mennä töihin, kauppaan, kirkkoon, harrastuksiin.
    Minun pääsääntöisin työmatkani on alle seitsemän kilometriä. Julkisilla (sisältää kävelyä) yhdensuuntaiseen matkaan kuluu noin 45 minuuttia. Autolla 15 minuuttia. (Julkisilla tunti enemmän kuin omalla, per päivä) Olisipa mielenkiintoista järjestää omat harrasteeni julkisilla, esimerkiksi jalkapallopelejäni on myös maakunnassa. Ai niin joo, omaa autoa ei kohta enää ole koska joku syrjäkylältä tahtoo että kaupunkilaiset menevät julkisilla, vaikkapa kauppaan. Kirkko ei kuulu repertuaariini, käykööt siellä ne joiden elämänhallinta perustuu uskomuksiin, ts. on satuolentojen hallussa.

    Originally posted by Freak View Post
    Melko Kaksinaamaista ja yksisilmäistä toimintaa sultakin. Sulle kelpaa se mikä sua itseäs vähiten koskee ja muut kyllä maksaa. Siinä se pointti.
    ITP. Viimeisimmässä sivutulon verokortissani % on 55, lisäksi sen päälle tulee tellejä ja vellejä joten...

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5153
      • Kuopio

      Originally posted by nullzwei View Post
      Niin ja erityisesti koska asuu maalla.
      Polttoaineveroa on erittäin vaikea kiertää, jos auto kuluttaa paljon => maksat paljon, ajat paljon => maksat paljon.

      Joku IT-järjestelmä => erittäin helppo kiertää.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • asdteme
        BTCF Member
        • Mar 2015
        • 756
        • P-Savo

        Originally posted by nullzwei View Post


        Se joka päästää (kuluttaa bensaa/dieseliä) se maksaa. Yksinkertaista, tasapuolista, ennakoitavaa, optimoitavissa.

        Toistaiseksi et ole esittänyt mitään järjellistä. Yksi hyvä keino olisi poistaa verotuksesta syrjäseutulaisten työmatkavähennykset Minun työmatkavähennys on pienempi kuin omavastuu, polkupyörän käytöstä saan 85 euroa. Per vuosi.
        Näin mustavalkeella ajatusmaailmalla päästään vielä siihen tilanteeseen, että on taloudellisesti järkevämpää jäädä kotiin, kun mennä töihin. Mutta eikös tähän kokoajan pyritäkkin? Etenkin kun vielä puhut työmatkavähennysten poistamisesta. Miten tapahtuu työmatkan ennakointi tai optimointi?

        Ja niistä julkisista, aamulla ensimmäinen ja viimenen kyyti menee klo 6:30, takaisin lähtee 18:30.
        Last edited by asdteme; 24-10-2019, 16:32.
        better late than never

        E90 325i
        E30 M3
        E92 M3 Competition

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          Originally posted by asdteme View Post
          Näin mustavalkeella ajatusmaailmalla päästään vielä siihen tilanteeseen, että on taloudellisesti järkevämpää jäädä kotiin, kun mennä töihin. Mutta eikös tähän kokoajan pyritäkkin? Etenkin kun vielä puhut työmatkavähennysten poistamisesta. Miten tapahtuu työmatkan ennakointi tai optimointi?

          Ja niistä julkisista, aamulla ensimmäinen ja viimenen kyyti menee klo 6:30, takaisin lähtee 18:30.
          Sitähän se on. Menkööt ne kaupunkilaiset töihin jotka sinne helposti ja halvalla pääsevät. Köyhät maalaiset ja syrjässä asuvat pysykööt kotonaan muiden elätettävinä.

          Jos et nulli ole huomannut, niin tässä maassa asuu muitakin kuin sinä ja minä...
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Monet pk-seudulla asuvat ovat kokeneet viime vuosina joukkoliikenteen huononevan koko ajan ts. matka-ajat pitenevät. Ja kyse ei ole ruuhkista vaan siitä että suoria bussilinjoja ei ole enää muualle kuin metron ja lähijunan syöttöön tai ns. suora linja mutkittelee nykyisin joka kolkkaan eli matka on todella hidas.

            Maaseudulla auto on ylivoimaisen kätevä ja lähes ainoa vaihtoehto kulkemiseen. Sitä se saattaa (yllätys, yllätys) olla myös kehä3 sisällä, riippuen joko omasta asuinpaikastasi, työpaikastasi tai niiden keskinäisestä sijainnista.

            Voin kertoa että harva pk-seudulla asuva kulkee omalla autolla töihin huvikseen, koska . Itsekin ajoin fillarilla työmatka-ajoa lähes 60000km reilussa 10 vuodessa ja bemari seisoi pihassa. Talvet sitten bussilla. Vaimolla sama ei ole mahdollista ja siksi sille onkin ostettu sigun kaupunki-kinneri.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • raimo1
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 296
              • Kouvola,ksnk

              Originally posted by asdteme View Post
              Näin mustavalkeella ajatusmaailmalla päästään vielä siihen tilanteeseen, että on taloudellisesti järkevämpää jäädä kotiin, kun mennä töihin. Mutta eikös tähän kokoajan pyritäkkin? Etenkin kun vielä puhut työmatkavähennysten poistamisesta. Miten tapahtuu työmatkan ennakointi tai optimointi?

              Ja niistä julkisista, aamulla ensimmäinen ja viimenen kyyti menee klo 6:30, takaisin lähtee 18:30.
              "Polttoaineiden päästökaupassa kuluttajat voisivat sopeutua muutoksiin valitsemallaan tavalla.*Taloustieteen professori Liski luettelee erilaisia vaihtoehtoja:*Ajamisen vähentäminen, etätyö, auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan malliin, junalla matkustaminen, pyöräily, autojen käyttöasteen nostaminen, työpaikan vaihtaminen, asuinpaikan vaihtaminen, harrastusten sopeuttaminen, auton käyttövoiman vaihtaminen biokaasuun tai sähköön ja niin edelleen."

              Sopeudut ja soitat pomolle että etäpäivä.
              E30 m20b27hyrrä

              The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by raimo1 View Post
                "Polttoaineiden päästökaupassa kuluttajat voisivat sopeutua muutoksiin valitsemallaan tavalla.*Taloustieteen professori Liski luettelee erilaisia vaihtoehtoja:*Ajamisen vähentäminen, etätyö, auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan malliin, junalla matkustaminen, pyöräily, autojen käyttöasteen nostaminen, työpaikan vaihtaminen, asuinpaikan vaihtaminen, harrastusten sopeuttaminen, auton käyttövoiman vaihtaminen biokaasuun tai sähköön ja niin edelleen."

                Sopeudut ja soitat pomolle että etäpäivä.
                Itse kyllä haluaisin tietää miten auton käyttöasteen nostaminen auttaa polttoaineen hinnan noustessa? Jos käyttöaste nousee -> kulutus nousee. Eikö sitä auton käyttöastetta pitäisi vähentää, että kulutus pienenee?
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Itse kyllä haluaisin tietää miten auton käyttöasteen nostaminen auttaa polttoaineen hinnan noustessa? Jos käyttöaste nousee -> kulutus nousee. Eikö sitä auton käyttöastetta pitäisi vähentää, että kulutus pienenee?
                  Käyttöaste kasvaa kun otat naapurin Penan ja Martan kyytiin, sekä matkan varrelta vielä pari tyyppiä. Siinähän istutte kun sillit suolassa ja käyttöaste on tapissa. Melkein vois Jyrkin sanoin sanoa, että me tienataan tällä.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2679
                    • Tampere

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Eikö sitä auton käyttöastetta pitäisi vähentää, että kulutus pienenee?
                    Nollasummapeliähän auton käytön ja polttoaineen kulutuksen välinen yhtälö on, kuten mainitsitkin. Arvattavasti käyttöasteen nostamisella tarkoitetaan yhteiskäyttöautoja ja kimppakyytejä, jolloin mm. auton ylläpito- ja käyttökustannuksia voidaan saada hieman alemmaksi. Kuinka monen autoilijan kohdalla se on realismia, lienee toinen kysymys.
                    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1063
                      • Suomi

                      Näiden kuningasideoiden keksijät eivät myöskään ymmärrä mikä vaikutus on autoalan (lähinnä korjaamot) työllisyyteen jos "pakotetaan" ihmiset luopumaan autoista / korvaamaan sähköautoilla (ne kenellä on varaa).

                      Asun ite 'pikkukylässä'.
                      Työmatka n. 10-15min suuntaansa riipppuen liikenteestä ja julkiset ei kulje sopivaan aikaan että ehtisi töihin.
                      Pysäkkejä kyllä löytyy eli bussilla pääsee lähelle, mut mitä se auttaa jos tulee aina myöhässä sen takia.
                      Kenkää tulisi kun perustelisi myöhästelyn ekoteolla.

                      Kävellen menisi yli tunti ja polkupyörällä n. 30min.

                      Ajoa tulee autolla keskimäärin n. 100-150km / viikko jos ei mitään "turhia reissuja" ole. "turhat reissut" on ilmeisesti kaikki ei-täysin-välttämättömät.
                      Toki ajan pelkällä E85:lla nykyisin.
                      En sen takia et olisin jotenkin parempi ihminen, vaan pitkälti halvemman hinnan sekä sen tuomien muiden etujen vuoksi (mistä ei ympäristöihmiset ole mielissään = kielletään viina).
                      Venäjä on n. 15min ajomatkan päässä, sieltä sais ~0,60€/litra bensaa toki, mut ei oo kiinnostanut lähteä jonottamaan eikä ole viisumiakaan.

                      Hallituksen nykyinen linja + työttömyyden vähentäminen, ei tuu toimimaan.
                      Harmi vaan kun työttömyys vaan kasvaa kun laitetaan alempi keskiluokka, ja keskiluokka ahtaalle nostamalla autoilun hinta älyttömyyksiin samalla kun muitakin kuluja nostetaan. Palkka ei nouse - päinvastoin kun katsoo nettopalkkaa.
                      Ja se sit tosiaan tulee näkymään myös korjaamoilla ja katsastuskonttoreilla, eli vähemmän töitä kun on vähemmän autoja liikenteessä tai suurinosa liikenteessä olevista jotain henkilöautoista uusia/uudehkoja sähköautoja tai hybridejä tms.
                      Mitä se sit tarkoittaa? No porukkaa pihalle kun johtajien tuottavuuskäppyrät on laskussa.
                      Last edited by Juho_; 24-10-2019, 19:26.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Käyttöaste kasvaa kun otat naapurin Penan ja Martan kyytiin, sekä matkan varrelta vielä pari tyyppiä. Siinähän istutte kun sillit suolassa ja käyttöaste on tapissa. Melkein vois Jyrkin sanoin sanoa, että me tienataan tällä.
                        Yleensä julkisessa keskustelussa tuolla käyttöasteella taidetaan tarkoittaa sitä milloin auto on käytössä vs. parkissa.

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Nollasummapeliähän auton käytön ja polttoaineen kulutuksen välinen yhtälö on, kuten mainitsitkin. Arvattavasti käyttöasteen nostamisella tarkoitetaan yhteiskäyttöautoja ja kimppakyytejä, jolloin mm. auton ylläpito- ja käyttökustannuksia voidaan saada hieman alemmaksi. Kuinka monen autoilijan kohdalla se on realismia, lienee toinen kysymys.
                        Tuo yhteyskäyttö toimii lähinnä sellaisille, jolla ei ole oikeasti tarvetta autolle. Käsittääkseni vakuutukset on myös melko arvokkaat, jos auto on yhteiskäytössä. Silloin pakko ottaa käytännössä kaiken kattava vakuutus. Kiva yllätys kun sinne autoon on joku oksentanut, sillä on törmätty johonkin tms. Melkoinen vaiva itselle aina tarkistaa auton kunto kun se palautuu jne. Asia sitten erikseen, jos kyseessä on firma joka yhteiskäyttöä pyörittää, silloin homma sujuu rutiinilla. Kimppakyyti ehkä toimisi, jos työporukka asuisi kohtuu lähellä toisiaan. Jos ei, niin kuka haluaa ajella pitkin kaupunkia keräämässä porukan ja illalla viemässä kotiin?
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Originally posted by Attekun View Post
                          Kyllä mua vähän tässä mallissa sieppaisi se, että Helsingin ruuhkassa ajettu kilometri olisi samanhintainen mitä täällä landella. Joku kannustin siihen julkisen käyttämiseen pitäisi olla. Itse en henkkoht ajaisi omalla autolla välttämättä juuri ollenkaan mikäli ei olisi pakko. Jos julkinen toimisi oikeasti niin hyvin ettei omaa autoa tarvitsisi niin hävittäisin molemmat tämän hetkiset kulkupelit ja ostaisin jonkun harrastepelin jolla mennä sitten kerran viikossa kirkkoon, jotta voi autoa vähän ulkoiluttaa.
                          Miksi sieppaisi? Voin kertoa kokemuksesta, että jos hyvä julkinen vaihtoehto on olemassa niin se ruuhkassa jonottaminen ei ole se mieluinen vaihtoehto.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • Attekun
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1407
                            • Saarijärvi

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Miksi sieppaisi? Voin kertoa kokemuksesta, että jos hyvä julkinen vaihtoehto on olemassa niin se ruuhkassa jonottaminen ei ole se mieluinen vaihtoehto.
                            Oikeastaan vastasit siihen jo itsekin. Eli juurikin tämä, että jos on hyvä julkinen liikenne käytössä, sitä tulisi käyttää ja mikäli vain omasta halusta haluaa ajaa omalla autolla siellä ruuhkassa, sen pitää olla "rangaistavampaa" kuin sen, että syrjäseudulla on pakko ajaa omalla autolla. Hienoa, että sinä ajattelet näin
                            Toyota Alphard MS
                            Peugeot e-2008
                            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4987
                              • Forssa

                              Originally posted by Attekun View Post
                              Oikeastaan vastasit siihen jo itsekin. Eli juurikin tämä, että jos on hyvä julkinen liikenne käytössä, sitä tulisi käyttää ja mikäli vain omasta halusta haluaa ajaa omalla autolla siellä ruuhkassa, sen pitää olla "rangaistavampaa" kuin sen, että syrjäseudulla on pakko ajaa omalla autolla. Hienoa, että sinä ajattelet näin
                              Olen kyllä samaa mieltä tästä. Ei ihmisiä pitäisi rangaista jostain, johon ei oikeastaan voi itse vaikuttaa.

                              Mutta kyllähän isoissa kasvukeskuksissa tehdäänkin koko ajan yksityisautottomuuteen tähtääviä tekoja, esimerkkinä vaikkapa infrasuunnittelu. Ei tehdä parkkitiloja esimerkiksi.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 461
                                • Suomi

                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                Monet pk-seudulla asuvat ovat kokeneet viime vuosina joukkoliikenteen huononevan koko ajan ts. matka-ajat pitenevät. Ja kyse ei ole ruuhkista vaan siitä että suoria bussilinjoja ei ole enää muualle kuin metron ja lähijunan syöttöön tai ns. suora linja mutkittelee nykyisin joka kolkkaan eli matka on todella hidas.
                                Jep, ja sitten vielä julkisesta liikenteestä ei tehdä parasta vaihtoehtoa, joka olisi luonnollisesti houkutteleva monelle erinomaisuudellaan. Sen sijaan jätetään julkinen liikenne toimimattomaksi, mutta huononnetaan* muut vaihtoehdot, jotta julkinen olisikin sitten paremman kuuloinen, eli vähiten paska vaihtoehto.



                                *veroilla ja veroluontoisilla maksuilla, katubulevardeilla, parkkipaikkojen poistamisella jne.

                                Pk-seudun liikenteen ongelmaan olen jo pidempään miettinyt, että firmojen pitäisi vaan tylysti laittaa (pää)konttorit kehien ulkopuolelle. Nyt kun tuntuu, että porukka pendelöi ympäryskunnista keskustaan töihin, eikä työpaikan kaupunkikeskeisestä sijainnista ole oikein etua, kun vieraat ja asiakkaat kärsii samasta liikenteestä (maakunnista tai lentokentältä). Ehkä joku imagoarvo vielä voi olla... Moni yritys on näin tehnytkin, mutta saisi nuo isoimmatkin jo nostaa kytkintä Helsingistä. Varsinkin sen jälkeen kun tukitaan sisäänmenoväylät kaupunkikulttuurin keinotekoisiksi kehdoiksi bulevardeillaan. Toimistotiloista saisi asuntojakin helpottamaan asuntopulaa. Win-win-win.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎