Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Attekun
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1407
    • Saarijärvi

    Originally posted by nullzwei View Post
    eCall-järjestelmä tuli pakolliseksi uusiin henkilöautoihin maaliskuussa 2018. Foliohattuväitteiden perusteella voisi olettaa että ne, joilla noin uusi auto on, ovat jo poistaneet järjestelmän koska "kaikkia järjestelmän tietoja voidaan käyttää sinua vastaan."
    Näin. Samalla logiikalla kannattaa siirtyä takaisin ajelemaan E30:llä, ettei nyt vaan auton omaa tietoliikenne- ja kamerajärjestelmää vain käytetä mihinkään muuhun mitä saatetaan keksiä.
    Toyota Alphard MS
    Peugeot e-2008
    ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by Attekun View Post
      Näin. Samalla logiikalla kannattaa siirtyä takaisin ajelemaan E30:llä, ettei nyt vaan auton omaa tietoliikenne- ja kamerajärjestelmää vain käytetä mihinkään muuhun mitä saatetaan keksiä.
      Ihmisen yksityisyyttä takapuoliraiskataan mobiililaitteiden osalta jo nyt sen verran tehokkaasti, että uuden verotuksellisen muodon tekninen mahdollistaminen ei enää paljoa paina tässä kuviossa.

      "Haluatko arvostella ravintola Nönnönnöön, koska kävit siellä syömässä hetki sitten?"

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5151
        • Kuopio

        Originally posted by gnz View Post
        Ihmisen yksityisyyttä takapuoliraiskataan mobiililaitteiden osalta jo nyt sen verran tehokkaasti, että uuden verotuksellisen muodon tekninen mahdollistaminen ei enää paljoa paina tässä kuviossa.

        "Haluatko arvostella ravintola Nönnönnöön, koska kävit siellä syömässä hetki sitten?"
        Niin totta...
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Attekun
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1407
          • Saarijärvi

          Originally posted by gnz View Post
          Ihmisen yksityisyyttä takapuoliraiskataan mobiililaitteiden osalta jo nyt sen verran tehokkaasti, että uuden verotuksellisen muodon tekninen mahdollistaminen ei enää paljoa paina tässä kuviossa.

          "Haluatko arvostella ravintola Nönnönnöön, koska kävit siellä syömässä hetki sitten?"
          Kyllä. Juuri katselin googlelta tullutta sähköpostia, jossa oli vuoden koonti kaikista paikoista missä olin googlen mukaan käynyt.
          Toyota Alphard MS
          Peugeot e-2008
          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1332
            • pks

            Näissä autovalmistajien ja kännykkäfirmojen ym. sijainti- ja muiden tietojen keräämisessä kyse on kuitenkin vapaaehtoisuudesta, siihen voi aika helposti ainakin toistaiseksi halutessaan vaikuttaa.

            Originally posted by jani View Post
            Tämä myös tukisi mallia, ajat vähän => maksat vähän & pieni kulutus => maksat vähän. Jokainen saa itse vapaasti valita. Lisäksi polttoaineveron kiertäminen on melkoisen vaikeaa toisin kuin tuollaisen GPS boxin toiminnan häirintä.
            Niin, se olisi selkeää. Se maksaisi joka käyttäisi. Mitä väliä sillä on ilmaston, tai mitä näitä perusteita nyt on, kannalta että meneekö se diesel, bensa, sähkö, kaasu tai lanta liikkumiseen vai talon lämmitykseen tai teräksen tekemiseen. Muiden asioiden kannalta sillä toki voi olla merkitystä mutta kuten todettu, niin niitähän voisi sitten säädellä ja vääristellä erilaisilla tuilla miten tykkää.

            Originally posted by pyroz View Post
            Jos tosissasi ehdotat, että Carunan ja muiden suorittaman perseraiskauksen lisäksi pitäisi sähkön hintaa nostaa niin... No jätänpä sanomatta. Autoilun kuluista tässä kuitenkin puhuttiin...
            Eiköhän se perseraiskais alunperin tapahtunut sen toimesta joka mahdollisti nykytilanteen, mutta korjaustahan se vaatisi. Minusta carunaa on silti turha sotkea liikenteen verottamisen oikeudenmukaisuuteen, paitsi varoittavana esimerkkinä mitä voi käydä kun mahdollistetaan tuollaisen monopolin syntyminen. Normiarjessa varmaan suurimmat kulut ihmisille muodostuvat asumisesta ja liikkumisesta( varsinkin jos autolla) niin kokonaiskuluhan voisi autoilijalla vaikka tuolla tapaa laskea vaikka sähkön hinta nousisikin jonkin verran. Mutta mutuiluahan tämä vain, kun en ole laskenut eikä ole aikaa sitä tehdä/yrittää edes.

            Olen itsekin carunan asiakas ja talo sekä tallikin lämpiää sähköllä.

            Originally posted by nullzwei View Post

            Oikeus henkilötietojen suojaan tunnustetaan yksiselitteisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa.



            Huomaa että EU on kansalaisen oikeusturvan (henkilötietojen suoja) puolella, toisin kuin joku Dennis the Menace
            Äkkiä nekin unohtuu siinä kun turvallisuus ja ympäristöasiat ovat kyseessä. Onneksi toki tosiaan varmasti ei niin helposti EU tasolla, kuin Suomessa. Nullzweille vielä sellainen huomio, että kun autoveroasiassa tuntuu mielipide olevan sellainen että valtio kusettaa kansalaista ja näinhän se on mahdollisesti ainakin ennen ollutkin, niin miksi luottaisi samaan tahoon tuon kilometriveron ja gps paikannuksen kanssa.

            Jos jotain positiivistakin niin tällä hetkellä Suomessa on lähes kohtuuhintaista ajaa uudella plugin hybridillä ja ihan kunnon autonkin saa siten järkevällä hinnalla. Nyt kannattaa nauttia. Minä en jaksa tällä erää enempää tätä jauhaa täällä, mutta kiitos keskusteluun osallistujille. Mukavahan se on vähän "brainstormata"
            sigpic

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by jj5 View Post

              Äkkiä nekin unohtuu siinä kun turvallisuus ja ympäristöasiat ovat kyseessä. Onneksi toki tosiaan varmasti ei niin helposti EU tasolla, kuin Suomessa. Nullzweille vielä sellainen huomio, että kun autoveroasiassa tuntuu mielipide olevan sellainen että valtio kusettaa kansalaista ja näinhän se on mahdollisesti ainakin ennen ollutkin, niin miksi luottaisi samaan tahoon tuon kilometriveron ja gps paikannuksen kanssa.

              Jos jotain positiivistakin niin tällä hetkellä Suomessa on lähes kohtuuhintaista ajaa uudella plugin hybridillä ja ihan kunnon autonkin saa siten järkevällä hinnalla. Nyt kannattaa nauttia. Minä en jaksa tällä erää enempää tätä jauhaa täällä, mutta kiitos keskusteluun osallistujille. Mukavahan se on vähän "brainstormata"
              Uuden verojärjestelmän ohjaus tulee entistä tiukemmin EU:sta ja kotimaan virkamiesten törkeiden ylilyöntien taklaus on valveutuneiden kansalaisten toimesta helpompaa kuin ennen. Mitä taas tulee plugareiden ja hybridien edullisempaan käyttöön (tässä verotilanteessa) niin en yhtään kadehdi kohtuuhintaisuutta.

              Freude am Fahren!

              Comment

              • *makke*
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 884
                • Klaukkala

                Autoveron tuotto 1mrd/vuosi, autoja liikenteessä 3miljoonaa. Autovero veks ja euron päivä lisää jokaiseen käyttövoimaveroon, ei tarvita euroakaan uusia investointeja, tai purkkeja. Päästöluokan alapäästä nostaa veroja niin pääsee sähkövessatkin mukaan talkoisiin.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  Originally posted by gnz View Post
                  Raskaan kaluston puolellahan GPS-pohjaista ajoneuvoseurantaa on tehty Suomessakin arviolta 15-20 vuotta.

                  Vaatii backendin ja jonkinlaisen päätelaitteen / purkin. Ei pitäisi olla paha rasti nykyisille valmistajille muokata omasta tuotteesta "veroboksia".

                  Käytännön syistä ja yksityisyyden suojauksen vuoksi en näe järkeä tehdä järjestelmästä reaaliaikaista. Jos ajotiedot pullautetaan valtiolle kerran vuorokaudessa, kenenkään yksityisyyden ei luulisi loukkaantuvan, varsinkin, jos payloadina on ainoastaan ajetut kilometrit. Samoin bäkkäristä saadaan kevyempi, kun tietoa työnnetään sinne harvakseltaan.
                  Sinä et näe järkeä tehdä siitä reaaliaikaista, mutta moni muu näkee. Tieto=rahaa, tiedetään missä olet, niin voidaan sitten kohdentaa esim. mainontaa ym. Trafilla on jo nyt nämä avoindata jne., jonne houkutellaan yrityksiä. Siihen kun saadaan reaaliaikainen data, niin jo löytyy kiinnostuneita firmoja siitä maksamaan.

                  Originally posted by *makke* View Post
                  Autoveron tuotto 1mrd/vuosi, autoja liikenteessä 3miljoonaa. Autovero veks ja euron päivä lisää jokaiseen käyttövoimaveroon, ei tarvita euroakaan uusia investointeja, tai purkkeja. Päästöluokan alapäästä nostaa veroja niin pääsee sähkövessatkin mukaan talkoisiin.

                  Kunhan saadaan riittävästi sähköautoja liikenteeseen, niin aivan varmasti sähköautot pääsee kunnolla osallistumaan talkoisiin. Epäselvää enää on ainoastaan miten.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6169
                    • Helsinki

                    Originally posted by Attekun View Post
                    Näin. Samalla logiikalla kannattaa siirtyä takaisin ajelemaan E30:llä, ettei nyt vaan auton omaa tietoliikenne- ja kamerajärjestelmää vain käytetä mihinkään muuhun mitä saatetaan keksiä.
                    E30:nen on hyvä käyttöauto

                    Originally posted by *makke* View Post
                    Autoveron tuotto 1mrd/vuosi, autoja liikenteessä 3miljoonaa. Autovero veks ja euron päivä lisää jokaiseen käyttövoimaveroon, ei tarvita euroakaan uusia investointeja, tai purkkeja. Päästöluokan alapäästä nostaa veroja niin pääsee sähkövessatkin mukaan talkoisiin.
                    Miksi ei noin:think

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Sinä et näe järkeä tehdä siitä reaaliaikaista, mutta moni muu näkee. Tieto=rahaa, tiedetään missä olet, niin voidaan sitten kohdentaa esim. mainontaa ym. Trafilla on jo nyt nämä avoindata jne., jonne houkutellaan yrityksiä. Siihen kun saadaan reaaliaikainen data, niin jo löytyy kiinnostuneita firmoja siitä maksamaan.
                    Just niin, voisi kuvitella että varsinkin vakuutusyhtiöt olisi myös kiinnostunut tuosta, tietysti kolari tilanteessa voisi olla hyötyä, mutta esim tilanne missä nopeus ollut vähän epävarma, mutta case olisi sinun puolellasi koska ei pystytä todistaa, mutta seurantalaiteella kyllä nähtäisiin, niin toisen osapuolen vakuutusyhtiö pesee kädet, joudut hakee omalta vakuutusyhtiöltä joka korvaa jos on oikeanlainen vakuutus, mutta maksut nousee. Mainoksista tulisi mieleen, että viestiä pukkaisi, kun ajelet ohi missä alennuksia jne. Tällä hetkellä google ja facebook mainostaa noita mainoksia, mitä oot hakenut historiaa tai jopa puhunut puhelimessa, niin mun kohdalla ei oo oikein yhtään aiheellista mainosta, on vain turhaa humpuukkia...Syy luulen että ei oo algorytmit ihan kohdalla
                    Last edited by MikeDry; 09-01-2020, 21:07.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by MikeDry View Post
                      Just niin, voisi kuvitella että varsinkin vakuutusyhtiöt olisi myös kiinnostunut tuosta, tietysti kolari tilanteessa voisi olla hyötyä, mutta esim tilanne missä nopeus ollut vähän epävarma, mutta case olisi sinun puolellasi koska ei pystytä todistaa, mutta seurantalaiteella kyllä nähtäisiin, niin toisen osapuolen vakuutusyhtiö pesee kädet, joudut hakee omalta vakuutusyhtiöltä joka korvaa jos on oikeanlainen vakuutus, mutta maksut nousee. Mainoksista tulisi mieleen, että viestiä pukkaisi, kun ajelet ohi missä alennuksia jne. Tällä hetkellä google ja facebook mainostaa noita mainoksia, mitä oot hakenut historiaa tai jopa puhunut puhelimessa, niin mun kohdalla ei oo oikein yhtään aiheellista mainosta, on vain turhaa humpuukkia...Syy luulen että ei oo algorytmit ihan kohdalla
                      Vakuutusyhtiöillähän on jo tälläiset käytössä, tosin vapaaehtoisina. Jopa ihan suomessakin on näitä käytössä. Seuraavat jokaista kiihdytystä, jarrutusta, kaarreajo nopeuksia jne. Näiden perusteella sitten määrätään vakuutusten hinnat (tästä jo aiemmassa viestissä mainitsinkin). Sitten vahinkotapauksissa katsotaan, jaahas ajoit 5km/h ylinopeutta ennen hirveen törmäystä, tämä nyt alentaa korvaustasi x%. Tämä mainnonnan kohdentamisen näkee nyt jo tietokoneella ja kännykällä hyvin. Googletat vaikka työkalua x ja menet sen jälkeen iltapulun sivulle, niin katsos kun on työkalumainoksia.. Vastaava järjestelmä rakennetaan, jos tuollainen reaaliaikainen seuranta tulee. Itse tosin olen surffannut jo kohta vuosikymmenen mainosteneston kanssa kun ei niitä vaan jaksa kun vilkkuvat ym. Joillekkin sivuille sitten whitelist, kun haluaa sivua x tukea.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8257
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Vakuutusyhtiöillähän on jo tälläiset käytössä, tosin vapaaehtoisina. Jopa ihan suomessakin on näitä käytössä. Seuraavat jokaista kiihdytystä, jarrutusta, kaarreajo nopeuksia jne. Näiden perusteella sitten määrätään vakuutusten hinnat (tästä jo aiemmassa viestissä mainitsinkin). Sitten vahinkotapauksissa katsotaan, jaahas ajoit 5km/h ylinopeutta ennen hirveen törmäystä, tämä nyt alentaa korvaustasi x%. Tämä mainnonnan kohdentamisen näkee nyt jo tietokoneella ja kännykällä hyvin. Googletat vaikka työkalua x ja menet sen jälkeen iltapulun sivulle, niin katsos kun on työkalumainoksia.. Vastaava järjestelmä rakennetaan, jos tuollainen reaaliaikainen seuranta tulee. Itse tosin olen surffannut jo kohta vuosikymmenen mainosteneston kanssa kun ei niitä vaan jaksa kun vilkkuvat ym. Joillekkin sivuille sitten whitelist, kun haluaa sivua x tukea.



                        OT: Avaa Google loginniä vaativat sivut (youtube ja gmail) omaan containeriin ja Facebook omaan containeriin äläkä käytä missään sivustolla "login with google", "login with Facebook" tms. kirjautumisvaihtoehtoa. Sitten vielä träkkereiden estolisäosa selaimeen. Sitten poistat puhelimesta kaikkien palveluiden sovellukset jota voi käyttää selaimen kautta ja samat em. ehdot myös puhelimen selaimeen.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Miksi ei noin:think
                          Kun alkaa se narina että omistamisesta verotetaan, ei käytöstä.
                          Saastuttaja maksaa ja muuta liibalaabaa.

                          Ilmastojeesustelijoiden tulisi miettiä asiaa myös siltä kannalta. Että "omistamisesta" verojen keräys voi yhtä lailla olla saman periaatteen mukainen, eli saastuttaja maksaa tässäkin tapauksessa. Olkoon vaikka ympäristövero. Auton tekeminen kuluttaa enemmän luonnonvaroja, isomman enemmän jne.. Ei ne autot siellä tehtaissa pyhällä hengellä valmistu. Sekä uskallan väittää että Suomessa ja muualla on autoja liikaa tarpeeseen nähden. Joten jo auton ostamatta jättäminen on jo itsessään eräänlainen ympäristöteko.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            lvm e-kirje 20.3.2014

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Saastuttaja maksaa ja muuta liibalaabaa.

                            Ilmastojeesustelijoiden tulisi miettiä asiaa myös siltä kannalta.
                            Suomi tukee tavoitetta komission delegoitujen asetusten valtuuksien päivittämiseksi Lissabonin sopimuksen mukaiseksi. Kyseisten asetusten muita kuin keskeisiä teknisiä vaatimuksia on tarpeen muuttaa joustavasti niin, että asetusten alkuperäistä pyrkimystä vähentää tieliikenteen ajoneuvoista syntyviä haitallisia päästöjä ei kuitenkaan muuteta.

                            Täytyy yrittää ymmärtää

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4985
                              • Forssa

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Joten jo auton ostamatta jättäminen on jo itsessään eräänlainen ympäristöteko.
                              Ja vanhalla autolla ajaminen se vasta ekoteko onkin. Nykyinen maailmanmeno, jossa kaikilla pitää olla aina uusinta ja hienointa ei kulje alkuunkaan käsi kädessä näiden ilmastonmuutos puheiden kanssa.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Ja vanhalla autolla ajaminen se vasta ekoteko onkin. Nykyinen maailmanmeno, jossa kaikilla pitää olla aina uusinta ja hienointa ei kulje alkuunkaan käsi kädessä näiden ilmastonmuutos puheiden kanssa.
                                Nauroin huutonaurut kun luin lehdestä että uuden auton ostaminen voi olla ekoteko koska jotkut autotehtaat ovat hiilineutraaleja
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎