Originally posted by petrolhead
View Post
Kuolemaan johtanut onnettomuus mailin vedossa
Collapse
X
-
No en nyt todellakaan tarkottanut sitä noin... vaan sitä että vauhti on niin kova että paljonko niistä olisi apua ollut.. todellakin pitäis aina mennä turvallisuus edellä.
-
Kyllä ihan pulttikaaristakin (saatika sitten ihan oikeasta kilpurin korista) on yllättävän paljon suojaa. Tässä Megane heittää volttia n. 240km/h kyydistä (kuski käppäili ihan omin avuin ulos autosta):Originally posted by hartge e46 View PostNo en nyt todellakaan tarkottanut sitä noin... vaan sitä että vauhti on niin kova että paljonko niistä olisi apua ollut.. todellakin pitäis aina mennä turvallisuus edellä.
Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Sit yks puoli on sekin että osa hyväksyy isompia riskejä kuin toiset. Ja kokonaan riskitön elämä ei ole elämisen arvoista ollenkaan.
Jos Alex Honnoldilta estää kiipeilyn niin hänen elämästään häviää koko merkitys, vaikka touhu näyttäis muille täysin sairaalta.
Mä olen aika varma että tuon auton kuljettaja oli kohtuu selvillä siitä mitä voi seurata ja nyt se sit seuras.
Ei sitä kukaan halua mutta mutta... Elämä myöskin jatkuu ja on jatkuttava vaikeiden asioiden yli.
Kyllähän tämä nyt ihan varmasti laittaa monet jos ei kaikkia niin ajattelemaan sitä että viritykset tehtäisiin balanssissa ja järkevässä järjestyksessä.
Täytyy sanoa että itse allekirjoitan sen Paul Walkerin lausahduksen. Moni on kuollut kotiinkin.
Mutta myös onnellinen että tuo oma pulkka vaikkapa ei yhtään kovempaa enää kuljekaan kun sit pitäis olla enemmän malttia ratissa mitä ei näytä olevan.
Riski on silti tiedostettava että mikä tahansa tilanne tollasella menneen vuosituhannen laitteella kun sen kääntää voipuoli alaspäin - on tuhoisa. Ja nyt oli kyl itellekin hyvä muistutus.Last edited by Remotion; 19-08-2019, 18:09.
Comment
-
Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :thinksigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Tehtaalta on oman kaluston nopeimmassa se viitisen sataa, niin jarrut ja alusta varmasti vastaa sitä tehoa. Kaaria siinä ei ole eikä tule. Huippujakaan ei tosin keski-ikäisen tarvi kokeilla.Originally posted by Vauhtivaunu View PostKysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :thinkParit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostKysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :thinkOmalta osaltani voin sanoa että tieto lisää tuskaa... Paljon tulee ajeltua Saksassa nopeillakin laitteilla mutta ei oikeastaan enää yhtään kiinnosta ajella yli 180km/h autobahnilla vaikka kuinka se olisi laillista ja mahdollista (ennen kyllä vedettiin aina sukka syylarissa). Eikä kyllä enää tule ratapäivilläkään ajettua, ainakaan tuolla Nurburgringillä. Se muutaman vuoden takainen R8 onnettomuus siellä viimeistään herätti. Jotenkin ihan absurdia että vedetään siellä (ja bahnilla) 250km/h täysin ilman turvavarusteita ja kaikenlaisilla kotteroilla ja mikä pahinta, apu on useimmiten aivan helvetin kaukana jos jotain sattuu.Originally posted by jr66 View PostTai paremminkin kuinka monella ajetaan kolmeasataa ?
Kisoissa taas aivan eri juttu, ajetaan kilpureilla joissa turvavarusteet sammutusjärjestelmineen viimeisen päälle, palosuojavaatteet päällä kalsareita myöden, auton alusta ja jarrut todellakin vastaa tehoja ja mikä oleellisinta, apu on erittäin lähellä jos jotain sattuu.
VLN:ssä muuten meidän cupperolla takasuoralla (Döttinger höhe) nopeus nousee sinne 300km/h huiteisiin ja mm. Schweden kreutzin nypyltä ottaa kevyesti ilmaa 270km/h vauhdissa. ja tämä joka kierroksella koko 4h kisan ajan (joskus jopa 24h)!
Ei ole ongelma koska renkaat, alusta ja muukin auto rakennettu kaikin puolin noihin nopeuksiin ja tilanteisiin.
Väitän että juuri siksi 1000x turvallisempaa kuin kiihdytysajo tämän topiikin autolla.
Mua ei sais millään ilveellä ajamaan samaa kyytiä jollain 80 luvun ritsalla missä ainoa asia johon on satsattu on moottori...
Onko sitten vanhuuden tuomaan varovaisuutta vai ihan vain maalaisjärkeä?
Loppupelissä on kuitenkin kyse vain riskien hallinnasta ja siitä kuinka paljon riskiä on valmis ottamaan.
Perheelliset (kuten itsekin) voi sitten yrittää pohtia niitä asoita myös perheen kannalta eikä vain itsekkäästi omalta osaltaan.Last edited by Balle; 19-08-2019, 20:46.Possuja ja Bemareita
Comment
-
180mph, eli noin 290km/h vauhdista 15,5 kertaa ympäri. Kuskiin kohdistui 14-15G voimat, mutta turvavarusteiden (ja varmasti hyvän tuurinkin) ansiosta selvisi onnettomuudesta.
325km/h nopeudella auto muuten etenee noin 90metriä sekunnissa
Noilla nopeuksilla ei ole minkäänlaisiin virheisiin varaa.
Muokkaus: Videon kuski spekuloi myös onnettomuuteen johtaneita syitä. Huono aerodynamiikka, jousituksen pettäminen, jne.Last edited by jabajee; 19-08-2019, 20:44.
Comment
-
Originally posted by jabajee View Post180mph, eli noin 290km/h vauhdista 15,5 kertaa ympäri. Kuskiin kohdistui 14-15G voimat, mutta turvavarusteiden (ja varmasti hyvän tuurinkin) ansiosta selvisi onnettomuudesta.
G-voimat on siitä ikäviä että väärään suuntaan riittävästi niitä tapaa nopeaan. Jos auto menee pituusakselinsa ympäri 300 km/h vauhdista niin häkki, 6-pistevyöt ja kypärä vain varmistaa että ruumis löytyy auton sisältä.:think
Last edited by Vauhtivaunu; 19-08-2019, 21:02.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
sigpic
Comment
-
Tukes tutkii...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
USA:n ilmavoimat on tutkineet että 200 rpm pyöritys ihmisen navan ympäri (=hieman yli 3 kierrosta sekunnissa) riittää hengenlähtöön jos tämä jatkuu riittävän kauan. Sopivilla turvalaitteilla ihminen kestää järkyttäviä kiihtyvyyksiä eteenpäin mennessä ja siitä suoraan jarruttaessa, mutta tämä ns. flat spin on tappava.
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Taisi olla vuoden 17 tai 18 e30-miitti. Sieltä eräs osallistuja lähti kiihdyttämään mailille, ja ajoikin komean tuloksen - jos oikein muistan niin ehkä 317? Kovaa kuitenkin. Autossa oli vakio jarrut (325) ja jokusen vuoden vanhat Kumhot, turvavarusteet taisi kuitenkin olla kunnossa.Originally posted by Vauhtivaunu View PostKysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
Itseä pelkkä ajatuskin hirvitti..
Comment
-
Jos tällaisessa tapahtumassa vastuu auton kunnosta ja varusteista olisi ollut tapahtuman järjestäjällä, eikä kuljettajalla, niin varmaan 80% osallistujista olisi kehotettu siirtymään katsomon puolelle seuraamaan sen lopun 20% ajamista. Eli jos vastuu auton kunnosta ja varusteista siirtyy kuljettajalta tapahtuman järjestäjälle, niin tällaisen tapahtuman luonne muuttuu täysin erilaiseksi.
Comment
Comment