Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuolemaan johtanut onnettomuus mailin vedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #31
    Mä en muista ennen edes kuulleeni kenenkään pahemmin kirjoitelleen huippunopeusajon vaarallisuudesta(mitä se toki kyllä varmasti on niinkuin on moni muukin intohimo/adrenaliinilaji)

    Nyt kun jotain on sattunut, tuntuu kaikki tietävän kaiken turvavarusteista, nopeusluokista, siitä miten asiat olisi pitänyt hoitaa ja kaikesta muustakin edes etäisesti asiaan liittyvästä.

    Tulipahan kirjoitettua siitä huolimatta että olisi mukavaa ettei spekulointi alkaisi ennen kuin kone edes on kunnolla jäähtynyt.

    Lepää rauhassa harrastajaystävä vaikken sinua tuntenutkaan.
    www.nenifab.com

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #32
      Originally posted by hegemon80 View Post
      Ei se suoraan ajaminen ole helppoa. Kovissa nopeuksissa ei paljoa vaadita siihen että kuljettajasta tulee matkustaja. Jarruvarjo on yksi väline mikä saattaa pelastaa hengen siinä vaiheessa kun auto lähtee yli 200 vauhdissa lapasesta. Tästä syystä omassa autossa se on.
      Onhan markkinoilla autoja, jotka kulkevat ihan virittämättä reippaasti yli 300 km/h ja niissä mitään jarruvarjoja ole. Minusta Autobahn on ihan yhtä vaarallinen/turvallinen kuin tuollainen lentokenttä.
      Sama suomeksi: auto pitää kokonaisuudessaan olla sellainen, että sillä voi turvallisesti ajaa nopeutta mihin se on kykeneväinen. Aerodynamiikkakin sellainen, että esim sivutuuli ei sitä heti heitä lepikkoon. Tuulitunnelissa tulee ehkä erilainen lopputulos kuin netistä selaamalla/röökiaskin kanteen.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Mäkki
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2010
        • 2190
        • Orimattila

        #33
        Originally posted by jaki View Post
        Onhan markkinoilla autoja, jotka kulkevat ihan virittämättä reippaasti yli 300 km/h ja niissä mitään jarruvarjoja ole. Minusta Autobahn on ihan yhtä vaarallinen/turvallinen kuin tuollainen lentokenttä.
        Sama suomeksi: auto pitää kokonaisuudessaan olla sellainen, että sillä voi turvallisesti ajaa nopeutta mihin se on kykeneväinen. Aerodynamiikkakin sellainen, että esim sivutuuli ei sitä heti heitä lepikkoon. Tuulitunnelissa tulee ehkä erilainen lopputulos kuin netistä selaamalla/röökiaskin kanteen.
        Joo, kuskin vois kääriä kuplaan ja äiti vois ajaa.

        Kevyet mullat kuljettajalle ja omaisille voimia
        #Ilmastoahdistus

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #34
          Originally posted by Mörökölli View Post
          Mä en muista ennen edes kuulleeni kenenkään pahemmin kirjoitelleen huippunopeusajon vaarallisuudesta(mitä se toki kyllä varmasti on niinkuin on moni muukin intohimo/adrenaliinilaji)

          Nyt kun jotain on sattunut, tuntuu kaikki tietävän kaiken turvavarusteista, nopeusluokista, siitä miten asiat olisi pitänyt hoitaa ja kaikesta muustakin edes etäisesti asiaan liittyvästä.

          Tulipahan kirjoitettua siitä huolimatta että olisi mukavaa ettei spekulointi alkaisi ennen kuin kone edes on kunnolla jäähtynyt.

          Lepää rauhassa harrastajaystävä vaikken sinua tuntenutkaan.
          Hyvä asia on että näistä puhutaan. Siihen en osaa kommentoida koska keskustelu pitäisi aloittaa, ehkä mielellään ennakoivasti ettei sattuisi. Tästä casesta varmaan uskoisin monen oppivan ottamaan asioita huomioon ennen kilpailuja ja se on hyvä asia jatkoa ajatellen.

          Kypärän käytöstä sen verta että on tullut käytettyä polkupyöräkypärää aina vaikka pelkkä kauppareissu, terassille on kehdannut myös ajella pyöräkypärä päässä. Prätkiä tallissa siirrellessä tulee melkein laitettua joku saviruukku päähän jos sattuu kompuroimaan. Onpa kypärä oman hengen kerran pelastanut myös ajotilanteessa.

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #35
            Ikävä tapaus, mutta kenelle tämä yllätyksenä tuli että ennemmin tai myöhemmin näin käy?

            Veikkaisin että jokainen joka virittää 80 luvun vanhan perheautonsa kulkemaan yli 300km/h mailin matkalla, tiedostaa radalle lähtiessään että yhtä todennäköistä on että lähtee henki kuin se että pääsee turvallisesti ruutulipulle.

            Rip.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • hegemon80
              BTCF Member
              • Aug 2013
              • 207
              • Vantaa

              #36
              Originally posted by jaki View Post
              Onhan markkinoilla autoja, jotka kulkevat ihan virittämättä reippaasti yli 300 km/h ja niissä mitään jarruvarjoja ole. Minusta Autobahn on ihan yhtä vaarallinen/turvallinen kuin tuollainen lentokenttä.
              Sama suomeksi: auto pitää kokonaisuudessaan olla sellainen, että sillä voi turvallisesti ajaa nopeutta mihin se on kykeneväinen. Aerodynamiikkakin sellainen, että esim sivutuuli ei sitä heti heitä lepikkoon. Tuulitunnelissa tulee ehkä erilainen lopputulos kuin netistä selaamalla/röökiaskin kanteen.
              Eli et ymmärtänyt pointtia.

              Mut nyt vaan kaikki jotka harrastaa mailin ajoa niin heivatkaa romunne kaatopaikalle ja ostakaa niitä autoja jotka tehtaalta tullessa pystyy kelaamaan maililla reilusti päälle kolmea sataa Niihin ei tarvii häkkejä ja varjoja laittaa koska ne pysyy aina satavarmasti lapasessa

              Sehän on jokaisen oma päätös mitä turvavermeitä autoonsa laittaa.
              BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
              BMW X5 40d E70 -10
              EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
              EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
              EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
              EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"


              https://youtube.com/@nightbreakerracing

              Automax.fi

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #37
                auto pitää kokonaisuudessaan olla sellainen, että sillä voi turvallisesti ajaa nopeutta mihin se on kykeneväinen
                Monellakohan oikeasti on. Ei ainakaan yksikään jälkiahdettu E36 tai muu vanha laite täytä tuota kriteeriä ilman hirvittävää määrää putkea auton sisällä ja monia muita parannuksia siihen päälle. Ei täytä oma sigun autokaan... Oikeasti veikkaan, ettei juuri kukaan tuonne lähtevä mieti tuollaisen tapahtumaketjun mahdollisuutta. Jeesustelijoita riittää aina.

                Comment

                • Krister
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 227
                  • PK-seutu

                  #38
                  Originally posted by arben View Post
                  Renkaat näytti olevan h nopeusluokan kumit.(210km/h)jos sillä nyt edes mitään vaikutusta onnettomuuden kanssa oli.

                  Harmittava tapaus.
                  Näitkö ihan omin silmin mitkä renkaat autossa oli alla?

                  Itsekin maililla yli 300km/h joskus ajanut niin pari kertaa on jarrussa alkanut puoltamaan syystä tai toisesta ja pitänyt tulla jarrulta pois ja aloittaa uudestaan.

                  Osanotot kuskin omaisille. Kauan on saatu ajaa ilman vakavia onnettomuuksia mutta olen samaa mieltä että vaikka nyt onnettomuus sattui niin turha ajoja lopettaa sen takia kokonaan. Jokainen kovaa ajava tietänee nyt riskit vielä paremmin ja ne voi realisoitua. Itse lopetin mailin ajamisen koska en viitsinyt satsata turvavarusteisiin ja alkoi rehellisesti pelottamaan muutenkin.
                  Last edited by Krister; 18-08-2019, 21:32.
                  Supra MKIV 6spd lhd
                  W212 E350CDI

                  Ex: E39 530d

                  Comment

                  • j-a
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1522
                    • PohojosPohojammaa

                    #39
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Monellakohan oikeasti on. Ei ainakaan yksikään jälkiahdettu E36 tai muu vanha laite täytä tuota kriteeriä ilman hirvittävää määrää putkea auton sisällä ja monia muita parannuksia siihen päälle. Ei täytä oma sigun autokaan... Oikeasti veikkaan, ettei juuri kukaan tuonne lähtevä mieti tuollaisen tapahtumaketjun mahdollisuutta. Jeesustelijoita riittää aina.
                    Itse kävin ekaa kertaa kiihdytyspäivillä ajamassa tänä kesänä, ja juurikin tuollaista tapahtumaketjua mietin, vaikka auto toki ei ihan E36-ikäluokkaa ole ja jo tehtaalta on suunniteltu tuonne 300kmh:n tienoon nopeuksiin. Renkaat kuitenkin oli jo monta vuotta vanhat Continentalit. Näin ollen valkkasin nimenomaan varttimailipäivän enkä huippunopeuspäivää. Varttimailin kiihdytystä kiinnosti kokeilla, eikä siinä vauhti noussut kuin 180kmh:hon, ja arvelin että niissä vauhdeissa rengasrikostakin vielä selviytynee.

                    Ymmärrän kyllä senkin että kaikki ei mieti tuollaisia. En varmaan itsekään olisi 20v sitten miettinyt, mutta sen jälkeen on itsesuojeluvaisto kyllä vahvistunut. Vauhti kiinnostaa kyllä, mutta turvallisuus myös.

                    Ikävä tapaus, toivon omaisille voimia.
                    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                    Ylimääräisenä tarjolla:

                    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                    Comment

                    • Balle
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3413
                      • UKI, Suomen New York

                      #40
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Kyllä mutta tavallaan ei, onnettomuus tapahtui ja joku kuoli, ei kenenkään syy. Vapaaehtoista sekä ralli että mailin vedot vaikka maililla ei kaaria vaaditakaan, vielä.
                      Ralli ja esim. drag racing FIA/AKK alaisia tapahtumia joissa tarkat säännöt mm. turvavarusteille jne.

                      Ei voi mitenkään verrata näitä keskenään. Toki kaarellisella kilpurillakin 6-pistevöissä istuen hansit niskassa on hengenlähtö mahdollista kun 300km/h kyydeistä lähtee rullaamaan mutta on siinä kuitenkin vissi ero!
                      80-luvun kaarettomalla matopurkilla tuosta kyydistä lipeemisessä hengenlähtö taitaa olla todennäköisempää kuin henkiin jääminen..

                      Mutta toki vapaaehtoistahan tuo on. Tapahtumien kieltäminen ei omasta mielestä ole ratkaisu, jokainen kuitenkin osallistuu omalla riskillään ja vaarantaa vain oman henkensä.
                      Järjestäjät voivat tietenkin kampanjoida turvavarusteiden puolesta, niin kuin on varmasti tehtykin.
                      Parempi tuolla kentällä kuin yleisessä liikenteessä ja niin kuin joku mainitsikin niin Saksassahan tuota voi harrastaa ihan yleisillä teillä, riskit varmasti jopa kovemmat.
                      Last edited by Balle; 18-08-2019, 21:53.
                      Possuja ja Bemareita

                      Comment

                      • arben
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1123
                        • suomi

                        #41
                        Originally posted by Krister View Post
                        Näitkö ihan omin silmin mitkä renkaat autossa oli alla?

                        Itsekin maililla yli 300km/h joskus ajanut niin pari kertaa on jarrussa alkanut puoltamaan syystä tai toisesta ja pitänyt tulla jarrulta pois ja aloittaa uudestaan.

                        Osanotot kuskin omaisille. Kauan on saatu ajaa ilman vakavia onnettomuuksia mutta olen samaa mieltä että vaikka nyt onnettomuus sattui niin turha ajoja lopettaa sen takia kokonaan. Jokainen kovaa ajava tietänee nyt riskit vielä paremmin ja ne voi realisoitua. Itse lopetin mailin ajamisen koska en viitsinyt satsata turvavarusteisiin ja alkoi rehellisesti pelottamaan muutenkin.
                        E, arvelin kun muutama viikko sit oli h nopeusluokan linglongit alla kalajoella, sen tiedän ettei ne oo suunniteltu edes vartille 250kmh nopeuksiin.
                        Last edited by arben; 18-08-2019, 22:17.

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15255
                          • Ajamisen Iloa

                          #42
                          Originally posted by duuk View Post
                          Kevyet mullat menehtyneelle

                          On aina helppoa olla jälkiviisas, mutta mitä muutaman kuvan olen nähnyt tapahtuneesta, ei sovi kuin ihmetellä että tuollaisia vauhteja kulkeva auto ja ajellaan jollain markan linglong renkailla + sisältä puuttuu häkki + vyöt + kunnon penkit jne. :think
                          Mutta kun eihän se voi sattua omalle kohdalle. Tämän vois joskus miettiä omassakin ajossa. Tänään 8h sporttista ajoa auton ratissa ja kun tulin kotiin ni luin tämän ja laittoi vähän miettimään.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • EFNU

                            #43
                            Tuon yhden suttuisen kuvan perusteella kumit näyttää musta enemmän Yokohaman semeiltä kuin Linglongeilta, mutta asiahan ei mitenkään minulle kuulu. Valitettava tapahtuma jolla toivottavasti ei ole kerrannaisvaikutuksia.
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #44
                              Originally posted by hegemon80 View Post
                              Ei varmaan tarvii paljoa olla jarruissa voimaheittoa kun alkaa noissa nopeuksissa puoltamaan.
                              Ei tarvi olla voimissakaan heittoa. Värkit tärisee kolmessa sadassa niin paljon että helposti yks jarrulevy vippaa palat "kauas". Sitte se ei ota ensipolkaisulla. Ilmiön saa esiin vaatimattomammallakin autolla tai nopeudella.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15255
                                • Ajamisen Iloa

                                #45
                                Originally posted by jr66 View Post
                                Kyllä mutta tavallaan ei, onnettomuus tapahtui ja joku kuoli, ei kenenkään syy. Vapaaehtoista sekä ralli että mailin vedot vaikka maililla ei kaaria vaaditakaan, vielä.
                                Jenkeissähän tämä menee niin että jos alitat tietyn ajan tai ylität tietyn nopeuden kerran jollain autolla ni sen jälkeen pitää olla kaaret tai ei pääse ajamaan.
                                Ois ihan hyvä systeemi, tietysti on myös paljon hemmetin nopeita moderneja autoja jotka on ilman kaaria yhtäkestäviä.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎