Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #31
    Originally posted by SandWiz View Post
    Esim. Tuo E90 M3 ahtaminen olisi uudessa ehdotuksessa mahdotonta, mutta niin se on nytkin niin ei se mikään heikennys ole sekään. Nykyisellään ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdon jälkeen teho / painosuhde ei saa alittaa arvoa 7kg / kW, joten ei onnistu mihinkään autoon jossa luku on jo tehtaalta tuon alle.
    Kyllä tämä nyt koskee kaikkia mallisarjan tehokkaimpia autoja. Aikaisemmin ahtaminen on rinnastettu moottorinvaihtoon ja tällä tavalla nämä kaikki ahdetut E36 325i, E36 328i ja muut on yhtälailla saatu leimaan. Myös E39 M5 ja jotkut onnekkaat E46 mallit on saatu muutoskatsastettua ahtimen kanssa. Jatkossa tämä ei onnistu mitenkään.

    Joten kyllä kyseessä nimenomaan on heikennys ja linjan kiristäminen autoharrastajien silmissä, eikä minkään sortin löysentäminen. Olisi voinut kuvitella, että linjaa olisi näiden mallisarjan tehokkaimpien osalta löyhennetty sen sijaan, että lyödään lisää kapuloita rattaisiin. Toivon, että missään tapauksessa ehdotus ei mene tuollaisenaan läpi.

    Tosin.... Asiahan ei nyt tietysti minua ja mun autoharrastamistani kosketa millään tavalla.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      #32
      Originally posted by kmn View Post
      Kyllä tämä nyt koskee kaikkia mallisarjan tehokkaimpia autoja. Aikaisemmin ahtaminen on rinnastettu moottorinvaihtoon ja tällä tavalla nämä kaikki ahdetut E36 325i, E36 328i ja muut on yhtälailla saatu leimaan. Myös E39 M5 ja jotkut onnekkaat E46 mallit on saatu muutoskatsastettua ahtimen kanssa. Jatkossa tämä ei onnistu mitenkään.

      Joten kyllä kyseessä nimenomaan on heikennys ja linjan kiristäminen autoharrastajien silmissä, eikä minkään sortin löysentäminen. Olisi voinut kuvitella, että linjaa olisi näiden mallisarjan tehokkaimpien osalta löyhennetty sen sijaan, että lyödään lisää kapuloita rattaisiin. Toivon, että missään tapauksessa ehdotus ei mene tuollaisenaan läpi.
      En kertakaikkiaan näe tätä logiikkaa. Miten asia on nyt muuttunut huonommaksi? Miten niin noita esimerkkejä ei saisi uusilla säännöillä leimaan?

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5171
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by nokonzok View Post
        En kertakaikkiaan näe tätä logiikkaa. Miten asia on nyt muuttunut huonommaksi? Miten niin noita esimerkkejä ei saisi uusilla säännöillä leimaan?
        Esim. E39M5 tehopainosuhde on vakiona noin 5.8kg/kw ja kun siihen tulee ahtimella tulkinnan mukaan vähintään se +30% jolloin tuo suhdeluku on 4.6kg/kw.

        Mitenkäs tuon nyt sitten leimalle saaat kun se ei sais pudota alle 5kg/kw?
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #34
          Originally posted by jani View Post
          Esim. E39M5 tehopainosuhde on vakiona noin 5.8kg/kw ja kun siihen tulee ahtimella tulkinnan mukaan vähintään se +30% jolloin tuo suhdeluku on 4.6kg/kw.

          Mitenkäs tuon nyt sitten leimalle saaat kun se ei sais pudota alle 5kg/kw?
          Kuten nokonzok aiemmin totesikin, ainoa ”epäkohta” olisi ajoneuvot, joiden tehopainosuhde on jo valmiiksi alhainen. Tähän hän ehdotti ratkaisua, jossa määräystä muutettaisiin niin, että tehopainosuhde saisi laskea esimerkiksi 40-50 %, muttei kuitenkaan alittaa arvoa 4kg/kW. Tästä kannattaa ehdottomasti kirjoittaa Traficomille lausunto (kyseessähän on nimenomaan LAUSUNTOPYYNTÖ), jotta alkuperäisiin tehopainosuhteisiin liittyvä eriarvoisuus mallien välillä saataisiin mahdollisesti korjattua lopulliseen määräykseen.

          Kuten nokonzokaan, sitä en kuitenkaan ymmärrä, miten tämä määräys vaikeuttaisi esimerkiksi E36 325i tai 328i mallien jälkiahtamista, kuten joku edellä esitti. Nythän näihin saisi laillisesti papereihin n. 380hv aiemman 231hv:n sijaan.

          Lisäksi käytännössä EURO 5 päästötasoon asti (1.9.2009) tyyppihyväksynnän mukaista päästömittausta ei enää tarvittaisi, vaan käytönaikainen pakokaasumittaus riittäisi.

          Em. asiat huomioon ottaen todella hankala nähdä tätä määräystä heikkennyksenä nykyiseen tilanteeseen, edes tällaisenaan.
          Last edited by walde; 10-09-2019, 14:30.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • 36Cabrio
            Newbiemmer
            • Sep 2012
            • 28
            • Kuopio

            #35
            Tuolta luonnoksesta löytyy myös tälläinen kohta:
            Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:

            vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;

            vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;

            vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;

            vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;

            vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
            E28 518i => 20vT ?!?
            http://www.instagram.com/petek0o/

            Comment

            • nokonzok
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2013
              • 826
              • Espoo

              #36
              Originally posted by jani View Post
              Esim. E39M5 tehopainosuhde on vakiona noin 5.8kg/kw ja kun siihen tulee ahtimella tulkinnan mukaan vähintään se +30% jolloin tuo suhdeluku on 4.6kg/kw.

              Mitenkäs tuon nyt sitten leimalle saaat kun se ei sais pudota alle 5kg/kw?
              Ei mitenkään, mutta ei ole saanut nytkään kun raja-arvo on 7kg / kW. Mikään ei siis tässä tapauksessa ole huonontunut, mutta suurimmassa osissa tapauksissa puolestaan tilanne on parantunut.

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5171
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by nokonzok View Post
                Ei mitenkään, mutta ei ole saanut nytkään kun raja-arvo on 7kg / kW. Mikään ei siis tässä tapauksessa ole huonontunut, mutta suurimmassa osissa tapauksissa puolestaan tilanne on parantunut.
                Mitenkäs näitä sitten on tehty?

                Mutta joo. Äkkiseltään luettuna tuo ehdottelma näyttää juurikin niin huonolle kun se vain voi melkein näyttää, erittäin paljon tulkkinan varaa mikä aiheuttaa varmasti hampaiden kiristelyä harrastajaporukoissa.
                Last edited by jani; 10-09-2019, 15:35.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  #38
                  Originally posted by jani View Post
                  Mitenkäs näitä sitten on tehty?

                  Mutta joo. Äkkiseltään luettuna tuo ehdottelma näyttää juurikin niin huonolle kun se vain voi melkein näyttää, erittäin paljon tulkkinan varaa mikä aiheuttaa varmasti hampaiden kiristelyä harrastajaporukoissa.
                  En tiedä miten niitä on tehty. Kaikenlaista ihmeellistä sitä on läpi mennyt.

                  Mun mielestä ehdotus on tosi hyvä, se antaa käytännössä poikkeuksetta enemmän pelivaraa kuin ennen myös monessa muussa kohtaa.

                  EDIT: ja tosiaan, nyt kannattaa ihan ääneen kertoa miten tästä saisi paremman, määräykseen voi vielä vaikuttaa.
                  Last edited by nokonzok; 10-09-2019, 15:44.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5171
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by nokonzok View Post
                    Mun mielestä ehdotus on tosi hyvä, se antaa käytännössä poikkeuksetta enemmän pelivaraa kuin ennen myös monessa muussa kohtaa.
                    Totta. Esim. oman väliaikaisen käyttöauton 318ci vm. 2004 voisi uusilla säädöksillä rakentaa aika paljon vapaammin vaikka harrasteautoksi
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3167
                      • 47200

                      #40
                      Jos nämä menee näin miten on suunniteltu, niin onko tässä tsäänssi tiputtaa prosentteja kun ne on aiemmin nostanut niitä? :think nim. Prosentit 49.2

                      Comment

                      • inno.o
                        BTCF Member
                        • Apr 2014
                        • 293
                        • Salo

                        #41
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Onkai tuossa positiivista että tämä euro 2/3 pelleily homma loppuu, kun ei tuntunut kukaan tietävän että mihinkä päästöluokkaan auto kuuluu mutta kuitenkin tieto piti olla jos meinasi jälkiahdetun katsastaa ilman pussitestiä. Nyt alle 1/2009 menis kaikki ilman pussitestiä kuhan vaan leimalla päästöt on ok.

                        Lisäksi semmosia positiivisia juttuja hoksasin että hydraulikäpän sais leimattua kuhan on kuitti tms. että se on autoon tarkoitettu (ja mekaanin pysyy käytössä). Litraraja katoais koneenvaihdoista, vetovammaset autot vois muuttaa nelivedoksi ilman erikoislupaa ja jne.
                        Tuo vetotavan muutos herätti mielenkiinnon todella, mutta noinkohan mahtaa mennä.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11134
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by inno.o View Post
                          Tuo vetotavan muutos herätti mielenkiinnon todella, mutta noinkohan mahtaa mennä.
                          Joo mullakin löytyy vetovammanen subaru, minkä haluasin muuttaa nelivdeoksi (etuveto subaru )
                          Mut jos sitä ei saa kilpien väliin, helposti, niin eipä kyllä nappaa.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Tikkunen85
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 892
                            • Paltamo

                            #43
                            Originally posted by kmn View Post
                            Aikaisemmin ahtaminen on rinnastettu moottorinvaihtoon...
                            Tämä muuten aika mielenkiintoinen pykälä. Leimasin muutama viikko sitten tuon oman e36 328:n ahtimelle niin inssi sano että tyhmää verrata moottorin vaihtoon(ottaa siis prosentit koko moottorista) kun vaihdettu on vain joitakin osia siitä.

                            Lisätyt osat ei tuo prosentteja vaan vain vaihdetut. Lopputulemana auto leimaan ja prosentit 0,5. Samainen katsuri hoiti myös tuon euro2 vaiko euro3 selvityksen kun senkin selvitys tavan kuolevaiselle tehty hankalaksi

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #44
                              Originally posted by TeiniDX View Post
                              Tämä muuten aika mielenkiintoinen pykälä. Leimasin muutama viikko sitten tuon oman e36 328:n ahtimelle niin inssi sano että tyhmää verrata moottorin vaihtoon(ottaa siis prosentit koko moottorista) kun vaihdettu on vain joitakin osia siitä.

                              Lisätyt osat ei tuo prosentteja vaan vain vaihdetut. Lopputulemana auto leimaan ja prosentit 0,5. Samainen katsuri hoiti myös tuon euro2 vaiko euro3 selvityksen kun senkin selvitys tavan kuolevaiselle tehty hankalaksi
                              Katsastin 2018 oman E46 remmiahtimelle, samalla 2-paikkaiseksi ja kaaret. Näistä yhteisprosentti 3%. Samalla katsastaja kertoi että 2020 ahtamisen muutoskatsastus väljenee ja helpottuu, esim. AnttiO:n 2005 E46 pitäisi nyt onnistua muutoskatsastamaan ahtimelle kun aikaisemmin valmistusajankohta on estänyt eli 1.1.2001 ennen valmistetut on pystynyt muutoskatsastamaan ahtimelle, jälkeen ei.

                              Comment

                              • Attekun
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1407
                                • Saarijärvi

                                #45
                                Voisiko tuon otsikon muuttaa että " Lisää harrastamista vaikeuttavia lakeja...koska ymmärsin jutun ihan väärin ja kaverit on ennenkin saaneet kepulikonstilla ämmät ahdettua ja nyt sais kaiken muun paitsi ne"?

                                Mielestäni hyvä ehdotus ja helpottaa rakentelua merkittävästi.
                                Toyota Alphard MS
                                Peugeot e-2008
                                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎