Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • EFNU

    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
    Mielestäni tällä lauseella mahdollistetaan esim AKK:n säännöt täyttävän kehikon leimaaminen. Siis vaihtoehtona tuolle Trafin määrittelemälle turvakaarelle.
    Turvakaaren vaatimus on 42mm ja siteeraamasi tekstin mukaan pitää täyttää vähintään samat vaatimukset.
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • Gemmi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 3355
      • Espoo

      Sarjassa kysymys tyhmä, mahdollistaako tämä uusi laki ls swapit e34seen?:think

      Comment

      • Miuge
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 630
        • Tampere

        Eikös tuo E34 mene luokkaan 4) enintään 10kg/kW josta saa pienentyä arvoon 5kg/kW, tarkoittaen 460hp tehorajaa jos käytetään 540i vertailukohtana. Kyllä siihen raamiin taitaa sopia kaikki LS6 asti.
        Webshop - MRT Engineering
        Facebook - MRT Engineering
        Instagram - mrtengineering
        YouTube - miugemrt

        Comment

        • Gemmi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 3355
          • Espoo

          Originally posted by Miuge View Post
          Eikös tuo E34 mene luokkaan 4) enintään 10kg/kW josta saa pienentyä arvoon 5kg/kW, tarkoittaen 460hp tehorajaa jos käytetään 540i vertailukohtana. Kyllä siihen raamiin taitaa sopia kaikki LS6 asti.
          Taitaa lähtee just m60 vaihtoon, jos nyt siis oikein ymmärsin niin moottorin litratilavuudella ei ole enään väliä?, vai vieläkö vanhat rajat jäi voimaan?
          Last edited by Gemmi; 07-02-2021, 20:13.

          Comment

          • Make H.
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1278
            • Kokkola

            Originally posted by Gemmi View Post
            Taitaa lähtee just m60 vaihtoon, jos nyt siis oikein ymmärsin niin moottorin litratilavuudella ei ole enään väliä?, vai vieläkö vanhat rajat jäi voimaan?
            Moottorin litratilavuudella ei ole enää mitään väliä mutta akselimassojen rajoissa täytyy silti vieläkin pysyä.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Originally posted by Make H. View Post
              Moottorin litratilavuudella ei ole enää mitään väliä mutta akselimassojen rajoissa täytyy silti vieläkin pysyä.
              Kai ne kevyemmiksi saavat muuttua ilman byrokratiaa? Tähän mennessä tutkimani BMW-kasit ovat olleet jokainen painavampia kuin LS:äni.

              Eli E39:ssa (esim 525i) jos pysyy 20% teholisässä, käy kutoskoneinen aihio mutta sen ylittyessä pitäisi olla 535 tai 540 aihiona kun niissä on eri akselisto?
              ---

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Minulla olisi nyt tarjota yksi konkreettinen esimerkki miten tämä laki muuttaa E46 330CI tehonlisäyksen sääntöjä.
                Tämä esimerkkilaskelma on tehty 11/2004 ensirekisteröidylle 330CI automaattilaatikolla.

                Omamassa 1540kg /170kw = 9.06kg/kw
                Auto luokassa 4 (eli enintään 10kg/kw).

                Tehoa saa lisätä 5kg/kw asti.
                1540 / 308kw = 5kg/kw, 418hp uusi maksimiteho.

                Tämä edellyttää sitä että 330i on mallisarjansa tehokkain, oletan näin.
                M-sarjahan taitaa olla omaa mallisarjaansa.
                Normaalit päästötestit ja OBD-testi riittävät.

                Tämä tieto katsastuskonttorilta viime viikolta kun tiedustelin asiaa.
                Toisinsanoen nyt laki mahdollistaisi esimerkiksi G-Powerin tai Asan kompressorin asentamisen ja muutoskatsastuksen.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  AnttiO tapauksessa on esteenä ollut hölmö lakipykälä ”ennen 1.1.2001 reksiteröidystä mallista. Autohan on täysin sama kuin ennen ja jälkeen tämän rajapyykin valmistettu. Ennen valmistettuun on onnistunut jo aikaisemmin ja jälkeen ei millään perusteluilla, koska valmistupäivä ylittyy.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    Olen luullut että euro3 / euro 4 päästöluokka on aiemmin haitannut. Eli neloseen on tarvinut ns. pussitestit päästöistä?. Voin toki olla väärässäkin.
                    Mutta uuden rakentelulain voimaantulon jälkeen normaali päästömittaus riittää.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Antti O View Post
                      Olen luullut että euro3 / euro 4 päästöluokka on aiemmin haitannut. Eli neloseen on tarvinut ns. pussitestit päästöistä?. Voin toki olla väärässäkin.
                      Mutta uuden rakentelulain voimaantulon jälkeen normaali päästömittaus riittää.
                      Onko 2004 katalysaattori, moottorinohjaus, lambdat tms eri kuin 2000 mallissa ?
                      Epäilen mutta toki euroluokan on valinnut joku, maahantuoja, trafi tms.

                      Ps. Euro2/euro3 päästöluokkien välillä on pussitestimuutos, 2 ei tarvita missään tapauksissa ja 3 tarvitaan jos valmistettu 1.1.2001 jälkeen.
                      Last edited by BMW525Xda; 08-02-2021, 07:45.

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        AnttiO tapauksessa on esteenä ollut hölmö lakipykälä ”ennen 1.1.2001 reksiteröidystä mallista. Autohan on täysin sama kuin ennen ja jälkeen tämän rajapyykin valmistettu. Ennen valmistettuun on onnistunut jo aikaisemmin ja jälkeen ei millään perusteluilla, koska valmistupäivä ylittyy.
                        Oli sama malli tai ei, mutta kun voimaan tulee uusia vaatimuksia tai testejä, niin ei voida olettaa että ajoneuvo jota ei niiden osalta ole testattu täyttäisi kyseiset vaatimukset. Siksi yleensä on helpompi asettaa vaikkapa jonkun määräyksen voimaantulopäivä rajaksi. Ei traficom ole mitään euro luokkaa päättänyt yhdellekkään ajoneuvolle.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • peltju36
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2018
                          • 69
                          • Laihia

                          Pitääkö vertailuajoneuvo todistus olla jonkun "virallisen" tahon tekemä ja hyväksymä eli maahantuoja tai vastaava, vai voiko itse kerätä tiedot esim realoem ja esittää katsurille?

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Kai ne kevyemmiksi saavat muuttua ilman byrokratiaa? Tähän mennessä tutkimani BMW-kasit ovat olleet jokainen painavampia kuin LS:äni.

                            Eli E39:ssa (esim 525i) jos pysyy 20% teholisässä, käy kutoskoneinen aihio mutta sen ylittyessä pitäisi olla 535 tai 540 aihiona kun niissä on eri akselisto?
                            Näin olettaisin että saa moottorin paino pienentyä...ja kuvailemasi mukaan olettaisin, mikäli jatkossakin on niin, ettei m5 lueta samaan mallisarjaan...

                            Comment

                            • Make H.
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1278
                              • Kokkola

                              Originally posted by peltju36 View Post
                              Pitääkö vertailuajoneuvo todistus olla jonkun "virallisen" tahon tekemä ja hyväksymä eli maahantuoja tai vastaava, vai voiko itse kerätä tiedot esim realoem ja esittää katsurille?
                              Jos on tarpeeksi vanha aihio, niin hyväksytään myös kirjallisuudesta tms saadut tiedot, näitä kun ei ole välttämättä enää maahantuojalta tms ”viralliselta” taholta saatavilla....mutta en vuosimallirajaa muista...oisko ollut 80-luvulla kumminkin🤔🙄

                              Comment

                              • peltju36
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2018
                                • 69
                                • Laihia

                                Originally posted by Make H. View Post
                                Jos on tarpeeksi vanha aihio, niin hyväksytään myös kirjallisuudesta tms saadut tiedot, näitä kun ei ole välttämättä enää maahantuojalta tms ”viralliselta” taholta saatavilla....mutta en vuosimallirajaa muista...oisko ollut 80-luvulla kumminkin🤔🙄
                                Okei. Kiitos. Aihio on 05/91 e36. Olisko suositella jotain tahoa joka tämän todistuksen nopeesti tekis?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎