memebuy23buy

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GARFFi
    replied
    Kiitos eljas hyvästä vastauksesta!!

    Aika paljon samoja juttuja sulla, kuin itselläni.
    Edit. Katson jotain 1xx tkm ajettuja -16vm passatista ylöspäin. Siinä 20k kieppeillä budjetti.

    Ajot nyt katsastuksen välillä oli alle 10tkm, ja kaupassa käyntiä suurinosa, joten hybridi voisi olla hyvä ratkaisu. Välillä tulee käytyä pidemmällä, niin silloin olisi tarkoitus polttista käytellä. Kait näissä saa valittua moden, ajaako sähköllä, bensalla tai sekäettä?

    Vagarena, ihan paska foorumi. Sama on huomattu monta vuotta sitten, siksi kyselen lähinnä kaikki autoasiat täällä. Tulee hyviä vastauksia ja aika nopeatakin vielä.

    Kamppikset, tyyppiviat? Viitsitkö kertoa vielä nuo, mitä satut tietämään? Tietää tsekata kun käy koeajamassa sopivaa GTE:tä. Ajattelin kuitenkin sen lisäksi ottaa jonkun autoliikkeen turvan päälle, mikäli liikkeestä ostan. Nyppimälläkö tuo DSG oireilee, mikäli siinä jotain häikkää on?
    Last edited by GARFFi; 24-07-2023, 13:13.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Passat GTE kokemuksia

    Meillä on vuoden verran ollut 2017 Passat GTE käyttöautona, joten voisin jakaa omia kokemuksiani. Kilometrejä tulee vähän, noin 10 tkm vuodessa (nyt mittarissa 87 tkm) ja suurin osa ajosta on nurkkapyörittelyä.

    Kulutus
    - Sähköinen range kesällä ~40 km, talvella vähemmän. Yli 100km/h nopeuksissa range ei ole noin suuri, vaan akku hupenee silmissä.
    - Pelkällä bensalla ajettaessa kulutus ~5 l/100km, joka on mielestäni erittäin hyvä tämän kokoiselle autolle.
    - Ylipäätään kannattaa miettiä ja laskea, että mikä käyttövoima sopii omiin ajoihin parhaiten. Meille sopii tällä hetkellä erinomaisesti juuri tälläinen hybridi. Aina välillä kannattaa toki ajaa bensamoottori kuumaksi, tälläkin foorumilla juttua asiasta.

    Mitä kannattaa huomioida ostaessa
    - DSG-laatikkoöljyjen ja sytytystulppien vaihtoväli 60 tkm. Oletettavasti laatikkoöljyjen vaihto vähentää laatikkorikon riskiä. VAG-foorumilta voi varmasti lukea DSG-laatikon hajoamisista, mutta ihan yhtälailla BTCF:ltä voi lukea vaikka minkä hajoamisesta. En siis lähtökohtaisesti karsasta itse DSG-laatikkoa, jos se toimii ostaessa kunnollisesti.
    - Tsekkaa, että kaikki kampanjat on tehty (mm. akkukotelon mahdollisia tiivistyksiä yms.)
    - Hihnan vaihtoväli 6v/160tkm (tai 210tkm, en nyt muista kumpi). Hihnan vaihto ~1000 €, joka on itselläni kohta edessä.
    - Passat on Volkkari, joten katso ettei kuramattojen alla ole märkää. Ilmeisesesti tyyppivika Volkkareissa, että jostain reiästä pääsee vettä lattialle...
    - WEBASTO! Lyhyeen ajoon talvella aivan erinomainen: Webastolla auto lämpimäksi ja sitten sähköllä ajoon suoraan. Lämmitys vie todella paljon ajoakkua, jonka takia esilämmitys kannattaa.
    - Digimittaristo on oikeasti kiva. Alunperin ei pidetty tätä must-have-listalla, mutta on se mukava ja tuo auton oikeasti 2000-luvulle.
    - Muut varusteet oman maun mukaan, meillä pakollisina oli sähkökontti ja vetokoukku.

    Yleisesti
    - Yleinen fiilis VAG-Arenaa selanneena tuntuu olevan sellainen, että mitä uudempi Passatti ja mitä enemmän siinä on "herkkuja", niin sen enemmän on myös vikoja. Meillä ei ole kaista-avustimia tai muitakaan ylimääräisiä laitteita, niin ei ole ollut mitään ongelmia softan kanssa.
    - Passat on hemmetin hyvä ja erittäin tilava käyttöauto. Itse pidän sitä todella tylsänä autona, jonka takia se sopii hyvin käyttöautoksi. Se ei myöskään herätä tunteita muissa autoilijoissa, joten sillä saa ajella rauhassa ilman, että tarvitsee edes harkita mitään "katukisailuja". Lisäksi minua ei ihan jokainen kiveniskemä häiritse, kuten normaalisti häiritsisi (olen todella tarkka, ehkä jopa liian).
    - Tulevaisuudessa voi olla haastavaa siirtyä pienempään autoon, kun on tottunut Passatin järkyttävän kokoiseen takakonttiin.
    - VAG-Arena on ihan surkea foorumi verrattuna BTCF:ään. Hyvin heikosti tulee vastauksia, jos tarvitsee jotain jeesiä. Esim. tällä hetkellä itse yritän löytää hyvän paikan hihnanvaihdolle pk-seudulla enkä ole saanut yhtään vastausta.
    - Vuoden aikaiset korjaukset: Toisen takaoven lukkoyksikkö (tyyppivika) sekä sähkökontin toinen pumppu (marmorilta 800 €, tarvikkeena Puolasta 200 €).
    - WeConnect -äppi on aivan surkea. Toimii hitaasti ja on usein alhaalla. En ole itse ostanut siihen lisenssiä enkä tule ostamaankaan, kun se umpeutuu nyt syksyllä. Toki sillä on näppärä laittaa auto lataamaan itsensä täyteen ennen lähtöä (jos ei tiedä milloin on lähdössä), mutta noin huonosta äpistä en maksa vaan mieluummin kävelen autolle parikymmentä metriä ja painan nappia keulasta. Jos VAG-konsernin kaikki sähköautot käyttävät tuota samaa äppiä, niin voi jestas...

    Voin siis suositella Passat GTE:tä, jos kaipaa tylsää ja tilavaa hybridiä
    Last edited by eljas; 24-07-2023, 11:49.

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Siinähän on kahdet öljyt. Siellä vaihteistossa ja sitten megatroniikassa omat. Märkäkytkimellisessä varmaan tärkeämpää se öljyjen vaihto.
    Kuivassa taas se ite vaihteisto ei eroa mitenkään manuaalilootasta noin niinkuin öljynvaihdon kannalta.

    Dsg saa myös hajalle kun käyttää väärin, eli kytkimen saa ylikuumaksi ja kulumaan esim asuntovaunua tai raskasta peräkärryä venkslatessa.
    Ite suosittelen raskaiden peräkärryjen vetoon muita vehkeitä kuin dsg
    Joo. Tarkotus on hommata paku itelle kakkosautoks, veto- ja työjuhdaksi.

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Kohtuullisen vähän minun tietääkseni gte passateissa on ongelmia ollut. Toki on vikoja mutta ei autolla mitään pommin mainetta ole
    Ei. Autojahan nämäkin muiden seassa olevat, ja aina voi sattua mitä vaan. Perusvarma käyttis hakusessa joka olisi enempi pihassa kuin pajalla. Korjaamolla missä autojani köytän, niin sanoivat kelpo peliksi. Toki en tiedä puhuiko mun vai korjaamon kannalta.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kohtuullisen vähän minun tietääkseni gte passateissa on ongelmia ollut. Toki on vikoja mutta ei autolla mitään pommin mainetta ole

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Siinähän on kahdet öljyt. Siellä vaihteistossa ja sitten megatroniikassa omat. Märkäkytkimellisessä varmaan tärkeämpää se öljyjen vaihto.
    Kuivassa taas se ite vaihteisto ei eroa mitenkään manuaalilootasta noin niinkuin öljynvaihdon kannalta.

    Dsg saa myös hajalle kun käyttää väärin, eli kytkimen saa ylikuumaksi ja kulumaan esim asuntovaunua tai raskasta peräkärryä venkslatessa.
    Ite suosittelen raskaiden peräkärryjen vetoon muita vehkeitä kuin dsg

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Elikkäs appruuvvia tulis gte passatille? Olenkin kyllä noista lukenut myös että noita dsg-korjaajia löytyy nykyään hyvin. Auttaako näihin dsg-lootiin yhtään öljyjen vaihto? Johonkin malliin oli joskus tarkka 60tkm mikäli en väärin muista?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kuivakytkimelliset on minun nähdäkseni selvästi vikaisempia kuin märkäkytkimelliset.

    Itsekin olen yhden kuivan dsg7 megatroniikan huoltosetin asentanut ja ei ole ihmeellinen temppu. Yleisin vika on paineakun kiinnitysvalun murtuminen ja sitä kautta sisäinen vuoto.

    Yleisesti sanoisin että dsg:tä ei kannata pelätä ainakaan poikittain asennettuja. Niiden korjaamiseen on taitoa suomessakin tarjolla jo hyvin.

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied
    Tuohon hintaan ilmeisesti vaihdettu koko vaihteisto, eikä vain mekatroniikkaa, kuten monella liikkeellä on tapana ja varsinkin merkkarilla?

    Mitä itse aikoinaan tutkin noita juttuja, niin osaavalla yksityisellä pajalla mekatroniikan huolto on suhteellisen edullinen keissi ja netti täynnä korjaussarjaa ja pajoja, jotka huoltoja tekee.

    Omassa passatissa ei ollut kyllä moitteen sijaa DSG-lootassa, toki auto oli 3.2l kutosella ja loota vähän eri puusta, kuin pienemmät sisarmallit. :think

    Leave a comment:


  • asse21
    replied
    N. 4500€ oli vaihteistoremppa gte passattiin. 100tkm ajettuna hajos asiakkaalla tuossa juuri...

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Tuosta dsg mekasta kuullut ainakin että porsii. Vissiin polttiksella useammin ajo auttaa tähän? Tällästä mutua muistaakseni lukenut. Muuten vissiin aika vaivaton peli. Akkutakuu 160tkm/8v mutta akuista en oo kuullut/lukenut että olisi mennyt.

    Itellä joskus ollut 3c passatti ja oli käyttiksenä ihan ok peli. En vaihtaisi mersua pois mutta tuo 750e/v veroa on turhaa kun auto suurinpiirtein seisoo pihassa.

    Ja tuo c350e ainoa bensahybridi mikä sopii hintaluokkaan.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Itselläkin katselussa gte passat toiseksi autoksi kun työajossa pääosin kaupungissa pörräämistä, voisi olla plugari ihan omiaan.

    Ihan varsin tuli koeajettua nettiauton halvinta -16vm 220tkm työnnettyä pasuunaa ja vaihteisto toimi yllättävän siivosti noilla kilsoilla, jokin outo hurina kuului voimansiirrosta aina pienellä vaihteella moottorijarrulla niin jäi sen takia ostamatta. Sisätilat mukavan väljät nykyiseen 3srj bemariin verrattuna kun 188cm pitkä sai säädettyä kuskin penkin väljästi ja taaksekin mahtui itse vielä istumaan ilman että ottaa polvet penkkiin.

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Työntääkö tuommoisen GTE passatin kanssa kädet kuinka paskaan? Ei oikein vaan löydy sopivaa vaihdokkia. Tarttis melkein olla dsg-meka vaihdettuna jos moisen hommaisi? Toki myös akkutakuuta.

    Mb:n c350e olis aivan 100 mutta ei millään riitä, kun on kaksi mukulaa joista toista saa vielä rattailla lykkiä ja keskikokoinen koira.

    Kilometrit on sen verran vähissä että bensa on hyvä valinta. Plugari käy myös, kun nurkka-ajoa suurinosa. Mutta tarttis löytää hyvä plugari sitten. Pasuuna olis hyvä vaihtoehto mutta nuo vag:in viat ja maksut kuluttajalle ei oo houkutteleva vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    Täällä kun foorteista puhetta niin mites tämmönen isompi hybridi ecoboost? Liekkö kuinka kestäviä tekniikaltaan? Kova ruokanen toki on ku sähkö loppuu,mut lähinnä kestävyys kiinnostaa.. https://m.nettiauto.com/ford/explore...unt=9&vifNav=Y
    Itselleni jäi se käsitys, että ovat mystisen huonoja autoja vähän yksilöstä riippuen. Toki kävi myöhemmin ilmi, että Saksasta on roudattu autoliikkeiden toimesta Plug-in kiimassa Suomeen esituotantosarjan autoja, jotka on jollain kommervenkillä saatu siellä ensin kilpiin.

    Isohan tuo on. Ja varsin mukava ajaa. Mutta suuresta koostaan huolimatta takapenkki on about yhtä kapea, kuin Kugassa. Siinä on penkin ja oven välissä sellanen omituinen ”seisomatila”. Sisustaltaan perus jenkki. Eli nitisee ja narskuu.

    Ja hörppii kyllä sitten kun sähkö loppuu. Ja tuossa se loppuu aika nopeesti.

    Itse valkkaisin mieluummin vaikka Volvon. All day, every day.
    Last edited by GameOver; 18-07-2023, 18:38. Reason: Kevennetty sanavalintoja

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    No ainakin ne litraset on muutenkin max. 150tkm yksiköitä eikä Ford ole vuosikymmeniin myynyt moottorin sisäkaluja erikseen eli jo kauan sitten 2000-luvun alun Fordissa jos esim. duratecci rupes olee niin väljä että leima jää päästöistä kiinni niin uus lohko missä on liikkuvat sisällä maksoi jotain 2000€ + työt, ja niitähän meni jo takuuaikana. Nuo uudemmat turbomoottorit(ecoboostit) myydään muistaakseni kokonaisena suoraan se raakamoottori.
    Joku aikoinaan katseli mazdan osaluetteloa, josta sai osat erikseen ostettua. En tiedä oliko just tuonkonetyyppi, mutta joku sellainen minkä ford ja mazda jakoi keskenään.

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Täällä kun foorteista puhetta niin mites tämmönen isompi hybridi ecoboost? Liekkö kuinka kestäviä tekniikaltaan? Kova ruokanen toki on ku sähkö loppuu,mut lähinnä kestävyys kiinnostaa.. https://m.nettiauto.com/ford/explore...unt=9&vifNav=Y

    Leave a comment:

Working...
X