Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saukko
    replied
    Tonni täynnä. Tehkää uusi

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    .....
    Originally posted by Mao ZeVolvo
    Volvo Carsin ainutlaatuiset lukittavat pyöränpultit, jotka parantavat turvallisuutta.

    Lukitusura on lukkopulttien keskiosassa, ja siksi siihen on vaikeaa päästä käsiksi esimerkiksi ruuvitaltalla. Lukkopultin yläpää pyörii, ja siksi on hyvin vaikeaa löysätä sitä ilman oikeaa avainta. Avaimen ja pultin välinen tiukka kytkeytyminen helpottaa asennusta ja irrotusta ja periaatteessa eliminoi vinoon kiertämisen riskin.

    Teräspultit ovat sinkittyjä, ja niiden ruostesuojaus on erittäin hyvä. Yhdessä pyöränpulttien suojusten kanssa ne luovat puoleensavetävän ulkoasun, joka sopii hyvin yhteen vanteen kanssa. Muotoilu on kuin vakiopultilla mutta riittävän poikkeava karkottamaan mahdolliset varkaat.

    Leave a comment:


  • Kaupparatsu
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Gen1 Audi Q7:ssa oli myös tuollaiset muovisuojat pulttien päällä. Ihan siistiltä se niiden kanssa näytti jos/kun alla oli ruosteiset pultit. Siihen sai Audilta ostaa semmoset "pinsetit" millä ne sai kaivettua ulos. Kynsimällä oli melkosen tekemätön paikka.

    Edit: Näköjään lähes identtinen pitäis löytyä myös volvosta. Pitäisikö pultit siis ensin naksauttaa auki ennen kuin renkaat nostaa ilmaan?

    https://www.volvocars.com/uk/support...a8015176e9e573
    Kiinnostavaa... itse nyt tovin näitä pultteja ihmetelleenä olen miettinyt esim sitä, että maallikon tekemä jälkikiristys ei tule onnistumaan ilmeisesti?

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Gen1 Audi Q7:ssa oli myös tuollaiset muovisuojat pulttien päällä. Ihan siistiltä se niiden kanssa näytti jos/kun alla oli ruosteiset pultit. Siihen sai Audilta ostaa semmoset "pinsetit" millä ne sai kaivettua ulos. Kynsimällä oli melkosen tekemätön paikka.

    Edit: Näköjään lähes identtinen pitäis löytyä myös volvosta. Pitäisikö pultit siis ensin naksauttaa auki ennen kuin renkaat nostaa ilmaan?

    Last edited by protoni; 07-09-2023, 12:40.

    Leave a comment:


  • Kaupparatsu
    replied
    Kun kerran Volvoista täällä juuri kirjoiteltiin...

    Onko ne ruotsalaiset keksineet jotain ihmeellistä uutta? Sain tilapäisesti käyttööni työkuvion takia vm. 2022 Volvo V60:sen T6 AWD plugarin. Pulttien päällä on muoviset suojukset, mikä on ihan jees... näyttää ihan ookoolta ja saahan ne pois jos pitää alkaa sitten renkaita vaihtamaan (tosin ne on vähän rasittavat sormin napsia irti... vaikea saada otetta). Mutta niiden suojien alla odottaa todellinen yllätys. Kaikki pultit (pois lukien lukkopultti per rengas) kääntyy vastapäivään ja myötäpäivään loputtomiin, kun ihan perus työkalulla (19 mm hylsyllä) väännän. Pultit ei kiristy eikä löysty, käänsi kumpaan suuntaan vaan. Eikä toisaalta myöskään irtoa (luulin, että on pultit poikki tms. kun noin kääntyvät mihin suuntaan vain).

    Onko syytä olettaa, että muka kaikki pultit olisivat jotenkin löystyneet ja rikki ja silti eivät ole pudonneet matkasta (eikä yksikään rengas ole irronnut). Vai onko tässä nyt vaan sittenkin joku uusi keksintö takana, mikä ei vaan ole minulle tullut aiemmin vastaan? Kaikkea ne ruotsalaiset keksii vai.....?

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Aika hauska, kun joku kysyy et millainen auto V60 T6 AWD on, niin vastaukseksi saat jotain ihan muuta. Vähän ku kyselisi jonkun perheen tyttärestä, niin vastaukseksi saat et naapurin perheen äiti on ainakin ihan perseestä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Sama kokemus v90 d5:sesta, melusa ja kaasupolkimessa on ihme viive.
    Jotain V90 dieseliä joskus ajoin (uusi esittelyauto Volvo-kaupassa), saattoi olla myös D4 tai D3, mutta viive kaasussa oli aivan käsittämätön ja auto omilla kriteereillä kelvoton tämän takia.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Kokemuksia on isoveljestä, V90 t8. Sama bensamoottori siinä on, tehoa liikaa alustan ominaisuuksiin aka torque steering tulee tutuksi, ei muuttunut vaikka suunnattiin. Äänekäs ainakin 19-tuuman vakiorenkailla GY ASY5 uudet, puolison sigussa oleva Huyndai desibelimittarilla mitattuna ~100km/h asti 1-1,5db hiljaisempi.

    En omista enää…
    Sama kokemus v90 d5:sesta, melusa ja kaasupolkimessa on ihme viive.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Kokemuksia on isoveljestä, V90 t8. Sama bensamoottori siinä on, tehoa liikaa alustan ominaisuuksiin aka torque steering tulee tutuksi, ei muuttunut vaikka suunnattiin. Äänekäs ainakin 19-tuuman vakiorenkailla GY ASY5 uudet, puolison sigussa oleva Huyndai desibelimittarilla mitattuna ~100km/h asti 1-1,5db hiljaisempi.

    En omista enää…
    Joo, kuulostaa tutulta. 90 koppaisella oon itsekin ajellut joskus.
    Luulisi että tässä kun on "jatkuvaneliveto" tässä bensamallissa niin ei olis niin pahasti torque steeriä..

    Mitenhän tuon auton luotettavuus?

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Volvo V60 T6 AWD 310hv Automaatti 2019. Bensa, EI siis plugari.

    Mitäs foorumin tietäjät sanoo näistä? Ajettavuus? Melutaso? Tilat? Luotettavuus? Millainen vaihteisto? Litrateho on kova, mutta ilmeisesti moottorit on olleet ihan hyviä?

    Hirveästi ei ole vaihtoehtoja samassa hintaluokassa kun katselee neliveto farkkuja ja jättää diisselit pois hausta.
    Kokemuksia on isoveljestä, V90 t8. Sama bensamoottori siinä on, tehoa liikaa alustan ominaisuuksiin aka torque steering tulee tutuksi, ei muuttunut vaikka suunnattiin. Äänekäs ainakin 19-tuuman vakiorenkailla GY ASY5 uudet, puolison sigussa oleva Huyndai desibelimittarilla mitattuna ~100km/h asti 1-1,5db hiljaisempi.

    En omista enää…

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Volvo V60 T6 AWD 310hv Automaatti 2019. Bensa, EI siis plugari.

    Mitäs foorumin tietäjät sanoo näistä? Ajettavuus? Melutaso? Tilat? Luotettavuus? Millainen vaihteisto? Litrateho on kova, mutta ilmeisesti moottorit on olleet ihan hyviä?

    Hirveästi ei ole vaihtoehtoja samassa hintaluokassa kun katselee neliveto farkkuja ja jättää diisselit pois hausta.

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Pikkubensalla tarkoitin siis Passattia (tai vastaavaa) bensakoneella, ei hybridinä

    Akkutakuun osalta täytyy vielä itsekin miettiä, että vaihtaako auton parin vuoden päästä vai pitääkö vielä pidempään. Täytyy palata silloin asiaan ja tutkia markkinaa sekä miettiä omia tarpeita uudelleen.

    Öljynvaihtohuollossa/tarkastushuollossa ei ole mitään erityistä, huoltoväli 15tkm/1v. Käytännössä siis öljynvaihto, mekaanikko katsoo tarkastuslistan mukaan kasan kohteita jos jaksaa ja tästä lystistä saa pulittaa ~200 eur jotta saa huoltokirjaan merkinnän. Ymmärtääkseni bensakoneissa öljynvaihtoväli on pidempi (30 tkm), jolloin huoltokuluissa voisi säästää.

    Tsemppiä etsintään ja laita viestiä, jos tulee jotain kyseltävää!
    Niin juu.

    No, kattelin kyllä 1.8 ja 2.0 tsi:tä kans mutta kyllä uskoisin hybridin olevan parempi vaihtoehto meille silti.

    Mutta kiitos näistä ja paan viestiä mikäli tulee jotain kysyttävää.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by GARFFi View Post
    Pikkubensa ei ole vaihtoehto kun on 2 aikuista, 2 lasta(toinen 4v ja toinen 8kk) ja yksi noutaja. Kaikkien pitäisi mahtua autoon. (Tai muija mustekalalla katolle olis paras, jos alkaa jupiseen...)

    Joo. Täytyypä palata vielä sinne vagarenalle masentumaan. Akkutakuusta siellä kovin höpistiin, että kannattaa olla, mutta en ole kyllä niiden kuullut porsivan. Pidemmälle aikavälille tulossa juu.

    Onkos tuossa öljynvaihtohuollossa jotain erikoista? Vai sanoitko vaan että n. 200e merkkarilla. Vuoden sisään vaihdan muutenkin kerran, jos ei tuo 10tkm 'oma' vaihtoväli tule täyteen.
    Pikkubensalla tarkoitin siis Passattia (tai vastaavaa) bensakoneella, ei hybridinä

    Akkutakuun osalta täytyy vielä itsekin miettiä, että vaihtaako auton parin vuoden päästä vai pitääkö vielä pidempään. Täytyy palata silloin asiaan ja tutkia markkinaa sekä miettiä omia tarpeita uudelleen.

    Öljynvaihtohuollossa/tarkastushuollossa ei ole mitään erityistä, huoltoväli 15tkm/1v. Käytännössä siis öljynvaihto, mekaanikko katsoo tarkastuslistan mukaan kasan kohteita jos jaksaa ja tästä lystistä saa pulittaa ~200 eur jotta saa huoltokirjaan merkinnän. Ymmärtääkseni bensakoneissa öljynvaihtoväli on pidempi (30 tkm), jolloin huoltokuluissa voisi säästää.

    Tsemppiä etsintään ja laita viestiä, jos tulee jotain kyseltävää!
    Last edited by eljas; 24-07-2023, 14:26.

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Pikkubensa ei ole vaihtoehto kun on 2 aikuista, 2 lasta(toinen 4v ja toinen 8kk) ja yksi noutaja. Kaikkien pitäisi mahtua autoon. (Tai muija mustekalalla katolle olis paras, jos alkaa jupiseen...)

    Joo. Täytyypä palata vielä sinne vagarenalle masentumaan. Akkutakuusta siellä kovin höpistiin, että kannattaa olla, mutta en ole kyllä niiden kuullut porsivan. Pidemmälle aikavälille tulossa juu.

    Tottakai kyselisin dsg mekan korjaukset yms, että kuuluu liikkeen turvan piiriin, mikäli semmoisen hommaisin. Ja muut vähän isommat mahdolliset tyyppiviat, jos sellaisia on. Kuluvat normaalit osat nyt ymmärtää että ne tosiaan kuluu ja niitä vaihdellaan.

    Onkos tuossa öljynvaihtohuollossa jotain erikoista? Vai sanoitko vaan että n. 200e merkkarilla. Vuoden sisään vaihdan muutenkin kerran, jos ei tuo 10tkm 'oma' vaihtoväli tule täyteen.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by GARFFi View Post
    Kiitos eljas hyvästä vastauksesta!!

    Aika paljon samoja juttuja sulla, kuin itselläni.

    Ajot nyt katsastuksen välillä oli alle 10tkm, ja kaupassa käyntiä suurinosa, joten hybridi voisi olla hyvä ratkaisu. Välillä tulee käytyä pidemmällä, niin silloin olisi tarkoitus polttista käytellä. Kait näissä saa valittua moden, ajaako sähköllä, bensalla tai sekäettä?

    Vagarena, ihan paska foorumi. Sama on huomattu monta vuotta sitten, siksi kyselen lähinnä kaikki autoasiat täällä. Tulee hyviä vastauksia ja aika nopeatakin vielä.

    Kamppikset, tyyppiviat? Viitsitkö kertoa vielä nuo, mitä satut tietämään? Tietää tsekata kun käy koeajamassa sopivaa GTE:tä. Ajattelin kuitenkin sen lisäksi ottaa jonkun autoliikkeen turvan päälle, mikäli liikkeestä ostan. Nyppimälläkö tuo DSG oireilee, mikäli siinä jotain häikkää on?
    Hyvä jos oli apua vastauksesta!

    Ajomoodin saa valittua (e-mode, hybrid, battery hold ja battery charge). Käytännössä battery chargella käyttää bensamoottoria. Ja toki näistä löytyy myös GTE-nappi, jolla saa kaiken polttomoottorin ja sähkömoottorin hurjan tehon tiehen!

    En nyt tarkkaan muista kampanjoita, mutta muutama liittyi juuri akkukotelon tiiveyteen tms. Itse soittelin rekkarin perusteella K-Autoon ja kyselin sieltä onko avoimia kampanjoita. Ajoakkuja näihin ei ymmärtääkseni ole juurikaan vaihdettu. Lisäksi myyjäliike (ei merkkiliike) tulosti sähköisen huoltokirjan koko omistushistorian ajalta, joten se kannattaa myös tsekata eikä luottaa, että "on huolettu huolto-ohjelman mukaan". Esim. DSG-laatikon öljyt ja sytytystulpat ovat muistaakseni merkitty lisätöiksi.

    Tyyppivikojen osalta en nyt äkkiseltään keksi kuin nuo Volkkarin perinteiset eli lukkojen reistailut ja märät lattiamatot. Ja kannattaa myös katsoa, ettei ole kaarissa ruostetta tai muuallakaan (itse huomasin juuri äsken takakaaressa pientä kuplintaa). DSG-vaihteiston pitää mielestäni vaihtaa todella sulavasti eikä vaihteenvaihtoa käytännössä edes huomaa ainakaan lämpimänä. Jos kuuluu mitään erikoisia ääniä niin jättäisin kauppaan. VAG-Arenalta löytyy kyllä DSG-laatikosta paljon juttua, joten ehkä sieltä saisi kaivettua tarkemmat speksit koeajoon. Mutta jos laatikko tuntuu normaalilta ja öljyt on vaihdettu niin eiköhän se ole ihan ok.

    Autoliikkeen turvien osalta kannattaa lukea, että mitä ne oikeasti kattavat. Meillekin yritettiin myydä niitä mutta eipä ne muistaakseni kattaneet edes ajoakkua ja siinä oli myös jonkinlainen korvauskatto. Lisäksi korjaus suoritetaan myyjäliikkeen valitsemassa paikassa eli ei kiitos...

    Koeajossa kannattaa itse testata ajoakun kapasiteetti. Pyydä liikettä lataamaan auto aivan täyteen. Sen jälkeen normaalia ajoa pelkällä akulla (e-mode) niin kauan kunnes polttomoottori pärähtää käyntiin. Sillä hetkellä katsoo ajotietokoneesta kuljetun matkan (km) ja keskimääräisen kulutuksen (kWh/100km). Nämä luvut kertomalla saadaan tietää, että paljonko akku on antanut energiaa ulos. Esim 40 km * 20 kWh/100km = 8 kWh. En nyt muista, että mikä on "hyvä tulos", mutta tuosta löytyy kyllä VAG-Arenalta tietoa. Tässä testissä autolla voi ajaa normaalisti eikä tarvitse miettiä, että ajaako nyt ekologisesti vai ei. Ajan saatossa oppii sitten ajamaan energiapihisti (mutta niin, että noudattaa myös nopeusrajoituksia eikä ole tulppana). Eli jos et pääse nyt kesäkelillä 40 kilsaa, niin autossa ei välttämättä ole vikaa vaan kuljettajassa/reitissä

    Se kannattaa myös muistaa, että öljynvaihtohuolto pitää tehdä vuoden välein, joka maksaa parisataa merkkiliikkeessä. Pienellä ajomäärällä jokin pikkubensa voisi tulla edullisemmaksi, mutta ainakin itse arvostan näissä lyhyissä lähiajoissa sähköä erityisesti talvella, kun ei tarvitse käynnistää polttomoottoria muutamien kilometrien ajojen takia. Ja mielestäni yksi iso kysymysmerkki on myös näiden arvonalenema tulevaisuudessa, sillä ainakin vuodessa näiden hinnat ovat tulleet huomattavan paljon alaspäin. En siis ostaisi tällaista autoa lyhyellä tähtäimellä, vaan useammaksi vuodeksi jolloin arvonalenema ei tunnu niin pahalta.
    Last edited by eljas; 24-07-2023, 13:25.

    Leave a comment:

Working...
X