Originally posted by van cleef
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Miksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
Olin itse asiassa väärässä kun aloin toisen keissin tiimoilta just lukemaan asiaa taas, tai en ihan mutta asia on niin moniselitteinen, että jaksa sitä tässä ihan avata. EI30 näemmä riittää pääsääntöisesti, mutta jos autosuoja on kellarissa, vaatimus on EI60 ja sitten naapurietäisyydet, poistumistiet jne. muuttaa myös tilannetta.Originally posted by Laku View PostMiksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?
Pääsääntöisesti Suomessa on voimassa samat lait, mutta kuntakohtainen tulkinta vaihtelee. Helsingissä ja Espoossa tiukinta, Vantaa sallinut paremmin poikkeamia, tosin tämäkin on muuttunut viime vuosien aikana ja luonnollisesti pääsääntöisesti tiukempaan. Hyvinkään rakennusvalvonta on myös miehitetty psykopaateilla.Last edited by van cleef; 17-01-2020, 13:02....
Comment
-
Pasia estää se, että AC laturit on autoon integroituja järjestelmiä, piuhassa tai asemassa oleva latauslaite on oikeasti vain kontaktori (+mahdollisesti b-tyypin vikavirtasuoja) ja jotain hienoja visualisointeja tai ohjausmahdollisuuksia siihen päälle rakennettuna. Laturi ottaa mitä ottaa, piuha kertoo koska saa aloittaa ja maksimivirran autolle. Ylivirta syöttöön nähden polttaa sulakkeen taulusta, niinkuin muissakin sähkölaitteissa.Originally posted by Lördagskorv View PostMikä estää Pasia vuonna 2035 ostettuaan 7000e sähköauton ostamasta kiinalaista laturia samaan vehkeeseen?
Noi piuhat orkkiksena on kuitenkin sen 300€? 500€?
DC pikalaturi on asia erikseen, mutta se ei kotikäyttäjiä koske.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Noissa sigun autoissakin on yksi jota en omaan talliin ajaisi 😉e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Ja ihan varmasti Pasi myös käyttää BK-techillä sähkökinderin softauksessa jolla saa nipistettyä 20% pois latausajasta. Tosin tämähän ei ole riski koska modaaja kantaa vastuun eli Pasi itse ja myös rehellisesti kertoo softauksesta auton tuleville omistajille.Originally posted by Lördagskorv View PostMikä estää Pasia vuonna 2035 ostettuaan 7000e sähköauton ostamasta kiinalaista laturia samaan vehkeeseen?
Noi piuhat orkkiksena on kuitenkin sen 300€? 500€?
En tullut tänne listaamaan oikeeta tai väärää, jokaisella olkoon mielipide
F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
Tulee täälläkin vähitellen siirryttyä kohti sähköautojen maailmaa. Pitkän odottelun ja jatkuvan toimituksen venymisen vuoksi taloudessa päädyttiin Volkswagen ID.3 tilalle vaihtamaan Kia e-Niro (MY20) lähes kaikilla "herkuilla", joka pitäisi tulla heinä-elokuussa. Tulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa
BMW i3 oli pitkään listalla varsinkin erinomaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi, mutta liian pieni range, pienet tilat ja kallis hinta karsi auton pois listoilta. Model 3:ssa oli takakontin lastausluukku liian pieni (itselle tärkeä kun tavaraa tulee paljon kuljetettua) ja hinta menee karvan yli 50k€ kulujen jälkeen, jolloin ei valtion 2k€ tukeakaan saa.
Pitäisi kiinteä seinälaturi etsiä omakotitaloon, 11kw olisi tarkoitus tuosta saada irti 3-vaihe 16A pistokkeesta ja tämän facelift niro pystyy hyödyntämään. Onko esittää suosituksia/kokemuksia seinälatureista, pitäisi olla suht edullinen, 11kw malli (tulevaisuutta varten mahdollisuus 22kw laajennukseen). Webasto Pure on itsellä ykkösenä listalla 700€+asennus hintaan, onko parempia vaihtoehtoja ?Last edited by Sisäänajettu; 17-01-2020, 22:52.
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
Menee ot mutta miten ihmeessä saa kaupunkiajoa lähes 50tkm vuoteen olematta taksikuski? Itse ajan työajoja (en ole taksikuski) noin 50-55tkm lähinnä kehä kolmosen kahta puolen ja saa siihen ajaa kuitenkin aika täyspäiväisesti niin olen vähän uteliasOriginally posted by Sisäänajettu View PostTulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa
45tkm esim on 123km jokaisena vuoden päivänä.
Last edited by kimmon; 17-01-2020, 23:53.Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
Comment
-
Itse olen miettinyt tätä, oli täälläkin linkattuna jossain vaiheessa: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...echarger-22kw/Originally posted by Sisäänajettu View PostTulee täälläkin vähitellen siirryttyä kohti sähköautojen maailmaa. Pitkän odottelun ja jatkuvan toimituksen venymisen vuoksi taloudessa päädyttiin Volkswagen ID.3 tilalle vaihtamaan Kia e-Niro (MY20) lähes kaikilla "herkuilla", joka pitäisi tulla heinä-elokuussa. Tulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa
BMW i3 oli pitkään listalla varsinkin erinomaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi, mutta liian pieni range, pienet tilat ja kallis hinta karsi auton pois listoilta. Model 3:ssa oli takakontin lastausluukku liian pieni (itselle tärkeä kun tavaraa tulee paljon kuljetettua) ja hinta menee karvan yli 50k€ kulujen jälkeen, jolloin ei valtion 2k€ tukeakaan saa.
Pitäisi kiinteä seinälaturi etsiä omakotitaloon, 11kw olisi tarkoitus tuosta saada irti 3-vaihe 16A pistokkeesta ja tämän facelift niro pystyy hyödyntämään. Onko esittää suosituksia/kokemuksia seinälatureista, pitäisi olla suht edullinen, 11kw malli (tulevaisuutta varten mahdollisuus 22kw laajennukseen). Webasto Pure on itsellä ykkösenä listalla 700€+asennus hintaan, onko parempia vaihtoehtoja ?Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
Kotikäytössä tuossa on se huono puoli, että siinä ei ole kiinteää johtoa. Irtojohto on suurin epämukavuustekijä jokapäiväisessä käytössä ja ekstra 3-vaihe piuha maksaa kuitenkin useamman satasen tuohon päälle.Originally posted by Carbonfiber View PostItse olen miettinyt tätä, oli täälläkin linkattuna jossain vaiheessa: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...echarger-22kw/
Comment
-
Pitää paikkansa että tuohon joutuu ostamaan piuhan, tai käyttämään sitä ainokaista. Hyvä puoli on että voi käyttää voimavirtapistoketta joka voi jo löytyä, ja käyttöliittymä mahdollistaa paljon. Weba ei osaa virtarajoituksen säätöä (avaamatta) tai ajastuksia, eikä siinä ole virtamittausta. Saisi noita paremmilla ominaisuuksilla olevia kiinteitä seinäasemia tulla markkinoille enemmän, nyt on hintalappu aika kova :think325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Itsellä myös latausasemana Webaston Pure (11kW malli). Edullinen ja simppeli.
Mihin noita lisäominaisuuksia tarvitaan omakotitalossa? Ajastuksia yms? Eikö autot nyt pääsääntöisesti hanskaa nuo ihan itse, kun on kaikissa jotain äppiä kuitenkin.
Virranmittaus/rajoituskin pääsääntöisesti turha, kotona harvoin tarvitaan yli 11kW lataustehoa (=3x16A) jolloin pärjätään ihan perus 3x25A sulakkeiden kanssakin ilman ylimääräisiä kikkailuja.* E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *
Comment
-
Onko siinä b-tyypin vikavirta sisällä? Jos ei niin kannattaa budjetoida sen +200eur.Originally posted by zakspeed View PostBMW wallboxin saa tinkaamalla lähes webaston hinnalla.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Esim. Ioniqissa ei ole appia.Originally posted by Jiri View PostItsellä myös latausasemana Webaston Pure (11kW malli). Edullinen ja simppeli.
Mihin noita lisäominaisuuksia tarvitaan omakotitalossa? Ajastuksia yms? Eikö autot nyt pääsääntöisesti hanskaa nuo ihan itse, kun on kaikissa jotain äppiä kuitenkin.
Virranmittaus/rajoituskin pääsääntöisesti turha, kotona harvoin tarvitaan yli 11kW lataustehoa (=3x16A) jolloin pärjätään ihan perus 3x25A sulakkeiden kanssakin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
Olen myös miettinyt, että tuo ohjaus olisi hyvä, kun tarkoitus olisi laittaa aurinkopaneelit. Haluan myös erikseen seurata ladattua energiamäärää, jotta voin erottaa sen talon kulutuksesta.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
Comment