Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17500
    • Turku

    Originally posted by van cleef View Post
    Ei sitä mikään laki kiellä, vaikka Suomessa lakeja rakastetaankin. Autotallin ja asuinhuoneiston seinä on oltava vähintään REI30-paloluokkaa 90-luvun alusta asti muistaakseni. Eli seinän on eristettävä 30 minuutin ajan palo täydellisesti. PK-seudulla vaatimus on min. REI60

    Loppuun Solsenitzynia:

    "Missä laki, siellä rikos"
    Miksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1879
      • 01830

      Originally posted by Laku View Post
      Miksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?
      Olin itse asiassa väärässä kun aloin toisen keissin tiimoilta just lukemaan asiaa taas, tai en ihan mutta asia on niin moniselitteinen, että jaksa sitä tässä ihan avata. EI30 näemmä riittää pääsääntöisesti, mutta jos autosuoja on kellarissa, vaatimus on EI60 ja sitten naapurietäisyydet, poistumistiet jne. muuttaa myös tilannetta.

      Pääsääntöisesti Suomessa on voimassa samat lait, mutta kuntakohtainen tulkinta vaihtelee. Helsingissä ja Espoossa tiukinta, Vantaa sallinut paremmin poikkeamia, tosin tämäkin on muuttunut viime vuosien aikana ja luonnollisesti pääsääntöisesti tiukempaan. Hyvinkään rakennusvalvonta on myös miehitetty psykopaateilla.
      Last edited by van cleef; 17-01-2020, 13:02.
      BMW m340i x-drive -22
      Audi q5 sportback 55tfsie -21
      Transit custom -18
      Lincoln Town car -89
      Porsche 911 GT3 -08

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Lördagskorv View Post
        Mikä estää Pasia vuonna 2035 ostettuaan 7000e sähköauton ostamasta kiinalaista laturia samaan vehkeeseen?
        Noi piuhat orkkiksena on kuitenkin sen 300€? 500€?
        Pasia estää se, että AC laturit on autoon integroituja järjestelmiä, piuhassa tai asemassa oleva latauslaite on oikeasti vain kontaktori (+mahdollisesti b-tyypin vikavirtasuoja) ja jotain hienoja visualisointeja tai ohjausmahdollisuuksia siihen päälle rakennettuna. Laturi ottaa mitä ottaa, piuha kertoo koska saa aloittaa ja maksimivirran autolle. Ylivirta syöttöön nähden polttaa sulakkeen taulusta, niinkuin muissakin sähkölaitteissa.

        DC pikalaturi on asia erikseen, mutta se ei kotikäyttäjiä koske.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Noissa sigun autoissakin on yksi jota en omaan talliin ajaisi 😉
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5151
            • Kuopio

            Originally posted by Lördagskorv View Post
            Mikä estää Pasia vuonna 2035 ostettuaan 7000e sähköauton ostamasta kiinalaista laturia samaan vehkeeseen?
            Noi piuhat orkkiksena on kuitenkin sen 300€? 500€?

            En tullut tänne listaamaan oikeeta tai väärää, jokaisella olkoon mielipide
            Ja ihan varmasti Pasi myös käyttää BK-techillä sähkökinderin softauksessa jolla saa nipistettyä 20% pois latausajasta. Tosin tämähän ei ole riski koska modaaja kantaa vastuun eli Pasi itse ja myös rehellisesti kertoo softauksesta auton tuleville omistajille.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43



              Artikkelista lainattua: ” Autossa oli tavanomainen moottori, se ei siis ollut esimerkiksi sähköauto.”
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • Sisäänajettu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2018
                • 507
                • Helsinki

                Tulee täälläkin vähitellen siirryttyä kohti sähköautojen maailmaa. Pitkän odottelun ja jatkuvan toimituksen venymisen vuoksi taloudessa päädyttiin Volkswagen ID.3 tilalle vaihtamaan Kia e-Niro (MY20) lähes kaikilla "herkuilla", joka pitäisi tulla heinä-elokuussa. Tulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa

                BMW i3 oli pitkään listalla varsinkin erinomaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi, mutta liian pieni range, pienet tilat ja kallis hinta karsi auton pois listoilta. Model 3:ssa oli takakontin lastausluukku liian pieni (itselle tärkeä kun tavaraa tulee paljon kuljetettua) ja hinta menee karvan yli 50k€ kulujen jälkeen, jolloin ei valtion 2k€ tukeakaan saa.

                Pitäisi kiinteä seinälaturi etsiä omakotitaloon, 11kw olisi tarkoitus tuosta saada irti 3-vaihe 16A pistokkeesta ja tämän facelift niro pystyy hyödyntämään. Onko esittää suosituksia/kokemuksia seinälatureista, pitäisi olla suht edullinen, 11kw malli (tulevaisuutta varten mahdollisuus 22kw laajennukseen). Webasto Pure on itsellä ykkösenä listalla 700€+asennus hintaan, onko parempia vaihtoehtoja ?
                Last edited by Sisäänajettu; 17-01-2020, 22:52.

                BMW i3 60Ah REx -14
                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  Originally posted by Sisäänajettu View Post
                  Tulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa
                  Menee ot mutta miten ihmeessä saa kaupunkiajoa lähes 50tkm vuoteen olematta taksikuski? Itse ajan työajoja (en ole taksikuski) noin 50-55tkm lähinnä kehä kolmosen kahta puolen ja saa siihen ajaa kuitenkin aika täyspäiväisesti niin olen vähän utelias 45tkm esim on 123km jokaisena vuoden päivänä.
                  Last edited by kimmon; 17-01-2020, 23:53.
                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    Originally posted by Sisäänajettu View Post
                    Tulee täälläkin vähitellen siirryttyä kohti sähköautojen maailmaa. Pitkän odottelun ja jatkuvan toimituksen venymisen vuoksi taloudessa päädyttiin Volkswagen ID.3 tilalle vaihtamaan Kia e-Niro (MY20) lähes kaikilla "herkuilla", joka pitäisi tulla heinä-elokuussa. Tulee taloudessa lähes 50tkm vuodessa ajettua lähinnä kaupungissa, niin säästö on aika mittava diesel vehkeeseen verrattuna (n.5k€/vuosi) ja onhan sähkössä puolensa

                    BMW i3 oli pitkään listalla varsinkin erinomaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi, mutta liian pieni range, pienet tilat ja kallis hinta karsi auton pois listoilta. Model 3:ssa oli takakontin lastausluukku liian pieni (itselle tärkeä kun tavaraa tulee paljon kuljetettua) ja hinta menee karvan yli 50k€ kulujen jälkeen, jolloin ei valtion 2k€ tukeakaan saa.

                    Pitäisi kiinteä seinälaturi etsiä omakotitaloon, 11kw olisi tarkoitus tuosta saada irti 3-vaihe 16A pistokkeesta ja tämän facelift niro pystyy hyödyntämään. Onko esittää suosituksia/kokemuksia seinälatureista, pitäisi olla suht edullinen, 11kw malli (tulevaisuutta varten mahdollisuus 22kw laajennukseen). Webasto Pure on itsellä ykkösenä listalla 700€+asennus hintaan, onko parempia vaihtoehtoja ?
                    Itse olen miettinyt tätä, oli täälläkin linkattuna jossain vaiheessa: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...echarger-22kw/
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Itse olen miettinyt tätä, oli täälläkin linkattuna jossain vaiheessa: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...echarger-22kw/
                      Kotikäytössä tuossa on se huono puoli, että siinä ei ole kiinteää johtoa. Irtojohto on suurin epämukavuustekijä jokapäiväisessä käytössä ja ekstra 3-vaihe piuha maksaa kuitenkin useamman satasen tuohon päälle.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Pitää paikkansa että tuohon joutuu ostamaan piuhan, tai käyttämään sitä ainokaista. Hyvä puoli on että voi käyttää voimavirtapistoketta joka voi jo löytyä, ja käyttöliittymä mahdollistaa paljon. Weba ei osaa virtarajoituksen säätöä (avaamatta) tai ajastuksia, eikä siinä ole virtamittausta. Saisi noita paremmilla ominaisuuksilla olevia kiinteitä seinäasemia tulla markkinoille enemmän, nyt on hintalappu aika kova :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2003
                          • Tampere/kainuu

                          BMW wallboxin saa tinkaamalla lähes webaston hinnalla.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Jiri
                            BTCF Member
                            • Jun 2005
                            • 105

                            Itsellä myös latausasemana Webaston Pure (11kW malli). Edullinen ja simppeli.

                            Mihin noita lisäominaisuuksia tarvitaan omakotitalossa? Ajastuksia yms? Eikö autot nyt pääsääntöisesti hanskaa nuo ihan itse, kun on kaikissa jotain äppiä kuitenkin.

                            Virranmittaus/rajoituskin pääsääntöisesti turha, kotona harvoin tarvitaan yli 11kW lataustehoa (=3x16A) jolloin pärjätään ihan perus 3x25A sulakkeiden kanssakin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
                            * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              BMW wallboxin saa tinkaamalla lähes webaston hinnalla.
                              Onko siinä b-tyypin vikavirta sisällä? Jos ei niin kannattaa budjetoida sen +200eur.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5226
                                • Hki 43

                                Originally posted by Jiri View Post
                                Itsellä myös latausasemana Webaston Pure (11kW malli). Edullinen ja simppeli.

                                Mihin noita lisäominaisuuksia tarvitaan omakotitalossa? Ajastuksia yms? Eikö autot nyt pääsääntöisesti hanskaa nuo ihan itse, kun on kaikissa jotain äppiä kuitenkin.

                                Virranmittaus/rajoituskin pääsääntöisesti turha, kotona harvoin tarvitaan yli 11kW lataustehoa (=3x16A) jolloin pärjätään ihan perus 3x25A sulakkeiden kanssakin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
                                Esim. Ioniqissa ei ole appia.

                                Olen myös miettinyt, että tuo ohjaus olisi hyvä, kun tarkoitus olisi laittaa aurinkopaneelit. Haluan myös erikseen seurata ladattua energiamäärää, jotta voin erottaa sen talon kulutuksesta.
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎