Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17546
    • Turku

    Originally posted by MikeDry View Post
    Kyllä, mulla olisi sähköautossa agrekaatti mukana aina
    Eikö se ole jo suunniteltu näissä ja kutsutaan REXiksi .
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by MikeDry View Post
      Kyllä, mulla olisi sähköautossa agrekaatti mukana aina
      Taidat kantaa jerry-kannua auton takakontissa tänäkin päivänä.

      Kyllä sähköauton kanssa oppii elämään aika nopeasti; kaupungissa sähköä on saatavilla hyvin, mutta pitkillä matkoilla latausta pitää miettiä ennakkoon. Tosin se iskostuu selkärankaan aika nopeasti tai "lataussuunnitelma" syntyy kun parilla vilkaisulla reittisoftaan tai google mapsiin.

      https://abetterrouteplanner.com <- Näppärä softa. Pystyy suunnittelemaan reitin latauspisteiden JA sähköauton merkin/mallin mukaan, mutta parametreja voi myös muuttaa (esim. talvella kulutus on suurempaa kuin kesällä)

      edit: Suosittelen ton weppisovellukseen vilkaisua myös tämänhetkisille polttisautoilijoille. Tällöin alkaa hahmottumaan suht' realistinen kuva siitä miten jotain tiettyä sähköautoa pitää ladata, jotta sillä selviytyy pitkällä matkalla
      Last edited by gnz; 10-01-2020, 10:12.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Originally posted by Carbonfiber View Post

        Powerbankkeja ei ole ainakaan vielä, mahdollinen sellainen olisi toki toteuttaa, mutta helpoiten sähköauton lataa hinaamalla, kun regeneraatio lataa akkua.
        Ei toimi.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • TJK
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 260
          • Kotka

          Originally posted by Carbonfiber View Post
          Tässä muutama linkki, tiedän etteivät ole mitään kovin tieteellisiä julkaisuja, mutta pitäisi toimia kaikilla sähköautoilla. Regeneraatio lataa kun antaa auton "jarruttaa" sähkömoottorilla toisen vetäessä:



          https://www.quora.com/Can-you-charge...towing-it-with


          Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää.. Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
          BMW G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5224
              • Hki 43

              Originally posted by jani View Post
              Ei toimi.
              En huomannut perusteita.

              Originally posted by TJK View Post
              https://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y

              Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää.. Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
              Tässä kuitenkin peruste toiseen suuntaan.

              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
              Juu varmasti kiellettyä. Ei polttiksillakaan saisi ajaa tankkia tyhjäksi. En varmaan pitkää matkaa hinaisi, mutta mistä sitä auto tietää tuleeko se Matterhornilta alas vai onko se Octavian perässä. Samaa liike-energiaa siinä muutetaan sähköksi.
              Last edited by Carbonfiber; 10-01-2020, 12:51.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3029
                • Sjundeå

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
                Jossain kohtaa tuntui regeneroinnin maksimi olevan siinä 30kW hujakoilla. Siinä mielessä ei sen kummallisempaa kuin se, jos ajaa 30kW tehoilla jatkuvasti.

                Toki autosta riippuvaista tuokin. Joissain maksimit on enemmän. Ja joissain sitä voi säätää.
                -25 Toyota Proace City Verso
                -23 Nissan Leaf

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7099
                  • Forssa

                  Olihan tästä regeneroinnista joku nettijuttu viime vuonna.
                  Siinä esimerkkinä oli kaivosdumpperi. Ylös mennessä käytti akkuja ja alas tullessa ehti ladata just ja just enemmän kuin käytti ylös mennessä. Eli onko tässä tapauksessa ikiliikkuja? Ainakin siihen asti kunnes akut menee huonoksi eivätkä pysty vastaanottamaan varausta riittävästi.

                  Jossain vuoristossa tota voisi kokeilla hlöautolla. Esim norja. Ylös ja alas ajellessa, kuinkahan paljon pääsisi ilmaisia kilometrejä? Vai syökö ylös meneminen enemmän kuin alas valuminen lataa? Tiestähän se on vaan kiinni. Mutta olishan se hauska päästä jonnekin "optimoidulle" pätkälle kokeilemaan toimisiko esimerkin kaivosdumpperin kaltainen ikiliikkuminen.

                  /haihattelu
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Rakennetaan valtavia tekovuoria verorahoilla kaikille kaupunkilaisille asumalähiöiksi. Saavat aamulla potkaista nuo Datsun Leifit ja muut vastaavat alamäkeen ja latailevat matkalla kaupunkiin töihin ne akkunsa siinä samalla. Illalla pääsevät sitten ladatuilla akuilla takas lähiöönsä ja maailma pelastuu. Paitsi Eleniaa ja Carunaa asia tietysti vituttaa, kun sähkö ei mene kaupaksi. Sitten nuo riistofirmat voivatkin laskuttaa maalla asuvilta junteilta vielä enemmän ja lopulta kaikki muuttavat maalta pois "vuorille". Vihervasemmistolaiset taputtavat käsiään ja ilmaston lämpeneminen loppuu kuin seinään, nerokasta.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Tuo kaivosjättikuorma-auto perustui siihen että kuormattuna ajetaan alas ja tyhjänä ylös. Toisinpäin ei onnistuisi ilman lisälatausta.

                      Mutta jos asut vuoren päällä niin sähköauton akkua ei kanatta ladata kotona täyteen koska täyteen akkuun ei mahdu kaikkea tarjolla olevaa jarrutusenergiaa jos ajat alaspäin. Ylöspäin ajaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin alamäessä saadaan talteen jo pelkästään lataushäviöiden takia joten ikiliikkujaa ei ole vieläkään keksitty.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 517
                        • Oulu

                        Enpä kyllä ole vielä sellaisesta kaivoksesta kuullut, jossa kivi ajetaan kaivokseen..
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1022
                          • Pikis

                          Originally posted by OVi View Post
                          Enpä kyllä ole vielä sellaisesta kaivoksesta kuullut, jossa kivi ajetaan kaivokseen..
                          Ehkei täytä kaivoksen määritelmää mutta siis ajaa kiveä vuorelta alas:

                          https://www.businessinsider.com/edum...19-8?r=US&IR=T
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • OVi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2016
                            • 517
                            • Oulu

                            Nytpä olen tämänkin kuullut.

                            Mut normaalissa kaivoksessa akkuauto ei taida olla paras ratkaisu. Sähkössä käyttövoimana ei sinänsä ole mitään vikaa, koska isoissa dieselkäyttöisissä kaivosautoissa on ollut sähköinen voimansiirto jo pitemmän aikaa. Akkuja parempi ratkaisu on johdinauto, jos haluaa ajaa kiveä sähköllä.

                            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Joo, toi kaivosautohan oli jossain Alppimaassa. Siinä muuttuu kyllä liike-energia sähköksi, kun jäätävän kokoinen lavetti laskeutuu vaikka 1000 vertikaalimetriä alaspäin. Ei ihan pikku regeneroinnilla saada semmosta massaa pysähdyksiin.

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6220
                                • Helsinki

                                Originally posted by gnz View Post
                                Taidat kantaa jerry-kannua auton takakontissa tänäkin päivänä.
                                En ole niin pihi Eikä tulis tarvetta. Eikä sähköautossa kylläkään agrekaattia, kun öisin saisi aina ladattua "tankin täytee"
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎