Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Remotion View Post
    Kannattaa muistaa minkäjengin piikkiin tämä järjetön (teidän on pakko työntää palokaasut takaisin imusarjaan) kierrätys on tullut. Eihän bemareita palaisi ollenkaan ellei ois kaikenlaisia mukamas luontoa säästäviä kierrätyksiä jotka on järjenvastaisia. Varmaan ensimmäisen palaneen auton päästöt on enemmän jo kuin niiden kaikkien muiden ois olleet ilman mitään kierrätystä.
    Hiukan kannattais olla perillä asioiden suuruusluokista ennen kuin alkaa julistaa sanomaansa. EGR on tärkein, halvin ja yksinkertaisin diesel- ja laihaseos-moottorien nox-päästöjen vähennyskeino, eikä se muutu muuksi vaikka yhdessä moottoriperheessä olisi ilkeä suunnitteluvirhe.

    Akut tais olla 1800-luvulla vähän heikkoja ja vetytekniikka ei ole ihan ongelmatonta sekään. Mennään nyt ainakin ensin akuilla kunnes tekniikka kehittyy. Jos akkujen mekaanista vauriota pelätään, ei vetytankin repeämäkään kovin hauska juttu olisi. Kuitenkin vain toisesta seuraa täysin varma paukku.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Pred
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 442
      • E-Pohjanmaa

      Originally posted by jokes911 View Post
      Ja vuosi oli?
      Cybertruck FSD:llä 2022
      Tesla Model 3 Performance
      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
      EX: VW Touran 2.0 TDI
      EX: VW R6 Polo GTI
      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
      EX: BMW E91 325dA M-sport
      EX: BMW E46 320d touring M-sport
      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        Originally posted by Cell View Post
        Akut tais olla 1800-luvulla vähän heikkoja ja vetytekniikka ei ole ihan ongelmatonta sekään. Mennään nyt ainakin ensin akuilla kunnes tekniikka kehittyy. Jos akkujen mekaanista vauriota pelätään, ei vetytankin repeämäkään kovin hauska juttu olisi. Kuitenkin vain toisesta seuraa täysin varma paukku.
        Eihän mikään kolari koskaan hauska ole.

        Nythän sähköautot eivät monestakin syystä ole ns 'sähkölenkkareiden'/amis-henkilöiden kalustoa.

        Mutta jossain vaiheessa on, ja silloin saman paksuinen puu, jonka ympärille auto nyt kääritään, menee poikki ja mitä muuta sitten tapahtuukaan..
        Last edited by kalevik; 15-01-2020, 20:27. Reason: turhia rivinvaihtoja
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15221
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by Cell View Post
          Hiukan kannattais olla perillä asioiden suuruusluokista ennen kuin alkaa julistaa sanomaansa. EGR on tärkein, halvin ja yksinkertaisin diesel- ja laihaseos-moottorien nox-päästöjen vähennyskeino, eikä se muutu muuksi vaikka yhdessä moottoriperheessä olisi ilkeä suunnitteluvirhe.

          Akut tais olla 1800-luvulla vähän heikkoja ja vetytekniikka ei ole ihan ongelmatonta sekään. Mennään nyt ainakin ensin akuilla kunnes tekniikka kehittyy. Jos akkujen mekaanista vauriota pelätään, ei vetytankin repeämäkään kovin hauska juttu olisi. Kuitenkin vain toisesta seuraa täysin varma paukku.
          Monenko dieselauton koko elinkaaren nox-päästöjen verran yksi palava bemari saastuttaa? heitetään nyt vaikka ylimalkaa 100000. Kuinka moni dieselbemari palaa? Vähintään joka kymmenestuhannes. Tsädäm, NOX-päästöt juuri kymmenenkertaistettiin tällä loistavalla ekoteolla. Jos vielä lasketaan ne kuinkamonessa on piilevä reikä ja päästöt häviää normaaliputkistossa palamista tehokkaammin imusarjan reiästä veks, ni tuohon saa tilastoon lyödä vielä nollan perään.

          Jos sähköautot yleistyy räjähdysmäisesti niin puolet maapallon luonnosta on kätelty kaivoksilla lopullisesti paskaksi. Siinäpä ekoteko. Sama etanolin ja viidakon kanssa.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15221
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by kalevik View Post
            Eihän mikään kolari koskaan hauska ole.

            Nythän sähköautot eivät monestakin syystä ole ns 'sähkölenkkareiden'/amis-henkilöiden kalustoa.

            Mutta jossain vaiheessa on, ja silloin saman paksuinen puu, jonka ympärille auto nyt kääritään, menee poikki ja mitä muuta sitten tapahtuukaan..
            "Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin"
            Yle


            Nythän on niin että useisiin parkkihalleihin ei mahdu ajamaan ramppia edes paloauto sisään... Melkoinen riski tuokin.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5151
              • Kuopio

              Originally posted by Remotion View Post
              "Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin"
              Yle


              Nythän on niin että useisiin parkkihalleihin ei mahdu ajamaan ramppia edes paloauto sisään... Melkoinen riski tuokin.
              Valitettava tosiasia on että tässä maassa mikään ei muutu ilman ennakkotapausta.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Vielä vaarallisempaa

                Originally posted by jani View Post
                Valitettava tosiasia on että tässä maassa mikään ei muutu ilman ennakkotapausta.
                Tietääkö joku jossain bensiksen parkkihallissa?

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7036
                  • Forssa

                  Siinä vaan se ero että bensavehkeen sammuttaa ihan inan verran helpommin kuin oikkariin menneen akuston. Tai ei sen oikkarissa tarvi olla mutta vikatilanne mikä hyvänsä jos akku päättää alkaa kuumiimaan niin että liekkiä näkyy.

                  Meilläkin töissä akkuja käsitellään. On ollut tilanteita missä akku alkaa kuumiimaan niin että palovaara on ilmeinen. Tähän ollaan varauduttu ja ainut mitä tehtävissä, akku isoon hiekkatäytteiseen paksusta metallista valmistettu laatikkoon ja kansi pikalukoilla oikeasti kunnolla kiinni. Tämä laatikko sen jälkeen ulos. Viikon päästä käydään kurkkaa, joko olisi rauhoittunut.

                  Erona vaan että kun on asiaan varauduttu, ei koidu tuhoja. Jos esim uutisoinnissakn nähty teslan akku alkaa syystä tai toisesta kuumiimaan, ei siihen olla varauduttu missään.
                  Eikä itse akun tarvitse kuumia, jokin muu osa ympärillä päättää syttyä ja päätyy akkuun asti, akku vaan ruokkii paloa aivan eri tasolla kuin bensa.

                  Enkä nyt sillä että ei saisi sähkiksiä parkkihalleihin viedä vaan että asiaan on varauduttava asian edellyttämällä tavalla.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Monenko dieselauton koko elinkaaren nox-päästöjen verran yksi palava bemari saastuttaa? heitetään nyt vaikka ylimalkaa 100000. Kuinka moni dieselbemari palaa? Vähintään joka kymmenestuhannes. Tsädäm, NOX-päästöt juuri kymmenenkertaistettiin tällä loistavalla ekoteolla. Jos vielä lasketaan ne kuinkamonessa on piilevä reikä ja päästöt häviää normaaliputkistossa palamista tehokkaammin imusarjan reiästä veks, ni tuohon saa tilastoon lyödä vielä nollan perään.

                    Jos sähköautot yleistyy räjähdysmäisesti niin puolet maapallon luonnosta on kätelty kaivoksilla lopullisesti paskaksi. Siinäpä ekoteko. Sama etanolin ja viidakon kanssa.
                    Edelleenkään, BMW:ssa esiintynyt "suunnitteluvirhe", joka siis on käsittääkseni virhe tietyissä osissa, ei kumoa EGR:n hyvyttää keksintönä ja laitteena.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Originally posted by Cell View Post
                      Hiukan kannattais olla perillä asioiden suuruusluokista ennen kuin alkaa julistaa sanomaansa. EGR on tärkein, halvin ja yksinkertaisin diesel- ja laihaseos-moottorien nox-päästöjen vähennyskeino, eikä se muutu muuksi vaikka yhdessä moottoriperheessä olisi ilkeä suunnitteluvirhe.
                      Korjatkaa jos olen väärässä, BMW:n EGR:ssa ei ole mitään vikaa jos EGR-cooleri on mallia hyvälaatuinen eikä se tietty hajoava tyyppi.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5151
                        • Kuopio

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Tietääkö joku jossain bensiksen parkkihallissa?
                        Mitenkä se bensis liittyy sähköauton palamiseen?
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Jos sähköautot yleistyy räjähdysmäisesti niin puolet maapallon luonnosta on kätelty kaivoksilla lopullisesti paskaksi. Siinäpä ekoteko. Sama etanolin ja viidakon kanssa.
                          Tämä olis kyllä hyvä ehkä jopa perustella...


                          Tuohon parkkihallipaloon liittyen (ilmeisesti nyt tuosta Norjan keissistä kyse?), sehän syttyi 15-vuotiaasta dieselautosta. Siltikään ei olla vaatimassa yli 10-vuotta vanhoille dieselautoon kieltoja käyttää parkkihalleja... jos nyt aletaan ampumaan samalla lailla yli.

                          Toisekseen, montako sähköauton akkua siellä syttyi lopulta? Kuka pystyy kertomaan todellisen luvun? Ne kun eivät tosiaan ole sama asia kuin pienakut. Ja Suomessakin pelastuslaitos sai käyttää todella luovaa väkivaltaa yrittäessään tarkoituksellisesti vahingoittaa sähköauton akkua opetusmielessä.
                          Last edited by GameOver; 16-01-2020, 12:15.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Tämä olis kyllä hyvä ehkä jopa perustella...


                            Tuohon parkkihallipaloon liittyen (ilmeisesti nyt tuosta Norjan keissistä kyse?), sehän syttyi 15-vuotiaasta dieselautosta. Siltikään ei olla vaatimassa yli 10-vuotta vanhoille dieselautoon kieltoja käyttää parkkihalleja... jos nyt aletaan ampumaan samalla lailla yli.

                            Toisekseen, montako sähköauton akkua siellä syttyi lopulta? Kuka pystyy kertomaan todellisen luvun? Ne kun eivät tosiaan ole sama asia kuin pienakut. Ja Suomessakin pelastuslaitos sai käyttää todella luovaa väkivaltaa yrittäessään tarkoituksellisesti vahingoittaa sähköauton akkua opetusmielessä.
                            Norjan keissistä tiedetään, että siellä ei syttynyt yhdenkään sähköauton akku, vaikka niitä oli siellä ymmärrettävästi paljon. Sähköautoja siis kyllä paloi, mutta akkuja ei.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by kalevik View Post
                              Mutta jossain vaiheessa on, ja silloin saman paksuinen puu, jonka ympärille auto nyt kääritään, menee poikki ja mitä muuta sitten tapahtuukaan..
                              Siinä voi tapahtua vaikka näin: https://yle.fi/uutiset/3-10955996

                              Akkua ei tosin tarvita lopputulokseen.

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Monenko dieselauton koko elinkaaren nox-päästöjen verran yksi palava bemari saastuttaa? heitetään nyt vaikka ylimalkaa 100000. Kuinka moni dieselbemari palaa? Vähintään joka kymmenestuhannes. Tsädäm, NOX-päästöt juuri kymmenenkertaistettiin tällä loistavalla ekoteolla. Jos vielä lasketaan ne kuinkamonessa on piilevä reikä ja päästöt häviää normaaliputkistossa palamista tehokkaammin imusarjan reiästä veks, ni tuohon saa tilastoon lyödä vielä nollan perään.

                              Jos sähköautot yleistyy räjähdysmäisesti niin puolet maapallon luonnosta on kätelty kaivoksilla lopullisesti paskaksi. Siinäpä ekoteko. Sama etanolin ja viidakon kanssa.
                              Lienee turha vastata, kun heittelet ihan mitä sattuu numeroita hatusta ja uskot itse näihin asioihin. Yksi palava BMW = 1 000 000 auton koko elinkaaren aikaiset päästöt. Hmm :think

                              Laitappa numeroita paljonko kutakin harvinaista maametallia kuluu yhden BMW:n uusimman generaation akkuun.

                              Originally posted by Remotion View Post
                              "Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin"
                              Yle


                              Nythän on niin että useisiin parkkihalleihin ei mahdu ajamaan ramppia edes paloauto sisään... Melkoinen riski tuokin.
                              Originally posted by |foder| View Post
                              Siinä vaan se ero että bensavehkeen sammuttaa ihan inan verran helpommin kuin oikkariin menneen akuston.


                              Originally posted by Google translate
                              - You think no battery packs have ignited during the fire. Can you say that for sure?

                              - No, we can't. But what I have been aware of is that the electric cars have not made the extinguishing work more complicated than other cars.

                              Akuista aiheutuu erilaisia riskejä kuin polttoaineesta tankeissa. Niissä on kuitenkin aktiivisia ja passiivisia turvajärjestelmiä, eli ihan tuurista ei ole kiinni koska lähtee. Varmasti tulee jokin määrä tulipaloja ja henkilöseuraamuksia, mutta tällä hetkellä ei kyllä taida olla mitään perusteita väittää ettäkö riski olisi merkittävästi suurempi kuin muissa autoissa.

                              On se kovaa ääripäiden taistelua, ihan kuin yhtenä aamuna koko maailman koko autokanta olisi vaihtunut. Myyntimäärät on niin pieniä että kaikilla näillä asioilla on rutkasti aikaa sopeutua ja muuttua. Tällä hetkellä näistä ei ole kaikille ainoaksi ratkaisuksi, ja tulevaisuudessakin varmasti jatkuu eri teknologioiden (myös polttomoottorin) käyttö autoissa. Akkuteknologia kehittyy isoin harppauksin, eikä kierrätysjärjestelmääkään oikeastaan ole vielä edes olemassa kun toiminta on liian pientä. Jos päästään seuraavan 20v aikana samaan kierrätysasteeseen kuin lyijyakkujen kanssa, ei paljoa tarvitse louhia. Sitä on vaan nyt vähän vaikea ennustaa, kun voi arvata ettei tule ikinä mitään tai että vuoden päästä on 100% kierrätysaste. Totuus on tuolla välissä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by nokonzok View Post
                                Norjan keissistä tiedetään, että siellä ei syttynyt yhdenkään sähköauton akku, vaikka niitä oli siellä ymmärrettävästi paljon. Sähköautoja siis kyllä paloi, mutta akkuja ei.
                                Tätä just hain. Toki sinäkin seuraat aihetta siinä määrin että vihkiytymättömämmille tuli vastaus ehkä turhan helposti.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎