Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by alspe View Post
    Korjatkaa jos olen väärässä, BMW:n EGR:ssa ei ole mitään vikaa jos EGR-cooleri on mallia hyvälaatuinen eikä se tietty hajoava tyyppi.
    EGR-järjestelmässä on suunnitteluvirhe, mutta onko se virhe ollut tuon osan mitoituksessa, mitoituksen lähtötiedot antaneessa laskennassa vai jossain muussa asiassa joka altistaa nuo coolerit hajoamiselle, eipä tiedä. Yleensä näissä on enemmän kuin yksi aiheuttaja, ja siksi ne ovat vaikeita tunnistaa niin suunniteltaessa kuin vikaa etsiessäkin. Yhtä kaikki, jos järjestelmä kestää toisella coolerilla niin homma on kunnossa, se on kuitenkin ainoa joka asiakkaalle näkyy.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5148
      • Kuopio

      Originally posted by GameOver View Post

      Toisekseen, montako sähköauton akkua siellä syttyi lopulta? Kuka pystyy kertomaan todellisen luvun? Ne kun eivät tosiaan ole sama asia kuin pienakut. Ja Suomessakin pelastuslaitos sai käyttää todella luovaa väkivaltaa yrittäessään tarkoituksellisesti vahingoittaa sähköauton akkua opetusmielessä.
      Taitaa suurin ongelma olla että kuinka sammutat sähköauton sitten kun se palaa siellä parkkihallissa.

      Suomessa vuosittain taitaa olla noin 2000 autopaloa ja suurin syy on oikosulku. Oikosulku ei taida olla kiinnistunut käytettävästä polttoaineesta vaan voi tapahtua bensa,diesel tai sähköautolle samalla tapaa?

      Lisäksi jos nämä sähköautopalot olisivat "harmittomia" ja helposti hallittavia, niin miksi nämä autot hinataan korjaamoilla takapihan perille kaikesta muusta "eristetyksi" eikä suoraan korjaamohallin sisälle kuten polttomoottoriautot?
      Last edited by jani; 16-01-2020, 12:59.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by jani View Post
        Mitenkä se bensis liittyy sähköauton palamiseen?
        Vastakkainasettelua.

        Sähköautoja ja niitten latauspisteitä nostetaan tikun nokkaan kun samaan aikaan tarkoituksella? unohdetaan että esmes diesel-bemareita palaa päivittäin ja jopa kielletään niiden pysäköinti erilaisiin halleihin.

        Sammuttaminen on eri juttu. Joku hiilikuitupalo, huh, vpk no go (i3)

        Originally posted by jani View Post
        Taitaa suurin ongelma olla että kuinka sammutat sähköauton sitten kun se palaa siellä parkkihallissa.
        JOS, niin veteen upottamalla?
        Last edited by nullzwei; 16-01-2020, 12:59.

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5148
          • Kuopio

          Originally posted by nullzwei View Post
          Vastakkainasettelua.

          Esim. uudessa Triplassa on noin 300 latauspistettä sähköautoille, montako polttoainemittaria? Itse ainakin näen että jos sähköauto on riski, suurempi riski on "modattu/korjattu" sähköauto ja suurin riski on varmaan sitten tuollaisen "modatun/korjatun" lataaminen? En nimittäin yhtään ihmettelisi ettteikö näihin sähköautoihin alkaisi tulla lataukseen optimointia, joka mahdollistaa nopeammat lataukset koska tehtaat ovat tarpeettomasti jättäneet löysää niihin.

          Originally posted by nullzwei View Post

          JOS, niin veteen upottamalla?
          Vaikka tuo kallameri on lähellä, mualiman navalla voi pilkkiä ja sadevedetkin kastelee liiketilat, ei Kuopion toriparkissa vielä niin paljoa lattialla vettä ole että auton voisi upottaa siellä.

          Toki on hyvä että väki uskoo näihin sähköautoihin ja pitää niitä turvallisena.
          Last edited by jani; 16-01-2020, 13:09.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by jani View Post
            Esim. uudessa Triplassa on noin 300 latauspistettä sähköautoille, montako polttoainemittaria? Itse ainakin näen että jos sähköauto on riski, suurempi riski on "modattu/korjattu" sähköauto ja suurin riski on varmaan sitten tuollaisen "modatun/korjatun" lataaminen?
            Ei siellä ole yhtä ainoaa polttoainemittaria.

            Montako sähkölaitteen latauspistettä ihmisellä on kotona? Kymmeniä, lisäksi kaikenmoisia akkuja? Bensaa??? ehkäpä zipollinen? Kokonaisuutena ihme hopotusta vakiosähköauton latausriskeistä.

            Edit. Hyvin ne näyttää piloille palaneen nuo bemaritkin vaikka vieressä olisi ollut Atlantin valtameri. Ja vpk harjoittelemassa.
            Last edited by nullzwei; 16-01-2020, 13:13.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5148
              • Kuopio

              Originally posted by nullzwei View Post
              Ei siellä ole yhtä ainoaa polttoainemittaria.

              Montako sähkölaitteen latauspistettä ihmisellä on kotona? Kymmeniä, lisäksi kaikenmoisia akkuja? Bensaa??? ehkäpä zipollinen? Kokonaisuutena ihme hopotusta vakiosähköauton latausriskeistä.
              Meillä ainakin kotona ei jätetä sähkölaitteita latautumaan / päälle kun kotoa poistutaan. Kuinka moni jää vahtimaan sähköauton latausta? Lisäksi jos jo kännykkäpalon sammuttaminen tuottaa vaikkeuksia ja sen seurauksena koteja palaa kivijalkaan asti, mitenkä suhteutat sitten sähköauton palon?


              Originally posted by nullzwei View Post

              vakiosähköauton latausriskeistä.
              .
              Et usko siis itsekkään että sähköautot tulevat pysymään vakiona

              Mutta kaikesta tästä "vastaisuudesta" huolimatta näen että sähköautot tulevat olemaan osa tulevaisuutta mutta kaikki "paska" mitä niiden mukana tulee on myös yhtälailla tulevaisuutta.
              Last edited by jani; 16-01-2020, 13:43.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5148
                • Kuopio

                Originally posted by Cell View Post
                . Akkuteknologia kehittyy isoin harppauksin, eikä kierrätysjärjestelmääkään oikeastaan ole vielä edes olemassa kun toiminta on liian pientä. Jos päästään seuraavan 20v aikana samaan kierrätysasteeseen kuin lyijyakkujen kanssa, ei paljoa tarvitse louhia. Sitä on vaan nyt vähän vaikea ennustaa, kun voi arvata ettei tule ikinä mitään tai että vuoden päästä on 100% kierrätysaste. Totuus on tuolla välissä.
                Joulun 2032 Motonetin myyntihitti on akkunostin jotta akunvaihdot on helpompia kotona.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Joku hiilikuitupalo, huh, vpk no go (i3)
                  Tuskin on palavaa tavaraa toi hiilikuitu ja sen sidosaine.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by jani View Post
                    Meillä ainakin kotona ei jätetä sähkölaitteita latautumaan / päälle kun kotoa poistutaan.
                    Jääkaappi, pakastin, televisio, tietokone, apk, pk. Älä viitsi enempää jauhaa paskaa.

                    Originally posted by jani View Post
                    Et usko siis itsekkään että sähköautot tulevat pysymään vakiona
                    En tietenkään, mutta se on jo toinen asia ja riskit sekä vastuu on modaajalla.

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1994
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Tuskin on palavaa tavaraa toi hiilikuitu ja sen sidosaine.
                      i3sen hiilikuituinen koripaneelin sähkönjohtavuus ja palamiskyky testattu. Ja palaa. Ihan tahallisesti siis.
                      Attached Files
                      Last edited by zakspeed; 16-01-2020, 14:10.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Tuskin on palavaa tavaraa toi hiilikuitu ja sen sidosaine.
                        Piti kirjoittaa hiilikuitu palossa. Sekä palamiskaasut, huh.

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5148
                          • Kuopio

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Jääkaappi, pakastin, televisio, tietokone, apk, pk. Älä viitsi enempää jauhaa paskaa.

                          En tietenkään, mutta se on jo toinen asia ja riskit sekä vastuu on modaajalla.
                          Ja tottakai sen modaajan saa AINA vastuuseen?

                          ps. Ei tämä ole mitään paskan jauhantaa vaan suuri keskustelu sähköautoista joihin osallistuminen on vapaata. Jos menee hermot, voi alkaa vaikka kirjoittamaan projektipuolelle esittelyä harrasteajoneuvosta. Olitpa sinä mitä mieltä tahansa, ei se muuta minun mielipidettäni että sähköautot ovat aikamoinen riski sen takia kuinka ne palavat syttyessään.
                          Last edited by jani; 16-01-2020, 14:14.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            i3sen hiilikuituinen koripaneelin sähkönjohtavuus ja palamiskyky testattu. Ja palaa. Ihan tahallisesti siis.
                            Ymmärtääkseni käytetty hartsi on itse sammuvaa/tukahtuvaa ja itse hiilikuitu vaatii sen 3000 astetta että sulaa. Eli saat hartsin kuumalla toholla palamaan, mutta tukahtuu jos tohon ottaa pois. Olen ymmärtänyt että vastaavaa kuin kilpa-autoissa käytetty ns. palamaton.

                            Eikös paneelit ole tehty eri tekniikalla kuin runko joka on täys hiilikuitua ja valmistettu laminoimalla.

                            Osa paneeleista taas tehty kuitumassasta puristamalla (cfrp), ei laminoimalla.
                            Ja osa on ihan normaalia ABS muovia.

                            zakspeed, onko tossa ihan 12v aiheutettu oikosulku kappaleen läpi? Onko hajua paljonko virtaa kulki?
                            Pitää kotona jossain vaiheessa testata tolla tyylillä muutamaa eri harsia ja katsoa onko isoja eroja.
                            Last edited by jannmann; 16-01-2020, 14:21.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1994
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by jannmann View Post
                              .

                              zakspeed, onko tossa ihan 12v aiheutettu oikosulku kappaleen läpi? Onko hajua paljonko virtaa kulki?
                              Pitää kotona jossain vaiheessa testata tolla tyylillä muutamaa eri harsia ja katsoa onko isoja eroja.
                              Ihan 12v akusta kokeiltiin apukaapeleilla b-pilari palaseen, joka on sitä samaa tavaraa mitä itse koko Korikehikko.

                              Virran määrää en valitettavasti enään muista, sen verran monta vuotta jo aikaa.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by jani View Post

                                ei se muuta minun mielipidettäni että sähköautot ovat aikamoinen riski sen takia kuinka ne palavat syttyessään.
                                Myös ydinvoimalat ovat aikamoinen riski sen takia, että räjähtäessään aiheuttavat aikamoista tuhoa ympäristössään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎