Originally posted by Phaedrus
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toisessa maassa on huoltovälit erilaisia, takuu erilainen, kuluttajansuoja erilainen, korjaamon tuntivelotus takuutapauksissa erilainen. Noin niinkun autoissa yleensä. Tollasten tekijöiden valossa maahantuoja/tehdas miettii miten kallista lystiä se on myydä ihmisille noita autoja.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Sähköautoilun kokemuksia tältä viikolta Saksan maalta. Yksikään matkan varrelta löytynyt maksullinen laturi ei toiminut. Ainoa mistä vähän sähköä saatiin oli paikallisen Ikean parkkis josta ilmaiseksi sai jopa kohtalaista vauhtia ladattua. Baanan varrella on todella runsaasti latureita kyllä, mutta ne eivät tosiaan toimi ja/tai ovat aika mielipuolisesti hinnoiteltuja. Yksi esimerkki oli laturi, jossa ei ollut hinnoiteltu kWh:lle hintaa, eikä edes minuuttitaksaa, vaan oli pelkkä aloitus maksu. 12€ latasit sitten minuutin tai kaksi tuntia. Ei mitään järkeä
Yksikään laturi ei tosiaan baanan varrella toiminut. Ei edes Ionityn premium pöntöt. QR-koodeja oli joka paikat täynnä ja sovelluksella ladattuna sitä ja tätä tai paikallisen sähköautokerhon rfid kortti olisi pitänyt olla. Luottokortilla maksaminen piti olla mahdollista, mutta yhdenkään laturin kohdalla se ei toiminut.
Maailma ei todella ole valmis sähköautoiluun. Ja se ei ole varteenotettava vaihtoehto ollenkaan ellei kotona pysty aina lataamaan. Tällä kertaa alla oli i3 REX:llä varustettuna joten matkanteko onnistui sinällään ihan mallikkaasti. 700km matkan alussa oli akku täynnä ja heti kun akun varaustaso putosi 75%:iin niin laitettiin rex päälle. n. 150km välein vajaa 10L bensaa tankkiin ja homma etenee. Ilman REX:iä ei mitään asiaa tuonne.
EDIT: Tosiaan Ionityn premium laturit osasivat kyllä varata luottokortilta 80€ pantin, mutta sähköä ei irronnut wattiakaanLast edited by pyroz; 07-08-2020, 14:07.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Lappiin kolmeakymppiä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...=ampparit:acf2E61 530 D X-Drive LCI
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrus View PostMikä selittää sähköautojen hintaeroja eri maissa? Esimerkiksi Suomessa uuden Tesla 3:n perusmallin hinta on 48.690 € (-2.000 € hankintatuki), mutta Virosta tilattuna sama auto maksaakin 39.500 €. Vastaava hinta Saksassa 42.900 € ja siitä vielä pois 6.000 € hankintatukea. Jenkeissä auton hinta n. 32.000 €. Arvonlisävero on Suomessa (24 %) kalliimpi kuin Virossa (20 %) tai Saksassa (19 %) mutta täyssähköauton autovero on Suomessa alhainen (2,7 %).F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by Jomppa View PostLappiin kolmeakymppiä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...=ampparit:acf2
Vauhdit täysin rajoituksien mukaan, keli vähän plussan molemmin puolin, ei ohituksia ja yksi pysähdys.'00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
Comment
-
-
Originally posted by Jii_Koo View PostKyseinen auto ei jaksanut yhdellä latauksella Vantaalta Jyväskylään itsellä.
Vauhdit täysin rajoituksien mukaan, keli vähän plussan molemmin puolin, ei ohituksia ja yksi pysähdys.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostEli, et päässyt 64kwh akulla 250 kilometriä? Mä pääsin 28kwh Ioniqilla sen lähes 200 kilometriä samalla kelillä ja satasen aluetta pääosin.'00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
Comment
-
-
Originally posted by Jii_Koo View PostEn ainakaan auton oman Rangen mukaan olisi päässyt.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Tänään tuli istuttua ID.3, ajamaan ei vielä päässyt. En edes muista montako vuotta i3:n ensiesittelystä on, mutta aika kauan kuitenkin, joten vähän hassua että tämmöinen tulee VW:ltä vasta nyt.
Vaikka mustavalkoinen värimaailma on yleensä omaan mieleen oli esittelyauton valko-musta-harmaa-siniharmaa ulkoväritys kera C-pilarin reikäkoristetarroin aivan ihmeellinen sekasotku. Varmasti tämän pystyy paremmallakin väriyhdistelmällä speksaamaan. Sisätilat kuitenkin kiinnosti enemmän. Tavaratilan lattia oli melko ylhäällä kun oisin olettanut että alunperin sähköautoksi rakennetussa tätä ongelmaa olisi vähemmän. Toisaalta tämähän on takaveto. Kunnollisia kassikoukkujakaan ei tavaratilassa näkynyt.
Sisutus poikkeaa paljon perinteisestä VW:n tyylistä pelkistetyn moderniin suuntaan. Istuma-asento kuljettajan paikalla oli positiivinen yllätys, istuimen sai säädeltyä paremmin kohdalleen kuin on muissa kuin BMW-merkkisissä yleensä tottunut, siis istuinosan etureunan ylös ja takareunan alas. Pienehkö mittaristonäyttö liikkuu ratin mukana joten se on aina näkyvissä. Etuistuiten kapeat yksittäiskeskikyynärnojat jätti hiukan ranskalaisvivahteisen vaikutelman, toisesta oli joku suojamuovi irtoamassa alapuolelta. Monessa muussakin paikassa halvat materiaalivalinnat osui melko pahasti silmään. Takana polvitilaa oli todella hyvin itelleni (180cm) säädetyn etuistuimen takana. Sisäkattoverhoilukin oli musta kuten pitää ja iso lasikatto antaa varmasti valoa ulkona.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin minusta ihan fiksusti modernisoitu Golf:in seuraaja, varmasti helpompi lähestyä monille ostajille kuin i3 oli aikoinaan.Last edited by Petri.Kekkonen; 06-09-2020, 18:13.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTänään tuli istuttua ID.3, ajamaan ei vielä päässyt. En edes muista montako vuotta i3:n ensiesittelystä on, mutta aika kauan kuitenkin, joten vähän hassua että tämmöinen tulee VW:ltä vasta nyt.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin minusta ihan fiksusti modernisoitu Golf:in seuraaja, varmasti helpompi lähestyä monille ostajille kuin i3 oli aikoinaan.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostAika anti-kliimaksi se sit kuitenkin oli. Tuosta 50keur hintaisesta (esillä Espoossa oli tietenkin Max jossa eniten varusteita) ja Golfin kokoisesta autosta kun alkaa tuputtamaan lähemmäs sitä perusmallia niin tuloksena on 40keur hintainen ja Golfiin aika tavalla verrattavissa oleva tuote pois lukien tietenkin voimalinja.
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostEspoossa kävin minäkin ihmettelemässä ja myyntipäällikkö tiesi kertoa, että hinnat alkaen malli tulee olemaan selvästi alle 35k €, josta sitten tukiaiset vielä pois. Aika sitten näyttää kuinka karvalakista on kysymys, ILP sentään on kuulemma Suomessa aina vakiovaruste.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostNo joo, mutta sen osalta sitten akun koko on vielä tuota 1st edition mallia pienempi 58->45 ja latausnopeus tippuu 100kW->50kW jne, jne. Tuohon verrattavissa on esim pikkuakkuinen Kona jossa toki vieläkin pienempi akku mutta tukiaisilla ja alennuksilla ihan hinnaltaan vertailukelpoinen auto. Ja on ollut jo pari vuotta markkinoilla.
Comment
-
Comment