Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Phaedrus View Post
    Mikä selittää sähköautojen hintaeroja eri maissa? Esimerkiksi Suomessa uuden Tesla 3:n perusmallin hinta on 48.690 € (-2.000 € hankintatuki), mutta Virosta tilattuna sama auto maksaakin 39.500 €. Vastaava hinta Saksassa 42.900 € ja siitä vielä pois 6.000 € hankintatukea. Jenkeissä auton hinta n. 32.000 €. Arvonlisävero on Suomessa (24 %) kalliimpi kuin Virossa (20 %) tai Saksassa (19 %) mutta täyssähköauton autovero on Suomessa alhainen (2,7 %).
    Maahantuojan kate(tavoite) ?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Toisessa maassa on huoltovälit erilaisia, takuu erilainen, kuluttajansuoja erilainen, korjaamon tuntivelotus takuutapauksissa erilainen. Noin niinkun autoissa yleensä. Tollasten tekijöiden valossa maahantuoja/tehdas miettii miten kallista lystiä se on myydä ihmisille noita autoja.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6707
        • PK-seutu

        Sähköautoilun kokemuksia tältä viikolta Saksan maalta. Yksikään matkan varrelta löytynyt maksullinen laturi ei toiminut. Ainoa mistä vähän sähköä saatiin oli paikallisen Ikean parkkis josta ilmaiseksi sai jopa kohtalaista vauhtia ladattua. Baanan varrella on todella runsaasti latureita kyllä, mutta ne eivät tosiaan toimi ja/tai ovat aika mielipuolisesti hinnoiteltuja. Yksi esimerkki oli laturi, jossa ei ollut hinnoiteltu kWh:lle hintaa, eikä edes minuuttitaksaa, vaan oli pelkkä aloitus maksu. 12€ latasit sitten minuutin tai kaksi tuntia. Ei mitään järkeä

        Yksikään laturi ei tosiaan baanan varrella toiminut. Ei edes Ionityn premium pöntöt. QR-koodeja oli joka paikat täynnä ja sovelluksella ladattuna sitä ja tätä tai paikallisen sähköautokerhon rfid kortti olisi pitänyt olla. Luottokortilla maksaminen piti olla mahdollista, mutta yhdenkään laturin kohdalla se ei toiminut.

        Maailma ei todella ole valmis sähköautoiluun. Ja se ei ole varteenotettava vaihtoehto ollenkaan ellei kotona pysty aina lataamaan. Tällä kertaa alla oli i3 REX:llä varustettuna joten matkanteko onnistui sinällään ihan mallikkaasti. 700km matkan alussa oli akku täynnä ja heti kun akun varaustaso putosi 75%:iin niin laitettiin rex päälle. n. 150km välein vajaa 10L bensaa tankkiin ja homma etenee. Ilman REX:iä ei mitään asiaa tuonne.

        EDIT: Tosiaan Ionityn premium laturit osasivat kyllä varata luottokortilta 80€ pantin, mutta sähköä ei irronnut wattiakaan
        Last edited by pyroz; 07-08-2020, 14:07.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Jomppa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 70
          • Koillis-Helsinki

          Lappiin kolmeakymppiä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...=ampparit:acf2
          E61 530 D X-Drive LCI

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5151
            • Kuopio

            Originally posted by Phaedrus View Post
            Mikä selittää sähköautojen hintaeroja eri maissa? Esimerkiksi Suomessa uuden Tesla 3:n perusmallin hinta on 48.690 € (-2.000 € hankintatuki), mutta Virosta tilattuna sama auto maksaakin 39.500 €. Vastaava hinta Saksassa 42.900 € ja siitä vielä pois 6.000 € hankintatukea. Jenkeissä auton hinta n. 32.000 €. Arvonlisävero on Suomessa (24 %) kalliimpi kuin Virossa (20 %) tai Saksassa (19 %) mutta täyssähköauton autovero on Suomessa alhainen (2,7 %).
            Mitä tuo haittaa koska kumminkin autotehtaat myyvät autot suomeen halvemmalla, jopa tappiolla väittämän mukaan. Eli maksetaan siis tyytyväisenä enemmän kuin muut?
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Jii_Koo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 785
              • Jkl

              Originally posted by Jomppa View Post
              Kyseinen auto ei jaksanut yhdellä latauksella Vantaalta Jyväskylään itsellä.
              Vauhdit täysin rajoituksien mukaan, keli vähän plussan molemmin puolin, ei ohituksia ja yksi pysähdys.
              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                Originally posted by Jii_Koo View Post
                Kyseinen auto ei jaksanut yhdellä latauksella Vantaalta Jyväskylään itsellä.
                Vauhdit täysin rajoituksien mukaan, keli vähän plussan molemmin puolin, ei ohituksia ja yksi pysähdys.
                Eli, et päässyt 64kwh akulla 250 kilometriä? Mä pääsin 28kwh Ioniqilla sen lähes 200 kilometriä samalla kelillä ja satasen aluetta pääosin.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • Jii_Koo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 785
                  • Jkl

                  Originally posted by Carbonfiber View Post
                  Eli, et päässyt 64kwh akulla 250 kilometriä? Mä pääsin 28kwh Ioniqilla sen lähes 200 kilometriä samalla kelillä ja satasen aluetta pääosin.
                  En ainakaan auton oman Rangen mukaan olisi päässyt.
                  '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by Jii_Koo View Post
                    En ainakaan auton oman Rangen mukaan olisi päässyt.
                    No nyt tuo GOM on kyllä näyttänyt ihan mitä sattuu. Nuo korealaiset vie tosi vähän matka-ajossa ja tuolla isolla akulla pääsee varmasti perille.
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7387
                      • Oulu

                      Tänään tuli istuttua ID.3, ajamaan ei vielä päässyt. En edes muista montako vuotta i3:n ensiesittelystä on, mutta aika kauan kuitenkin, joten vähän hassua että tämmöinen tulee VW:ltä vasta nyt.

                      Vaikka mustavalkoinen värimaailma on yleensä omaan mieleen oli esittelyauton valko-musta-harmaa-siniharmaa ulkoväritys kera C-pilarin reikäkoristetarroin aivan ihmeellinen sekasotku. Varmasti tämän pystyy paremmallakin väriyhdistelmällä speksaamaan. Sisätilat kuitenkin kiinnosti enemmän. Tavaratilan lattia oli melko ylhäällä kun oisin olettanut että alunperin sähköautoksi rakennetussa tätä ongelmaa olisi vähemmän. Toisaalta tämähän on takaveto. Kunnollisia kassikoukkujakaan ei tavaratilassa näkynyt.

                      Sisutus poikkeaa paljon perinteisestä VW:n tyylistä pelkistetyn moderniin suuntaan. Istuma-asento kuljettajan paikalla oli positiivinen yllätys, istuimen sai säädeltyä paremmin kohdalleen kuin on muissa kuin BMW-merkkisissä yleensä tottunut, siis istuinosan etureunan ylös ja takareunan alas. Pienehkö mittaristonäyttö liikkuu ratin mukana joten se on aina näkyvissä. Etuistuiten kapeat yksittäiskeskikyynärnojat jätti hiukan ranskalaisvivahteisen vaikutelman, toisesta oli joku suojamuovi irtoamassa alapuolelta. Monessa muussakin paikassa halvat materiaalivalinnat osui melko pahasti silmään. Takana polvitilaa oli todella hyvin itelleni (180cm) säädetyn etuistuimen takana. Sisäkattoverhoilukin oli musta kuten pitää ja iso lasikatto antaa varmasti valoa ulkona.

                      Kaikenkaikkiaan kuitenkin minusta ihan fiksusti modernisoitu Golf:in seuraaja, varmasti helpompi lähestyä monille ostajille kuin i3 oli aikoinaan.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 06-09-2020, 18:13.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tänään tuli istuttua ID.3, ajamaan ei vielä päässyt. En edes muista montako vuotta i3:n ensiesittelystä on, mutta aika kauan kuitenkin, joten vähän hassua että tämmöinen tulee VW:ltä vasta nyt.

                        Kaikenkaikkiaan kuitenkin minusta ihan fiksusti modernisoitu Golf:in seuraaja, varmasti helpompi lähestyä monille ostajille kuin i3 oli aikoinaan.
                        Aika anti-kliimaksi se sit kuitenkin oli. Tuosta 50keur hintaisesta (esillä Espoossa oli tietenkin Max jossa eniten varusteita) ja Golfin kokoisesta autosta kun alkaa tuputtamaan lähemmäs sitä perusmallia niin tuloksena on 40keur hintainen ja Golfiin aika tavalla verrattavissa oleva tuote pois lukien tietenkin voimalinja.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Aika anti-kliimaksi se sit kuitenkin oli. Tuosta 50keur hintaisesta (esillä Espoossa oli tietenkin Max jossa eniten varusteita) ja Golfin kokoisesta autosta kun alkaa tuputtamaan lähemmäs sitä perusmallia niin tuloksena on 40keur hintainen ja Golfiin aika tavalla verrattavissa oleva tuote pois lukien tietenkin voimalinja.
                          Espoossa kävin minäkin ihmettelemässä ja myyntipäällikkö tiesi kertoa, että hinnat alkaen malli tulee olemaan selvästi alle 35k €, josta sitten tukiaiset vielä pois. Aika sitten näyttää kuinka karvalakista on kysymys, ILP sentään on kuulemma Suomessa aina vakiovaruste.

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Espoossa kävin minäkin ihmettelemässä ja myyntipäällikkö tiesi kertoa, että hinnat alkaen malli tulee olemaan selvästi alle 35k €, josta sitten tukiaiset vielä pois. Aika sitten näyttää kuinka karvalakista on kysymys, ILP sentään on kuulemma Suomessa aina vakiovaruste.
                            No joo, mutta sen osalta sitten akun koko on vielä tuota 1st edition mallia pienempi 58->45 ja latausnopeus tippuu 100kW->50kW jne, jne. Tuohon verrattavissa on esim pikkuakkuinen Kona jossa toki vieläkin pienempi akku mutta tukiaisilla ja alennuksilla ihan hinnaltaan vertailukelpoinen auto. Ja on ollut jo pari vuotta markkinoilla.
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6166
                              • Helsinki

                              We drove these electric cars until they DIED!
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                No joo, mutta sen osalta sitten akun koko on vielä tuota 1st edition mallia pienempi 58->45 ja latausnopeus tippuu 100kW->50kW jne, jne. Tuohon verrattavissa on esim pikkuakkuinen Kona jossa toki vieläkin pienempi akku mutta tukiaisilla ja alennuksilla ihan hinnaltaan vertailukelpoinen auto. Ja on ollut jo pari vuotta markkinoilla.
                                Volkkarilla ei ole tullut vielä ajettua, mutta Konalla on. Jos hinta on sama, ottaisin Volkkarin ihan koska tahansa ennemmin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎