Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    Mitsun outlander PHEV on +40km range ja pikalataus.
    Ja pari muuta juttua mikä tekee siitä hyvän käyttiksen (sisätilat, hiljainen, valot, 4-veto, koukku 1500kg...).
    Mikään "dynaaminen ajettava" tai suunpielet messingille mutkatiellä vetävä se ei ole, päinvastoin.
    Oikeasti laiska, ja reagoi hitaasti.
    Itse tykkään. Duunimatkoille, lasten kuskaamiseen ja kauppareissuille loistava.

    Comment

    • Jii_Koo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 785
      • Jkl

      Originally posted by Patomursu View Post
      Lataushommassa kannattaa myös tarkastaa yhtiön/omakotitalon vakuutuksen myöntäjän ehdot. Meillä yhtiössä mm:

      - 2 metrin etäisyys palavaan materiaaliin
      - silmähuuhtelu välineet
      - 2 sammutinta, en muista kokoa

      jne jne.

      Ja latauskin sallittu vain siihen tarkoitetusta laitteesta, eli ei mistään lämmitystolpasta

      Edit: löytyi ne ehdotkin

      4.4.9 Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen lataus
      Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen akut voidaan ladata ainoastaan koteloidusta virtayksiköstä (esim. lataustolppa), jonka turvallisuus
      on varmistettu asianmukaisilla ohjaus- ja suojalaitteilla (mm. vikavirtasuojaus). Latausjohtoja on suojattava mekaaniselta rikkoutumiselta.
      Latauspaikan ympärillä tulee olla vähintään kaksi metriä vapaata tilaa
      palaviin materiaaleihin. Latausalue on syytä erottaa muusta alueesta keltaisilla viivoilla tai muilla merkinnöillä. Kaapelit on suojattava
      törmäyksiltä ja rikkoutumiselta. Kaapelit tulee ripustaa niille erikseen
      varattuihin säilytyspaikkoihin seinällä oleviin koukkuihin tai muihin
      vastaaviin säilytyspaikkoihin. Latauspaikalla tulee olla riittävästi sähköpaloihin soveltuva alkusammutuskalustoa kuitenkin vähintään esim.
      43 A 233 BC -teholuokan käsisammutin tai 89 B luokan 5 kg CO2
      -sammutin. Silmänhuuhteluvälineet sijoitetaan latauspaikan läheisyyteen. Laitteiden käyttöohjeet, turvallisuusohjeet ja varoituskyltit
      sijoitetaan latauspaikalle näkyvästi esille.
      Tässä tuli se pointti, mikä ei omassa taloyhtiössä tunnu menevän eräälle kaverille perille. Jos se S80 jostain syystä kärähtäisi, käräyttäisi katoksen ja naapurien autot, ei olisi muita maksumiehiä, kuin omistaja itse. Kaiken lisäksi, jos lukee tuon Volvon pienellä präntätyn, on Schuko-liittimellinen latauskaapeli tarkoitettu valmistajan mukaan "tilapäiseen käyttöön". Tällä pestään taas yhdet kädet.
      (Kaveri rikkoo vielä muitakin sääntöjä; on ohittanut kellon, pitää luukkua auki ja piuha roikkuu vapaana yötä päivää, oli auto parkissa tai ei...)

      Hallituksen voimin selvitetty asia useamman kerran paikallisen sähköyhtiön kanssa, ja olisi mahdollista saada 4-6 oikeanlaista tolppaa jollain nelinumeroisella omavastikkeellisella summalla. Tämä siis 2014 rakennetussa talossa, ja sähköinfrassa.
      Last edited by Jii_Koo; 12-03-2020, 08:52.
      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

      Comment

      • Attekun
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1407
        • Saarijärvi

        Originally posted by Risto113 View Post
        Mitsun outlander PHEV on +40km range ja pikalataus.
        Ja pari muuta juttua mikä tekee siitä hyvän käyttiksen (sisätilat, hiljainen, valot, 4-veto, koukku 1500kg...).
        Mikään "dynaaminen ajettava" tai suunpielet messingille mutkatiellä vetävä se ei ole, päinvastoin.
        Oikeasti laiska, ja reagoi hitaasti.
        Itse tykkään. Duunimatkoille, lasten kuskaamiseen ja kauppareissuille loistava.
        Vakavasti alkanut harkitsemaan toyotan vaihtoa tällaiseen. Suurin osa arkiajoista mahtuisi tuohon rangeen. Kotoa tolpasta sitten aina täyteen kun seisoo pihassa. -16 mallinen kiinnostaisi eniten mutta hinta pomppaa jo yli 20ke:oon.
        Toyota Alphard MS
        Peugeot e-2008
        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          Originally posted by Attekun View Post
          Vakavasti alkanut harkitsemaan toyotan vaihtoa tällaiseen. Suurin osa arkiajoista mahtuisi tuohon rangeen. Kotoa tolpasta sitten aina täyteen kun seisoo pihassa. -16 mallinen kiinnostaisi eniten mutta hinta pomppaa jo yli 20ke:oon.
          Kaverilla on tälläinen työmatkkulkineena. Aika kivikautiseksi menee mikäli haluaa tuon rangen liikkua pelkällä sähköllä. Hänellä on työmatkaa 7 kilometriä, latauksessa koko yön ja siltikään parin asteen pakkasella ei voi pitää sisäpuhallinta päällä tai muuten lähtee bensakone käymään.
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            Originally posted by joko View Post
            Kaverilla on tälläinen työmatkkulkineena. Aika kivikautiseksi menee mikäli haluaa tuon rangen liikkua pelkällä sähköllä. Hänellä on työmatkaa 7 kilometriä, latauksessa koko yön ja siltikään parin asteen pakkasella ei voi pitää sisäpuhallinta päällä tai muuten lähtee bensakone käymään.
            Useimmissa hybrideissä se käy hetken pakkasilla, ei vaikuta käytännön kulutukseen juuri mitään.
            On toki psykologinen "vitutusvaikutus" jos muuten pääsisi 100% sähköllä.

            Esilämmitys vähentää polttiskäyttöä huomattavasti.

            Comment

            • Attekun
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1407
              • Saarijärvi

              Originally posted by joko View Post
              Kaverilla on tälläinen työmatkkulkineena. Aika kivikautiseksi menee mikäli haluaa tuon rangen liikkua pelkällä sähköllä. Hänellä on työmatkaa 7 kilometriä, latauksessa koko yön ja siltikään parin asteen pakkasella ei voi pitää sisäpuhallinta päällä tai muuten lähtee bensakone käymään.
              -16 uudempi vai vanhempi? Ja varustetasokin ilmeisesti vaikuttaa tuohon kabiinin lämmitykseen.
              Toyota Alphard MS
              Peugeot e-2008
              ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                Originally posted by Attekun View Post
                -16 uudempi vai vanhempi? Ja varustetasokin ilmeisesti vaikuttaa tuohon kabiinin lämmitykseen.
                Tuohon en kyllä osaa vastata, varmaan hyvin vuosimallin mukaan tuossa rajalla onko uudempaa vai vanhempaa. On kuitenkin esilämmitetty ennen liikkeelle lähtöä. Puhaltimen kun pitää sammuksissa niin kehui että pääsee pelkällä sähköllä töihin ja päivän päätteeksi takaisin. Melkein vois väittää että tuohon käyttöön hänellä joku leaffin tyyppinen täyssähköauto olisi parempi kun taloudesta löytyy toinenkin auto ilman patteria jolla tarvittaessa pidemmät matkat pääsee
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Attekun
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2013
                  • 1407
                  • Saarijärvi

                  Originally posted by joko View Post
                  Melkein vois väittää että tuohon käyttöön hänellä joku leaffin tyyppinen täyssähköauto olisi parempi kun taloudesta löytyy toinenkin auto ilman patteria jolla tarvittaessa pidemmät matkat pääsee
                  Kuulostaisi varmaankin järkevämmältä noin äkkiseltään. Käsittääkseni noissa outlandereissa sen polttiksen käynnistyksen kylmällä lämmitystä varten saa myös softattua pois. Pitää tätä tutkailla tarkemmin. Sigun rellun soppari loppuu joulukuussa että ei tässä nyt vielä kiirettä omalla kohdalla. :think
                  Toyota Alphard MS
                  Peugeot e-2008
                  ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Tuossa jo taidettiin tuoda aiemmin esiin fakta, että kaikki autot ei lataa yhtäaikaa ja nykytekniikalla on helppoa tasata latauskuormaa jos kysyntä alkaa kasvaa. Lisätietoa alla:

                    https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
                    Käytännössä tulevat lataamaan pääasiassa yhtäaikaa eli yöllä, mutta sillä ei ole verkkoon paljon vaikutusta kun tehopiikki on talvella keskellä päivää.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6707
                      • PK-seutu

                      Originally posted by alspe View Post
                      Käytännössä tulevat lataamaan pääasiassa yhtäaikaa eli yöllä, mutta sillä ei ole verkkoon paljon vaikutusta kun tehopiikki on talvella keskellä päivää.
                      Mutta siihen taloyhtiön sähköinfraan on vaikutusta. Vaikka rajoittaisi 8A virtaan per tolppa, niin eiköhän jokainen sähköautoilija lataa ainakin ison osan yöstä. Varsinkin jos joudutaan rampauttamaan latausvirta noin alhaiseksi, niin voisi olettaa, että siellä on kaapelit kiinni ilta yhdentoista ja aamukuuden välillä ihan jokaisella.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        ^no toki jos ei ole mitoitettu lohkolämmittimien mukaan tolppia. Yhtäaikaisuus kerroin tulee olemaan isompi kuin autojen lämmittämisessä joten ehkä paukkuu, ehkä ei.
                        Mutta luulisi, että taloyhtiön infra on mitoitettu siten, että 04-09 välillä kaikki/iso osa asukkaista saattaa lämmittää 10A teholla.

                        En tosin ole sähkön/taloyhtiöinfran ammattilainen joten en väitä totuutta, joka fiksu foorumilta tässäkin alassa on ammattimies.
                        Last edited by alspe; 12-03-2020, 14:00.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          10A nalli meinaa 1,5 neliömillin kupareita -> siitä ei enempiä tuupata läpi. Kuparit ne on muuallakin sitä sähköä tuomassa siinä taloyhtiössä (no voi olla alumiinitkin), että jos oikeasti pitää patteriautoja alkaa laitailemaan niin se on todennäköisesti ihan piirun verran isompi proggis kuin nallien vaihto...

                          Mutta eihän sähkönsiirto ole ongelma, sitähän saa kaikkialla just niin paljon kuin tarttee

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            Täytyy myöntää että olin skeptinen BMW:n vauhdista tässä sähkökisassa (ja täyssähkön osalta olen yhä) mutta on sieltä nyt sentää jotain tulossa:

                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 781
                              • PKS

                              Keskimääräinen ajosuorite henkilöautoilla Suomessa 14 tkm / v. (tilastokeskus, 2017). Tuo tekee alle 10 kWh/vrk latausta (laskin sähkönkulutuksen reippaaksi, n. 25kWh/100 km). 8A hidaslatauksella n. 5 tuntia.

                              Seuraavasta ei ole tilastokeskuksen faktaa, mutta uskoisin taloyhtiöiden asukkien ajomäärä olevan vielä merkittävästi keskimääräistä alhaisempi kuin omakotiasujien.

                              Sitten muutos vielä nopeimmillaankin ottaa 10-20 vuotta ennen kuin suurin osa liikkeellä olevasta autokannasta alkaa olla sähkökäyttöistä. Vaikka UUSIEN polttomoottoriautojen myynti jossain vaiheessa kiellettäisiinkin niin vanhoilla saa varmasti ajaa (kalliilla) ja erikoistarpeisiin jätettäisiin laillinen mahdollisuus hankkia myös muuta käyttövoimaa.

                              Em. syistä en usko, että tässä tulee mitään draamaa. Yksittäisissä taloissa ja alueilla toki tulee ongelmia, mutta ne ratkaistaan ja sitten homma taas pelaa. Normaalia nopeampaa kehitystä vain alalla, jossa on menty vuosia lähes muuttumattomalla mallilla.
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6707
                                • PK-seutu

                                Originally posted by JH. View Post
                                Keskimääräinen ajosuorite henkilöautoilla Suomessa 14 tkm / v. (tilastokeskus, 2017). Tuo tekee alle 10 kWh/vrk latausta (laskin sähkönkulutuksen reippaaksi, n. 25kWh/100 km). 8A hidaslatauksella n. 5 tuntia.
                                Ihanko rehellisesti sanot, että jos sinun normaali päivän ajosuorite on 40km, niin hyvillä mielin lähtisit kotoa ajamaan sen jos rangessa nököttää 40km? Nyt valoja päälle...
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎