Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Tein veronmaksajien rahoilla, säästin omat rahat

    ^Yksi kaasuvouhotuksen pääarkkitehdeista oli entinen pääministeri ja häkäpönttö-, eli kaasuautoilija Sipilä. Keskustavetoisen hallituksen piti tehdä Suomesta johtava biokaasu- ja polttoainemaa. Tehtaita ja tuotantolaitoksia oltiin rakentamassa isolla (veronmaksajain) rahalla, kepulaisten maajussien maataloustukien turvaamiseksi.




    Omavaraistalouden kärkihanke menee kiville niin että heilahtaa.

    Comment

    • Turder
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 466
      • Suomi

      Originally posted by mige95 View Post
      Mikähä näissä hybrideissä ja täys sähkö vempaimissa on jälleenmyynti arvo noin 10v ikäisenä? Esim jos nyt ostais tollassia ekoja 330e malleja noin 25ke ja ajais sen 3-4v niin uskaltaako kukaa tollasta enää ostaa tai mikä se hinta on kun kuitenki se on vanhaa tekniikkaa?
      Eiköhän se ydinkysymys ole akuston kunto, huollon tarve siltä osin ja sen hinta. Koska jos akkuremppa on vaikka 8-15 tonnia (nykyisin) niin tuon ikäiselle autolle se on monelle liikaa, eli noiden kysyntä ja hinta rajautuu siihen missä huomioidaan akkuremppa. 5v päästä noi akkurempat voi olla halvempia, koska tarvetta niille tulee ja markkinoilla on muitakin tekijöitä kuin merkkiliike. Lisäksi, onko jatkossa akkutekniikka sellainen, että vanhoihin plugareihin voi retrofitata jonkun paremman akun, ja miten laillisia tms nuo on. Ja miten esim. katsastus jatkossa testaa plugarin sähköliikkumisen, koska jos tulee ilmi, että jengi ohittaa rikkonaisen sähkövoimalinjan ja esim poistaa sen, mutta maksaa plugarin verot.

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1185
        • lahti

        Turder:
        Kyllä näin itsekkin kuvitellut asian, monta hyvää pointtia myös mainitsit, sehän oliskin hyvä juttu jos noihin sais retrofitattuu sit parempia akkuja. Mutta vähän epäilen tätäkin tehtaat haluaa myydä kuitenki uusia autojaki ja ne pitää erottuu vanhoista. Enhän nytkää saa ostaa omaa f01:see b57 retrofittinä.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by mige95 View Post
          Kyllä sitä päivää saa vielä hetken oottaa et bensa ja diesel katoaa asemilta mitäs meinaat että öljyhtiöt tuumaa jos joku meinaa oikeesti kieltää ne ja on vielä keksiny miten raskaskalusto laitetaa sähköllä menee.
          Entäs sitten? Arabeja pitäisi vieläkin kumartaa? Eikö mikään riitä kumarteluun? Nyt arabeilla on iso kriisi kun polttoaine ei käy kaupaksi, mm. koronahysterian ja sähköautoboomin takia. Takavuosina btw. öljy-yhtiöt osti parhaat akkupatentit, tollompikin tajuaa miksi. Nyt nekään ei enää pysty edes rahalla estämään vääjäämätöntä kehityksen kulkua kohti päästöttömämpää liikennettä.

          Originally posted by mige95 View Post
          Voitasha me lopettaa aseittenki tekeminen ja myyminen, kohtuu paljon on haittavaikutuksia niistäkin mutta ei tule loppumaa ihan heti.
          Voitashan me lopettaa vemppaaminenkin, toki sillä vältetään tosi paljon haittavaikutuksia kuten vähä-älyisten ja muiden sometollojen syntymistä.

          Comment

          • TON-III
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2018
            • 480
            • Turku

            [QUOTE=mige95;4185032 Voitasha me lopettaa aseittenki tekeminen ja myyminen, kohtuu paljon on haittavaikutuksia niistäkin mutta ei tule loppumaa ihan heti.[/QUOTE]

            Tässä on vähän sama ongelma kuin polttoaineissakin, niiden liike jatkuu niin kauan kuin löytyy loppukäyttäjiä. Jos napsauttamalla maapallomme kaikki sodat loppuisivat niin olisiko asetehtailla joku kikka kolmonen jolla ne voisivat jatkaa valmistusta/ myyntiä ?
            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              Hybridi on täysin riippuvainen matkasta joka ajetaan. koska akut tyhjenee ja siihen tyssää sähköllä meno. miksei mittausta tehdä 10 kilometrin matkalta. Kuka päättää että 100km on oikea ajosuorite? Matkan pituus aiheuttaa hybridiongelman. raahaat 500kiloa akkuja mukana ei nää mene ilmaiseksi maantiellä tuon akkukasan kanssa.

              Hydridi toimii, mutta tietyllä tapaa marginaaliselle joukolle. Kuinka monella täällä on mahdollisuus lataa töissä ja kotona mielinmäärin autoa ja työmatka 10 kilsaa? Eli täydelliset hybridille. Näin siis itsellä 2kk ajettu ja tankista on mennyt bensaa alle puolet. tällä menolla ajan samaa tankkia kesäkuussa vielä. Mutta en lähtisi tästä yleistystä tekemään.

              Jos joku väittää että hybridit on muuta kun verokikkailua niin kurkatkaa mobile ja katsokaa monta 530e siellä on myynnissä käytettynä ja verratkaa suomen tarjontaan. Sitten katsokaa montako tavallista 500 on myynnissä molemmissa maissa. Siitä saa hiukan kuvaa missä mennään oikeasti jos verohyöty poistetaan hybridistä ja se on tasavertainen polttisvehkeiden kanssa.

              Ja mitä tuohon heittoon 5k ajosuorite 530e vs x5 niin x5 menee muuten pienemmällä kulutuksella ja halvemmalla naftalla. Mutta näinhän ei pitäisi olla vaan tuon hybridin pitäisi mennä paperin mukaan tuo pienemmällä kulutuksella. Eikö se ole fakta jonka mukaan verot on maksettu?

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by duckland View Post
                Jos joku väittää että hybridit on muuta kun verokikkailua niin kurkatkaa mobile ja katsokaa monta 530e siellä on myynnissä käytettynä ja verratkaa suomen tarjontaan. Sitten katsokaa montako tavallista 500 on myynnissä molemmissa maissa. Siitä saa hiukan kuvaa missä mennään oikeasti jos verohyöty poistetaan hybridistä ja se on tasavertainen polttisvehkeiden kanssa.
                Mitä tarkoitat tekopyhällä verohyödyllä jota myös viherpesuksi kutsutaan?

                Ps. Saudi-Arabian valtiollisen Aramco-öljy-yhtiön osake romahti heti pörssin avautumisen jälkeen kymmenen prosenttia. Tämän jälkeen kauppa yhtiön osakkeilla keskeytettiin.

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1185
                  • lahti

                  Originally posted by TON-III View Post
                  Tässä on vähän sama ongelma kuin polttoaineissakin, niiden liike jatkuu niin kauan kuin löytyy loppukäyttäjiä. Jos napsauttamalla maapallomme kaikki sodat loppuisivat niin olisiko asetehtailla joku kikka kolmonen jolla ne voisivat jatkaa valmistusta/ myyntiä ?
                  Niimpä, mutta kuka tämän napsauksen pystyy tekee?

                  Eiköhä nää hybridi mallien tuonti markkinoille ole osittain siitä syystä että saadaa sen kyseisen mallisarjan keskipäästöt alas toinen juttu onko siinä autossa mitää järkeä niinkuin moottorilehti totes g30 530e kohdalla.
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1424

                    Lataushybridi on hyvä:

                    a. Perheen ainoa auto jos sopivaa sähköautoa ei saa sopivaan hintaan vielä
                    b. Hyvä työmatka-auto jos sähköllä voi hoitaa päivän lähes kaikki arkiajot
                    c. Hyvä porttihuume täys-sähköön. Jo koeajolla huomasi että ei haluaisi polttomoottorin ollenkaan käynnistyvän. Sen voi parhaiten estää jättämällä se pois jo auton ostovaiheessa.

                    Sähköautojen ja hybridien akuissa tullaan näkemään sama kehitys kuin iPhonen akuissa. Vaikka valmistaja haluaisi pitää huoltobisneksen itsellään ulkopuolista hintakilpailua syntyy vääjäämättä. Parhaiten autoihin joita on tehty paljon ja valmistajan akkutakuut ei ole enää voimassa. Ensimmäisen esimerkki Nissan Leafin akkujen korjaus ja päivitys-palvelu suomessa.



                    Nullzweillä taas ihailtavan terävää tekstiä.
                    e39 M54B22 manual
                    Polestar2 LRDM -21
                    Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                    Comment

                    • TON-III
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2018
                      • 480
                      • Turku

                      Originally posted by mige95 View Post
                      Niimpä, mutta kuka tämän napsauksen pystyy tekee?
                      Noh, eipä varmaan kukaan mutta tämä viherajattelu voi oikeasti muuttaa fossiilisten polttoaineiden menekkiä, siinä kohtaa on öljysheikeillä tiukkaa.
                      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by duckland View Post
                        Hybridi on täysin riippuvainen matkasta joka ajetaan. koska akut tyhjenee ja siihen tyssää sähköllä meno. miksei mittausta tehdä 10 kilometrin matkalta. Kuka päättää että 100km on oikea ajosuorite?
                        Eiköhän WLTP:tä määritettäessä ole ollut aika monen vuosikymmenten data käytettävissä kun sitä on määritelty. Ja kts viimeinen lause.

                        Wikipedia:

                        "The WLTP procedure (world harmonized light-duty vehicles test procedure) is a global, harmonized standard for determining the levels of pollutants, CO2 emissions and fuel consumption of traditional and hybrid cars, as well as the range of fully electric vehicles. This new protocol was developed by the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) to replace the new european driving cycle (NEDC) as the European vehicle homologation procedure. Its final version was released in 2015. One of the main goals of the WLTP is to better match the laboratory estimates of fuel consumption and emissions with the measures of an on-road driving condition.[1]"

                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          ^Yksi kaasuvouhotuksen pääarkkitehdeista oli entinen pääministeri ja häkäpönttö-, eli kaasuautoilija Sipilä. Keskustavetoisen hallituksen piti tehdä Suomesta johtava biokaasu- ja polttoainemaa. Tehtaita ja tuotantolaitoksia oltiin rakentamassa isolla (veronmaksajain) rahalla, kepulaisten maajussien maataloustukien turvaamiseksi.




                          Omavaraistalouden kärkihanke menee kiville niin että heilahtaa.
                          Tähän kun vielä lisää Pekkarisen tupeen...eiku turpeen väkipakolla puolustamisen. Taitaa Vapon aika olla ohi.

                          Noista jätteestä kaasuksi-projekteista seuraan ainoastaan Herlinin projektia. Tosin noita samanlaisia taitaa olla ympäri maailmaa mutta mistään ei ole vielä tullut mitään erityistä kurssirakettia. Samanlaisia ongelmia on varmaan muillakin kun pitäisi tehdä tukien jälkeen businesta ihan normaalikuluilla ja tuotolla.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            Siis eihän tos testissä ajeta edes 100kilsaa? Nyt alan ymmärtää miten 530e voi saada teorissa 1,9 litran kulutus lukeman. On tää auto kyllä mahtava puhallus. Pakko nostaa hattua insinööreille.

                            Paljon sul jokes911 on keskikulutus? Mulla näyttää 4,1 ja todellakin ajan sähköllä todella todella todella paljon. Mutta se riittää kun kerran käyt stadissa pyörähtää ni johan se pomppaa. Ei tahdo ton alemmas päästä vaikka kuinka yritän.

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3029
                              • Sjundeå

                              Originally posted by duckland View Post
                              Siis eihän tos testissä ajeta edes 100kilsaa? Nyt alan ymmärtää miten 530e voi saada teorissa 1,9 litran kulutus lukeman. On tää auto kyllä mahtava puhallus. Pakko nostaa hattua insinööreille.

                              Paljon sul jokes911 on keskikulutus? Mulla näyttää 4,1 ja todellakin ajan sähköllä todella todella todella paljon. Mutta se riittää kun kerran käyt stadissa pyörähtää ni johan se pomppaa. Ei tahdo ton alemmas päästä vaikka kuinka yritän.
                              Ei noilla testeillä olekaan mitään muuta tarkoitusta, kuin antaa eri autoille keskenään vertsilukelpoisia kulutuslukemia. Ei ne liity välttämättä juuri sinun ajoprofiiliin yhtään mitenkään, eikä niitä kannata sen kummempana ohjenuorana pitää.

                              Mitä ladattavien hybrideihin tulee, ajosimulaatio toteutetaan kolmeen kertaan siten, että akut on aina täynnä aloitustilanteessa. Sen jälkeen vähän pitkää matikkaa ja 100km kulutusarvio on valmis.
                              Sinänsä hyvä, että ollaan lähempänä realismia kuin vanha NEDC-sykli.
                              -25 Toyota Proace City Verso
                              -23 Nissan Leaf

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Herlin pitää sähköautoilua katastrofina.

                                Originally posted by jokes911 View Post

                                Noista jätteestä kaasuksi-projekteista seuraan ainoastaan Herlinin projektia.
                                ”Herlin uskoo biokaasun olevan paras vaihtoehto myös tieliikenteen polttoaineeksi.”

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎