Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JH.
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 779
    • PKS

    Originally posted by pyroz View Post
    Ihanko rehellisesti sanot, että jos sinun normaali päivän ajosuorite on 40km, niin hyvillä mielin lähtisit kotoa ajamaan sen jos rangessa nököttää 40km? Nyt valoja päälle...
    En kännykkääkään tyhjänä pidä. Keskimääräistä ajon tarvitsemaa latausmäärää tarkoitan. Itse ajan 49 km päivässä eli reilusti yli keskiarvon.
    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

    Käyttis i4 eDrive40
    Kesällä E36 M3
    Radalla E36 325i track day tool

    Comment

    • j-a
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1522
      • PohojosPohojammaa

      Originally posted by pyroz View Post
      Ihanko rehellisesti sanot, että jos sinun normaali päivän ajosuorite on 40km, niin hyvillä mielin lähtisit kotoa ajamaan sen jos rangessa nököttää 40km? Nyt valoja päälle...
      Jos tässä sähköverkon kattavuudesta kiistellään niin valoja päälle sielläpäin. Jos se keskimääräinen ajosuorite on 40km niin eikös tätä vois ajatella niin että lähdetään liikkeelle siitä täydestä akusta, ja se 40km kun joka yö ladataan takas niin se range on joka aamu lähtiessä se 100%...
      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

      Ylimääräisenä tarjolla:

      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by JH. View Post
        Keskimääräinen ajosuorite henkilöautoilla Suomessa 14 tkm / v. (tilastokeskus, 2017). Tuo tekee alle 10 kWh/vrk latausta (laskin sähkönkulutuksen reippaaksi, n. 25kWh/100 km). 8A hidaslatauksella n. 5 tuntia.
        Olen ajanut nyt 9500km i3:lla n. 5kk aikana. Mulla on kotona edelleen pelkkä töpselilaturi joka auton mukana tuli, ja lataan 99% ajasta kotona 8A virralla (rajoitettu autosta). Ei ongelmia, äärimmäisen harvinaista että tarvitsee enemmän. Ainoat tilanteet on olleet sellaisia, että tulee illalla todella myöhään kotiin ja seuraavana aamuna on lähtö pitkään reissuun. Tuolloinkaan ei nyt olisi väliä onko akkua 90% vai 100%, mutta kiva jos on täydet (matkalla pikalaturista kuitenkin).

        Väitän että tuota lataustehontarvetta yliarvioidaan jatkuvasti, ja pääsyynä on aggressiivinen markkinointi eri puolilla. Todella harva tarvitsee 11kw, harva edes 3,7kw tehoa. Jos joku tarvitseekin, on skaala ihan eri toteuttaa niitä vaikka 1 tai 2kpl kuin koko kenttä. Tolppien mittarointi ei ole kovin kallista, ja sillä pääsee pitkälle...

        Edit: Täyssähköissä on vasta isompia akkuja, mutta niiden kulutukset on taas paljon pienempiä kuin hybrideissä. Itsellä nyt 17,6kwh/100km omistuksen ajalta. Vaikuttaa lataustarpeeseen isosti.
        Last edited by Cell; 15-03-2020, 21:18.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6698
          • PK-seutu

          Originally posted by j-a View Post
          Jos tässä sähköverkon kattavuudesta kiistellään niin valoja päälle sielläpäin. Jos se keskimääräinen ajosuorite on 40km niin eikös tätä vois ajatella niin että lähdetään liikkeelle siitä täydestä akusta, ja se 40km kun joka yö ladataan takas niin se range on joka aamu lähtiessä se 100%...
          Tästä voidaan kiistellä loputtomasti. Minä en ainakaan voisi elää sillä, että ehtisin juuri ja juuri lataamaan sen rangen minkä keskimäärin tarvitsen. Mites sitten ne pidemmät reissut? Ja ei. En tarkoita lappiin ja takaisin, vaan pitääkin poiketa asioilla ja kyläillä ystävän luona. Tarve onkin aina välillä 75km.

          Keskustelun aihe oli se, että riittääkö vanhojen (tai uusienkaan) taloyhtiöiden sähköverkko tukemaan montaa samanaikaista sähköauton latausta? Ja tuossa ehdotettiin, että ehkä 8A saa irti kaikille jo nyt niin mitään ei tarvii tehdä. Hienoa jos teille tuo riittäisi. Itselle ainakaan sähköauto ei olisi vaihtoehto jos lataus jäisi tuolle tasolle ja olisi riski, että onko nyt kuitenkin lataus keskeytynyt yöllä kahdelta ja aamulla töihin lähtiessä rangea onkin vain 15km...
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by pyroz View Post
            Itselle ainakaan sähköauto ei olisi vaihtoehto jos lataus jäisi tuolle tasolle ja olisi riski, että onko nyt kuitenkin lataus keskeytynyt yöllä kahdelta ja aamulla töihin lähtiessä rangea onkin vain 15km...
            Tuollaiset ovat aika etäisiä tapauksia, käytännössä vain seinässä tai johdossa olevan yksikön hajoaminen johtaisi tuollaiseen niin että voisit tehdä asialle jotain. Mikä todennäköisyys on sillä, että olet ajanut akun täysin kuivaksi, tullut aamuyöstä kotiin ja laturi on hajonnut melkein heti? Isompi latausteho ei tuota kuitenkaan korjaa sen enempää, ellet ajatellut valvoa latausta itse.

            Huom. tuo 40km oli hybridin kulutuksella ja 5h latauksella, aika moni nukkuu pidemmät yöunet ja täyssähkö jolla rangea pakko olla, kulutus on pienempi -> enemmän kilsoja.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6698
              • PK-seutu

              Originally posted by Cell View Post
              Tuollaiset ovat aika etäisiä tapauksia, käytännössä vain seinässä tai johdossa olevan yksikön hajoaminen johtaisi tuollaiseen niin että voisit tehdä asialle jotain. Mikä todennäköisyys on sillä, että olet ajanut akun täysin kuivaksi, tullut aamuyöstä kotiin ja laturi on hajonnut melkein heti? Isompi latausteho ei tuota kuitenkaan korjaa sen enempää, ellet ajatellut valvoa latausta itse.

              Huom. tuo 40km oli hybridin kulutuksella ja 5h latauksella, aika moni nukkuu pidemmät yöunet ja täyssähkö jolla rangea pakko olla, kulutus on pienempi -> enemmän kilsoja.
              Jos saisi kotona ladattua vain noin vähän, niin sehän olisi lähes poikkeuksetta kuiva se akku kun pääsee kotiin
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1016
                • Pikis

                Originally posted by pyroz View Post
                Jos saisi kotona ladattua vain noin vähän, niin sehän olisi lähes poikkeuksetta kuiva se akku kun pääsee kotiin
                Mutta kyse olikin siitä että keskimääräinen suomalainen saa yön aikana ladattua takaisin päivän ajot puolitoistakertaisena vaikka olisi vain 8A virtaa käytettävissä. Se että riittääkö se sinulle tai naapurin taksikuskille on ihan toinen juttu.
                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Originally posted by kooma View Post
                  Mutta kyse olikin siitä että keskimääräinen suomalainen saa yön aikana ladattua takaisin päivän ajot puolitoistakertaisena vaikka olisi vain 8A virtaa käytettävissä. Se että riittääkö se sinulle tai naapurin taksikuskille on ihan toinen juttu.
                  Tämäpä juuri. Se 8A (1,8kW) riittää siihen että vaikkapa 20.00-06.00 välillä akkuun latautuu sen 18kWh. Ja se tuppaa riittämään suurimmalle osalle sähköautoista siihen 100km ajoon.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1627
                    • Dallas



                    Power bank perään ja kolmiysi on vihreä.
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Sähköauton edullisuus koetuksella, ilmeisesti toistaiseksi.

                      Comment

                      • Susiraja
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 361
                        • Helsinki

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Sähköauton edullisuus koetuksella, ilmeisesti toistaiseksi.
                        Positiivisena seikkana Uudellamaalla pääsee lyhyemmälläkin rangella joka ilmansuunnassa rajavartioiden luokse ja takas kotia yhdellä latauksella. Ei pääse niin helposti muualla Suomessa asuvat bensalenkkarit hyppimään silmille, kun eivät samaan pysty 😀
                        www.finnishcodriver.blogspot.fi

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Sähköauton edullisuus koetuksella, ilmeisesti toistaiseksi.
                          Olin tuossa aamupäivällä liikenteessä, mutta en kyllä missään nähnyt pumpulla Pohjanmeren Brenttiä. Sopiikohan se tuollaiseen Toyotan Hybridiin?

                          Ei ole sattuneesta syystä tullut paljon bensan hintoja seurailtua, mutta ei ne nyt nopealla vilkaisulla ainakaan vielä ole mitenkään erityisen merkittävästi laskeneet.

                          Comment

                          • Puistis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 849
                            • 09

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Olin tuossa aamupäivällä liikenteessä, mutta en kyllä missään nähnyt pumpulla Pohjanmeren Brenttiä. Sopiikohan se tuollaiseen Toyotan Hybridiin?

                            Ei ole sattuneesta syystä tullut paljon bensan hintoja seurailtua, mutta ei ne nyt nopealla vilkaisulla ainakaan vielä ole mitenkään erityisen merkittävästi laskeneet.
                            Eikä tule erityisen edulliseksi laskemaan, koska verotus on snt/litra eikä prosenteissa.

                            Hybridillä ajaessa on ainakin se valinnanvara, että voi sitten kruisailla bensalla, jos se sattuisi olemaan halvempaa kuin sähkö

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Jotta voisi ymmärtää kokonaisuuden niin pitää yrittää ymmärtää yksityiskohdat.

                              Sähköautojen ja muidenkin uusien autojen kauppa lienee koronan jumittamaa. Ajamaan ei pääse joten mitä sitä autollakaan. Ainakaan uudella. Polttoainetta ei kulu joten ei tule verokertymääkään ovista ja ikkunoista. Lomautuslappujakin laadittu ainakin 150 tuhannelle, siis työtätekevälle, joten ostohaluja hillitsevä vaikutus on merkittävä.

                              Ensi kerralla tavutan, kapiteelilla, niin menee paremmin putkiaivoisen kiintiökoulutetunkin kaaliin, ehkä. Toistaiseksi ei.

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Jotta voisi ymmärtää kokonaisuuden niin pitää yrittää ymmärtää yksityiskohdat.

                                Sähköautojen ja muidenkin uusien autojen kauppa lienee koronan jumittamaa. Ajamaan ei pääse joten mitä sitä autollakaan. Ainakaan uudella. Polttoainetta ei kulu joten ei tule verokertymääkään ovista ja ikkunoista. Lomautuslappujakin laadittu ainakin 150 tuhannelle, siis työtätekevälle, joten ostohaluja hillitsevä vaikutus on merkittävä.

                                Ensi kerralla tavutan, kapiteelilla, niin menee paremmin putkiaivoisen kiintiökoulutetunkin kaaliin, ehkä. Toistaiseksi ei.
                                Selitätkö vielä miten tämä kertomasi, sinänsä ihan järkevä kommentti, liittyy sähköautolla ajamisen suhteelliseen edullisuuteen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎