Originally posted by pyroz
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jos tässä sähköverkon kattavuudesta kiistellään niin valoja päälle sielläpäin. Jos se keskimääräinen ajosuorite on 40km niin eikös tätä vois ajatella niin että lähdetään liikkeelle siitä täydestä akusta, ja se 40km kun joka yö ladataan takas niin se range on joka aamu lähtiessä se 100%...Originally posted by pyroz View PostIhanko rehellisesti sanot, että jos sinun normaali päivän ajosuorite on 40km, niin hyvillä mielin lähtisit kotoa ajamaan sen jos rangessa nököttää 40km? Nyt valoja päälle...Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
Olen ajanut nyt 9500km i3:lla n. 5kk aikana. Mulla on kotona edelleen pelkkä töpselilaturi joka auton mukana tuli, ja lataan 99% ajasta kotona 8A virralla (rajoitettu autosta). Ei ongelmia, äärimmäisen harvinaista että tarvitsee enemmän. Ainoat tilanteet on olleet sellaisia, että tulee illalla todella myöhään kotiin ja seuraavana aamuna on lähtö pitkään reissuun. Tuolloinkaan ei nyt olisi väliä onko akkua 90% vai 100%, mutta kiva jos on täydet (matkalla pikalaturista kuitenkin).Originally posted by JH. View PostKeskimääräinen ajosuorite henkilöautoilla Suomessa 14 tkm / v. (tilastokeskus, 2017). Tuo tekee alle 10 kWh/vrk latausta (laskin sähkönkulutuksen reippaaksi, n. 25kWh/100 km). 8A hidaslatauksella n. 5 tuntia.
Väitän että tuota lataustehontarvetta yliarvioidaan jatkuvasti, ja pääsyynä on aggressiivinen markkinointi eri puolilla. Todella harva tarvitsee 11kw, harva edes 3,7kw tehoa. Jos joku tarvitseekin, on skaala ihan eri toteuttaa niitä vaikka 1 tai 2kpl kuin koko kenttä. Tolppien mittarointi ei ole kovin kallista, ja sillä pääsee pitkälle...
Edit: Täyssähköissä on vasta isompia akkuja, mutta niiden kulutukset on taas paljon pienempiä kuin hybrideissä. Itsellä nyt 17,6kwh/100km omistuksen ajalta. Vaikuttaa lataustarpeeseen isosti.Last edited by Cell; 15-03-2020, 22:18.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Tästä voidaan kiistellä loputtomasti. Minä en ainakaan voisi elää sillä, että ehtisin juuri ja juuri lataamaan sen rangen minkä keskimäärin tarvitsen. Mites sitten ne pidemmät reissut? Ja ei. En tarkoita lappiin ja takaisin, vaan pitääkin poiketa asioilla ja kyläillä ystävän luona. Tarve onkin aina välillä 75km.Originally posted by j-a View PostJos tässä sähköverkon kattavuudesta kiistellään niin valoja päälle sielläpäin. Jos se keskimääräinen ajosuorite on 40km niin eikös tätä vois ajatella niin että lähdetään liikkeelle siitä täydestä akusta, ja se 40km kun joka yö ladataan takas niin se range on joka aamu lähtiessä se 100%...
Keskustelun aihe oli se, että riittääkö vanhojen (tai uusienkaan) taloyhtiöiden sähköverkko tukemaan montaa samanaikaista sähköauton latausta? Ja tuossa ehdotettiin, että ehkä 8A saa irti kaikille jo nyt niin mitään ei tarvii tehdä. Hienoa jos teille tuo riittäisi. Itselle ainakaan sähköauto ei olisi vaihtoehto jos lataus jäisi tuolle tasolle ja olisi riski, että onko nyt kuitenkin lataus keskeytynyt yöllä kahdelta ja aamulla töihin lähtiessä rangea onkin vain 15km...S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tuollaiset ovat aika etäisiä tapauksia, käytännössä vain seinässä tai johdossa olevan yksikön hajoaminen johtaisi tuollaiseen niin että voisit tehdä asialle jotain. Mikä todennäköisyys on sillä, että olet ajanut akun täysin kuivaksi, tullut aamuyöstä kotiin ja laturi on hajonnut melkein heti? Isompi latausteho ei tuota kuitenkaan korjaa sen enempää, ellet ajatellut valvoa latausta itse.Originally posted by pyroz View PostItselle ainakaan sähköauto ei olisi vaihtoehto jos lataus jäisi tuolle tasolle ja olisi riski, että onko nyt kuitenkin lataus keskeytynyt yöllä kahdelta ja aamulla töihin lähtiessä rangea onkin vain 15km...
Huom. tuo 40km oli hybridin kulutuksella ja 5h latauksella, aika moni nukkuu pidemmät yöunet ja täyssähkö jolla rangea pakko olla, kulutus on pienempi -> enemmän kilsoja.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Jos saisi kotona ladattua vain noin vähän, niin sehän olisi lähes poikkeuksetta kuiva se akku kun pääsee kotiinOriginally posted by Cell View PostTuollaiset ovat aika etäisiä tapauksia, käytännössä vain seinässä tai johdossa olevan yksikön hajoaminen johtaisi tuollaiseen niin että voisit tehdä asialle jotain. Mikä todennäköisyys on sillä, että olet ajanut akun täysin kuivaksi, tullut aamuyöstä kotiin ja laturi on hajonnut melkein heti? Isompi latausteho ei tuota kuitenkaan korjaa sen enempää, ellet ajatellut valvoa latausta itse.
Huom. tuo 40km oli hybridin kulutuksella ja 5h latauksella, aika moni nukkuu pidemmät yöunet ja täyssähkö jolla rangea pakko olla, kulutus on pienempi -> enemmän kilsoja.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Mutta kyse olikin siitä että keskimääräinen suomalainen saa yön aikana ladattua takaisin päivän ajot puolitoistakertaisena vaikka olisi vain 8A virtaa käytettävissä. Se että riittääkö se sinulle tai naapurin taksikuskille on ihan toinen juttu.Originally posted by pyroz View PostJos saisi kotona ladattua vain noin vähän, niin sehän olisi lähes poikkeuksetta kuiva se akku kun pääsee kotiin
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
Tämäpä juuri. Se 8A (1,8kW) riittää siihen että vaikkapa 20.00-06.00 välillä akkuun latautuu sen 18kWh. Ja se tuppaa riittämään suurimmalle osalle sähköautoista siihen 100km ajoon.Originally posted by kooma View PostMutta kyse olikin siitä että keskimääräinen suomalainen saa yön aikana ladattua takaisin päivän ajot puolitoistakertaisena vaikka olisi vain 8A virtaa käytettävissä. Se että riittääkö se sinulle tai naapurin taksikuskille on ihan toinen juttu.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Positiivisena seikkana Uudellamaalla pääsee lyhyemmälläkin rangella joka ilmansuunnassa rajavartioiden luokse ja takas kotia yhdellä latauksella. Ei pääse niin helposti muualla Suomessa asuvat bensalenkkarit hyppimään silmille, kun eivät samaan pysty 😀Originally posted by nullzwei View PostSähköauton edullisuus koetuksella, ilmeisesti toistaiseksi.

Comment
-
Olin tuossa aamupäivällä liikenteessä, mutta en kyllä missään nähnyt pumpulla Pohjanmeren Brenttiä. Sopiikohan se tuollaiseen Toyotan Hybridiin?Originally posted by nullzwei View PostSähköauton edullisuus koetuksella, ilmeisesti toistaiseksi.
Ei ole sattuneesta syystä tullut paljon bensan hintoja seurailtua, mutta ei ne nyt nopealla vilkaisulla ainakaan vielä ole mitenkään erityisen merkittävästi laskeneet.
Comment
-
Eikä tule erityisen edulliseksi laskemaan, koska verotus on snt/litra eikä prosenteissa.Originally posted by nokonzok View PostOlin tuossa aamupäivällä liikenteessä, mutta en kyllä missään nähnyt pumpulla Pohjanmeren Brenttiä. Sopiikohan se tuollaiseen Toyotan Hybridiin?
Ei ole sattuneesta syystä tullut paljon bensan hintoja seurailtua, mutta ei ne nyt nopealla vilkaisulla ainakaan vielä ole mitenkään erityisen merkittävästi laskeneet.
Hybridillä ajaessa on ainakin se valinnanvara, että voi sitten kruisailla bensalla, jos se sattuisi olemaan halvempaa kuin sähkö
Comment
-
Jotta voisi ymmärtää kokonaisuuden niin pitää yrittää ymmärtää yksityiskohdat.
Sähköautojen ja muidenkin uusien autojen kauppa lienee koronan jumittamaa. Ajamaan ei pääse joten mitä sitä autollakaan. Ainakaan uudella. Polttoainetta ei kulu joten ei tule verokertymääkään ovista ja ikkunoista. Lomautuslappujakin laadittu ainakin 150 tuhannelle, siis työtätekevälle, joten ostohaluja hillitsevä vaikutus on merkittävä.
Ensi kerralla tavutan, kapiteelilla, niin menee paremmin putkiaivoisen kiintiökoulutetunkin kaaliin, ehkä. Toistaiseksi ei.
Comment
-
Selitätkö vielä miten tämä kertomasi, sinänsä ihan järkevä kommentti, liittyy sähköautolla ajamisen suhteelliseen edullisuuteen?Originally posted by nullzwei View PostJotta voisi ymmärtää kokonaisuuden niin pitää yrittää ymmärtää yksityiskohdat.
Sähköautojen ja muidenkin uusien autojen kauppa lienee koronan jumittamaa. Ajamaan ei pääse joten mitä sitä autollakaan. Ainakaan uudella. Polttoainetta ei kulu joten ei tule verokertymääkään ovista ja ikkunoista. Lomautuslappujakin laadittu ainakin 150 tuhannelle, siis työtätekevälle, joten ostohaluja hillitsevä vaikutus on merkittävä.
Ensi kerralla tavutan, kapiteelilla, niin menee paremmin putkiaivoisen kiintiökoulutetunkin kaaliin, ehkä. Toistaiseksi ei.
Comment
Sotkamo Connection
Comment