Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuzmo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 339

    Originally posted by GameOver View Post
    Miksi sen naapurin autottoman eläkeläisen pitäisi maksaa edes autonlämmittäjien sähköjä? Tolpat pystyy mittaroimaan ja käyttäjälle vaan laskua perään.

    Oon varmaan aiemminkin laittanut mutta mites pieni ajatusleikki?

    Taloyhtiö 1. Vastahakoinen lataamisenkieltäjä joka ei aio tikkua laittaa ristiin lataamisen mahdollistamiseksi.

    Taloyhtiö 2. Investoi latausmahdollisuuteen ja ottaa vaikkapa operaattorin hoitamaan ylläpitoa. Osakkaat investoivat itse tarpeen mukaan omien paikkojensa pistokkeisiin.
    Kuukausimaksu 10€/osakas. Sähkön hinta 10c/kWh mutta osakkaalta veloitetaan 20c/kWh. Ja ladataan vaikka sillä 8A teholla (1.8kW) jolloin 10h aikana saadaan 18kWh akkuun (näin yksinkertaistettuna)
    Vuoden jokaisena yönä ladattuna taloyhtiö saa yhdeltä osakkaalta 657€. Sitten kun kaatajia onkin vaikka kymmenen, tulee kassaan vuodessa 6570€. Ja kymmenen vuoden kuluttua onkin jo seuraavaa investointia varten ihan mukava pesämuna.
    Tai mitä jos tuon kassaan kertyneen summan allokoisi vaikka yhtiövastikkeiden alentamiseen? Siinä kohtaa tulevalla asunnonostajalle olisikin kova päätös tehtävänä:
    Ostaako asunto yhtiöstä, jossa ei ole latausmahdollisuutta ja suuremmat vastikkeet? Vai yhtiöstä, jossa on latausmahdollisuus ja pienemmät vastikkeet?

    Lisäksi: järjestelmä voi olla myös dynaaminen, jolloin yöllä lataajille annetaan enemmän virtaa ja tasoitetaan sitä mukaa kun muita autoja aletaan lämmittämään.
    Tai ihan vaan yksinkertainen systeemi, halukkaat asentaa tolppaansa oman mittauksen ja sen lukeman perusteella taloyhtiö laskuttaa sähköstä. Helppo ja halpa toteuttaa ja sen jälkeen saa latailla niin paljon kuin sielu sietää ilman että kenelläkään on nutisemista. Sähköautojen lataus kyllä aiheuttaa melkoista vääntöä taloyhtiöissä, jäi tuossa alkutalvesta eräs sähköauton salalataaja kiinni kun kävin vaihtamassa väärään autopaikkaan uuden pistorasian kun kiinteistöhuolto antoi väärän paikkanumeron Asukas tuskin oli tyytyväinen uuteen ja ehjään pistorasiaansa kun tuli mittari kaupanpäälle, laturi oli tyylikkäästi kätketty vielä pallogrillin sisään niin kauemmas näytti niinkuin seinään olisi kytketty perus lämppärin johto

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Originally posted by alspe View Post
      Onko yhtiössä vielä kelloton lataustolppa? Luulisi yhtäkkiä, että jokaisella on oikeus käyttää kahden tunnin ja 10A nallin teho mihin lystää.
      Se on kato ihan eri sähköä mitä sähköautoon menee!
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Midas
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 272
        • Petäjävesi

        Työpaikan pihassa taloyhtiö vaihtoi tolpan pään mittarilliseksi ja samalla poistui kello. Autopaikka tiputettiin kylmäpaikan kk hinnalle ja nyt sitten lukeman mukaan tulee laskutus. Ei se sen vaikeampaa ole.
        Model 3

        Ex X5 40d
        Ex 330d
        Ex Z4m coupé ESS525
        Ex Z3 coupé Vf engineering 309

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3462
          • Raisio

          Tää sähköautoilu on vähän kuin joka taloyhtiössä olisi oma bensa/dieselasema:think

          Jos jotain hyvää, onpahan vaihtoehtoja enemmän autokuumeisille kun koko ajan tulee uusia versioita.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6698
            • PK-seutu

            Ihan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.

            Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 779
              • PKS

              Originally posted by pyroz View Post
              Ihan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.

              Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.
              Sähköautoja ei todennäköisesti pitkään aikaan tule olemaan 100% autokannasta. Lisäksi on aivan teoreettinen pohdinta, että nämä vielä lataisivat samaan aikaan. Meidän yhtiössä on 19 autopaikkaa ja ilman mitään muutoksia voi suoraan ladata täydellä teholla yhtäaikaa vähintään kymmentä autoa. Siinähän ei sinällään ole mitään yllättävää kun miettii että mitoitus on alunperin lohko+sisälämppärille tehty. Sitten jos tuokin raja tulisi vastaan riittää pääsulakkeen nosto tai kuormantasauksen käyttö. Kuormantasauskin voidaan nykyään tehdä täysin ilman fyysistä yhteyttä tolppien välillä.

              Pikalatureiden järkevyydestä olen itse samaa mieltä. Ne perustelevat olemassaolonsa kohteissa, joissa käydään vain pyörähtämässä. Kotona/työpaikala on järkevintä harrastaa isoa määrää hidaslatureita. Valitettavasti esim. usealla työpaikalla tätä ei tajuta.
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6698
                • PK-seutu

                Originally posted by JH. View Post
                Sähköautoja ei todennäköisesti pitkään aikaan tule olemaan 100% autokannasta. Lisäksi on aivan teoreettinen pohdinta, että nämä vielä lataisivat samaan aikaan.
                Ei tietenkään vielä. Mutta jos vanha yhtiö lähtee uudistamaan sähköinfraansa, niin kannattaako se tehdä vain muutaman latauspaikan takia? Ei tietenkään. Hienoa jos teidän yhtiössä onnistuu noinkin hyvin jo lataus. Monessa ei sinnepäinkään.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1962
                  • Seinäjoki

                  Karkaa aika pahasti aiheesta mutta pääkaupunkiseutu poisluettuna niin vanhan taloyhtiön sähköinfran rempan sijaan montaa yhtiötä odottaa pikemminkin lainan otto sitävarten että talo saadaan purettua. Itse taloyhtiön hallitukseen kuuluneena niin eipä se ihan niin mustavalkoista ole nuo investoinnit. Sitten kun jotain hommataan asukkaiden toiveesta ja siihen laitetaan pieni maksu niin asia ei kiinnosta enää senjälkeen ketään. Luojalle kiitos pääsin niistä toimista eroon.
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • JH.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 779
                    • PKS

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Ei tietenkään vielä. Mutta jos vanha yhtiö lähtee uudistamaan sähköinfraansa, niin kannattaako se tehdä vain muutaman latauspaikan takia? Ei tietenkään. Hienoa jos teidän yhtiössä onnistuu noinkin hyvin jo lataus. Monessa ei sinnepäinkään.
                    Joo tuleehan sitä monissa paikoissa hankaliakin tilanteita, se on selvä. Usein kuitenkin ihmiset ei ihan ymmärrä sitä että muutama sähköauto ei vielä hirveitä vaadi. Mielikuva on aina jostain Teslan Superchargereista . Ja valitettavasti myyntimiehet vielä lietsoo sitä tyrkyttämällä latausasemiaan vääriin käyttöpaikkoihin.

                    Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.
                    Last edited by JH.; 10-03-2020, 21:52.
                    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                    Käyttis i4 eDrive40
                    Kesällä E36 M3
                    Radalla E36 325i track day tool

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10943
                      • Joensuu

                      Originally posted by JH. View Post
                      Joo tuleehan sitä monissa paikoissa hankaliakin tilanteita, se on selvä. Usein kuitenkin ihmiset ei ihan ymmärrä sitä että muutama sähköauto ei vielä hirveitä vaadi. Mielikuva on aina jostain Teslan Superchargereista . Ja valitettavasti myyntimiehet vielä lietsoo sitä tyrkyttämällä latausasemiaan vääriin käyttöpaikkoihin.

                      Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.
                      Monissa talonyhtiöissä on kielletty jopa sisätilan lämmitin, niin siinä jää kyllä lataustehot melko pieniksi.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Monissa talonyhtiöissä on kielletty jopa sisätilan lämmitin, niin siinä jää kyllä lataustehot melko pieniksi.
                        Jos syy on se, että saattaa paukkua 10A sulake jos sisälämppäri mallia tehokas.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8252
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by alspe View Post
                          Jos syy on se, että saattaa paukkua 10A sulake jos sisälämppäri mallia tehokas.

                          Eikun se että niitä kaikkia tolppia syötetään yleensä 50A sulakkeilla eikä kaapelointi salli isompia sulakkeita ja tolppia voi olla vaikka 30.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            ^Kannattaa pitää mielessä että suko-latauksessa EU-regulaatio on ollut jo monta vuotta 8A. Eli uusissa autoissa auton mukana tulevat latauslaitteet on yleensä kiinteitä 8A tai virtaa voi säätää jopa 6A saakka. 8A ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa missään kohteessa ellei suko-pistoke ole viallinen.

                            Tuolla 8A virralla ei ladata +30kwh täys-sähkön akkuja tyhjästä täyteen edes yön aikana, mutta siitä saadaan helposti 20kwh jolla pääsee ainakin matkan päälle ja ehkä sopivalle pikalaturille. Yleensähän akku ei ole tyhjä kun tulet kotipihaan ja akun ei tarvitse olla ihan täynnä lähtiessä.

                            Meillä suomessa tuo 8A latausinfra on siis yleensä jo olemassa valmiina, lohkolämmityksen ansiosta. Kaikki vasta-argumentit kertoo enemmän asenteesta kuin todellisuudesta imo.

                            5 vuotta vanha juttu: https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoa...mmitystolpasta
                            Last edited by 205/65-15H; 11-03-2020, 07:44.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • Jocular
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 478
                              • Järvenpää

                              Kertokaas mistä löydän sellasen mittarin, jolla voin helposti kattoa paljonko sähköauto ottaa virtaa pistokkeesta? Sellasen pistoke pistokkeeseen mallin? Onko semmosia? Löydän kauheesti kaikkia mittareita mitkä on tarkoitettu sisälle, mutta nyt tarvis sellasen mittarin joka toimii ulkona. Ja ei, seinäpistoketta itseään ei lähdetä modaamaan tai vaihtamaan.

                              Comment

                              • Patomursu
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2019
                                • 34
                                • Vantaa

                                Lataushommassa kannattaa myös tarkastaa yhtiön/omakotitalon vakuutuksen myöntäjän ehdot. Meillä yhtiössä mm:

                                - 2 metrin etäisyys palavaan materiaaliin
                                - silmähuuhtelu välineet
                                - 2 sammutinta, en muista kokoa

                                jne jne.

                                Ja latauskin sallittu vain siihen tarkoitetusta laitteesta, eli ei mistään lämmitystolpasta

                                Edit: löytyi ne ehdotkin

                                4.4.9 Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen lataus
                                Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen akut voidaan ladata ainoastaan koteloidusta virtayksiköstä (esim. lataustolppa), jonka turvallisuus
                                on varmistettu asianmukaisilla ohjaus- ja suojalaitteilla (mm. vikavirtasuojaus). Latausjohtoja on suojattava mekaaniselta rikkoutumiselta.
                                Latauspaikan ympärillä tulee olla vähintään kaksi metriä vapaata tilaa
                                palaviin materiaaleihin. Latausalue on syytä erottaa muusta alueesta keltaisilla viivoilla tai muilla merkinnöillä. Kaapelit on suojattava
                                törmäyksiltä ja rikkoutumiselta. Kaapelit tulee ripustaa niille erikseen
                                varattuihin säilytyspaikkoihin seinällä oleviin koukkuihin tai muihin
                                vastaaviin säilytyspaikkoihin. Latauspaikalla tulee olla riittävästi sähköpaloihin soveltuva alkusammutuskalustoa kuitenkin vähintään esim.
                                43 A 233 BC -teholuokan käsisammutin tai 89 B luokan 5 kg CO2
                                -sammutin. Silmänhuuhteluvälineet sijoitetaan latauspaikan läheisyyteen. Laitteiden käyttöohjeet, turvallisuusohjeet ja varoituskyltit
                                sijoitetaan latauspaikalle näkyvästi esille.
                                Last edited by Patomursu; 11-03-2020, 10:19.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎