Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17522
    • Turku

    Originally posted by GameOver View Post
    Mutta ostaisitko mieluummin sellaisen, jossa on infra kunnossa vai sellaisen, jossa ei ole?

    Asunnon myynnin näkökulmasta sillä myyntiajalla saattaa olla isokin rahallinen merkitys.
    Ostaisin, mutta nyt puhuttiin arvonnoususta remontin myötä.

    Myyntiaikaan ja haluttavuuteen remontti varmasti vaikuttaa, muttei juuri hintaan.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6735
      • PK-seutu

      Originally posted by Laku View Post
      Ostaisin, mutta nyt puhuttiin arvonnoususta remontin myötä.

      Myyntiaikaan ja haluttavuuteen remontti varmasti vaikuttaa, muttei juuri hintaan.
      En sanoisi ihan noin mustavalkoisesti. Noin yleisesti asunnon remontista jos puhutaan, niin pienellä itse tehdyllä pintaremontilla voi saada tuhansien tuoton remontin kuluihin nähden. Sitten taas täysi putkiremontti oheisremppoineen, sanotaan vaikka PK-seudulla kaksion osalta 50k€ hintainen remontti. Sen asunnon hinta ei todellakaan nouse 50k€.

      Sitten taas jos autopaikan sähköistys maksaa vaikka alle 1k€ per asunto, niin tällä hetkellä se saattaa hyvinkin tuoda sen 1k€ takaisin.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17522
        • Turku

        Originally posted by pyroz View Post
        En sanoisi ihan noin mustavalkoisesti. Noin yleisesti asunnon remontista jos puhutaan, niin pienellä itse tehdyllä pintaremontilla voi saada tuhansien tuoton remontin kuluihin nähden. Sitten taas täysi putkiremontti oheisremppoineen, sanotaan vaikka PK-seudulla kaksion osalta 50k€ hintainen remontti. Sen asunnon hinta ei todellakaan nouse 50k€.

        Sitten taas jos autopaikan sähköistys maksaa vaikka alle 1k€ per asunto, niin tällä hetkellä se saattaa hyvinkin tuoda sen 1k€ takaisin.
        Kyllä, tuollaisella esimerkillä, jos itse teet ja edullisilla tavaroilla. Riippuu toki lähtökohdastakin.

        Tässä puhuttiin kylläkin talonyhtiön hankkeista ja ne jostain kumman syystä tahtovat nousta hermeettisiin hintoihin vs. itse tehdyt vastaavat . Mahtaako 1k€ per asunto riittää ja autottomat sekä autopaikattomat eivät halua noihin talkoisiin osallistua.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6735
          • PK-seutu

          Originally posted by Laku View Post
          Kyllä, tuollaisella esimerkillä, jos itse teet ja edullisilla tavaroilla. Riippuu toki lähtökohdastakin.

          Tässä puhuttiin kylläkin talonyhtiön hankkeista ja ne jostain kumman syystä tahtovat nousta hermeettisiin hintoihin vs. itse tehdyt vastaavat . Mahtaako 1k€ per asunto riittää ja autottomat sekä autopaikattomat eivät halua noihin talkoisiin osallistua.
          Totta toki. Jos taloyhtiön autosähköremontti maksaakin 10k€ per asunto niin on aika selvää ettei se "kannata" noin niinkuin suoraan myyntimielessä.

          Oleellista noissa onkin, ettei vaan soiteta sille tyhjästä laskuttavalle isännöitsijälle, joka ei tiedä mistään mitään vaan googlaa kalleimman konsulttifirman tekemään ensin kartoituksen kymppitonnilla, jonka jälkeen päätetään googlen suositusten perusteella tilata varsinainen homma kalliimmalla mahdollisella tavalla, eikä fiksuimmalla. Mutta tuo nyt on arkipäivää taloyhtiöissä muutenkin
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            BMW:n osalta polttis/sähkövatkain pohdinnassa on varmasti muitakin markkina-alueita kuin suomi

            Jos nyt joskus on käynyt valtakunnan rajojen ulkopuolella niin fossiilisillahan autot tuntuu kulkevan. Vapailla markkinoilla polttomoottoriautot ja polttoaine on kuitenkin -50% alennuksessa kokoajan verrattuna suomeen Vähentää kummasti sähkön houkuttelevuutta kun saa ihan itse valita millä ajaa ilman holhousta.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Laku View Post
              Kyllä, tuollaisella esimerkillä, jos itse teet ja edullisilla tavaroilla. Riippuu toki lähtökohdastakin.

              Tässä puhuttiin kylläkin talonyhtiön hankkeista ja ne jostain kumman syystä tahtovat nousta hermeettisiin hintoihin vs. itse tehdyt vastaavat . Mahtaako 1k€ per asunto riittää ja autottomat sekä autopaikattomat eivät halua noihin talkoisiin osallistua.
              Originally posted by pyroz View Post
              Totta toki. Jos taloyhtiön autosähköremontti maksaakin 10k€ per asunto niin on aika selvää ettei se "kannata" noin niinkuin suoraan myyntimielessä.

              Oleellista noissa onkin, ettei vaan soiteta sille tyhjästä laskuttavalle isännöitsijälle, joka ei tiedä mistään mitään vaan googlaa kalleimman konsulttifirman tekemään ensin kartoituksen kymppitonnilla, jonka jälkeen päätetään googlen suositusten perusteella tilata varsinainen homma kalliimmalla mahdollisella tavalla, eikä fiksuimmalla. Mutta tuo nyt on arkipäivää taloyhtiöissä muutenkin
              Hetken pohdinta infrasta, en näkisi että kerrostaloihin kannattaa edes rakentaa nyt tai tulevaisuudessa latausinfraa, eihän niissä ole omia huoltoasemiakaan, saati ruohonleikkureita, auroja yms ?
              Kyllä, autot tullaan lataamaan kauppakeskuksissa, latauspysäköinneissä jne. Näille kehittyy kyllä infra joka on kustannustehokas, jopa moni okt lataaja tulee miettimään 3k€ pikalaturin hankintaa kun em sähköä saa halvemmalla. Jos kaupunkieläjän päivä ajot on ka alle 50km tarvitseeko autoa roikottaa joka päivä letkussa ?, ei, edes pienemmällä rangella.

              Pitää muistaa että nyt on hype kuumimmillaan, ihmisille myydään mielikuvia ja tyhmyyttäkin.

              Comment

              • Susiraja
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 361
                • Helsinki

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Jos kaupunkieläjän päivä ajot on ka alle 50km tarvitseeko autoa roikottaa joka päivä letkussa ?, ei, edes pienemmällä rangella.
                Auto vuodeksi Renault Zoe yksityisliisari, kun oli käytössä niin schukollakin hidas lataaminen (8km/h rangea) riitti kaksi kertaa viikossa työpaikalla. Rellun range oli talvella 220-230km luokkaa. Yleensä latailin akun täyteen perjantaina jolloin viikonloppuna sai sahata kylillä huoletta. Toisen kerran latailin tiistaina. Kaupunkieläjälle toimi tosiaan vallan mainiosti. Matka-ajo oli sitten säätämistä, mutta koronan takia sekin oli normaalia vähäisempää.

                Nyt on käytössä Mini Countryman plugari. Siinäkin 40km range riittää pariksi päiväksi pyöritellä sähköllä. Minissä on 3v yksityisliisaridiili. Sormet ristissä että itselle sopivaan hintaluokkaan tulisi tämän 3v sisällä enemmän valikoimaa 350-400km kesärangen omaavia sähkiksiä. Esimerkiksi jokin Ioniq 6, jonka hinta ei ole vielä tiedossa saattaisi tuotantoversionakin olla hieno.

                En plugariin siirtyessä ajatellut, että sähköautosta polttikseen siirtyminen olisi kummoinen asia. Kuitenkin nykyisin huomaa polttomoottorin hyrähtäessä käyntiin, että ohuesti harmittaa. Sähkömoottori on kuitenkin äänetön, viiveetön ja halpa "tankata". Harrastelaitteet on sitten asia erikseen, kun fiilistelee. Pihasta löytyy ykköskoppanen avogolffi ja moottoripyörä. Seuraava käyttis tosiaan on isolla todennäköisyydellä sähkis.
                www.finnishcodriver.blogspot.fi

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  Latausinfran rakentaminen tuli pakolliseksi tuossa kuukausi takaperin. uudiskohteisiin ja korjausrakentisen yhteydessä on pakko laittaa valmius. Lisäksi julkisiin rakennuksiin jokaista 20 autopaikkaa kohti pitää olla 1 sähkötolppa 2024 jälkeen. Eli työpaikka, jossa vaikka 100 autopaikkaa niin 2024 jälkeen siellä pitää olla 5 sähkötolppaa. Lakien järkevyydestä voi olla aina montaa mieltä, mutta näillä mennään nyt.

                  Itse en ole laittanut latausta autotalliin, koska lataan töissä auton, mutta kyllä tuota laskee takaisin maksuaikaa itsekin. 1-2 tonnia on vuotuinen säästö sähköllä ajaessa, joten lyhyt takaisinmaksuaika tuolla olisi.

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2765
                    • Espoo, HML

                    Originally posted by duckland View Post
                    Bemari leikkii minusta liian isolla panoksella kun huutelee ettei luovu polttiksista. Käytännössä kaikki muut valmistajat on jo ilmoittaneet aikataulun luopumiselle. Tuotekehitysrahat ohjataan kahteen osastoon ja bemari on pieni valmistaja jolla ei riitä rahat 2 voimalinjan täyteen kehitykseen. kuitenkin 100% tosiasia on että polttikset ajetaan alas niin ei tuossa voi kun hävitä. nykyjohto leikkii bmw tulevaisuudella. Tämä vaan oma mielipide, mutta olisin toivonut edelläkävijän leimaa. eka valmistaja joka olisi lähtenyt rakentamaan ajettavaa sähköautoja eikä jotain maailman pelastaja autoa. M sarjalainen sähkis, jolla tehty ringin sähköautojen ennätys. Mä uskon että sähköautosta voi tehdä urheilullisen ja ajajan auton myös. kun polttisten tekeminen lopetetaan niin tuollaisia tullaan tekemään. Amg e, M eletricsport ym. Voisi aikalailla heittää jo ennustuksen että toi nykyinen m3/m4 jää vikaksi polttisämmläiseksi. 7 vuoden aikaikkuna uuden julkaisuun niin kuka uskoo että 7 vuoden päästä tulee enään polttisämmäläistä uutena?
                    Onhan noista sähkö M jo huhuja ja varmasti julkaisematonta hybrid / sähkö kehitystä menossa myös M-sarjan osalta.
                    iM2 2022? https://www.caradvice.com.au/945114/...vealed-report/

                    Ehkä mieluiten näkisin hybrid teknologialla toteutetun, jossa sähköstä on haettu lisätehot.

                    Edit: Porsche myy tällä hetkellä Taycan lähes yhtä paljon, kuin 911. 2021 tammi-maaliskuu Taycan 9072 kpl ja 911 9133 kpl.
                    Last edited by M_Power; 22-04-2021, 13:26.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3829
                      • Finnland

                      Originally posted by duckland View Post
                      Latausinfran rakentaminen tuli pakolliseksi tuossa kuukausi takaperin. uudiskohteisiin ja korjausrakentisen yhteydessä on pakko laittaa valmius. Lisäksi julkisiin rakennuksiin jokaista 20 autopaikkaa kohti pitää olla 1 sähkötolppa 2024 jälkeen. Eli työpaikka, jossa vaikka 100 autopaikkaa niin 2024 jälkeen siellä pitää olla 5 sähkötolppaa. Lakien järkevyydestä voi olla aina montaa mieltä, mutta näillä mennään nyt.

                      Itse en ole laittanut latausta autotalliin, koska lataan töissä auton, mutta kyllä tuota laskee takaisin maksuaikaa itsekin. 1-2 tonnia on vuotuinen säästö sähköllä ajaessa, joten lyhyt takaisinmaksuaika tuolla olisi.
                      Eikö tällaista laskiessa pitäisi huomioida akuston kustanne mukaan tuohon? Oletettuna käyttöaika ja uusintakustanne jaettuna per vuosi? Voisi olla realistisempi. Tokihan kaikki uutena ja ehyenä on kivaa.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Originally posted by Jarger View Post
                        Eikö tällaista laskiessa pitäisi huomioida akuston kustanne mukaan tuohon? Oletettuna käyttöaika ja uusintakustanne jaettuna per vuosi? Voisi olla realistisempi. Tokihan kaikki uutena ja ehyenä on kivaa.
                        Siitä nyt vaan on harmillisen vähän dataa tarjolla vielä tänä päivänä.

                        Mikä on oletettu käyttöaika? Jos kapasiteetin menetystä vastaan takuu on keskimäärin luokkaa 8 vuotta ja 160tkm. Norjassa tehdyn tutkielman mukaan käyttöikä pohjoismaiden suotuisissa olosuhteissa on yli 10 vuotta. Sitä on vaikea ennustaa, että kuinka paljon yli, koska siinä kohtaa alkaa niin moni muu muuttuja astua esiin.

                        Toki voihan sitä pyöritellä jos haluaa. Itse en vaivaudu polttomoottoriautoakaan ostaessani arvioimaan mahdollisen moottorin uusimisen kustannuksia.
                        -22 Lexus ES300h
                        -07 Subaru Outback

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          Kotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?

                          Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.

                          Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            Originally posted by pyroz View Post

                            Oleellista noissa onkin, ettei vaan soiteta sille tyhjästä laskuttavalle isännöitsijälle, joka ei tiedä mistään mitään vaan googlaa kalleimman konsulttifirman tekemään ensin kartoituksen kymppitonnilla, jonka jälkeen päätetään googlen suositusten perusteella tilata varsinainen homma kalliimmalla mahdollisella tavalla, eikä fiksuimmalla. Mutta tuo nyt on arkipäivää taloyhtiöissä muutenkin
                            Niin. Juuri tuolla tavalla hallitus ja isännöitsijät toimivat - maksaa maltaita.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7428
                              • Oulu

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
                              Mutta jos kotona ei ole lämmintä tallia tms. niin sisätilan lämmityksen takia auto on kuitenkin oltava mielellään talvella piuhassa joten ois sitten samalla järkevää ladatakin kotona.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                Musta noi korjauskulut ei kuulu asiaan eikä laskea. Tää on mun mielipide, mutta jotenkin toi akkujen haukkuminen ja vetoaminen siihen että "kyllä ne hajoaa ja sit on kallista" on puhetta jossa unohdetaan, että autoista pääsääntösesti hajoaa asioita ennemmin tai myöhemmin. on se sitten akku tai ketju tai alakerran laakerit. marmorilla maksaa, mutta takuu hoitelee ekat 5 vuotta ja siitä eteenpäin aletaan menemään sitten harrastelijoiden pariin jotka fixaa isompia murheita. johan nyt noita akkufixaajia on suomessakin kuten alakerran laakerien vaihtajia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎