Originally posted by ///Jone
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Laku View PostYmmärrän kitinän. He, jotka eivät autoile, eivätkä aio hybiridiä tai sähköä elinaikanaan ostaa (esim. vanhukset), eivät halua maksumiehiksi ja heille pieni yhtiövastike on usein tärkeä asia.
Comment
-
-
Jännä nähdä miten tulevaisuudessa mahtaa s-auton käyttökustannukset per kilometri kehittyä jahka yleistyvät niin paljon, että valtion verotulot alkavat pudota. Mahtaako tulla lähes yhtä kalliiksi, kuin nykyään normiautolla ajo?
Jostain ne puuttuvat rahat autoilijalta napataan, mutta mistä ja miten. Kellään kristallipalloa saatavilla?ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostKyllä, tuollaisella esimerkillä, jos itse teet ja edullisilla tavaroilla. Riippuu toki lähtökohdastakin.
Tässä puhuttiin kylläkin talonyhtiön hankkeista ja ne jostain kumman syystä tahtovat nousta hermeettisiin hintoihin vs. itse tehdyt vastaavat . Mahtaako 1k€ per asunto riittää ja autottomat sekä autopaikattomat eivät halua noihin talkoisiin osallistua.Originally posted by pyroz View PostTotta toki. Jos taloyhtiön autosähköremontti maksaakin 10k€ per asunto niin on aika selvää ettei se "kannata" noin niinkuin suoraan myyntimielessä.
Oleellista noissa onkin, ettei vaan soiteta sille tyhjästä laskuttavalle isännöitsijälle, joka ei tiedä mistään mitään vaan googlaa kalleimman konsulttifirman tekemään ensin kartoituksen kymppitonnilla, jonka jälkeen päätetään googlen suositusten perusteella tilata varsinainen homma kalliimmalla mahdollisella tavalla, eikä fiksuimmalla. Mutta tuo nyt on arkipäivää taloyhtiöissä muutenkinOriginally posted by BMW525Xda View PostHetken pohdinta infrasta, en näkisi että kerrostaloihin kannattaa edes rakentaa nyt tai tulevaisuudessa latausinfraa, eihän niissä ole omia huoltoasemiakaan, saati ruohonleikkureita, auroja yms ?
Kyllä, autot tullaan lataamaan kauppakeskuksissa, latauspysäköinneissä jne. Näille kehittyy kyllä infra joka on kustannustehokas, jopa moni okt lataaja tulee miettimään 3k€ pikalaturin hankintaa kun em sähköä saa halvemmalla. Jos kaupunkieläjän päivä ajot on ka alle 50km tarvitseeko autoa roikottaa joka päivä letkussa ?, ei, edes pienemmällä rangella.
Pitää muistaa että nyt on hype kuumimmillaan, ihmisille myydään mielikuvia ja tyhmyyttäkin.Originally posted by Remotion View PostEn ainakaan itse halua maksaa euroakaan muiden kustannuksia siitä että taloyhtiöstä joku tarvitsee itselleen samalla voimalaitoksen.Originally posted by ///Jone View PostKotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?
Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.
Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
sekä erikseen myös autopaikkat omistavilta osakkailta, jos autopaikat eivät ole taloyhtiön omistuksessa.
Lasku infrasta menee kaikille autopaikkaosakkeen omistaville. Halusit latausaseman tai et. Latausaseman hankinta ja käyttökulut menee autopaikkaosakkeen omistavalle / käyttäjälle.
Jos autopaikat ovat taloyhtiön, niin kaikki osakkaat maksavat ifran ja latausasemat.
Jos kaikki autopaikat ovat autopaikkaosakkeilla, niin kuluja ei taloyhtiöstä pelkästään asunto-osakkeen omistavalle tule.
Infrassa on tietysti kohteesta riippuen eroa. On kohtuu helppoa vetää toimiva 11kW latausasema omakotitalon seinään lähelle sähkökeskusta. Hinta jää asennettuna tonnin molemmin puolin.
Taloyhtiöissä homma ei ole ihan noin yksinkertainen.
Tarvitaan riittävä taloliittymä, riittävä sähkökeskus, kuormanhallinta/ohjausjärjestelmä, riittävä kaapelointi, sähkön käytön mittaus ja laskutus järjestelyt (manuaalisesti sähkömittareita, automaattilaskutus, käytönhallinta jne.)
Sen muutaman paikan voi varmaan tehdä pienellä kustannuksella lämmitystolpasta ja pienemmällä latausvirralla.
Haasteita alkaa tulla, kun ladattavia autoja on kymmeniä ja autoja halutaan ladata korkeammilla virroilla. Pahimmillaan investoidaan useaan kertaan.
Sähkösuunnitteluun saa taloyhtiössä ulkopuolisella teetettynä menemään pari tonnia, loput sitten halutun infran mukaan.
Vähän jos on kartalla mitä on ostamassa, niin tarjoukset saa kyllä linjaan. Osan toimijoista kanssa voi tosin sitoutua ylläpitomaksuihin yhden järjestelmätoimittajan kanssa. Näitä kannattaa välttää.
Sähkölatausinfran vaikutuksesta asunto- ja autopaikkaosakkeiden hintaan on todettu positiivinen vaikutus.
Eli jos taloyhtiössä on auton latausmahdollisuus, niin ainakin tällä hetkellä on myös asuntojen hinnan todettu nousevan.
Korkeajännitelataukselle tulee varmasti olemaan kysyntää. Taloyhtiöissä ei virransyöttö riitä. Näiden asemien rakentaminen on todella arvokasta ja sijoittajat haluavat varmasti tuoton kohdalleen investoinneille.
Epäilen, että hintaa ei tulla saamaan koskaan kotilatauksen tasolle. Sen sijaan tien päällä tai oman latausaseman puuttuessa ihan hyvä vaihtoehto.
Yön yli "kotilataus" tulee todennäköisesti olemaan yleisin, helpoin ja kustannustehokkain latausmuoto. Ei tarvitse istua huoltoasemalla kahvilla.
Mainasin investoida tänä vuonna henkilökohtaisesti neljään latausasemaa infroineen. Kaikissa maksimi latausteho 11-22kW.
Yksi omakotitalossa ja kolme kahdessa eri taloyhtiössä automattisella ohjauksella, RFID hallinnalla ja laskutuksella. Kokonaiskustannukset netto noin 6000 EUR.
Molemmissa taloyhtiöissä on päätökset investoinnista menneet yhtiökokouksissa läpi.Last edited by M_Power; 22-04-2021, 14:18.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Originally posted by mmie View PostJännä nähdä miten tulevaisuudessa mahtaa s-auton käyttökustannukset per kilometri kehittyä jahka yleistyvät niin paljon, että valtion verotulot alkavat pudota. Mahtaako tulla lähes yhtä kalliiksi, kuin nykyään normiautolla ajo?
Jostain ne puuttuvat rahat autoilijalta napataan, mutta mistä ja miten. Kellään kristallipalloa saatavilla?
Aivan varmasti tarvitaan rahat valtion budjettiin myös jatkossa ja kustannusetu käytön osalta rajautuu siirtymävaiheeseen.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?
Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.
Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
Ammun argumenttiasi jalkaan ja lujaa sen lisäksi oleellisimmalla asialla: raha. Kotona maksaa nykyään riippuen kuun vetovoimasta ja siitä kuinka huonon sopparin olet neuvotellut kWh noin 11-13c. Mainitsit tuossa yllä miten kovaa vauhtia jotkut sähköautot osaavat ottaa sähköä sisuksiinsa. Oletko kenties tietoinen paljonko sellaiset yli 100kw tehoa tarjoavat laturit veloittavat siitä sähköstä? Jos nyt jätetään vaikka ne extreme tilanteet eri operaattorien roamingin osalta kokonaan pois niin silti se on helposti viisinkertainen hinta verrattuna siellä kotona ladattavaan ~12c/kWh hintaan.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Ei jaksa enää kauheesti tänne kirjoitella, mutta kerrotaan väliin että omassa taloyhtiössä ihan ongelmaton projekti. Sovittu, että lataajat maksaa kulut ja ei mitään ongelmaa saada asioita läpi yhtiökokouksessa. Byrokratian minimoimiseks sähkö maksetaan yhtiölle kerran vuodessa jälkilaskutuksena. Se summa on niin pieni että ei heiluta taloyhtiötä mihinkään niin ei kannata kuukausittain.
Hidaslataus kattaa 99% caseista ja kapasiteettia riittää talossa vielä pitkään. Lämmitystolpat kun on sisälämppärimitoituksella. Vaativin työtehtävä oli selittää yhtiökokouksessa että kevyelläkin ratkaisulla pääsee pitkälle. Konsultit kun tuppaa olemaan hanakoita myymään noita kotikäytössä turhiksi jääviä pika-/teholatausasemia.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by M_Power View PostPäätöksiä ei ole tehty, mutta onhan noita vaihtoehtoja esitetty ja useassa maassa käytössä. Tietullit tietyille teille / alueille, sähköveron nosto jne.
Aivan varmasti tarvitaan rahat valtion budjettiin myös jatkossa ja kustannusetu käytön osalta rajautuu siirtymävaiheeseen.
Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostJos jätetään ammattiautoilu ulkopuolelle, niin onhan se päivänselvä asia, että sähköautoilu tulee kallistumaan jatkossa, kun veroja tullaan lisäämään.
Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.
"Perusrangaistusmaksu malus-puolella on 360 kruunua (n. 36 euroa) vuodessa ja hiilidioksidimaksu on 107 kruunua (n. 11 euroa) grammalta 90 grammaa ylittäviltä päästöiltä 130 grammaan asti ja 132 kruunua (n. 13 euroa) siitä ylöspäin.
Tästä esimerkkinä noin 200 g/km päästävästä suurehkopäästöisestä autosta joudutaankin Ruotsissa maksamaan tätä nykyä kolmen ensimmäisen vuoden ajalta malus-maksua karkeasti noin 1300 euroa per vuosi."Last edited by M_Power; 22-04-2021, 21:48.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Originally posted by JH. View Postkerrotaan väliin että omassa taloyhtiössä ihan ongelmaton projekti. Sovittu, että lataajat maksaa kulut ja ei mitään ongelmaa saada asioita läpi yhtiökokouksessa.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMusta noi korjauskulut ei kuulu asiaan eikä laskea. Tää on mun mielipide, mutta jotenkin toi akkujen haukkuminen ja vetoaminen siihen että "kyllä ne hajoaa ja sit on kallista" on puhetta jossa unohdetaan, että autoista pääsääntösesti hajoaa asioita ennemmin tai myöhemmin. on se sitten akku tai ketju tai alakerran laakerit. marmorilla maksaa, mutta takuu hoitelee ekat 5 vuotta ja siitä eteenpäin aletaan menemään sitten harrastelijoiden pariin jotka fixaa isompia murheita. johan nyt noita akkufixaajia on suomessakin kuten alakerran laakerien vaihtajia.
Originally posted by gnzJos jätetään ammattiautoilu ulkopuolelle, niin onhan se päivänselvä asia, että sähköautoilu tulee kallistumaan jatkossa, kun veroja tullaan lisäämään.
Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostVeikkaan, ettei ihan joka yhtiössä lataajat suostu tähän, koska Suomessa on totuttu sosialismiin eli kaikki maksavat yhteisessä omaisuudessa .
Meidän espoon yhtiössä sähköautoilijat on itse kustantaneet laturit, autopaikat kun on osakkeina myyty, nimelliseen 28k€ hintaan.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKaveri asuu tuossa Porvoonkadulla ja odottelee talonyhtiöltä päätöstä sähkötolppien kustannusrakenteesta, oikeustoimin pakkolunastavat ensin kadunvarret kaupungilta johonkin sähköautoilun laki pykälään vedoten.
Meidän espoon yhtiössä sähköautoilijat on itse kustantaneet laturit, autopaikat kun on osakkeina myyty, nimelliseen 28k€ hintaan.
Tuohan on aika eriasia, kun autopaikat ovat osakkeita. Luulin, että asut ok-talossa?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMielenkiintoinen case, suorastaan ennakkotapaus!
Tuohan on aika eriasia, kun autopaikat ovat osakkeita. Luulin, että asut ok-talossa?
Okt asun, estääkö se omistamasta myös kerrostaloasuntoa
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostNiin,
Okt asun, estääkö se omistamasta myös kerrostaloasuntoaNäillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment