Originally posted by bemmeri
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostOlet ihan oikeassa, mutta jos ajaisi 60tkm säästäisi jo lähes 6 tonnia. Itse valitsisin töihin menon ratikalla mieluummin. 60tkm keskinopeudella 50kmh on 1200h auton ratissa (4,5h/Pvä) joka vastaa omaa vuosityösuoritettani (en ajanut taxia) useina vuosina, minimoi työ maximoi vapaa
”Säästöt” on suhteellinen käsite jossa on suuret muuttujat ja moni ei laske menetetylle vapaa-ajalle hintaa.
Omat ajoni on olleet viimeisten parin vuoden ajalta täysin turhia harrasteajoja joille on vaikea laskea säästöä tai kulua, ne kun ovat 90% tuottaneet pelkkää iloa elämään.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Post^Siinä lienee laskettu käyttövoimat, käyttöverot ja huoltolulut. Oliko tuossa jutun Volkkarissa huoltoväli 2 vuotta ilman km-rajaa? Mitä maksaa diiseli-bemarin huollot jos ajat 100tkm vuodessa?
Tuo id.4 lataa type2/AC 11kw tunnissa. Jos menet asiakkalle muutamaksi tunniksi niin saat helposti 30-40kwh energiaa jopa ilmaiseksi. Silla ajelee kotiin päin pari tuntia kelistä riippuen. Pikalaturista saa 100kw joten kusitauolla/kahvitauolla (20minuuttia) saa lopun kotiin pääsyn tarvittavan sähkön 8 eurolla. Näin 800km rundi voi kustantaa kotilatauksen (77kwh x 0,15€=12€) kanssa luokkaa 20 euroa.
Kuka tämä asiakas on? Joku tässä säikeessä aikaisemmin esille tullut tapaus, joka antaa kaikkien vieraiden ladata ilmaiseksi, vaiko vain oletus?E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Näitä patteriautoja nyt vuodenpäivät pohtineena ja vertailleena loppupäätelmäksi päätyisin:
-Nykyisten sähköautojen hinta, puolella sähkärin hinnasta saa paremman polttiksen.
-Sähkärin ja polttiksen hinta puolittuu 5v käyttöaikana.
-Käyttö on puolet enemmän pohtimista ja äppejä.
Käytännössä siis puolet huonompia ja kalliimpia, yksinkertaista ja halpaa.
Comment
-
-
Aina yritetään saada sitä ajettua kilometriä halvemmaksi mutta ei kukaan mieti sitä että tulisko kuitenkin halvemmaksi jos vähentäis niitä kilometrejä, kun tommoset 60000 kilsan ajot vuodessa vain tuntuvat aivan hirveiltä. Siinä saa istua 1,5 kuukautta ratin takana. Se on eri jos pitää kuskata tavaraa tai ihmisiä paikasta a paikkaan b niin kilsoja tulee se mitä tulee. Mut jos putkiliikkeen hiasella ajetaan tommosia määriä vuodessa niin jotain kyllä tarttis alakaa tekemään asialle.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostNäitä patteriautoja nyt vuodenpäivät pohtineena ja vertailleena loppupäätelmäksi päätyisin:
-Nykyisten sähköautojen hinta, puolella sähkärin hinnasta saa paremman polttiksen.
Comment
-
-
Se voi olla hankalaa, jos asuu omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla josta työt häviää niin että joudut töitä hakemaan kauempaa.
Ja sit taloa ei joko järkevää myydä tai se on vaikeaa (ei ostajia).
Mikä johtaa sit siihen, että ajelee pidempää työmatkaa esim. 30-60km/suunta tai miksei jopa sitäkin pidempää matkaa.
Mut ihan oikeassa oot, paras ratkaisu on minimoida ajomatkat kuluja ajatellen.
Esim. 3000km -> 500km / kk, niin kulut tippui 1/6 osaan.
Vaikkei toki ihan tarkalleen voi noin laskea, koska polttomoottorilla ajamalla keskikulutus korkeampi lyhyemmässä ajossa.. mut paljon halvemmaksi tulee silti.
Ja tuokin 500km /kk alkaa olemaan sitä luokkaa, että kesäisin pystyy periaatteessa polkupyörällä jo suuren osan ajoista suorittamaan.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostOn allekin piolihintainen, mutta puuttuu puolet vetävistä pyöristä, yli puolet tehoista ja ainakin melkein puolet tiloista. En saa siitä parempaa mitenkään.
Ja ihan samat tilat kuin ahtaassa q4, kulkee 120.
Comment
-
-
Originally posted by Juho_ View PostSe voi olla hankalaa, jos asuu omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla josta työt häviää niin että joudut töitä hakemaan kauempaa.
Ja sit taloa ei joko järkevää myydä tai se on vaikeaa (ei ostajia).
Mikä johtaa sit siihen, että ajelee pidempää työmatkaa esim. 30-60km/suunta tai miksei jopa sitäkin pidempää matkaa.
Mut ihan oikeassa oot, paras ratkaisu on minimoida ajomatkat kuluja ajatellen.
Esim. 3000km -> 500km / kk, niin kulut tippui 1/6 osaan.
Vaikkei toki ihan tarkalleen voi noin laskea, koska polttomoottorilla ajamalla keskikulutus korkeampi lyhyemmässä ajossa.. mut paljon halvemmaksi tulee silti.
Ja tuokin 500km /kk alkaa olemaan sitä luokkaa, että kesäisin pystyy periaatteessa polkupyörällä jo suuren osan ajoista suorittamaan.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostOn allekin piolihintainen, mutta puuttuu puolet vetävistä pyöristä, yli puolet tehoista ja ainakin melkein puolet tiloista. En saa siitä parempaa mitenkään.
Etro 63000€->5v 32000€, ajettu 50.000km, polttoaineet (hatusta) 2500€, vakuutus 1000€/v käyttövoimavero 100/v
=8000€ (käyttö)
Korina 30000€->5v 15000€ Ajettu 50.000km polttoaineet (10L/100) 10000€, vakuutus 500//v käyttövoima 300/v
=14000€
————————-
”Säästö” 6000€-hankintahintaerotus 32000€= -26000€+arvonalenema 17000€=
Etron 43000€ KALLIIMPI !Last edited by BMW525Xda; 02-08-2021, 13:51.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View PostAina yritetään saada sitä ajettua kilometriä halvemmaksi mutta ei kukaan mieti sitä että tulisko kuitenkin halvemmaksi jos vähentäis niitä kilometrejä, ...Last edited by Petri.Kekkonen; 02-08-2021, 13:41.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJa 20tkm vuotuisella ajosuoritteella se onkin jo reilu pari tonnia. Kyllä minulle se nettona käteen kelpaa ihan hienosti
Kun katsoo käytettyjen eGolf hintoja sekä i4 hintoja, ehkä sellaisen realistinen hankinta voisi 2027?Last edited by jani; 02-08-2021, 14:05.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Comment