Originally posted by BMW525Xda
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jos nyt saivarrellaan niin löysin alle puoleen hintaan paremmanOriginally posted by nokonzok View PostOn se halvempi, mutta ei parempi. Sun piti löytää puoleen hintaan parempi.
Mitä sellaisia ominaisuuksia sössönjöngistä puuttuu mitä normaali liikkuminen liikenteessä tarvitsisi, jos siis unohdetaan pikkupoikien liikennevaloherruus.Last edited by BMW525Xda; 02-08-2021, 14:17.
Comment
-
Originally posted by GOOFY View PostAina yritetään saada sitä ajettua kilometriä halvemmaksi mutta ei kukaan mieti sitä että tulisko kuitenkin halvemmaksi jos vähentäis niitä kilometrejä, kun tommoset 60000 kilsan ajot vuodessa vain tuntuvat aivan hirveiltä. Siinä saa istua 1,5 kuukautta ratin takana. Se on eri jos pitää kuskata tavaraa tai ihmisiä paikasta a paikkaan b niin kilsoja tulee se mitä tulee. Mut jos putkiliikkeen hiasella ajetaan tommosia määriä vuodessa niin jotain kyllä tarttis alakaa tekemään asialle.Itse olen ajanut elämässäni useamman vuoden ensin yli 50km/suunta ja myöhemmin yli 70km/suunta työmatkaa. Ajallisesti matkaan ei maaseudulla mennyt tuntiakaan. Meiltä läheiseen suurkaupunkiin Seinäjoelle työpaikan toiseen pisteeseen kesti aamuruuhkassa lähes yhtä kauan, puhumattakaan kuinka monta vuotta menetti elinaikaa matkan vuoksi, kun pinna ei meinannut millään kestää sitä menoa. Normi työmatka oli onneksi suuntaan johon ei juuri liikennettä ollut. Lisäksi matkalle osui mukava mutkapätkä, jos ei pääteitä ajellut. Ja miksi olisikaan, kun mutkatie oikaisi muutaman kilometrin. Pikkuteitä oli niin kiva ajella, että pari kertaa Sjoelle tehty hermoreissu otettiin takaisin monin kertaisesti ja elinikä kasvoi reilusti yli sadan vuoden. Nimittäin joku saattaa jopa oikeasti nauttia siitä ajamisesta. Jopa työmatkoilla. Eikä nyt puhuta mistään kaahailusta, vaan esim. sillä noin 20 kilsan pätkällä jopa 80km/h tuntui välistä hurjalta. Ja voi niitä ihania maaseudun tuoksuja syksyisessä aamuauringossa, kun isännät levittivät lantaa pelloille. Kyllä siinä tunsi oikein elävänsä. Elämässä on muutakin tärkeää kuin paljonko säästää kuukaudessa.Originally posted by Juho_ View PostSe voi olla hankalaa, jos asuu omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla josta työt häviää niin että joudut töitä hakemaan kauempaa.
Ja sit taloa ei joko järkevää myydä tai se on vaikeaa (ei ostajia).
Mikä johtaa sit siihen, että ajelee pidempää työmatkaa esim. 30-60km/suunta tai miksei jopa sitäkin pidempää matkaa.
Mut ihan oikeassa oot, paras ratkaisu on minimoida ajomatkat kuluja ajatellen.
Esim. 3000km -> 500km / kk, niin kulut tippui 1/6 osaan.
Vaikkei toki ihan tarkalleen voi noin laskea, koska polttomoottorilla ajamalla keskikulutus korkeampi lyhyemmässä ajossa.. mut paljon halvemmaksi tulee silti.
Ja tuokin 500km /kk alkaa olemaan sitä luokkaa, että kesäisin pystyy periaatteessa polkupyörällä jo suuren osan ajoista suorittamaan.
Jaa, mite tämä liittyy sitten sähköautoihin. Ei onneksi yhtään mitenkään. Kai sellaisessa kuulee paremmin linnun laulun ohjaamoon kuin polttiksessa? Nyt kilometrejä tulee niin vähän, että on aivan sama millä ajaa. Sama vaikka lykkäis putkesta raakaa bensaa takana tulevan sähkärin tuulilasille.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Mun universumissa Korando ja Q4 ei ole samassa harkintasfäärissä. Molemmilla aivan varmasti pärjää normaaliarjessa ihan mukavasti. Toki tällä ajatuksella kaikkien tulisi ajaa Dacia Sanderolla.Originally posted by BMW525Xda View PostJos nyt saivarrellaan niin löysin alle puoleen hintaan paremman
Mitä sellaisia ominaisuuksia sössönjöngistä puuttuu mitä normaali liikkuminen liikenteessä tarvitsisi, jos siis unohdetaan pikkupoikien liikennevaloherruus.
Comment
-
Mun uniwersumissa päivittäinen liikkuminen ja ajonautiskelu on eri asioita, päivittäisiin ajoihin en tarvitse 1Mw autoa 0,69sek kiihtyvyydellä kusematta lappiin jne. Nämä hoituvat millä hyvänsä kotterolla jota ei tarvitse työntää. Naatiskeluun yksikään päivittäisajoihin soveltuva sähkäri tai polttis ei oikein istu mitenkään. Nautiskeluunkaan ei voimaa tarvita mutta autossa saa kyllä olla jotain joka kääntää päitä.Originally posted by nokonzok View PostMun universumissa Korando ja Q4 ei ole samassa harkintasfäärissä. Molemmilla aivan varmasti pärjää normaaliarjessa ihan mukavasti. Toki tällä ajatuksella kaikkien tulisi ajaa Dacia Sanderolla.
En toistaiseksi näe itseäni mm tänään ahveniston iltatapahtumassa q4:lla mutta auto jolla sinne kohta menen soveltuu kyllä kaupassakin käyntiin, vituttaa vaan kun tulet kaupasta ja auton ympärillä pyörii ukkoa ja siihen jää suustaan kiinni kertomaan raadosta, sähkärillä tuskin vituttaisi.
Comment
-
Näitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.Originally posted by kalevik View PostKuka tämä asiakas on? Joku tässä säikeessä aikaisemmin esille tullut tapaus, joka antaa kaikkien vieraiden ladata ilmaiseksi, vaiko vain oletus?e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Ymmärsin että asiakkaalla tässä tapauksessa tarkoitetaan esim. teollisuuden yksiköitä. Esimerkkina laitoksista sahoja/voimalaitoksia/tehtaita ym. Niiden pihassa vieraspaikassa ei patteriautoja latailla palaverien aikana...Originally posted by 205/65-15H View PostNäitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.
Ja kun tuossa aiemmin on ollut puhetta 60 th km/vuosi ajosuoritteista, niissä ei varmasti yhdessäkään ko. yksilö maksa polttoaineita/vakuutuksia/renkaita tai huoltoja henkilökohtaisesti. Nuo kilsat ajetaan autoetuvehkeillä. Siinä tapauksessa on aivan sama mitä poltoaine maksaa tai paljonko auton arvo tippuu 3:ssa vuodessa.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Osittain samaa mieltä, mutta yritän silti yhdistää asiat yhteen autoon. Itseäni riittävällä tasolla tyydyttävästi se on tähän mennessä onnistunut parilla viimeisimmällä autovalinnalla. Toivottavasti se onnistuu seuraavallakin. Yleistää ei kuitenkaan voi, sillä se mikä sopii minulle, ei tod. näk. sovi jollekin toiselle alkuunkaan.Originally posted by BMW525Xda View PostNaatiskeluun yksikään päivittäisajoihin soveltuva sähkäri tai polttis ei oikein istu mitenkään. Nautiskeluunkaan ei voimaa tarvita mutta autossa saa kyllä olla jotain joka kääntää päitä.
Itselleni hyvä vaihtoehto käyttiksen ja nautiskelupelin yhdistämiseen oli ja näillä näkymin seuraavaksi tulee taas olemaan, moderni avoauto. Nykyinen coupé-korinen M4:kin kohtuullisesti sellaisena toimii, mutta avo vielä paremmin.
Tästä päästääkin paremmin tähän treadin kuuluviin aiheisiin: Missä ovat täys-sähköiset avoautot? Teslalla oli Lotuksen koriin tehty 2-paikkainen avo, mutta sillä ei ole mitään virkaa käyttiksenä. Minä haluaisin nähdä i4-pohjaisen nelipaikkaisen kaksiovisen avoversion. Sellaista ei taida olla näköpiirissä, tai edes vastaavaa joltain toiselta premium-merkiltä, joten jatkan G23 polttiksen speksailua seuraavaksi autokseni.
ps. Tunnustan, että sigussa mainittu ralliauto myös lievittää tuskaa, jos käyttis ei riitä nautiskeluun :thinkG22 coupe M440i A xDrive MHEV -22
Comment
-
Originally posted by 205/65-15H View PostNäitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.
Et siis näe mitään eroa sanoissa "asiakkaalle" ja "asiakkaaksi"?
"Jos menet asiakkalle muutamaksi tunniksi niin saat helposti 30-40kwh energiaa jopa ilmaiseksi."E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
Kai nämä kilometri määrät liittyy sähköautoon sen verran kun olen miettiny että mille kilsoille sähkis on otollisin. Meinaan sitä että jos ajaa vähän niin säästöä tulee vähän mut jos ajaa paljon niin säästöä tulee enemmän mut taas sen uuden auton arvon tippuminen on ehkä suurempaa suuren ajomäärän takia ja milloin se akku on sit loppu autosta ja mitä sen vaihto sit maksaa? Jos ajaa sadan tonnin teslan "loppuun" alle kymmenessä vuodessä niin ei sekään vissiin kovin halpaa ole. No tippuuhan sen pensavehkeenkin hinta. En tiiä, kuhan tässä ääneen ajattelen.Originally posted by Freak View Post
Jaa, mite tämä liittyy sitten sähköautoihin. Ei onneksi yhtään mitenkään. Kai sellaisessa kuulee paremmin linnun laulun ohjaamoon kuin polttiksessa? Nyt kilometrejä tulee niin vähän, että on aivan sama millä ajaa. Sama vaikka lykkäis putkesta raakaa bensaa takana tulevan sähkärin tuulilasille.
Nii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Penikat ostaa dieseleitäOriginally posted by GOOFY View PostNii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
Comment
-
Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.Originally posted by GOOFY View PostNii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:
X5 40i lähtöhinta 108k€
X5 40d lähtöhinta 107k€
X5 45e lähtöhinta 86k€
X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?
Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Dieselit on aika paljon halvempia, varsinkin jos kattoo uudempia autoja.Originally posted by jani73 View Post
Ja tarjontaa taitaa olla enemmän. :think
Onhan niillä tietysti vähän halvempi ajaa.
Kunnes jotain moottoriin liittyvää hajoaa
Comment
Comment