Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5014
    • Paimio

    Originally posted by _Bäri_ View Post
    Tuota en ymmärrä miten liikenne turvallisuus paranee jos autot rajoitetaan 120? Miten rekan ohitukset?
    Ei ylintä sallittua nopeutta saa ohitettaessakaan ylittää lain mukaan.
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Tarvittiin sähköautot että tällä foorumilla nopea kiihtyminen muuttui ongelmaksi

      Samaa ongelmaa ei ole nähty M-mallien tai pesuvadin kokoisten turbojen kanssa.
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Susiraja
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 361
        • Helsinki



        Saatasko foorumilaisten allekirjoittama adressi maahantuojalle, että linkin kaltaiset autot rajoitettaisiin kulkemaan maks 120km/h ja kiihtymään nollasta sataan 10 sekunnissa? 😀
        www.finnishcodriver.blogspot.fi

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          Tehdään adressi siinä vaiheessa, kun suurin osa kortin saaneista jonneista pystyy ostaa tuollaisen. Siitähän tämä keskustelu lähti liikkeelle eikä siitä, että bemariharrastaja rakentaa itselleen auton pesuvadin kokoisella turbolla.

          Teslojen ja muiden rakettien hinnan laskuun sinne jonnetasolle saattaapi mennä vielä hetki, onneksi.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • SkyMan
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 518
            • Sirius

            Originally posted by jokes911 View Post
            Tarvittiin sähköautot että tällä foorumilla nopea kiihtyminen muuttui ongelmaksi

            Samaa ongelmaa ei ole nähty M-mallien tai pesuvadin kokoisten turbojen kanssa.
            Tämä. Aika huvittavaksi on touhu mennyt.
            Coffee isn´t my cup of tea

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2558
              • .

              Originally posted by SkyMan View Post
              Tämä. Aika huvittavaksi on touhu mennyt.
              Hei, ei pidä yleistää kuitenkaan. Tähän ketjuun kirjoittavien osuus vastaa muutamaa promillea koko foorumin mielipiteestä.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten nuo Saksan sähköautotuet toimivat?



                Missä vaiheessa tuon tuen saa ja kuinka kauan pitää auton olla Saksan kilvissä että sen voi viedä maasta pois?

                Lähinnä luonnollisesti sellainen tilanne kiinnostaa, että ostaa vähän käytetyn sähköauton Saksasta ja tuo sen Suomeen.

                Siellä ilmeisesti autoalakin antaa vielä 3000€ hyvityksen tuon valtion 6000€ hyvityksen lisäksi eli jostain VW ID.3:sta lähtee 9000€ pois ovh:sta vs. Suomen 2000€.

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  Originally posted by jokes911 View Post
                  Tarvittiin sähköautot että tällä foorumilla nopea kiihtyminen muuttui ongelmaksi

                  Samaa ongelmaa ei ole nähty M-mallien tai pesuvadin kokoisten turbojen kanssa.
                  Liekö herrojen punainen lanka ollut siinä, etteivät pidä nykyämmäläisten ~4s kiihtyvyyksiä juuri minään, joten ongelmaa ei ole.

                  Asiasta kolmanteen: Kyllä kun kattelee BMW:n sähköautopeliin uudelleenliittymistä, i4 vaikuttaa ihan lupaavalta. Toisaalta, myyntiryntäystä ei ole odotettavissa, jos suorituskyvyssä ei pystytä antamaan pataan

                  a) talon //M -autoille
                  b) Tesla Model3 Performancelle.

                  Ainahan sitä saa toivoa...

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 795
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by gnz View Post
                    Asiasta kolmanteen: Kyllä kun kattelee BMW:n sähköautopeliin uudelleenliittymistä, i4 vaikuttaa ihan lupaavalta. Toisaalta, myyntiryntäystä ei ole odotettavissa, jos suorituskyvyssä ei pystytä antamaan pataan

                    a) talon //M -autoille
                    b) Tesla Model3 Performancelle.

                    Ainahan sitä saa toivoa...
                    Onhan kriteeri tuokin (sähkö)auton valintaa, tosin ei kyllä itselle tulisi ensimmäisenä mieleen :think
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by tiko4tiko View Post
                      Onhan kriteeri tuokin (sähkö)auton valintaa, tosin ei kyllä itselle tulisi ensimmäisenä mieleen :think
                      Ei sähköautoja ole ensimmäisenä ostamassa ne joille 0-100 on tärkeä asia. Itsekin tässä vääntänyt kättä sähköauton suhteen ja tärkein on ajamisen helppous, se ettei tarvitse miettiä mistä sähköä saa jos saa, lisäksi ettei reittejä suunnitella jonkun aakkosbaarien äpillä ja heidän reiteillään. Lyhyellä tutkimisella i3rex on osoittautunut osuvimmaksi. Lisäksi se on persoonallisen näköinen ja optimikokoinen. Kiihtyvyyttä en edes ole tutkinut, luotan että tehtaalla on mietitty riittävä suorituskyky kaupunkiin valoista toisiin, aamuruuhkassa.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5014
                        • Paimio

                        Eiköhän se sähköauton tärkein ominaisuus kuitenkin ole ja tule olemaan toimintamatka. Ainakin sellaiselle joka asuu kehä kolmosen ulkopuolella.
                        Toisena varmaan latausnopeus.

                        Muut on sitten vaan mukavuustekijöitä aivan kuten normiautossakin.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          Eiköhän se sähköauton tärkein ominaisuus kuitenkin ole ja tule olemaan toimintamatka. Ainakin sellaiselle joka asuu kehä kolmosen ulkopuolella. Toisena varmaan latausnopeus. Muut on sitten vaan mukavuustekijöitä aivan kuten normiautossakin.
                          Minua ei ainakaan sytytä ajatus sähköautosta, jonka range on 1.000 km mutta kiintyvyys 0-100 km/h 12 s ja huiput 140 km/h. Olisi varmasti järkevä auto, mutta se ei omaan makuun tarjoa ajamisen iloa. Omia tarpeitani ajatellen Teslan karvalakkiversion suoirtuskyky riittää ihan hyvin (5 sek / 220 km/h), mutta rangea saisi olla enemmän kuin 450 km (mikä sekin riittää 90 % ajosuoritteista). Halusi sitä tai ei, niin Tesla on nyt referenssi, mitä vasten BMW:kin kilpailee. Softapuolella tuskin päästään samaan sujuvuuteen, mutta laadussa pitäisi olla yliote. Porschen Taycan on jo osoittanut, että saksalainen insinööri osaa tehdä myös sähköautoja.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5014
                            • Paimio

                            Originally posted by Phaedrus View Post
                            Minua ei ainakaan sytytä ajatus sähköautosta, jonka range on 1.000 km mutta kiintyvyys 0-100 km/h 12 s ja huiput 140 km/h. Olisi varmasti järkevä auto, mutta se ei omaan makuun tarjoa ajamisen iloa.
                            Taidat kyllä jäädä vähemmistöön tuolla... Ja voihan tuon kääntää toisinkin päin, mitäs tekee autolla joka kiihtyy nollasta sataan alle 3 sekunnin mutta ei pääse pidempää kauppareissua tekemään lataamatta?

                            Ja on siinä aika paljon sekuntteja välissä 12 ja 5...

                            Jos joskus sähköautoa harkitsen niin minulle riittää että kulkee yhtä hyvin kuin nykyinen eli siinä 7-8 sekunnin pintaan ja että latauksella pääsisi saman kuin tankillisella. Muutoin en näe järkeä...ellei tietty sitten bensa ala maksaa 3€ litra...
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Eemeli
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1605
                              • pk-seutu

                              Aika monta hybridiä myyty sen takia, että suurimmat ajot menee sähköllä, pelkällä sähköllä ajettuja kilometrejä täälläkin moni kehuu.

                              Katsoin, että X5 45e kiihtyy 0-100 kahdeksassatoista (18!) sekunnissa pelkällä sähköllä Vaimoa se ei haittaa, mutta auton maksaja ajaa ennemmin bensalla.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Eemeli View Post
                                Aika monta hybridiä myyty sen takia, että suurimmat ajot menee sähköllä, pelkällä sähköllä ajettuja kilometrejä täälläkin moni kehuu.

                                Katsoin, että X5 45e kiihtyy 0-100 kahdeksassatoista (18!) sekunnissa pelkällä sähköllä Vaimoa se ei haittaa, mutta auton maksaja ajaa ennemmin bensalla.
                                0-100 on niitä pikkupoikien juttuja. 99% kiihdytyksistä on niitä 30sek 80kmh nopeuteen jne. Paitsi näillä pikkupojilla, nehän ajaa kypärä päässä ruuhkalliikenteessä, oman elämänsä stigit.

                                Meillä on perheessä ihan oikea dilemma latailujen kanssa, käytössä on vain shuco ajastimella (toistaiseksi, tähän saattaa tulla muutos), kerrostalo. Ajot on tosiaan vähäisiä koska nyt työmatka on 50m ja autoa ei enää tarvita siihen. Mutta ne pienet ajelut kavereille ja mökille pitää hoitua ilman suunnitteluja, aivan kuten bensa autolla. Noilla ajoilla taas ei kannata 60k€ teslaa pitää pilttuussa odottamassa, eikä uutta autoa muutenkaan, siinä samassa pilttuussa seisoo jo prätkäkin kesäajoja varten. Mutta esim i3rex voi seistä siinä, mutta ei 3L diesel jonka päivä vero on enemmän kuin i3 lataus tyhjästä täyteen.

                                Minusta ihmiset havittelee mainoksen uhreina niitä 1sek 0-100 ja 1000km rangea ja ylistää näitä 200k€ autoja. Ja kiihtyvyydellä näitä on mainostettu, jopa koeajoille lähtiessä myyjä muistaa mainostaa kokeilemaan rajua kiihtyvyyttä. Ja onhan se rajua insinööriperheenisälle jolla edellinen auto on toyota brevia tai nissan kaskai.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎