Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2089
    • Naantali

    Meillä tuli ajankohtaiseksi vaihtaa tuo nykyinen käyttis 430d xdrive johonkin taloudellisempaan. Vaihtoehdot olivat täys sähkö tai ladattava hybrid nelivetona ja mahdollisimman hyvillä varusteilla koska nykyisessä autossakin on aika hyvät sellaiset. Auton koko ei saisi olla juurikaan isompi nykyistä, mielummin hiukan pienempi, kun 2 henkeä taloudessa niin ei tarvetta isolle autolle.
    Itse olin asennoitunut että se on täys sähkö ja hiukan käytetty Tesla 3 dualina, koska muutamalla kaverillani on tälläinen. Tesla 3 on Saman kokoinen kuin nykyinen ja hyvin tehoa ja rangeakin aika mukavasti. Rouva jonka ajoon auto tulee pääsääntöisesti ei innostunut Teslasta koeajon jälkeen ja varsinkaan siitä kojetaulusta.
    Sit pähkäilemään mikä muu täyssähkö se vois olla kun budjetti oli kuitenkin rajallinen. Ei löytynyt oikein mitään järkevää/järkevän hintaista nelivetoisena. No katse kääntyi lataus hybridiin ja kokeilemassa käytiin muutamia eri merkkisiä nelivetoisia joissa luvattu range n.50 km ja todellinen luokkaa 40km. Työmatka on 26km edestakaisin niin tämän pitäisi riittää.

    Lopulta valinta päätyi kuitenkin uuteen Bmw X2 lataus hybridiin joka on vielä pienempi kuin nykyinen auto ja aavistuksen korkeampi joten sinne on helppo kulkea tällaisten vanhusten Hiukan ensin mietitytti tuo 1,5l 3 sylinterinen bensamoottori että riittääkö se tehoillaan meille kun nykyisessä ohjelmoituna 340hv. No X2 yhteisteho sähkön kanssa on 220hv ja ajateltiin tuon riittävän ja mennään nyt taloudellisuus edellä kun käyttömaksukin on vain 70€ luokkaa X2.

    Tesla olis ollut tietenkin tehokkaampikin kuin tuo nykyinen, kun tehokkaista autoista tykätään molemmat. Silti jäi mietyttämään sähköautojen rangen riittävyys meille, varsinkin kun talvella se on paljon pienempi kuin luvattu ja meillä tulee kuitenkin jonkun verran suunnilleen 400km reissuja silloin tällöin. Toinen asia mitä mietittiin oli noi latausasemat ja niiden ruuhkat. Ei oikein viitsi jonotella kauhean kauaa että saa auton piuhan päähän. No kokemuksia ei tästä ole kuin kauppojen latausasemat ja ne näyttää ainakin meilläpäin olevan aina täynnä. Samoin nelivetoisia täys sähköautoja on aika rajallisesti vielä järkevän hintaisena. Sit kun todelliset ranget rupeaa olemaan 500-600km luokkaa sähköauto palvelee hyvin meidänkin tarpeita.

    Tässä muutama oma miete mikä vaikutti meidän valintaan.
    Last edited by miyli; 06-02-2021, 09:59.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by tiko4tiko View Post
      Onhan kriteeri tuokin (sähkö)auton valintaa, tosin ei kyllä itselle tulisi ensimmäisenä mieleen :think
      Suorituskyky on tärkeä kriteeri yleensäkin autoa valittaessa, monelle. Eritoten BMW:n asiakaskunnalle.

      Osaksi tästä syystä itse koen, että BMW:n kultaiset vuodet olivat 1999-2005. Noista päivistä tähän päivään se on ollut itselle yksi saksalaismerkki muiden joukossa. Nyt tosin valoa alkaa pikkuhiljaa näkymään tunnelin päässä.

      Ja totta kai kyseessä on arvio bemarin teknisistä kyvykkyyksistä yleensäkin; ja tätä arvioita en tee autonostajan näkökulmasta, vaan siitä näkökulmasta, mihin firma pystyy, jos pistetään pätäkkään tarpeeksi pöytään.

      Jos sieltä tulee ensi vuonna rajusti piristetty versio i8:sta ("i8 M") täyssähköisenä, niin on selvä, että se tulee antamaan aikamoisen kestovahauksen BMW:lle yrityksenä, brändinäkökulmasta.
      Last edited by gnz; 06-02-2021, 11:43.

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4991
        • Forssa

        Originally posted by gnz View Post
        BMW:n kultaiset vuodet olivat 1999-2005.
        Kyllä, e39 on täydellinen auto
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          Mä ehkä laajentaisin kultaisuutta hiukan alaspäin, sinne vuoteen 1916.:think
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17522
            • Turku

            Originally posted by mikae34 View Post
            Kyllä, e39 on täydellinen auto
            Eikö se olekaan E34 ?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3572
              • Raisio

              Originally posted by mikae34 View Post
              Kyllä, e39 on täydellinen auto
              Millä tavalla parempi kuin muut mallisarjat?
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4991
                • Forssa

                Originally posted by Laku View Post
                Eikö se olekaan E34 ?
                Ei, se on kunkku, e39 on täydellinen. E34 on kyllä hienompi eli tavallaan se e39 ei ehkä olekaan kuin 95 prosenttisen täydellinen.

                Ennenkin sanonut monesti mielipiteeni e39:stä ja se edustaa minusta laadukkainta mitä tämä automerkki on tehnyt. Siitä eteenpäin on menty alaspäin. Mutta omat mieltymykset autoissa ovat muutenkin vanhemmissa. Minä haluan painaa nappeja ja vetää vipuja jne. Minua ei häiritse ollenkaan esimerkiksi veivattavat sivulasit. Aina kun joku toimii sähköllä, se kräkää jossain vaiheessa. Jos vaihtelee jatkuvasti uuteen niin sitten ei varmaan haittaa. Mutta se on kallista touhua. Minua ei kiinnosta enää pumpata rahaa autoihin. Vanhoilla ( ja toimivilla) mennään.
                Last edited by mikae34; 07-02-2021, 13:54.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4991
                  • Forssa

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Millä tavalla parempi kuin muut mallisarjat?
                  Siinä vaan on mielestäni kohdallaan likimain kaikki. Laatuvaikutelma, ajotuntuma, hiljaisuus, mukavuus jne. Vielä tänä päivänäkin peittoaa esimerksi hiljaisuudessa melkein kaikki autot. Ohjaus on todella hyvän tuntuinen, ei ole tehostettu tunnottomaksi kuten vaikka sitä seuranneessa vitosessa.

                  Kaikkia malleja ei ole tietenkään tullut käytettyä mutta veikkaan, että samanikäisistä e38 on myös varmasti hyvä. Uudempiin tultaessa niistä malleista tulee samaa höttöä kuin autoista yleensäkin.

                  Meillä on edelleen perheessä melkein uudesta asti ollut e39. Jo 20 vuotta siis. Se on aivan mahtava auto. Kahdenkymmenen vuoden aikana korjauksiin ei ole paljoa rahaa tarvinnut käyttää. Auto on todella hyvä ajaa ja se on melkolailla ruosteetonkin. Omistin e63:n pari vuotta sitten (PHYI) ja se oli puolet tuoreempana ja paljon vähemmän ajettuna jo pohjastaa paikoin todella ruosteinen (ymmärtäähän sen kun ei enää suojata pohjaa), piti paljon kovempaa meteliä tiellä ja ohjaus aivan liian tunnoton. Vähän kuin olisi ajanut rattiohjaimella pleikkaria.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    Näin ruuvaajan näkökulmasta myös tekninen laatuvaikutelma ja laatu toteutuksissa ja materiaaleissa on tullut lehmän hännän lailla alas BMW:llä varsinkin E koristen jälkeen.

                    Ja tahti kiihtyy (huonompaan) koko ajan.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4991
                      • Forssa

                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Näin ruuvaajan näkökulmasta myös tekninen laatuvaikutelma ja laatu toteutuksissa ja materiaaleissa on tullut lehmän hännän lailla alas BMW:llä varsinkin E koristen jälkeen.

                      Ja tahti kiihtyy (huonompaan) koko ajan.
                      Näin se menee. Ei valmistajia kiinnosta tehdä enää hyviä autoja. Se riittää, että takuuajan pysyy jotenkuten läjässä. Jos he tekisivät autoja, jotka kestäisivät isältä pojalle, he eivät saisi myytyä sitten uusia autoja. Ennen oli minusta hieman erilainen ajatustapa kaikessa. Asioista yritettiin tehdä kestäviä. Vanhoilla autoilla ajetaan edelleen, tuskin näillä tämän ajan autoilla ajetaan 20 vuoden päästä. Nehän ovat jo aivan loppu ja täynnä viruksiakin varmaan

                      Muutenkin maailma on muuttunut liian kertakäyttöiseksi. Kaikki pitää aina uusia heti. Puhutaan ympäristöystävällisyydestä ym ja samaan aikaan pitäisi koko ajan ostaa uutta.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • TON-III
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2018
                        • 480
                        • Turku

                        Originally posted by mikae34 View Post

                        Ennenkin sanonut monesti mielipiteeni e39:stä ja se edustaa minusta laadukkainta mitä tämä automerkki on tehnyt. Siitä eteenpäin on menty alaspäin. Mutta omat mieltymykset autoissa ovat muutenkin vanhemmissa. Minä haluan painaa nappeja ja vetää vipuja jne. Minua ei häiritse ollenkaan esimerkiksi veivattavat sivulasit.
                        Ei nyt ole tuosta korista tuntumaa, voin silti sanoa olevani samaa mieltä. Vedenjakajana tuntuu olevan vuostuhannen vaihde, sen jälkeen on alettu käyttämään halvennusexeleitä vähän liiankin innokkaasti.

                        Oma tyytyväisyyteni kohdistuu Audin B6/B7-koriin jonka perusta luotiin 90-luvun lopulla ja josta tuli FL 2004 lopulla, että osaa olla soiva kontruktio.
                        F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1017
                          • Pikis

                          Jotta ei nyt menisi ihan offtopic linjalle niin tuo laatupuoli on syy miksi minun mielestäni jos joku tuttu olisi ostamassa uutta sähköautoa ja kysyisi minulta suosituksia (koska yksi semmoinen on pihassa) niin laittaisin ehdottomasti painoa sille kuinka pitkä takuu siinä on. En siis tarkoita akkutakuuta vaan ihan normitakuu. On vaikea uskoa että mikään uusi malli olisi ilman lastentauteja niin kahden vuoden takuu on aika lyhyt, verrattuna siihen että joillain valmistajilla on viisi vuotta. Tietysti jos aikoo vaihtaa autoa jo kahden vuoden jälkeen niin sitten ei tuolla ole väliä.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            Sähkö/hybridiautojen akkutakuut, taulukossa kaikki merkit, otsikosta taitaa puuttua sana ”monilla”:



                            Jos menisi harkintaan ostomielessä, pitäisiköhän laskea oma pitoaika niin, että myydessä olisi takuuta jäljellä vähintään esim 1 vuosi tai 20tkm? Tai toisaalta, putoaako takuun jälkeen autojen hinnat, mutta ovat silti vielä pitkään käyttötavaraa.

                            PS. Octavian kevythybridiä tiedän yhden yksilön, jota viety parisen kertaa pakkasilla hinurilla korjaamolle, kun ei kuulemma jännitehäiriövalon syttymisen jälkeen kannata ajaa, kun voi pysähtyä korjaamon mielestä ”mihin vaan”. Kummallista.

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              Taitaa hybridien ja sähköautojen vaivat pyöriä enemmän tuon akun ympärillä olevian komponenttien vikaantumisissa. Eli itse akun kestoa ei näissä kannata liiaksi pelätä.

                              Silleen kannattaa auto valita käytettynä, että ottaa sellaisen merkin jossa voidaan akustoa huoltaa komponentteja vaihtamalla. Ettei koko akkua joudu uusimaan.

                              Vinkkinä BMW Phev ja i akustot on huollettavia.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • Dj Niksperi
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 2437
                                • Salo, Finland

                                Originally posted by isolohko View Post
                                Sähkö/hybridiautojen akkutakuut, taulukossa kaikki merkit, otsikosta taitaa puuttua sana ”monilla”:



                                Jos menisi harkintaan ostomielessä, pitäisiköhän laskea oma pitoaika niin, että myydessä olisi takuuta jäljellä vähintään esim 1 vuosi tai 20tkm? Tai toisaalta, putoaako takuun jälkeen autojen hinnat, mutta ovat silti vielä pitkään käyttötavaraa.

                                PS. Octavian kevythybridiä tiedän yhden yksilön, jota viety parisen kertaa pakkasilla hinurilla korjaamolle, kun ei kuulemma jännitehäiriövalon syttymisen jälkeen kannata ajaa, kun voi pysähtyä korjaamon mielestä ”mihin vaan”. Kummallista.
                                Samoja asioita pohtinut. On sitten kyseessä hybridi tai täyssähköauto niin akkutakuun voimassaolo olisi itselle kyllä aivan ehdoton ostokriteeri. Samoin myös auton myyminen/vaihtaminen tulee olemaan huomattavasti helpompaa kun myytävässä kalustossa tuo takuu on vielä voimassa.

                                Hybridien akut tosin edullisempia vaihtaa mutta eivät nekään sentään ihan ilmaisia ole. Hybridiin akkukennojen vaihtaminen voisi vielä olla jotenkin perusteltavissa. Täyssähköauto jossa ei ole akkutakuuta jäljellä on omissa silmissä täysin arvoton ongelmajäte, ainakin siihen asti kunnes akkujen korjaaminen yleistyy ja yleinen hintataso kennoille tippuisi.

                                Toivon että polttokennoautot ovat ratkaisu tuohon akkuongelmaan.
                                BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                                Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                                -Team Pussihousu-
                                Salo///Works
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎