Meillä tuli ajankohtaiseksi vaihtaa tuo nykyinen käyttis 430d xdrive johonkin taloudellisempaan. Vaihtoehdot olivat täys sähkö tai ladattava hybrid nelivetona ja mahdollisimman hyvillä varusteilla koska nykyisessä autossakin on aika hyvät sellaiset. Auton koko ei saisi olla juurikaan isompi nykyistä, mielummin hiukan pienempi, kun 2 henkeä taloudessa niin ei tarvetta isolle autolle.
Itse olin asennoitunut että se on täys sähkö ja hiukan käytetty Tesla 3 dualina, koska muutamalla kaverillani on tälläinen. Tesla 3 on Saman kokoinen kuin nykyinen ja hyvin tehoa ja rangeakin aika mukavasti. Rouva jonka ajoon auto tulee pääsääntöisesti ei innostunut Teslasta koeajon jälkeen ja varsinkaan siitä kojetaulusta.
Sit pähkäilemään mikä muu täyssähkö se vois olla kun budjetti oli kuitenkin rajallinen. Ei löytynyt oikein mitään järkevää/järkevän hintaista nelivetoisena. No katse kääntyi lataus hybridiin ja kokeilemassa käytiin muutamia eri merkkisiä nelivetoisia joissa luvattu range n.50 km ja todellinen luokkaa 40km. Työmatka on 26km edestakaisin niin tämän pitäisi riittää.
Lopulta valinta päätyi kuitenkin uuteen Bmw X2 lataus hybridiin joka on vielä pienempi kuin nykyinen auto ja aavistuksen korkeampi joten sinne on helppo kulkea tällaisten vanhusten Hiukan ensin mietitytti tuo 1,5l 3 sylinterinen bensamoottori että riittääkö se tehoillaan meille kun nykyisessä ohjelmoituna 340hv. No X2 yhteisteho sähkön kanssa on 220hv ja ajateltiin tuon riittävän ja mennään nyt taloudellisuus edellä kun käyttömaksukin on vain 70€ luokkaa X2.
Tesla olis ollut tietenkin tehokkaampikin kuin tuo nykyinen, kun tehokkaista autoista tykätään molemmat. Silti jäi mietyttämään sähköautojen rangen riittävyys meille, varsinkin kun talvella se on paljon pienempi kuin luvattu ja meillä tulee kuitenkin jonkun verran suunnilleen 400km reissuja silloin tällöin. Toinen asia mitä mietittiin oli noi latausasemat ja niiden ruuhkat. Ei oikein viitsi jonotella kauhean kauaa että saa auton piuhan päähän. No kokemuksia ei tästä ole kuin kauppojen latausasemat ja ne näyttää ainakin meilläpäin olevan aina täynnä. Samoin nelivetoisia täys sähköautoja on aika rajallisesti vielä järkevän hintaisena. Sit kun todelliset ranget rupeaa olemaan 500-600km luokkaa sähköauto palvelee hyvin meidänkin tarpeita.
Tässä muutama oma miete mikä vaikutti meidän valintaan.
Itse olin asennoitunut että se on täys sähkö ja hiukan käytetty Tesla 3 dualina, koska muutamalla kaverillani on tälläinen. Tesla 3 on Saman kokoinen kuin nykyinen ja hyvin tehoa ja rangeakin aika mukavasti. Rouva jonka ajoon auto tulee pääsääntöisesti ei innostunut Teslasta koeajon jälkeen ja varsinkaan siitä kojetaulusta.
Sit pähkäilemään mikä muu täyssähkö se vois olla kun budjetti oli kuitenkin rajallinen. Ei löytynyt oikein mitään järkevää/järkevän hintaista nelivetoisena. No katse kääntyi lataus hybridiin ja kokeilemassa käytiin muutamia eri merkkisiä nelivetoisia joissa luvattu range n.50 km ja todellinen luokkaa 40km. Työmatka on 26km edestakaisin niin tämän pitäisi riittää.
Lopulta valinta päätyi kuitenkin uuteen Bmw X2 lataus hybridiin joka on vielä pienempi kuin nykyinen auto ja aavistuksen korkeampi joten sinne on helppo kulkea tällaisten vanhusten Hiukan ensin mietitytti tuo 1,5l 3 sylinterinen bensamoottori että riittääkö se tehoillaan meille kun nykyisessä ohjelmoituna 340hv. No X2 yhteisteho sähkön kanssa on 220hv ja ajateltiin tuon riittävän ja mennään nyt taloudellisuus edellä kun käyttömaksukin on vain 70€ luokkaa X2.
Tesla olis ollut tietenkin tehokkaampikin kuin tuo nykyinen, kun tehokkaista autoista tykätään molemmat. Silti jäi mietyttämään sähköautojen rangen riittävyys meille, varsinkin kun talvella se on paljon pienempi kuin luvattu ja meillä tulee kuitenkin jonkun verran suunnilleen 400km reissuja silloin tällöin. Toinen asia mitä mietittiin oli noi latausasemat ja niiden ruuhkat. Ei oikein viitsi jonotella kauhean kauaa että saa auton piuhan päähän. No kokemuksia ei tästä ole kuin kauppojen latausasemat ja ne näyttää ainakin meilläpäin olevan aina täynnä. Samoin nelivetoisia täys sähköautoja on aika rajallisesti vielä järkevän hintaisena. Sit kun todelliset ranget rupeaa olemaan 500-600km luokkaa sähköauto palvelee hyvin meidänkin tarpeita.
Tässä muutama oma miete mikä vaikutti meidän valintaan.
Comment