Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by isolohko View Post
    Eikös nykypolttokennovetyvehkeissä ole nimenomaan akut? Vai olenkohan nyt ihan metsässä.
    On niissäkin akut kyllä. Paljon pienemmät, mutta on. Akun kautta se polttokennojen tuottama sähkö kulkeutuu moottorille. Jonkin verran kapasiteettia toki täytyy olla, että autolla voi ajaa samalla kun polttokenno lämpenee.

    Originally posted by Turder View Post
    Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta Ferrarin V8 ovat alkaneet kuulostamaan tietyillä kierroksilla/kuormituksella samalta kuin joku tappiviri v-tec civic, koska kone on käytännössä kaksi rivinelosta v-muodossa. 458 Italia taisi olla ensimmäinen, jossa on tätä saman tyylistä rivi-4 ääntä. Pitäisi vaihtaa Maranellossa sytytysjärjestystä hieman.
    Joo pieni tarkennus lienee paikallaan. Tarkoitin just näitä kiekuvia Italian V8-koneita. Tyyliin Ferrarin 355 ja 360. Nykyään ne kuulostaa liian ”matalilta”
    -22 Lexus ES300h
    -07 Subaru Outback

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2558
      • .

      Kyllä 360 Ferkkukin kuulostaa tietyissä tilanteissa pahasti neloselta. Taitaa olla näiden lättäkampurakasien ominaisuus. Mutta tilanne voisi olla huonompikin. Sähköautoon verrattuna se tappiviri v-tekki sivikkikin kuulostaa mahtavalta.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4328
        • Turku

        Eläköitynyt mies romututti 44 autoa, joista kerrottiin saatavan 2000 euron palkkion kustakin, joka summa voitaisiin käyttää uuteen autoon. Mies tilasikin lähes eurolleen 88000 euron arvoisen Volvon. Mutta nyt puheita on vedetty takaisin ja yhtä autoa kohden saa käyttää vain yhden 2000 euron palkkion.
        Auto kohta tulossa ja se pitäisi maksaa, mutta millä.

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          Originally posted by jani73 View Post
          Eläköitynyt mies romututti 44 autoa, joista kerrottiin saatavan 2000 euron palkkion kustakin, joka summa voitaisiin käyttää uuteen autoon. Mies tilasikin lähes eurolleen 88000 euron arvoisen Volvon. Mutta nyt puheita on vedetty takaisin ja yhtä autoa kohden saa käyttää vain yhden 2000 euron palkkion.
          Auto kohta tulossa ja se pitäisi maksaa, mutta millä.

          https://www.is.fi/autot/art-20000078..._64Lq3_iOhUC8M
          Eiköhän niistä palkkiot tule kuten kuuluukin, helpomman tai vaikeemman kautta...

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • OVi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2016
            • 514
            • Oulu

            Ei niistä ole lain mukaan kuulunut tulla missään vaiheessa yhtä palkkiota enempää. Asiasta on voinut saada toisenlaisen käsityksen lukemalla iltapulun juttuja. Toki tuossa tapauksessa Traficom on neuvonut niputtamaan romutuksia, mutta eiköhän tuostakin vastuusta jotenkin luistella.
            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

            Comment

            • sportpug25
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2013
              • 377
              • Helsinki

              Näin oikeusoppineena tuossa lain valmistelussa on tapahtunut virhe ja tuohon lakiin on jäänyt kirjaamatta eduskunnan alkuperäinen esitys siitä, että avustus voidaan myöntää vain kerran.





              Valtionavustuslaki 688/2001 sekä laki 839/2020, eivät tuota määritä. Alkuperäisessä esityksessä on maininta, että avustus voidaan myöntää vain kerran. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mi...M_13+2020.aspx

              Tämän takia eduskunnalle on tehty tänä vuonna esitys muuttaa lakia tuon edellä olevan puutteen takia. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha..._257+2020.aspx

              Tuossa myös ehdotetaan, että ennen lain muutosta tulleet hakemukset käsitellään noudattaen alkuperäistä lakia, joka kyllä mahdollistaa tuon niputtamiseen.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Aina vaan sähköautoista tulee parempia ja kiinnostavampia versioita, Hyundai Ioniq 5:

                - 4wd saatavissa
                - 225kw/605Nm
                - ajoakku 72,6kwh
                - takavetoisessa suurempi akkuinen wltp 480km
                - 350kw laturilla 18 minuutissa 80% lataus, tai 100km lisää matkaa 5 minuutissa
                - autoa voi käyttää generaattorina
                - lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö
                - voi vetää 1600kg perävaunua

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Alkuperäinen laki kyllä mahdollistaa niputtamisen, sillä sitä ei ole erikseen kielletty, mutta alkuperäisen lain perusteella ei voi maksaa valtionavustusta, kuin 1000 tai 2000 euroa riippuen ostettavasta autosta.

                  3 §
                  Avustuksen määrä

                  Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 2 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan, jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai sen toisena käyttövoimana on sähkö, korkeaseosetanoli tai metaanista koostuva polttoaine.

                  Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 1 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan, jonka päästöt ovat enintään 120 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.

                  Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun hankintaa vastaan hankintahinnan verran, enintään kuitenkin 1 000 euroa.


                  https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200839
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • sportpug25
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2013
                    • 377
                    • Helsinki

                    Originally posted by OVi View Post
                    Alkuperäinen laki kyllä mahdollistaa niputtamisen, sillä sitä ei ole erikseen kielletty, mutta alkuperäisen lain perusteella ei voi maksaa valtionavustusta, kuin 1000 tai 2000 euroa riippuen ostettavasta autosta.

                    3 §
                    Avustuksen määrä

                    Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 2 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan, jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai sen toisena käyttövoimana on sähkö, korkeaseosetanoli tai metaanista koostuva polttoaine.

                    Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 1 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan, jonka päästöt ovat enintään 120 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.

                    Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun hankintaa vastaan hankintahinnan verran, enintään kuitenkin 1 000 euroa.


                    https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200839
                    Et voi irrota sieltä yksittäistä pykälää, ottamatta huomioon sitä edellistä. Siellä kun ei todeta, että palkkiota voisi hakea vain kerran.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3572
                      • Raisio

                      Niputuscase sai nyt hyvin näkyvyyttä kun artikkeli mm TM lehdessä ja päätoimittajakin otti kantaa. Yllättäen Harakka ei ollut soittopyyntöihin vastaillut, toisten juttujen mukaan iltakaljalle kylläkin hyvin aikaa.

                      On meillä päättäjiä melkoisia.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 464
                        • Suomi

                        Kyllähän tuossa valtion pitäisi vaan maksaa rahat koska sillä hetkellä voimassa olevaa lakia tulee noudattaa. Onhan sekin jo tavallaan virheen myöntämistä kun mennään lakia paniikissa kiireellä korjaamaan, eli on tiedetty mikä on tilanne. Ja kun on virkamieheltäkin asiaa kysytty useaan kertaa ja saatu sama ohjeistus niin ei tuossa ole oikein paikkaa millä asiaa kiertää. Ehkä oisin romuttajana ottanut kirjallisena nuo vastaukset vielä ennen Volvon tilausta.

                        Comment

                        • niiksu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2014
                          • 961
                          • KPO/HKI

                          Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Ei voi olla, että lakia lähdetään muuttamaan takautuvasti. Nuo ennen 25.1. jätetyt tulisi siis maksaa silloin voimassa olleen lain ja tietojen mukaan.

                          Hyvä, että asia on saanut näkyvyyttä, soisi saavan vielä enemmänkin. Trafi ja hallitus eivät saa päästä taas luistamaan vastuusta ilman seuraamuksia. Kyllä valtiollisen instanssin sanaan tulisi pystyä luottamaan. Onneksi moni on nuo ohjeistukset ottanut kirjallisina ja eikös jotain Trafin johtohenkilöäkin haastateltu lehteen asian tiimoilta, eli sielläkin on lausunnot kirjallisesti painettuna.
                          BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                          BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                          Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by Turder View Post
                            Lataushybridi ei oikein kiinnosta kun on normaalin polttisauton huollot ja harmit sekä pienen tehon sähkörange. Verotus on nyt toimivaa juu mutta jotenkin koen, että ei oikein istu omaan fiilikseen. Mielummin joko perinteinen bensa/diesel, tai sitten täyssähkö. Ymmärrän että toisille taas hybridi on just sopiva eikä siinä ole sen enempää tunnetta puoleen tai toiseen.
                            Täysin samaa mieltä. Mulla on ollut auton suhteen ostohousut jalassa vuoden verran, ja alkaa näyttämään siltä, että sähköauto tulee talouteen sitten kun sopiva löytyy. Meidän ajoprofiili sopii sähköautolle hyvin, ja nyt kun parkkiksen sähkötkin ovat menossa remonttiin, viimeisestkin esteet hankinnalle ovat poistumassa.

                            Tietty jos nykyinen alkaa aiheuttamaan harmitusta, ostetaan "väliajaksi" jokin sopiva perinneauto.

                            * ~25k€ hintaluokka
                            * hyvät sisätilat neljälle minimissään
                            * 150 kW+
                            * optimoitavat: sisätilat, ajomatka, takuuehdot.

                            Itse koen, että nykyisessä sähköautomarkkinassa ei oikein voi nirsoilla automerkkien suhteen. Eikä sille ole mitään tarvettakaan. Kaikki on niin samanlaisia, vain keulamerkki vaihtelee merkistä toiseen siirryttäessä. Ja mikä ajalle tyypillistä, myös pellin alta samankaltaisuuksia löytyy; esimerkkinä Ford Mustang Mach-e käyttää Volkswagenin MEB-alustaa (edit: korjaus, 2022 julkaistava sähköauto käyttää MEBbiä, ei Mach-E). Luonnollisesti kaikki saman konsernin, esim. VAGin tuotteet, on täysin "samansta puusta" veistettyjä ja kaikki käyttää samojen alihankkijoiden (Continental, BorgWargner, ..) tuotteita.

                            Harrasteauton merkki on sitten asia erikseen.
                            Last edited by gnz; 06-03-2021, 12:36.

                            Comment

                            • atte78
                              Newbiemmer
                              • May 2010
                              • 12
                              • Espoo

                              Löytyykö täältä kokemuksia sähkö- ja hybridiautoihin pakolliseksi tulleesta AVAS järjestelmästä. Kyseessä siis jalankulkijoita varten tehty ratkaisu joka pitää kuuluvaa ääntä 20km/h nopeuteen asti.

                              Kuuluuko uusista BMW hybrideistä ääntä ja jos kuuluu niin millainen tuo ääni on? Koeajoin Q7 TFSI e:n muutama viikko sitten ja siinä tuollainen AVAS järjestelmä oli, ääni ei mielestäni ollut kovin miellyttävä.

                              Jos joku tuntee tämän tekniikan paremmin niin;
                              - voiko tuon koodata pois päältä?
                              - voiko kaiuttimesta vetää johdot pois ilman virhekoodeja?
                              - voisiko epämiellyttävän äänen muuttaa esim V8 murinoiksi?

                              Comment

                              • gnz
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 428
                                • -

                                Originally posted by atte78 View Post

                                Jos joku tuntee tämän tekniikan paremmin niin;
                                - voiko tuon koodata pois päältä?
                                - voiko kaiuttimesta vetää johdot pois ilman virhekoodeja?
                                - voisiko epämiellyttävän äänen muuttaa esim V8 murinoiksi?
                                Kuuluuko se niin hyvin auton sisälle, että oikeasti häiritsee?

                                Kannattaa pohtia kahdesti ennen täydellistä poiskytkentää, koska toi on sähkömoottorilla liikuttaessa syystäkin asetettu pakolliseksi varusteeksi. Ei vaadi meinaan paljoa taustamelua, kun tollainen auto muuttuu käytännössä "äänettömäksi", eli se minimaalinen pienellä nopeudella aiheutuva rengasmelu hukkuu taustahälinään.

                                Sitten kun onnistut osumaan johonki mummeliin, ja vakuutusyhtiö alkaa tutqimaan autoa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎