Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2539
    • .

Originally posted by Wespa View Post
    Tämä. Jaksaa ihmetyttää miten se muka on nykyään ihan mahdoton rasti autonvalmistajille kun se onnistui ihan hyvin jo 80-luvulla? Kaikkien start & stop, kolmisylinteristen moponmoottorien ynnä muiden vastaavien vikaantuvien saastelelujen sijaan päästöjä voisi pudottaa panostamalla auton yksinkertaisuuteen = keveyteen ja polttoaineeksi E85. Mukavana lisänä vielä auton hyvä ulkonäkökin, mikä sekin tuntuu kuolleen sukupuuttoon jo viimeistään kaksikymmentä vuotta sitten.
    Ei se mahdotonta ole, mutta ehkä meitä on kaupallisessa mielessä liian vähän. Mun mielestä Audi teki hienon peliliikkeen jatkamalla auton elinkaarta Seatin nimen alla. Bemari olisi voinut silloin tehdä jotain vastaavaa.

Mitä ulkonäköön tulee, niin kyllä se vaan muilla tuntuu sujuvan, mutta ei Bemarilla. Viime aikoina ulkonäkö on ollut sellaista, että välillä hävettää sanoa olevansa Bemaristi. Mikä se äijä olikaan joka sanoi todellisten Bemaristien rakastavan autoja, vaikka ne näyttävät keulasta kuin haulikolla perseeseen ammutulta sialta. Tämä uus i4 on samaa sarjaa. Kaappaisivat nyt hemmetti soikoon muotoilijat vaikka Mersulta tai Audilta, niin pahalta kuin se kuulostaakin.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

Vanha Uuden liiton mies...

Comment

• BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

Sähköautojen valmistusta läheltä liippaava ohjelma, katsomisen arvoinen ja herättää varmasti ajatuksia.

Comment

• Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7397
        • Oulu

Sori OT.

Originally posted by Wespa View Post
        Tämä. Jaksaa ihmetyttää miten se muka on nykyään ihan mahdoton rasti autonvalmistajille kun se onnistui ihan hyvin jo 80-luvulla? Kaikkien start & stop, kolmisylinteristen moponmoottorien ynnä muiden vastaavien vikaantuvien saastelelujen sijaan päästöjä voisi pudottaa panostamalla auton yksinkertaisuuteen = keveyteen ja polttoaineeksi E85.
        Näistä lähtökohdista olen huomannut että Mazda MX5:n viimeinen ND-sukupolvi on kiinnostanut aika paljon. Eihän se nyt mikään kaikenkattava "yleisauto" ole, mutta siinä on minusta yhtenä harvoista nykyautoista onnistuneesti sovellettu vähemmän-on-enemmän-filosofiaa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

Originally posted by BMW525Xda View Post
          Sähköautojen valmistusta läheltä liippaava ohjelma, katsomisen arvoinen ja herättää varmasti ajatuksia.

https://areena.yle.fi/1-50482461
          Tuli tuota katsottua ihan uteliaisuudesta. Ihan mielenkiintoisia pointteja kyllä. Joskin aika monen osan olisi voinut sisällyttää ihan kaikkeen autonvalmistukseen. Lähtökohtaisesti kaikki autonvalmistushan saastuttaa, niin se teki jo kultaisella (valitse lempivuosikymmenesi)-luvulla.

Mitä energiantuotantoon tulee, niin luultavasti se ns. Pienimmän pahan tie voi olla lopulta hankala löytää. Toisen hyvä ratkaisu on toisen silmissä todella ongelmallinen, eikä pieniä osakokonaisuuksia kriittisesti tarkestelemalla saada isosta kokonaisuudesta selvää.

Kaikkiaan, olisin ehkä vähän objektiivisemman näkökulman tuohon ohjelmaan itse kaivannut, mutta otsikkoa se kyllä vastasi. Siitä näkökulmasta se oli tehtykin.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

Comment

• jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

Originally posted by niiksu View Post

Applella sentään tuo tietosuoja on parhaalla mallilla noista nykyisitä puhelinvalmistajista, joten sen puolesta uskaltaa käyttää älypuhelinta. Vaikka itse ainakin pyrin olemaan todellinen tietoturva- ja yksityisyysfriikki, en enää lähtisi vaihtamaan puhelinta huonompaan. On se vaan niin helppoa. Autossa taas tykkään mekaanisesti fiiliksestä ja fyysistä napeista. Yksikään kosketusnäyttöpohjainen järjestelmä mitä olen testannut ei ole ollut toimiva.
            Jos yksityisyys ja tietoturva kiinnostaa, niin kannattaa ehkä katsella jotain Linux-puhelinta kuten Librem 5. En tosin tiedä mikä sen nykytilanne on, ovatko saaneet akun kulutuksen aisoihin. Applen laitteetkin on hakkeroitavissa.

Introducing the – Librem 5 by Purism

Comment

• duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

Originally posted by jani73 View Post
              Jos yksityisyys ja tietoturva kiinnostaa, niin kannattaa ehkä katsella jotain Linux-puhelinta kuten Librem 5. En tosin tiedä mikä sen nykytilanne on, ovatko saaneet akun kulutuksen aisoihin. Applen laitteetkin on hakkeroitavissa.

https://puri.sm/products/librem-5/
              Mä vähän haluaisin kysyä mitä tää yksityisyyden suoja tarkoittaa? Onks teillä joku miksi teitä ei saisi nähdä tai sillee? Mä olen ainakin helvetin tylsä tyyppi jos joku haluaa mua seuraa tai mun puheluita ni siitä vaa. Täytyy sanoa että se kuka mua seurais ni sillä täytyy olla vielä hemmetisti tylsempää. Ketä oikeasti kiinnostaa meidän asiat et haluis seurata? Ehkä mä oon niin vanha et musta kivempi keskittyy nykyään nauttii elämästä ku miettii miten teen siitä itselleni hankalaa. Nää ei kyl liittyny sähköautoihin mitenkään.

Comment

• niiksu
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2014
                • 958
                • KPO/HKI

Originally posted by duckland View Post
                Mä vähän haluaisin kysyä mitä tää yksityisyyden suoja tarkoittaa? Onks teillä joku miksi teitä ei saisi nähdä tai sillee? Mä olen ainakin helvetin tylsä tyyppi jos joku haluaa mua seuraa tai mun puheluita ni siitä vaa. Täytyy sanoa että se kuka mua seurais ni sillä täytyy olla vielä hemmetisti tylsempää. Ketä oikeasti kiinnostaa meidän asiat et haluis seurata? Ehkä mä oon niin vanha et musta kivempi keskittyy nykyään nauttii elämästä ku miettii miten teen siitä itselleni hankalaa. Nää ei kyl liittyny sähköautoihin mitenkään.
                Kirjoitin tähän pitkän kirjoituksen, mutta meni sen verran ohi aiheen ja folihattuiluksi niin jätetään postaamatta. Mutta lyhyesti: Eihän kenelläkään ole mitään varsinaista salattavaa, mutta sitä kannattaa miettiä mihin sitä sinusta kerrättyä dataa käytetään ja ketkä sitä käyttävät, sekä miten sitä tullaan tulevaisuudessa käyttämään.
                BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

Comment

• gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

Originally posted by BMW525Xda View Post

https://areena.yle.fi/1-50482461
                  Valideja pointteja.

Tässä vielä yksi: https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U
                  "Sähkö- vai polttomoottoriauto, kumpi saastuttaa enemmän?"

Comment

• jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

Originally posted by duckland View Post
                    Mua tuo asia ei haittaa, eli olen samoilla linjoilla kuin sinä.

niiksu, voithan postata sen jutun tuonne kännykkäkeskusteluun niin pysyy aiheesta. Kyllä mä ymmärrän hyvin sunkin näkökannan, vaikka itse en niin vakavasti ongelmaa ota, vähän hälläväliä tyylillä menen. Mielenkiintoista näistä on kuitenkin keskustella ja monethan käyttää nettiä tor-verkon avulla, koska se on turvallisempaa.

Comment

• pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

Yksityisyys ja tietosuoja-asiaan lyhyt yleinen kommentti, että tuo on nimenomaan se kaikkein huolestuttavin puoli kun ihmisillä on "hälläväliä" asenne. Foliohattuilu ja elämän hankaloittaminen yksityisyyden suojan maksimoimiseksi on eri asia, mutta yrittäkää nyt ainakin tiedostaa asiat. Silti saa älypuhelinta käyttää ja klikata "sign in with Facebook" nappeja, mutta muistakaa sitten, että identiteettinne hallinta on Facebookilla jne.

Saarna loppu
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4320
                        • Turku

Mä en autooni mitään älyä suuremmin haluaisi. Mutsikin osti uuden Volvon CX40 ja siinäkin jotain diginäyttöä ym älyä, mulle kelpaa mekaaniset nappulat, ne kun BMW osaa. Old school rules.

En mä toki ihan hälläväliä tyylillä mene. En mm käytä facebookin nametest juttuja, joita taas monet tuntuu rakastavan.

Comment

• MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6169
                          • Helsinki

Tämä ohjelma siivuttaa sähköautoilua ja ei pitäisi olla yllätys..Mutta silti sähköauto kelpaisi vieläkin Likaista vihreää energiaa
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• larsen
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2020
                            • 73
                            • Tampere

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Sori OT.
                            Näistä lähtökohdista olen huomannut että Mazda MX5:n viimeinen ND-sukupolvi on kiinnostanut aika paljon...

Samaa mieltä. Yli 30 autoa ja suunnilleen 20 automerkkiä olen omistanut, ja todennäköisesti yli 400 eri automallia olen ajannut. Lopetin kirjanpidon 300:n jälkeen. Silti MX-5 (NC) on yksi niistä, joka antoi eniten sisältöä autoharrastuksilleni. Pääsin joskus ajamaan myös ND:tä, ja se on kehittynyt joka osa-alueella positiiviseen suuntaan

F36 420ix
                            Ex. E39

-- menneiltä vuosilta --
                            Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                            pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

Comment

• tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 773
                              • Lappeenranta

Originally posted by MikeDry View Post
                              Tämä ohjelma siivuttaa sähköautoilua ja ei pitäisi olla yllätys..Mutta silti sähköauto kelpaisi vieläkin Likaista vihreää energiaa
                              Ohjelmassa unohdetaan kertoa, miten paljon parempi sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoriin verrattuna. Jos samalla energialla (CO2 päästöillä) halutaan enemmän liikettä (=talouskasvua), sähkömoottori hoitaa hetken tuon vaatimuksen liikenteen osalta.

Sellainen yksityiskohta Bemarin uuden sukupolven sähkömoottoreista, että niissä ei ole kestomagneetteja lainkaan. Varmasti on ollut haastava saada tuo tekniikka toimimaan noin pienessä mosassa, mutta strategiana on ollut selvästi vähentää maa- (Kiina) ja kustannusriskiä , joka kestomageneetin neodyymi on. Toki markkinamies voi rummuttaa, että autossa on vähemmän likaista teknologiaa , vaikka se ei pääasia ole päätöksessä ollutkaan.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

Comment

• jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4320
                                • Turku

Tiko4tikon postauksesta tuli mieleen, kun kerran näin miehen, joka asentaa magneetteja työkseen, niin sen käteen oli kasvanut ikäänkuin uusi lihas, kun tuo asennus luultavasti vaatii jonkun harvemmin käytetyn lihaksen toimintaa enemmän kuin normikäyttö.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎