Originally posted by tiko4tiko
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Eka virke avain. Vaikka bensalla tehtäisiin sähköä hyötysuhde olisi parempi kun polttomoottorissa. Ekologisuus kun työnnetään syvälle mihin ei aurinko paista niin sähkömoottorin teho on se mikä itseä kiinnostaa. Tuhat heppaa oli hyperautojen saavutettavissa. Nyt 150 tonnilla jokainen tallaaja voi ostaa sellaisen. Onko se radalla nopea ei varmaan, mutta sykähdyttävä kaikinpuolin kyllä. Bemarilta saa kai tänävuonna 500 heppaa 65 tonnilla, joka tämäkin kai jonkinsortin teho/euro ennätys bemarilta. Ehkä jopa kestävämpi kun alakertavammaset ämmäläiset. Aika kertoo tuon tarkemmin siirtyykö ongelmat johonkin muualle, mutta ei nää bemarin moottorit ihan kestävimmän maineessa ole.
-
Pääpiirteittäin sähköautoissa on kahdentyyppisiä moottoreitaOriginally posted by tiko4tiko View Post
Sellainen yksityiskohta Bemarin uuden sukupolven sähkömoottoreista, että niissä ei ole kestomagneetteja lainkaan. Varmasti on ollut haastava saada tuo tekniikka toimimaan noin pienessä mosassa, mutta strategiana on ollut selvästi vähentää maa- (Kiina) ja kustannusriskiä , joka kestomageneetin neodyymi on.
a) kestomagneetti
b) induktio
Eli moottorin magneettikenttä luodaan a:n tapauksessa magneeteillä, ja b:n tapauksessa sähköinduktiolla.
Näitä vertailtaessa on varmasti löydettävissä hyötysuhteeseen, tehoon, valmistuskustannuksiin ja materiaalien saatavuuden liittyvät vahvuudet/heikkoudet.
Tämän vuoksi esimerkiksi Tesla ainakin jossain vaiheessa käytti pelkästään induktiomoottoreita, sitten induktiota takana+kestomagneettimosaa edessä. Tekeekö tällä hetkellä pelkästään kestomagneetttipohjaisia moottoreita, en ole varma.
Comment
-
Mites muuten tänne kirjoittavat näkevät, mihin suuntaan "autojen turaaminen" siirtyy sähköautoihin siirtymisen myötä, seuraavan 10-20 vuoden näkövinkkelillä.
Pysyvätkö alan harrastajat pääpiirteissään polttiksissa, vai kuoleeko harrastus harrastajien myötä?
Aletaanko sähkömoottoreita käämittämään uudelleen, ostamaan tehokkaampia kestomageetteja, laittamaan aftermarket-harjattoman-kolmivaihemoottorin ohjauksia?
Isompia akkuja? :P
Vai onko suunta kenties polttis -> sähkö -konversioissa? Näin: https://www.youtube.com/watch?v=DXGKt8sK8CQLast edited by gnz; 20-03-2021, 08:53.
Comment
-
Originally posted by gnz View PostMites muuten tänne kirjoittavat näkevät, mihin suuntaan "autojen turaaminen" siirtyy sähköautoihin siirtymisen myötä, seuraavan 10-20 vuoden näkövinkkelillä.
Pysyvätkö alan harrastajat pääpiirteissään polttiksissa, vai kuoleeko harrastus harrastajien myötä?
Aletaanko sähkömoottoreita käämittämään uudelleen, ostamaan tehokkaampia kestomageetteja, laittamaan aftermarket-harjattoman-kolmivaihemoottorin ohjauksia?
Isompia akkuja? :P
Vai onko suunta kenties polttis -> sähkö -konversioissa?
Luulen että toi viimeinen vaihtoehto, polttiksista tehdään sähköautoja. Niihin on olemassa nyt jo sarjoja maailmalla.
Olisi aika makia pistää teslan tai taycanin tekniikka johonkin todella vanhempaan -80 90 luvun auton koriin. Ehdottomasti 5v manuaalina.Last edited by BMW525Xda; 20-03-2021, 09:00.
Comment
-
Kyllä juuri näin näin on nyt. Bemarin uusi sähkömoottori (eli IX3;ssa ja tulevissa I4 ja IX jne) ei ole kumpikaan noista. En ole varma käyttääkö tätä tekniikaa kukaan muu vielä tällä hetkellä, uusi juttuhan tää ei sinänsä ole. Englanniksi moottoria kutsutaan current-excited synchronous motor. Eli roottorissakin on käämitä ylesisähkökoneen tapaan, roottori magnetoidaan kestomagneetien sijään ulkoisella virralla.Originally posted by gnz View PostPääpiirteittäin sähköautoissa on kahdentyyppisiä moottoreita
a) kestomagneetti
b) induktio
Tässä yksi esitys aiheesta https://ethz.ch/content/dam/ethz/spe...ER_Illiano.pdfMini, E24, E90, F30, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
iX3 moottori on vanhankansan hiiliharjamoottori. Hiilille laskettu noin 200tkm huoltoväli.Originally posted by tiko4tiko View PostKyllä juuri näin näin on nyt. Bemarin uusi sähkömoottori (eli IX3;ssa ja tulevissa I4 ja IX jne) ei ole kumpikaan noista. En ole varma käyttääkö tätä tekniikaa kukaan muu vielä tällä hetkellä, uusi juttuhan tää ei sinänsä ole. Englanniksi moottoria kutsutaan current-excited synchronous motor. Eli roottorissakin on käämitä ylesisähkökoneen tapaan, roottori magnetoidaan kestomagneetien sijään ulkoisella virralla.
Tässä yksi esitys aiheesta https://ethz.ch/content/dam/ethz/spe...ER_Illiano.pdf
Comment
-
Mistä löysit huoltovälin? Tuoltahan tuo systeemi tuossa akselin päässä näyttää, että huolto vaatii joskus. Sinänsä montaa pulttia tuossa ei tarvii avata jotta tuon voi vaihtaa/huoltaa, mutta toinen juttu on sitten mitä siinä on käytännössä ympärillä.Originally posted by zakspeed View PostiX3 moottori on vanhankansan hiiliharjamoottori. Hiilille laskettu noin 200tkm huoltoväliMini, E24, E90, F30, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Kävin kokeilemassa VW ID3:sta.
Ihan ok ajettavuus, korkampana toki huojuu helpommin suunnanmuutoksissa. Voimalinja vähintään riittävä "perusautoon"
Mutta aivan jäätävää ämpärimuovia koko sisusta, penkit keskinkertaiset.
Mielenkiintoista tuo ns. perusauton kehitys, miten hintatso laskee lähemmäs nykyisiä polttiksia (esim Golf 30k€ ja ID3 karkeasti 45k€), vai laskeeko. Taitaa iso osa kustannuksesta mennä voimalinjaan ja energiavarastoon ja sitten ei sisustukseen ja sen materiaaleihin jää liiaksi.
Ja kääntäen sama eli miten ns. premium jatkossa erottautuu perusautosta ja pystyy pitämään hintansa kun jo tällaisessa ID3:ssa on "riittävä" suorituskyky.
Sähköauton myötä bensatankista eli akusta näkyy muodostuneen se merkittävin kustannustekijä
i4 M50
Comment
-
Tämähän se on näiden halpojen sähköautojen ongelmana. Akustot ja voimalinjat maksaa sen minkä maksaa joten jos hinta halutaan alas niin kaikesta muusta on säästettävä. Siksipä 45t€ saa sähköauton jonka sisustamateriaalit ovat 15t€ bensa-autosta.Originally posted by AC* View PostKävin kokeilemassa VW ID3:sta.
Ihan ok ajettavuus, korkampana toki huojuu helpommin suunnanmuutoksissa. Voimalinja vähintään riittävä "perusautoon"
Mutta aivan jäätävää ämpärimuovia koko sisusta, penkit keskinkertaiset.
Mielenkiintoista tuo ns. perusauton kehitys, miten hintatso laskee lähemmäs nykyisiä polttiksia (esim Golf 30k€ ja ID3 karkeasti 45k€), vai laskeeko. Taitaa iso osa kustannuksesta mennä voimalinjaan ja energiavarastoon ja sitten ei sisustukseen ja sen materiaaleihin jää liiaksi.
Ja kääntäen sama eli miten ns. premium jatkossa erottautuu perusautosta ja pystyy pitämään hintansa kun jo tällaisessa ID3:ssa on "riittävä" suorituskyky.
Sähköauton myötä bensatankista eli akusta näkyy muodostuneen se merkittävin kustannustekijä
Haluaako joku sitten maksaa sähkövoimalinjasta 30t€ "ylimääräistä" auton muuhun laatuvaikutelmaan nähden on kaiketi ihan omassa harkinnassa.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Haluaisin itsekin uskoa äänimaailman ja öljytyn liikkeen tulevaisuuteen, mutta eiköhän se ole niin, että tuo BMW:n "lupaus" on äärimmäisen helppo feidata kun aika on. Olen miettinyt asiaa paljon ja kipuillut jutun kanssa, monellakin tasolla. Valitettavasti luulen, että bensa- ja diesel-autoista tulee ongelmajätettä nopeammin kuin luulemmekaan.Originally posted by zakspeed View Post
Ei BMW tule valmistamaan sellaisia autoja, joiden valmistaminen tehdään EU-tason sääntelyllä täysin typeräksi tai taloudellisesti mahdottomaksi. Tai, varaisi insinöörejä kehittämään tuotelinjaa, joiden resursseja voisi ohjata suunnittelemaan sähköautoja. Sillä on todella kova hinta valmistajan näkökulmasta ja se pitäisi pystyä kuluttajilta rokottamaan - ei toimi missään muissa kuin kalleimmissa malleissa tai oikeissa luksusmerkeissä (Ferrari, Bentley jne.). Ostaisitteko bensa-auton, jos sen hinta nousee päästörasituksen takia ja saat tuplasti tehokkaamman sähköauton samaan, tai alempaan, hintaan? Muutama "erikoismies" voi löytyä, mutta heille ei tuotantolinjoja ylläpidetä.
Entä käytetyissä autoissa, mihin suuntaan hinnat menevät? Aika helppo arvata, pl. kalleimmat ja harvinaisimmat keräilyyn kelpaavat bensa- ja dieselautot (ainoastaan harvinaiset diesel-Alpinat, tässä leirissä...?), jotka voivat pitää pintansa.
Tässä on käynnissä valtava energiamurros, jota tuetaan kaikissa maailman kolkissa ja joka tuo uutta vähäpäästöistä sähköä kuluttajien (sähköauto)käyttöön. Uusiutuvaa (vesi, tuuli, aurinko) tai muuta hiilivapaata (ydinvoima) energiaa rakennetaan valtavasti tällä hetkellä. Jos/kun energian säilöminen vetyyn yleistyy (tarvitaan mm. energian säilömiseen yöllä syntyvästä tuulivoimasta, käytettäväksi päivällä), niin myös vedyn jakeluverkosto kehittyy ja vetyautoja voi tulla lisää sähköautojen rinnalle.
Vanhempien autojen harrastajille tämä tarkoittaa vaikeita päätöksiä ja ikävä kyllä monen harrastaminen hiipuu. Merkkiharrastamista voi uusissa autoissa todennäköisesti jatkaa ulkonäkö- ja sisätilatuunauksilla sekä käyttöjärjestelmämuutoksella/appseilla - voimalinjan harrastaminen menee jatkossa yhä enemmän tavallisen harrastajan osaamisen yli.G31 530e xDrive -21, Audi TT -99
Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e
Comment
-
Nää kaikki on ennusteita ja arvauksia missä mennään 10-vuoden päästä.
Julkisuuteen on helppo kertoa että teemme nyt tälläisen taikka tuollaisen linjauksen, mutta samalla jätetään kertomatta mitä tuotekehitystoimintaa tehdään taustalla piilossa alan alihankkijoiden kanssa ja tietty se takinkääntö voidaan Mitsubishimäisesti tehdä milloin vain.
Comment
-
super ja hyperautot varmasti tekee töitä sähköautojen parissa. Ferrarin tehokkain auto on hybridi, jolla voi ajaa sähköllä jo ja lambo saa audilta tekniikan kyllä. mutta mielenkiintoista on mikä on näiden vastaus kehitykseen. tuhat heppaa ei riitä mihinkään. sähköllä mahdollista vieläkin tehokkaampia. 2000 heppanen neliveto ferrari? koenigsegg tekee hybridilinjaa myös. samoin mclaren. Jos asiakaskunta ei näitä haluaisi tuskin he näitä tekisivät kun hinnalla ei ole mitään väliä.
Bmw tekee omituisia ratkaisua eikä strategiassa ole logiikkaa:
maailman vastuullisin autovalmistaja ja kuitenkin itse autoihin kertovat että me saastutamme koska asiakas sitä haluaa, mutta ovatko oikeasti kysyneet asiakkailta edes tuota? Niiltä, jotka ostavat uusia autoja!
Comment
-
Originally posted by duckland View Postsuper ja hyperautot varmasti tekee töitä sähköautojen parissa. Ferrarin tehokkain auto on hybridi, jolla voi ajaa sähköllä jo ja lambo saa audilta tekniikan kyllä. mutta mielenkiintoista on mikä on näiden vastaus kehitykseen. tuhat heppaa ei riitä mihinkään. sähköllä mahdollista vieläkin tehokkaampia. 2000 heppanen neliveto ferrari? koenigsegg tekee hybridilinjaa myös. samoin mclaren. Jos asiakaskunta ei näitä haluaisi tuskin he näitä tekisivät kun hinnalla ei ole mitään väliä.
Marginaalijoukon autoja tälläiset, joten ympäristömielessä aivan sama kulkeeko hypersportpirssi banaaninkuorilla vai petroolilla.
Comment
Comment