Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hebbu ///M3
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1627
    • Dallas



    Miten jos hiilen hyötysuhde pelkässä sähkön tuotannossa on 30-40% , se vähentää hiilaripäästöjä ratkaisevasti vastaan polttomoottori 30% hyötysuhteella, eli toisinsanoen on päästötöntä energiaa ajaa sähkäri autolla?

    Miksi hiili ja turve voimalassa yhdistetty sähkön ja lämmön tuotto parantaa laitoksen hyötysuhdetta mutta btcf ei?
    Last edited by Hebbu ///M3; 23-04-2021, 09:41.
    Sotkamo Connection

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2758
      • Espoo, HML

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Niin, moni unohtaa hypessä että mm hki keskustassa 81% on asukeilla kadunvarsipysäköintiä.
      Tämä, samanaikaisesti ladattavien autojen määrän jyrkkä kasvu ja erityisesti vanhempien taloyhtiöiden nykyiseisen sähköinfran riittämättömyys.
      Voi varmaan ennustaa ettei sähkölatausmahdollisuuden sisältävien autopaikkojen hinta ainakaan merkittävästi laske.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        OT:Helsinki on ehkä vihamielisimmin yksityisautoiluun suhtautuva kunta suomessa. Jos on tarvetta pitää autoa kantakaupungin alueella kerrostalossa, pitää pinkka olla kunnossa tai tyytyä joukkoliikenteeseen. Puistolaan rakennettiin erillistalo yhtiöön 2021, 120m2/670k€. Helsinki sallii kaavaan tälle yhden autopaikan. Taloyhtiön pyöräparkki oli pakko tehdä. Asunto saattaa olla vieläkin myymättä.

        Mutta jokainen asunto jolla on jo nyt oma autopaikka lohkolämmittimellä omaa teoreettisen mahdollisuuden järkevään sähköautoiluun. 6A virralla saat yön aikana akkuun sen verran että pääset tyypillisesti töihin ja takaisin tai pikalaturille jos on tarvetta päästä kauemmaksi, oletuksella että tulit 0%:lla illalla pihaan, mikä epätodennäköistä.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • JH.
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 781
          • PKS

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Meidän espoon yhtiössä sähköautoilijat on itse kustantaneet laturit, autopaikat kun on osakkeina myyty, nimelliseen 28k€ hintaan.
          Kannattaa nauttia vielä ku on sentään tarjolla. Noistahan on ollu paljon juttua että hinta pitäis olla usein vielä 2x jotta rakennusliikkeille tulis sama kannattavuus autohalleista kuin asunnoista. Yhteiskunnallisesti harvinainen tilanne noissa se että käytännössä siis tulonsiirto autottomilta autoilijoille päin, kerrankin 😀.
          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

          Käyttis i4 eDrive40
          Kesällä E36 M3
          Radalla E36 325i track day tool

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7398
            • Oulu

            Tänään pikaisessa Electrified Tour -koeajossa iX3 ja 545e.



            Jätin moottoritiellä ajelun suosiolla väliin kun lähimmän liittymän suuntaan oli jotain kilometrin jono. En ole koskaan ajanut tän korimallin X3:lla joten siihen en osaa mitään verrata ja myös Mustang Mach-e:n ajokokemukset on jo hävinneet muistista. Sähköautoksi sisustus ja ergonomia oli tässä hyvinkin perinteinen, eli löytyi vaihdekeppi ja kaikki muukin sieltä mihin on tottunut. Ainoa ero oli että vaihteisto M/S-asennon oli korvannut yhden polkimen ajeluun soveltuva B-asento. Satunnaiseen käyttöön tämä on kätevä, mutta jos ois oma auto niin yhden polkimen ajelun toivottavasti saa toimimaan myös ilman ylimääräistä vaihdekepin heiluttelua. Sisustan tyyli ei varsinaisesti mun makua kovin hyvin kohtaa, vähän liikaa kaikkea ylimuotoiltua koristeosaa jokapuolella. Istuin sensijaan oli muotoilultaan ja säädöiltään hyvä, mutta hämmästyttävän kova. Ratin olisin halunnut saada alemmas kuin alin asento.

            Vaikka kaasu muuten tuntui toimivan sport-moodissakin mukavan hillitysti, oli potku kaasun pohjaan painamisesta oli todella selvä. Kaasun vaste oli tietysti välitön ja 60-90 km/h kiihdytys ei tuntunut vievän kuin pari sekuntia. Ohjauskin oli minusta harvinaisen onnistunut. Sitä en voi tämän lyhyen koeajon perusteella sanoa oliko tuntumaa renkaisiin ja tiehen oikeastikin, mutta ainakin muuten ohjausvaste oli hyvin luonnollisen oloinen ja ohjaus tuntui heti jotenkin oikealta. Auto tuntui myös ketterältä kokoonsa nähden eikä kiihdytykset tietenkään takavedosta johtuen sotkeneet ohjaustuntumaa mitenkään. Luistoneston sai kokonaan pois, tai siltä se ainakin vaikutti, mutta pitoa oli kuitenkin leveillä 20" takarenkailla sen verran että märästä kelistä huolimatta pientä lipsumista suurempaa draamaa en saanut nopeissa liikkeellelähdöissä aikaan.

            Eipä tästä oikein osaa sanoa kuin että kaikista muista sähköautoista tuttua täydellistä ajamisen vaivattomuutta ja hyvää suorituskykyä helposti lähestyttävässä aika perinteisessä paketissa.




            545e:n halusin ajaa nimenomaan iX3:n jälkeen voidakseni todeta että miltä tälläinen tämänhetken tehokas "huippuhybridi" tuntuu tehokkaan täyssähköauton jälkeen. No vanhanaikaiseltahan se tuntui, varsinkin kaasua painettaessa. Pari ekaa kertaa piti ihan tarkistaa että onko nyt tosi että nopealla kaasun pohjaan painamisella ei tunnu olevan mitään välitöntä vaikutusta vaan kiihtyvyys alkaa vasta selvän ihmettelyn jälkeen, kun automaatti on saanu pienempää vaihdetta sisään ja moottori turboa hereille. Auto oli koko ajan sport-moodissa ja näin se vain oli. Omat autot kun on manuaaleja niin persdyno ei ole kalibroitu automaatin viiveisiin. Hetken ajelun jälkeen tätä ei kuitenkaan enää osannut pitää ongelmana.

            Toinen mikä kiinnosti että saanko tällä nyt sitten rivikuutosen (osittain keinotekoisista?) äänistä jotain lisätunnelmaa ajamiseen. Tähän on aika vaikea vastata, useimmiten varmaankaan en saa, mutta yhden vähän pidemmän useamman vaihteen kiihdytyksen kuitenkin onnistuin tekemään ja silloin tuntui että ehkä siitä äänimaailmasta tunnelmaa kuitenkin tulee. Todella hiljaiset moottorin äänet kuitenkin oli sisälle, kuten tähän autoluokkaan toki sopiikin.

            Ohjaus oli yllättävän erilainen ja minusta ainakin tämän lyhyen ajelun perusteella vähemmän selkeä kuin iX3:ssa. Jos iX3:n istuin tuntui koveuudesta huolimatta hyvin istuvalta niin 545e:n istuin oli varmasti parhaita mitä olen istunut. Esittelijä ei tiennyt oliko se sport vai comfort, enkä jaksanut tietoa varustelistasta kaivaa, mutta aivan mahtava istuin joka tapauksessa. Omaan tottumukseen 5-sarjan lähempänä maata istuminen sopii paremmin. Jos noihin omiin rojuihin vertaa niin kumpikin koejaettu on kyllä ihan eri luokkaa matkustusmukavuudessa.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Tuo iX3 on todella vahva ehdokas seuraavaksi liisariksi.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                Tuossa näkee suoraan tuon ix3 ja 545e välillä kuinka paljon paskempi se täyssähkö on. Vanteet on tuollaiset umpipölykapselit, jotka on sitten kahdella sormivärillä maalatut niinkuin ois kaksivuotias piirtänyt. Kun sähkölle jo ilmanvastus on liikaa voitettavaksi.
                Sensijaan tuossa missä pieni bensamoottori vielä on mukana niin vanteet on ihan vanteet.
                Living the dream that is communism.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 4978
                  • Paimio

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Tuossa näkee suoraan tuon ix3 ja 545e välillä kuinka paljon paskempi se täyssähkö on. Vanteet on tuollaiset umpipölykapselit, jotka on sitten kahdella sormivärillä maalatut niinkuin ois kaksivuotias piirtänyt. Kun sähkölle jo ilmanvastus on liikaa voitettavaksi.
                  Sensijaan tuossa missä pieni bensamoottori vielä on mukana niin vanteet on ihan vanteet.
                  Living the dream that is communism.
                  Joo jos tuommoisen hommaisi niin nuo vanteet lentäisi kyllä niin kauas kuin se kuuluisa pippuri kasvaa...vaikka sitten menettäisikin pari kilsaa toimintamatkasta. Aivan kammottavan näköiset keksinnöt kyllä.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    No nyt päästiin jo alakoulutasolle.



                    Edit: vanteet ei kyllä siis omaakaan silmää miellytä, ei siinä. Mutta kaupasta saa uusia vanteita
                    Ei ole vaan pitkään aikaan tullut vastaan mielipidettä, jossa auton paremmuus määrittyy vanteiden, saati niiden maalauksen perusteella. Siitä spontaani repeäminen
                    Last edited by GameOver; 24-04-2021, 14:00.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      Originally posted by GameOver View Post
                      No nyt päästiin jo alakoulutasolle.



                      Edit: vanteet ei kyllä siis omaakaan silmää miellytä, ei siinä. Mutta kaupasta saa uusia vanteita
                      Ei ole vaan pitkään aikaan tullut vastaan mielipidettä, jossa auton paremmuus määrittyy vanteiden, saati niiden maalauksen perusteella. Siitä spontaani repeäminen
                      Ja remo ehkä missasi 45e:n pointin, siellä on 3L ahdettu bensakone. Tuo voimalinja saattaisi maistua kyllä vaikkei sähköautoilusta välittäisikään
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Mitä tulee iX3 vanteisiin niin ne ei tosiaan mitkään muotovaliot ole mutta kun katsoo renkaiden leveyksiä niin mitään pisaralle pisimmällä renkaita ei ole vakiona. Koot joko 19 tai 20 ja isommassa muistaakseni edessä 245 ja takana 275. Pienemmässä tais olla tuo 245 molemmissa päissä.

                        Pari hyvää pätkää Tesla Björniltä:


                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 773
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Tuo iX3 on todella vahva ehdokas seuraavaksi liisariksi.
                          iX3 ei kyllä paljoa kannata muuten kuin liisariksi harkitakaan. Tulee jäämään välimalliksi jonka aika on ohi melkein heti ja hinta tulee putoamaan kiven lailla käytettyjen markkinoilla (neliveto puuttuu). iX3 oli tarkoitettu alunperin vain Kiinan markkinoille, mutta tässä hypessä päättivät tuoda sen eurooppaankin. Jenkeillehän tätä ei myydä lainkaan.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Toisaalta monella merkillä näyttää tulevan tai olevan katumaasturi takavetona. Ainakin Volkkarin id.4, Audin uusi Q4 ja Mustang mach E.

                            Noilla tosin myös nelivetoversio.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 4978
                              • Paimio

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Toisaalta monella merkillä näyttää tulevan tai olevan katumaasturi takavetona. Ainakin Volkkarin id.4, Audin uusi Q4 ja Mustang mach E.

                              Noilla tosin myös nelivetoversio.
                              Joo ei kaksivetoinen mikään erikoisuus tule sähkövehkeissä olemaan tulevaisuudessakaan.
                              Itse veikkaan että iX3 voi jopa saada suosiota kun on muuten sentään ihan normaali auto eikä mikään yhden nappulan näyttöihme...

                              Kyllä minä tuon ennemmin ottaisin kuin teslan, id4 tai edes Mustangin...
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                Originally posted by tiko4tiko View Post
                                iX3 ei kyllä paljoa kannata muuten kuin liisariksi harkitakaan. Tulee jäämään välimalliksi jonka aika on ohi melkein heti ja hinta tulee putoamaan kiven lailla käytettyjen markkinoilla (neliveto puuttuu). iX3 oli tarkoitettu alunperin vain Kiinan markkinoille, mutta tässä hypessä päättivät tuoda sen eurooppaankin. Jenkeillehän tätä ei myydä lainkaan.
                                Joo, mutta liisarina tuo ei minua kiinnosta tippaakaan. Sanoisin että tällänen -19 mallinen 530e se vasta välimalli onkin pienen akkunsa johdosta. Mutta näyttää silti näissä olevan ihan älyttömiä pyyntejä käytettynä varsinkin pienillä kilsoilla.

                                Kuten tossa yllä mainittiin on nää sähköset katumaasturit tällä hetkellä suurin osa vajaavetoisia joten siihen nähden ei juuri händicappiä ole. Ja etelässä ei pahaa talvea ole kuin se viikko vuodessa, tosin sain tuon 530e:n kiinni tasaselle tänä talvena kahdesti.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎