Originally posted by jokes911
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by gnz View PostTästä saadaan olla varmoja. Suunnittelupoppoon tehtävä on nyt nämä välivuodet paikata strategisia virheitä, ja sit kun näistä päästään, erinomaista jälkeä tulee ihan varmasti. Toivottavasti näitä polttisten sähköautokonversioita ei nähdä enää kovin montaa.
i4 on seuraava näytön paikka.
Suurimmalla mielenkiinnolla odotan ensimmäistä //M-mallista täyssähköautoa BMW:ltä. Silloin ne munuaiset näytetään muille, eli mihin firma pystyy, kun mennään all in.
Näyttäisi, että ihan hyvässä vauhdssa bemarillakin ollaan. Bemarin ladattavat hybridit ovat erinomaisia, näissä on tällä hetkellä valtaosa markkinasta, koska (pika)latausinfra on useammassakin maassa perin surkea. Näin on myös Suomessa.
Toisekseen BMW on kehittänyt hyvin omaa teknologiaa, mm. sähkömoottori ilman kestomagneettteja on selkeä strateginen etu. Ainakin noiden iX3 koeajojen perusteella erilaisessa voimalinjassa on onnistuttu hyvin, samankoisella akulla päästään vähintään sama matka kuin parhaat kilpailijatkin.
Pohjalevyssä tehty strateginen valinta (sama pohjalevy sekä polttomoottori- että sähkövoimalinjalla) voi olla virhe, aika näyttää. i4:ssa nähdään miten tuo toimii, onko sisätilat yhtä hyvät kuin muissa sähköautoissa, kun akun koko on sama.
Sähkärin suorituskyvyssä bemarilla on varmasti tuumauksen paikka. Tesla on laittanut mittapaalun koviin lukemiin, mutta jos tekevät Baijerissa 'liian tehokkaan' sähköauton, se kannibalisoi M-mallien myyntiä pahastikin. M-mallithan tuottaa edelleen oivat rahat kassaan, katteet on enemmän kuin kohdillaan, sillä M-muutosten hinta 'perusmalliin' on aika vähäinen. Jos pahasti sanotaan niin M-osasto on nykyään enemmän markkinointihumua ja M-merkkien liimailua ympäri autoa. Epäilen, että i-mallien kate ei ole läheskään yhtä rasvainen kuin M-malleissa. Sähkömalliston huipulle varmasti luodaan jatkoa M-malliistostolle, suunnitelma on epäilmättä tehty jo aikoja (M-)markkinoitiosastolla.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostNo ei menny kyllä tän sankarin mutu-kanava tilaukseen. Ei siksi että olisin eri mieltä joistakin yksityiskohdista, mutta tollaset vahvasti mielipiteisiin perustuvat ja fiilisperustaiset testit ei oikein nappaa. Sitä vois ihan hyvin itsekin käydä noita autoja tuolta viikonloppuna ottaa ajoon ja lätistä lämpimikseen videolle.
Mutta onko autot nykyään niin samalla viivalla, että vertailuissa ja testeissä on tavallaan pakko mennä se subjektiivinen fiilispohja edellä? Ainakin vastaavanlainen ilmiö tuntuu olevan ihan printtilehtien koeajoissa ja vertailuissa läsnä. Toki nekin perustuu analyyttiseen dataan, mutta journalistien omien mieltymysten mukaiset painotukset siellä lopulta määrää.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Kun foorumin yritysosaajat luo bmw eelle strategioita niin hyvä muistaa että bmw eellä eikä muillakaan perinteisillä valmistajilla ole mitään kiirettä sähkömarkkinoille. Sähköautoilu on kuin em kansantauti, promilleluokassa vielä vuosia, maailmanlaajuisesti. Bmw kerää rahaa kahdelta pelikentältä kuten muutkin valmistajat, vielä vuosia. Kiinalainen volvo vaihtaa sähköön, juu, toimii 90% kiinan kasvavilla markkinoilla, nyt ja tulevaisuudessa. Perinteiset valmistajat valmistautuvat pikkuhiljaa räjäyttämään brändeillään multimarkkinat, eivät edes tähtää teslan kaltaiselle mikromarkkina alueelle joka tulee jäämään jalkoihin ja varakkaampien pelialustaksi tulevaisuudessa, sähköauton massatuotannossa isot tulee ja rymistelee. Isoillekin tulee jäämään porschen kaltaisia luxuxtuotteita mutta massoilla tehdään mitalit.
Ihan tuulesta temmattuja arvioita tämmöiset vuosikymmenien jutut, todellisuudessa väitän että perinteisillä brändeillä on sähkö paremmin hallussa kuin teslalla, sitä ei vaan tarvitse hypettää mikrokiihtyvyydellä. Taycania verratessa teslan kertakäyttökiihtyvyyteen jo huomaa kumpi on edellä, taycanilla voi kiihdytellä kymmenyksen hitaammin kymmeniä kertoja kun teslokki kestää yhden lähdön ja sitten jäähdytellään roppanaa. Tässäkin huomaa kuinka paljon vag konserni ponnisti heti käytännöllisyydessä edelle mikroautoa. Laadusta ei taida kannattaa isoja mainintoja kommentoida ?
Repikää siitä strategit
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKun foorumin yritysosaajat luo bmw eelle strategioita niin hyvä muistaa että bmw eellä eikä muillakaan perinteisillä valmistajilla ole mitään kiirettä sähkömarkkinoille. Sähköautoilu on kuin em kansantauti, promilleluokassa vielä vuosia, maailmanlaajuisesti. Bmw kerää rahaa kahdelta pelikentältä kuten muutkin valmistajat, vielä vuosia. Kiinalainen volvo vaihtaa sähköön, juu, toimii 90% kiinan kasvavilla markkinoilla, nyt ja tulevaisuudessa. Perinteiset valmistajat valmistautuvat pikkuhiljaa räjäyttämään brändeillään multimarkkinat, eivät edes tähtää teslan kaltaiselle mikromarkkina alueelle joka tulee jäämään jalkoihin ja varakkaampien pelialustaksi tulevaisuudessa, sähköauton massatuotannossa isot tulee ja rymistelee. Isoillekin tulee jäämään porschen kaltaisia luxuxtuotteita mutta massoilla tehdään mitalit.
Ihan tuulesta temmattuja arvioita tämmöiset vuosikymmenien jutut, todellisuudessa väitän että perinteisillä brändeillä on sähkö paremmin hallussa kuin teslalla, sitä ei vaan tarvitse hypettää mikrokiihtyvyydellä. Taycania verratessa teslan kertakäyttökiihtyvyyteen jo huomaa kumpi on edellä, taycanilla voi kiihdytellä kymmenyksen hitaammin kymmeniä kertoja kun teslokki kestää yhden lähdön ja sitten jäähdytellään roppanaa. Tässäkin huomaa kuinka paljon vag konserni ponnisti heti käytännöllisyydessä edelle mikroautoa. Laadusta ei taida kannattaa isoja mainintoja kommentoida ?
Repikää siitä strategit
"In an unscheduled release, the company said its earnings before tax leapt by 370% to 3.76 billion euros ($4.53 billion), according to preliminary figures, with sales growing in all major regions and across brands."
Toki tulevaisuus näyttää, kuinka BMW onnistuu jatkossa. Sähköistymisen strategian onnistumisesta/epäonnistumisesta on vaikea vielä sanoa sitä tai tätä. Vuosikymmenen lopulla tämän osalta ollaan viisaampia.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostVaikka vähän OT meneekin, niin osakkeenomistajan näkökulmasta nykyinen strategia tuottaa tulosta:
"In an unscheduled release, the company said its earnings before tax leapt by 370% to 3.76 billion euros ($4.53 billion), according to preliminary figures, with sales growing in all major regions and across brands."
Toki tulevaisuus näyttää, kuinka BMW onnistuu jatkossa. Sähköistymisen strategian onnistumisesta/epäonnistumisesta on vaikea vielä sanoa sitä tai tätä. Vuosikymmenen lopulla tämän osalta ollaan viisaampia.
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrus View PostKova tulosparannus. BMW arvioi, että täyssähköautojen myynti kasvaa 50 % vuosittain vuoteen 2025 saakka, milloin yhtiö saa oman sähköisen arkkitehtuurinsa valmiiksi. Vuoteen 2030 mennessä vähintään puolet myynnistä pitäisi koostua täyssähköautoista. Nähtäväksi jää, miten markkina kehittyy ja onko kehitystyö aikataulussa vai myöhässä.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostSeuraavassa tarjouserässä niitä skoda e citykoja meinaan tilata jos hinta painuu alle 15k€. Sopiva kaupparassi. Näillä ylihintaisilla liikennevalodragstereilla en tee mitään, enkä tarvitse 1000hv här i finland, enkä edes nelivetoa #ilmastonmuutos.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostOnko näitä enää ylipäätään tulossa noin kovilla tarjouksilla? Minun käsitykseni mukaan tuohon hintaan ei saanut kuin mii electriciä johon ei ole otettu tilauksia vastaan enää pitkään aikaan. Sama autohan se citigo ja e-up on, mutta ei niissä ole tainnut koskaan hinnat noin alhaalla käydä. Voi olla että aika käy pitkäksi odotellessa?
Seat jysäytti loppusyksystä melkoisen uutispommin, kun se ilmoitti tuovansa myyntiin täyssähköversion Mii-pikkuautostaan alle 20 000 eurolla. Kun tähän yhdistetään valtion 2 000 euron hankintatuki sekä valmistajan oma 2 000 euron tukiainen, Seat Mii Electric maksaa lopulta ostajalle 15 989 euroa
Käytännössä Seatinkin kaikki tilasi plussana ja niillä vähäisillä lisävarusteilla, niin hinta oli jossain 18-19k paikkeilla. Viimeisessä hinnastossa Mii on 19.390€ ja Mii plus 20.693€.
E-Upin sai yhdessä kohtaa 23,5k-4k= n. 19,5k hintaan. Lokakuussa -20 kun Mii:tä kyselin (vaimon puolesta) oli toimitusaika jo tilatulle (joskus 2020 vuodenvaihteessa) ja pitkän toimitusajan takia perutulle jo tilauskannassa olevalle autolle arviolta vko 20/2021, mutta viimeistään marraskuun 2021 lopussa, jolloin ilmeisesti hankintatuki 2000€ olisi loppumassa? Ei jääty sitä odottelemaan.Last edited by BFI18; 03-05-2021, 13:26.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Käytettyinä noita on jonkinverran tarjolla ja tietääkseni UP:n voi vielä tilata uutenakin. Itse ostin uuden UP:n viime lokakuussa kaikilla satavilla varusteilla 20t€ hintaan. On mielestäni etenkin hintaansa nähden varsin mainio peli. Kun jäkiasensi keskikyynärnojan , sujuu maantieajokin oikein mukavasti. Kokoon nähden suuri paino ja matala painopiste tuo vakautta moottortievauhtiinkin.
Pörssisähköllä tankillinen maksaa n 2€ ja sillä pääsee pakkasista riippuen 150-300km , eli polttoaine on käytännössä ilmaista. Kiihtyvyys alle 70kmh on varsin ripeää , eikä melukaan juuri vaivaa korkean ja kapean renkaan ansiosta. Takapenkin kaatamalla kulkee tavaraakin yllättävän paljon. Jos takatiloja ei juuri tarvitse ja range riittää omiin tarpeisiin , tämän tyyppinen auto tarjoaa n 95%:sesti sen , mitä auto ylipäätään voi ihmiselle antaa ja ns kakkosautoksi aivan ylivoimainen valinta , jos vain latausmahdollisuus kotona on.
Comment
-
-
Olen odotellut että milloinkohan jos koskaan se Dacia Spring saadaan täkäläisille markkinoille ja hinnoiteltua. Meikäläiselle joka ei ole koskaan ostanut uutta autoa, olisi sopivasti vähän camp-henkinen laite työmatkalle mikäli hinta olisi kohdallaan. Noin 30km suunta, maantietä max 80 km/h rajoituksella ja osittain taajamaa eli kulkupolitiikan pitäisi periaatteessa riittää aivan hyvin. Kotona saisi autokatoksessa ladata 1v töpselistä ihan riittävästi.E32 735iAL, E36 320iA
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostTäällä just pähkäilen tuon EV6:n kanssa. Joko GT-line tai GT, nelikkona isolla akulla. Tarjoukset jo sain molemmista, mutta en vielä edes arvioitua toimitusaikaa. Hämärä mielikuva kuitenkin että GT-linen saisi vielä tämän vuoden puolella, mutta GT:stä ei mitään käryä. Hintaerohan noilla on lopulta varusteineen vain muutama tonni. GT:stä tosin muksut saattaisivat tuumata että pappa on tullut hulluksi
Nonniih, pappa tilas ton pikkukoneisen (325hp), eli GT-linen isolla akulla, nelikkona. Toimitusaika-arvio vuoden loppuun.:think
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostNonniih, pappa tilas ton pikkukoneisen (325hp), eli GT-linen isolla akulla, nelikkona. Toimitusaika-arvio vuoden loppuun.:thinke39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment