Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Maailma muuttuu, ennen autokisoissa kuunneltiin v12 ulvontaa nyt kameroiden räminää ja metron vinkunaa, hienoa kehitystä. Pelatkaapa playkkaa tai x-boxia ilman ääniä, ralli on mielenkiintoinen laji äänettömänä.

    Iso käsi.
    Peruutetaanpa parisataa vuotta taaksepäin ja katsotaan millaista "kulkuneuvoilla" kilpailua silloin oli. Saati jos peruutetaan sellaiset 1000 vuotta taaksepäin. Ihminen vaan on niin ajassa kiinni ajatuksineen, että kaikki muu kuin se totuttu tuntuu huonolta. Ei siinä väärää ole, mutta ei se ajatus autokilpailuihin välttämättömästi kuuluvasta moottorinpörinästä ole luonnonlaki.

    Itsekin toki menen seuraamaan mieluummin äänien kera autokilpailua, mutta se johtuu ihan vaan siitä, että miten olen tottunut mieltämään asiat.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4978
      • Paimio

      Nyt täytyy sanoa että olen kyllä Rönkön kanssa ihan samoilla linjoilla...Tämmöinen sen sähköauton pitääkin olla eikä mikään älyvapaa kosketusnäyttöhirvitys.

      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        ^en tiedä muista mutta tuo bemarin hopean ja kiiltävän mustan muovin sekamelska sattuu silmään pahasti. Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.
          Täysin samaa mieltä, ite en sekavia koristemuoveja ohjaamoon kaipaa. Teslan ohjaamo on minilismissaan upea vaikka tuntuukin monia ärsyttävän pystynäytön takia (sekin oli kai jo muutettu jossain mallissa vaakaan?).
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Teslahan on suunnitellut että rattikin jätetään pois, mitä sillä potkulaudassa tekisisikään.

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 773
              • Lappeenranta

              Originally posted by 205/65-15H View Post
              ^en tiedä muista mutta tuo bemarin hopean ja kiiltävän mustan muovin sekamelska sattuu silmään pahasti. Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.
              Tämä lienee sukupolvikysymys. Mutta perussäätimet pitäisi olla kyllä muualla kuin tabletissa. En ole toki Teslalla M3:lla montaa kilometriä ajanut, mutta tälläiselle vanhemmalle kokeilijalle hallintalaitteet oli kauniisti sanottuna vaikeat. No, kyllä tuon nyt saa liikkeelle ja vilkut toimimaan, valoista en sitten mene takuuseen, kai ne toimii jotenkin automaatisesti nykyään aina, sivupelit oli perseellään, säätimiä ei missään, olisiko pitänyt avata ikkuna ja tokkiä sormella peili kohdilleen kuten jossakin 70-japsisssa, tuskin kuitenkaan...., onneksi taustapeilin sai kohilleen Teslan X:ssä tälläisiä ongelmia en muista, tosin siitä on aikaa kuin sellaista kokeilin. Oliko hallintalaitteet eri tavalla vai satuiko esim pelit vaan kohdilleen sattumalta jne.

              Vaikea se oli hallita tätä puimurinkin uusinta mallia täydellisesti, mutta onneksi nuo perussäätimet ovat muualla kuin vain iDrivessa, joten ajaminen luonnistuu heti, vaikka ei olisikaan älykoneeseen tutustunut ja sitten pikku hiljaa voi opetella mitä kaikkea löytyy näytöltä. Täytyy kyllä myöntää, että alkuun ärsytti, mitä löytyy mistäkin valikosta vaikka kyllähän iDrive looginen ja helppo käyttää onkin. Pakko oli lukea ohjekirjaa useampana iltana

              No kaikkeenhan lopulta oppii, jos oma auto on kysessä. Mutta toivottavasti sähköautoihin ei tule uutta hallintalaitestandardia eli että joka autossa on erilainen 'älykäs' logiikka. Milloin pitää hipoa keskinäyttöä, rattia, molempia ja tietystä järjestyksessä.... On siinä kun iltasella istahdat tuollaiseen vuokra-autoon ja pitäis ajaakin..... Sataa, on pimeetä ja et saa eees valoja päälle, pyyhkistä puhumattakaan. Ja sitten alkaa pukkaa hikeä.....ikkunat huurtuu, niin lämmityslaitteen säätimet oli....
              Last edited by tiko4tiko; 21-05-2021, 19:41.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                ^jos käyttöliittymät kiinostaa kannattaa tseka Polestar2 tai VolvoXc40 täys-sähkö. Niissä on Googlen käyttis ja luulisin että se alkaa yleistyä. Teslan systeemi pysyy varmasti omanaan. Mutta saako muut autonvalmistajat sovittua yhteistä käyttistä? Enpä usko joten viiden vuoden jälkeen kolmanneksi yleisin saattaa olla jokin kiinalainen Os tai jopa Apple.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Tämä lienee sukupolvikysymys. Mutta perussäätimet pitäisi olla kyllä muualla kuin tabletissa.
                  Mulla on kosketusnäyttöinen 2din radio/dvd ja sekin lentää roskalavalle kun löydän -90 vuoden oem ISO nappisen 2din radion kasettipesällä. Yhtä helvettiä ajaessa tökkiä näyttöä ja kun aurinko paistaa on näyttö pelkkää sormenjälkeä ja rasvaa.

                  Kyllähän se niin on että teslan tyylisuunnan sähköautoissa ostajakunta on nuoria ja digitekniikasta innostuneita sonneja, taycan tyylisuunta on autoista ja ajamisesta kiinnostuneille. Itse sitoudun taycanin tyylisuuntaan.

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Mulla on kosketusnäyttöinen 2din radio/dvd ja sekin lentää roskalavalle kun löydän -90 vuoden oem ISO nappisen 2din radion kasettipesällä. Yhtä helvettiä ajaessa tökkiä näyttöä ja kun aurinko paistaa on näyttö pelkkää sormenjälkeä ja rasvaa.

                    Kyllähän se niin on että teslan tyylisuunnan sähköautoissa ostajakunta on nuoria ja digitekniikasta innostuneita sonneja, taycan tyylisuunta on autoista ja ajamisesta kiinnostuneille. Itse sitoudun taycanin tyylisuuntaan.
                    Aikalailla pelkkää kosketusnäyttöä se on Taycanissakin. Toki hieman eri tavalla aseteltuna kuin Teslassa.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Aikalailla pelkkää kosketusnäyttöä se on Taycanissakin. Toki hieman eri tavalla aseteltuna kuin Teslassa.
                      Mutta on perinteinen sijoittelu, mm mittaristo. Ja perustoiminnot vivuilla ja rullilla. Ja näyttää autolta sisältäkin.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx



                        Jutun alla on hyvä kommentti.
                        Itse mietin että miksi minkään auton pitäisi toimia autonomisesti, ihan typerä ajatuskin jo.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          https://www.mikrobitti.fi/uutiset/te...3-1348a9b16e82

                          Jutun alla on hyvä kommentti.
                          Itse mietin että miksi minkään auton pitäisi toimia autonomisesti, ihan typerä ajatuskin jo.
                          Se on vähän häilyvää, kun puhutaan mielipideasioista. Toiset tykkää ja toiset ei. Autonominen ajaminen on kuitenkin lopulta vaan eri toimintojen automatisointia. Ja ensiaskeleet siihen suuntaan on otettu jo silloin, kun keksittiin automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin.

                          Joskus vuosia sittenhän Autobildin toimittaja ajoi mersulla Saksan halki koskematta rattiin. Siihen riitti rattiin teipatut banaanit.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • -Markus-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1463
                            • Ihan Savossa

                            Joko Tesla tai muu sähköauto osaa mennä parin kilsan päähän naapuriin omin päin? Jos laittas parin naapurin kans kimppa-auton..:think

                            Ford Mondeo Mk3 STW
                            VW E-Golf 2015
                            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              Originally posted by -Markus- View Post
                              Joko Tesla tai muu sähköauto osaa mennä parin kilsan päähän naapuriin omin päin? Jos laittas parin naapurin kans kimppa-auton..:think
                              Autonominen ajo onnistuu kohtuu hyvin motareilla ja maanteillä, mutta kaupungeissa Teslan toiminnassa on vielä vähän epävarmuutta. Tosin hurjastihan se on mennyt eteenpäin viime vuodet.

                              Tässä kolme viikkoa vanha Teslan FSD(Full Self Driving) -autopilotin betaversion tekemistä isossa kaupungissa.

                              edit: Linkki unohtui: https://www.youtube.com/watch?v=EQA4m44ybrI
                              Last edited by gnz; 22-05-2021, 17:34.

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1281
                                • HKI

                                Originally posted by GameOver View Post
                                Se on vähän häilyvää, kun puhutaan mielipideasioista. Toiset tykkää ja toiset ei. Autonominen ajaminen on kuitenkin lopulta vaan eri toimintojen automatisointia. Ja ensiaskeleet siihen suuntaan on otettu jo silloin, kun keksittiin automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin.

                                Joskus vuosia sittenhän Autobildin toimittaja ajoi mersulla Saksan halki koskematta rattiin. Siihen riitti rattiin teipatut banaanit.
                                Autonominen ajo kytkeytyy isompiin juttuihin. Muuttaisi totaalisesti tapaamme ajatella liikkumista etenkin monen työhön liittyen. Voisit nukkua, voisit työskennellä, voisit viettää ”vapaa-aikaa” autossasi ihan toden teolla samalla kun se kulkee määränpäähän. Samoin julkinen liikenne muuttuu, taksien hinta olisi enää murto-osa. Autojen käyttöaste myös kasvaisi.

                                Kokonaisuuten varmasti nostaisi tuottavuutta, bkt:tä ja ns. hyvinvointia. Vaikea keksiä miksi ei...

                                Pääosalle autoilu ei ole mikään nautinto, vaan tapa liikkua siinä missä omat jalatkin tapa liikkua.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎