Leebmannilta tuo BMW flexible fast charger + 16A voimavirtakaapeli kotiinkuljetettuna ~500€. Samaisesta paikasta BMW 22KW Wallbox 80€ enempi, mutta säästää sähkärin työt. Ei kovin suuri ero.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Das_Bimmer View PostLeebmannilta tuo BMW flexible fast charger + 16A voimavirtakaapeli kotiinkuljetettuna ~500€. Samaisesta paikasta BMW 22KW Wallbox 80€ enempi, mutta säästää sähkärin työt. Ei kovin suuri ero.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Omassa pihassani kiinteä laturi on näppärä kun ei ole mitään johtoja lojumassa / roikkumassa (ja meillä voimavirtapistoke tallissa jossa autoa ei pidetä) mutta jos olisi semmoista tarvetta että pitää päästä lataamaan kolmesta vaiheesta mökkeilyn / kyläilyn yhteydessä paikassa jossa on voimavirtapistoke mutta ei latauslaitetta niin sitten ehdottomasti tuollainen mokkula olisi parempi vaihtoehto.
Itsekin ostin aikoinaan 22kw latausaseman miettimättä sen kummemmin pääsulakkeiden kokoa. Se sitten kytkettiin ja konffattiin 11kw teholleTällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Mitä tuo 22kW vaatii pääsulakkeelta?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Nopeamman latauksen etuna on sähköauton käytön lisäys. Vaikka ajais akut tyhjäksi, saa suht nopsaa rangea jatkaakseen ajoa. Tai sit vaan tyytyy lataamaan aina kun pysähtyy asioille, jos sähköä saatavilla matkalaturille.
Jokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostNopeamman latauksen etuna on sähköauton käytön lisäys. Vaikka ajais akut tyhjäksi, saa suht nopsaa rangea jatkaakseen ajoa. Tai sit vaan tyytyy lataamaan aina kun pysähtyy asioille, jos sähköä saatavilla matkalaturille.
Jokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.
Aina voisi toki sijoittaa tulevaisuuteen ja hankkia tehokkaamman laturin. Onko se kuitenkaan järkevää, jos kehitystä ei tapahdu auton AC latausnopeuksissa tai jos se 22kw laturi hajoaa ennen kuin on sellainen auto mikä kykenee sillä teholla lataamaan. Trendi kuitenkin on, että sähköautoistakin tulee entistä vähemmän kuluttavia, jolloin sillä 11kw laturilla saa nopeammin rangea.
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostJokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.
Kun kotiin tulee ja auton ajaa talliin ja tökkäsee 11kw wallboxiin kiinni niin se on kyllä todella vaivatonta, mukavaa ja halpaakin (ainakin vielä). Mutta jos asuu Tsadin ytimessä kerrostalossa ja auto kadunvarressa parkissa niin itse ainakin toteaisin hyvin nopeasti, että ei kiitos.
EDIT:
On ilmiselvää, että pikalatauksien hinnat on Suomessakin nousussa. Vielä nykyään voi hyödyntää suurteholatureita, joissa minuuttihinnoittelu. Jos itsellä on auto joka osaa ottaa isoja tehoja laturilta vastaan, niin kWh hinnat on hyvin kohtuullisia.
Terveisiä Saksasta. Kävin sieltä hakemassa i3 120Ah auton ja ajettavaa oli n. 600km matka saksan puolella. Tällä kertaa olin vähän paremmin varautunut ja oli appeja ja rfid:tä jo mukana. Latureita Saksassa kyllä riittää varsinkin kaupungeissa ja baanojen varrella. Eroa Suomeen tulee siinä, että laturit ovat joko pelkästään kWh hinnoiteltuja, tai sitten usein kWh-hinta + 0,x€/min ensimmäisen tunnin jälkeen.
Suomessa kotona: 0,11€/kWh
Saksassa baanan varrella: 0,55€/kWh (vaihtelee, Ionityllä 0,79€/kWh)
Referenssinä toki se, että saksalainen kotitalous maksaa sähköstään yli 0,30€/kWh.
Tuo Saksassa ajettu 600km maksoi yhteensä n. 48€ (Baanalla ~135km/h. Mukana tietysti muutama STAU. keskikulutus 16.3kWh/100km)
Last edited by pyroz; 31-08-2021, 13:48.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostSähköautoilua ja sähköautojen latailua nyt jonkin aikaa harrastaneena ja sitäkin enemmän näistä keskusteluun osallistuneena ja lukeneena niin sähköautoilun mielekkyys ja vaivattomuus voidaan aika suoraan tiivistää seuraaviin sanoihin: Mahdollisuus ladata kotona 3-vaiheella (11-22kw).
Tosin meille on n. 10 kk/10 tkm sähköautoilun aikana riittänyt ihan se pistorasiasta tuleva n. 2 kWh, toistaiseksi (illan+yön aikana saa tarpeeksi latausta käytännössä aina, kun tarvitsee) + hyvänä apuna erään ketjun läheltä löytyvät ilmaispikalaturit.
Kunnon laturi tulee varmaan hommattua lähitulevaisuudessa.
Jos ei ole mitään kotilatausmahdollisuutta, niin ei voi suositella, ellei sähköauto ole vain päivittäisiä kohtuullisen lyhyitä matkoja varten käytössä.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTerveisiä Saksasta. Kävin sieltä hakemassa i3 120Ah auton ja ajettavaa oli n. 600km matka saksan puolella. Tällä kertaa olin vähän paremmin varautunut ja oli appeja ja rfid:tä jo mukana. Latureita Saksassa kyllä riittää varsinkin kaupungeissa ja baanojen varrella. Eroa Suomeen tulee siinä, että laturit ovat joko pelkästään kWh hinnoiteltuja, tai sitten usein kWh-hinta + 0,x€/min ensimmäisen tunnin jälkeen.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by BFI18 View PostSamaa mieltä.
Tosin meille on n. 10 kk/10 tkm sähköautoilun aikana riittänyt ihan se pistorasiasta tuleva n. 2 kWh, toistaiseksi (illan+yön aikana saa tarpeeksi latausta käytännössä aina, kun tarvitsee) + hyvänä apuna erään ketjun läheltä löytyvät ilmaispikalaturit.
Kunnon laturi tulee varmaan hommattua lähitulevaisuudessa.
Jos ei ole mitään kotilatausmahdollisuutta, niin ei voi suositella, ellei sähköauto ole vain päivittäisiä kohtuullisen lyhyitä matkoja varten käytössä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTäällä iivari kolme vieläkin kaihertaa mieltä ja nastarenkaisiinkin taitaisi olla jonkinlainen ratkaisu. Autoja on tullut silloin tällöin katsottua nettiautosta ja joskus myös muualta (ruotsi, saksa). En kuitenkaan ole juurikaan vertaillut hintoja sen tarkemmin kun ajattelin että tuolta auton saaminen tänne on liian kovan työn takana. Onko i3s tai 120Ah mallien hinnoissa paljon eroa suomi(liikkeet) vs saksa?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMiten sen ottaa. Jos laitat agentin lapaan 1,5-2k€ ja sulle tuodaan pihaan auto niin eipä siinä kyllä paljoa eroa tule, jos lainkaan. Siinä toki on ero, että kun ostaa merkkarilta takuunalaista peliä joihin on tarvinnut tehdä vasta 1-2 huoltoa niin tietää paremmin mitä saa vs. Suomen käytettyjä myyvien isojen ketjujen 19-22v myyjien myymät autot, joista myyjä ei tiedä tuon taivaallista ja autot on ostettu rekkalasteittain sieltä mistä halvimmalla erä saadaan. Puolasta, tulvien jäljiltä Saksasta, jne...
Yksi puolan tuliainenkin näytti olevan ideaparkissa. Penkit oli aivan likaiset ja vaikutelma jäi kyllä sellaiseksi että multa tuo jäisi ostamatta alkuperämaan takia.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMitä tuo 22kW vaatii pääsulakkeelta?
Sellaisia laitteita mainostetaan jotka monitoroi koko talon kuormaa ja säätää lennossa auton latausaseman syöttöä mutta hiukan epäilen toimiiko nuo sitten käytännössä, ja aika arvokkaitakin taitavat olla.Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJoo kyllä sitä toki voi myös harrastaa ja pärjätä ihan 2kw shukolatauksillakin, mutta mielekkäintä se on tuolla 11kw boxilla Ja pointtina se, että ei ollenkaan mielekästä ellei kotona voi ladata lainkaan.
Asennekysymys ja itselle sopii sähkis paremmin kuin hyvin. Tulee niin paljon lyhyttä matkaa ajettua, että polttiksella tekisi pahaa se kylmäkäynnistysten määrä
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostKoska tuo 22kW on 32A per vaihe niin 35A pääsulakkeet tarvitsee vähintään mutta siinä jää sitten ruhtinaalliset 3A muille sähkölaitteille. Käytännössä siis pitäisi olla 50A pääsulakkeet jos oikeasti 32A meinaa autolle tuupata. Yksi vaihtoehto 35A sulakkeilla olisi että kytkee latauslaitteen 32A mutta säätää auton tai latauslaitteen puolelta että ottaa vain reilut 20A sen mukaan paljonko tarvii pelivaraa muille laitteille.
Sellaisia laitteita mainostetaan jotka monitoroi koko talon kuormaa ja säätää lennossa auton latausaseman syöttöä mutta hiukan epäilen toimiiko nuo sitten käytännössä, ja aika arvokkaitakin taitavat olla.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
Comment