Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Das_Bimmer
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 142
    • Espoo

    Leebmannilta tuo BMW flexible fast charger + 16A voimavirtakaapeli kotiinkuljetettuna ~500€. Samaisesta paikasta BMW 22KW Wallbox 80€ enempi, mutta säästää sähkärin työt. Ei kovin suuri ero.
    ___________________
    E61 535D ja reilusti rompetta
    E36 M3 Coupe

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      Originally posted by Das_Bimmer View Post
      Leebmannilta tuo BMW flexible fast charger + 16A voimavirtakaapeli kotiinkuljetettuna ~500€. Samaisesta paikasta BMW 22KW Wallbox 80€ enempi, mutta säästää sähkärin työt. Ei kovin suuri ero.
      Mikäli tarvitsee 22kw niin helppo valinta. Wallbox maksaa merkkarilla 600€. Mutta 22kw on aika iso rasite sähköliittymälle jo. Mikäli 11kw riittää niin mielestäni helppo valita tuo uusi pienempi mokkula
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1016
        • Pikis

        Omassa pihassani kiinteä laturi on näppärä kun ei ole mitään johtoja lojumassa / roikkumassa (ja meillä voimavirtapistoke tallissa jossa autoa ei pidetä) mutta jos olisi semmoista tarvetta että pitää päästä lataamaan kolmesta vaiheesta mökkeilyn / kyläilyn yhteydessä paikassa jossa on voimavirtapistoke mutta ei latauslaitetta niin sitten ehdottomasti tuollainen mokkula olisi parempi vaihtoehto.

        Itsekin ostin aikoinaan 22kw latausaseman miettimättä sen kummemmin pääsulakkeiden kokoa. Se sitten kytkettiin ja konffattiin 11kw teholle
        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17509
          • Turku

          Mitä tuo 22kW vaatii pääsulakkeelta?
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7045
            • Forssa

            Nopeamman latauksen etuna on sähköauton käytön lisäys. Vaikka ajais akut tyhjäksi, saa suht nopsaa rangea jatkaakseen ajoa. Tai sit vaan tyytyy lataamaan aina kun pysähtyy asioille, jos sähköä saatavilla matkalaturille.
            Jokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              Originally posted by |foder| View Post
              Nopeamman latauksen etuna on sähköauton käytön lisäys. Vaikka ajais akut tyhjäksi, saa suht nopsaa rangea jatkaakseen ajoa. Tai sit vaan tyytyy lataamaan aina kun pysähtyy asioille, jos sähköä saatavilla matkalaturille.
              Jokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.
              Suurin osa sähköautoista ei ota AC latauksella kuin 11kw sisään(pari poikkeusta tässäkin). Käytännössähän nekin tilanteet missä saapuisi akku täysin tyhjänä kotiin on kun on juuri ajanut +300km matkan, joten aika harvoin sitä oikeasti olisi välttämätöntä heti lähteä ajamaan uutta pitkää matkaa. PK-seudulla nyt ainakin on 50kw DC latureita, jolloin sen akun saa näissä hätätapauksissa 4-5x nopeammin ladattua vs kotilatauksen 11kw.

              Aina voisi toki sijoittaa tulevaisuuteen ja hankkia tehokkaamman laturin. Onko se kuitenkaan järkevää, jos kehitystä ei tapahdu auton AC latausnopeuksissa tai jos se 22kw laturi hajoaa ennen kuin on sellainen auto mikä kykenee sillä teholla lataamaan. Trendi kuitenkin on, että sähköautoistakin tulee entistä vähemmän kuluttavia, jolloin sillä 11kw laturilla saa nopeammin rangea.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                Originally posted by |foder| View Post
                Jokainen tavallaan mutta itse tekisin kaikki tällaiset perusjutut kuntoon, jotta sähköllä ajo olisi mahdollisimman vaivatonta.
                Sähköautoilua ja sähköautojen latailua nyt jonkin aikaa harrastaneena ja sitäkin enemmän näistä keskusteluun osallistuneena ja lukeneena niin sähköautoilun mielekkyys ja vaivattomuus voidaan aika suoraan tiivistää seuraaviin sanoihin: Mahdollisuus ladata kotona 3-vaiheella (11-22kw).

                Kun kotiin tulee ja auton ajaa talliin ja tökkäsee 11kw wallboxiin kiinni niin se on kyllä todella vaivatonta, mukavaa ja halpaakin (ainakin vielä). Mutta jos asuu Tsadin ytimessä kerrostalossa ja auto kadunvarressa parkissa niin itse ainakin toteaisin hyvin nopeasti, että ei kiitos.

                EDIT:

                On ilmiselvää, että pikalatauksien hinnat on Suomessakin nousussa. Vielä nykyään voi hyödyntää suurteholatureita, joissa minuuttihinnoittelu. Jos itsellä on auto joka osaa ottaa isoja tehoja laturilta vastaan, niin kWh hinnat on hyvin kohtuullisia.

                Terveisiä Saksasta. Kävin sieltä hakemassa i3 120Ah auton ja ajettavaa oli n. 600km matka saksan puolella. Tällä kertaa olin vähän paremmin varautunut ja oli appeja ja rfid:tä jo mukana. Latureita Saksassa kyllä riittää varsinkin kaupungeissa ja baanojen varrella. Eroa Suomeen tulee siinä, että laturit ovat joko pelkästään kWh hinnoiteltuja, tai sitten usein kWh-hinta + 0,x€/min ensimmäisen tunnin jälkeen.

                Suomessa kotona: 0,11€/kWh
                Saksassa baanan varrella: 0,55€/kWh (vaihtelee, Ionityllä 0,79€/kWh)

                Referenssinä toki se, että saksalainen kotitalous maksaa sähköstään yli 0,30€/kWh.

                Tuo Saksassa ajettu 600km maksoi yhteensä n. 48€ (Baanalla ~135km/h. Mukana tietysti muutama STAU. keskikulutus 16.3kWh/100km)



                Last edited by pyroz; 31-08-2021, 13:48.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Sähköautoilua ja sähköautojen latailua nyt jonkin aikaa harrastaneena ja sitäkin enemmän näistä keskusteluun osallistuneena ja lukeneena niin sähköautoilun mielekkyys ja vaivattomuus voidaan aika suoraan tiivistää seuraaviin sanoihin: Mahdollisuus ladata kotona 3-vaiheella (11-22kw).
                  Samaa mieltä.
                  Tosin meille on n. 10 kk/10 tkm sähköautoilun aikana riittänyt ihan se pistorasiasta tuleva n. 2 kWh, toistaiseksi (illan+yön aikana saa tarpeeksi latausta käytännössä aina, kun tarvitsee) + hyvänä apuna erään ketjun läheltä löytyvät ilmaispikalaturit.
                  Kunnon laturi tulee varmaan hommattua lähitulevaisuudessa.
                  Jos ei ole mitään kotilatausmahdollisuutta, niin ei voi suositella, ellei sähköauto ole vain päivittäisiä kohtuullisen lyhyitä matkoja varten käytössä.
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Terveisiä Saksasta. Kävin sieltä hakemassa i3 120Ah auton ja ajettavaa oli n. 600km matka saksan puolella. Tällä kertaa olin vähän paremmin varautunut ja oli appeja ja rfid:tä jo mukana. Latureita Saksassa kyllä riittää varsinkin kaupungeissa ja baanojen varrella. Eroa Suomeen tulee siinä, että laturit ovat joko pelkästään kWh hinnoiteltuja, tai sitten usein kWh-hinta + 0,x€/min ensimmäisen tunnin jälkeen.
                    Täällä iivari kolme vieläkin kaihertaa mieltä ja nastarenkaisiinkin taitaisi olla jonkinlainen ratkaisu. Autoja on tullut silloin tällöin katsottua nettiautosta ja joskus myös muualta (ruotsi, saksa). En kuitenkaan ole juurikaan vertaillut hintoja sen tarkemmin kun ajattelin että tuolta auton saaminen tänne on liian kovan työn takana. Onko i3s tai 120Ah mallien hinnoissa paljon eroa suomi(liikkeet) vs saksa?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      Originally posted by BFI18 View Post
                      Samaa mieltä.
                      Tosin meille on n. 10 kk/10 tkm sähköautoilun aikana riittänyt ihan se pistorasiasta tuleva n. 2 kWh, toistaiseksi (illan+yön aikana saa tarpeeksi latausta käytännössä aina, kun tarvitsee) + hyvänä apuna erään ketjun läheltä löytyvät ilmaispikalaturit.
                      Kunnon laturi tulee varmaan hommattua lähitulevaisuudessa.
                      Jos ei ole mitään kotilatausmahdollisuutta, niin ei voi suositella, ellei sähköauto ole vain päivittäisiä kohtuullisen lyhyitä matkoja varten käytössä.
                      Joo kyllä sitä toki voi myös harrastaa ja pärjätä ihan 2kw shukolatauksillakin, mutta mielekkäintä se on tuolla 11kw boxilla Ja pointtina se, että ei ollenkaan mielekästä ellei kotona voi ladata lainkaan.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6709
                        • PK-seutu

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Täällä iivari kolme vieläkin kaihertaa mieltä ja nastarenkaisiinkin taitaisi olla jonkinlainen ratkaisu. Autoja on tullut silloin tällöin katsottua nettiautosta ja joskus myös muualta (ruotsi, saksa). En kuitenkaan ole juurikaan vertaillut hintoja sen tarkemmin kun ajattelin että tuolta auton saaminen tänne on liian kovan työn takana. Onko i3s tai 120Ah mallien hinnoissa paljon eroa suomi(liikkeet) vs saksa?
                        Miten sen ottaa. Jos laitat agentin lapaan 1,5-2k€ ja sulle tuodaan pihaan auto niin eipä siinä kyllä paljoa eroa tule, jos lainkaan. Siinä toki on ero, että kun ostaa merkkarilta takuunalaista peliä joihin on tarvinnut tehdä vasta 1-2 huoltoa niin tietää paremmin mitä saa vs. Suomen käytettyjä myyvien isojen ketjujen 19-22v myyjien myymät autot, joista myyjä ei tiedä tuon taivaallista ja autot on ostettu rekkalasteittain sieltä mistä halvimmalla erä saadaan. Puolasta, tulvien jäljiltä Saksasta, jne...
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Miten sen ottaa. Jos laitat agentin lapaan 1,5-2k€ ja sulle tuodaan pihaan auto niin eipä siinä kyllä paljoa eroa tule, jos lainkaan. Siinä toki on ero, että kun ostaa merkkarilta takuunalaista peliä joihin on tarvinnut tehdä vasta 1-2 huoltoa niin tietää paremmin mitä saa vs. Suomen käytettyjä myyvien isojen ketjujen 19-22v myyjien myymät autot, joista myyjä ei tiedä tuon taivaallista ja autot on ostettu rekkalasteittain sieltä mistä halvimmalla erä saadaan. Puolasta, tulvien jäljiltä Saksasta, jne...
                          Se mitä olen katsonut tarjotaa suomesta niin melko vähän nuo on ajettu yleensä. Jotain muutaman tonninkin ajattuja on myynnissä.

                          Yksi puolan tuliainenkin näytti olevan ideaparkissa. Penkit oli aivan likaiset ja vaikutelma jäi kyllä sellaiseksi että multa tuo jäisi ostamatta alkuperämaan takia.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            Originally posted by Laku View Post
                            Mitä tuo 22kW vaatii pääsulakkeelta?
                            Koska tuo 22kW on 32A per vaihe niin 35A pääsulakkeet tarvitsee vähintään mutta siinä jää sitten ruhtinaalliset 3A muille sähkölaitteille. Käytännössä siis pitäisi olla 50A pääsulakkeet jos oikeasti 32A meinaa autolle tuupata. Yksi vaihtoehto 35A sulakkeilla olisi että kytkee latauslaitteen 32A mutta säätää auton tai latauslaitteen puolelta että ottaa vain reilut 20A sen mukaan paljonko tarvii pelivaraa muille laitteille.

                            Sellaisia laitteita mainostetaan jotka monitoroi koko talon kuormaa ja säätää lennossa auton latausaseman syöttöä mutta hiukan epäilen toimiiko nuo sitten käytännössä, ja aika arvokkaitakin taitavat olla.
                            Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • Puistis
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2013
                              • 849
                              • 09

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Joo kyllä sitä toki voi myös harrastaa ja pärjätä ihan 2kw shukolatauksillakin, mutta mielekkäintä se on tuolla 11kw boxilla Ja pointtina se, että ei ollenkaan mielekästä ellei kotona voi ladata lainkaan.
                              Reilun kuukauden ollut täyssähkö alla ilman kotilatausmahdollisuutta. Sellainen on kyllä tulossa jollain aikavälillä, mutta taloyhtiössä päätökset hieman kestää. Lataukset onnistuu kätevästi samalla kun käy kaupassa. Range kaupunkiajossa jossain 350-450km välillä, joten riittää näin etätyöaikana paremmin kuin hyvin. Työpaikalla on mahdollista ladata sitten kun sinne pääsee. Kertaakaan tässä 2tkm aikana ei ole sähkön riittävyyden kanssa ollut ongelmia. Pidempää matkaa(250km suunta) myös tullut ajettua, jolloin vaatii vain sen että käy edellisenä päivänä laturilla.

                              Asennekysymys ja itselle sopii sähkis paremmin kuin hyvin. Tulee niin paljon lyhyttä matkaa ajettua, että polttiksella tekisi pahaa se kylmäkäynnistysten määrä

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6709
                                • PK-seutu

                                Originally posted by kooma View Post
                                Koska tuo 22kW on 32A per vaihe niin 35A pääsulakkeet tarvitsee vähintään mutta siinä jää sitten ruhtinaalliset 3A muille sähkölaitteille. Käytännössä siis pitäisi olla 50A pääsulakkeet jos oikeasti 32A meinaa autolle tuupata. Yksi vaihtoehto 35A sulakkeilla olisi että kytkee latauslaitteen 32A mutta säätää auton tai latauslaitteen puolelta että ottaa vain reilut 20A sen mukaan paljonko tarvii pelivaraa muille laitteille.

                                Sellaisia laitteita mainostetaan jotka monitoroi koko talon kuormaa ja säätää lennossa auton latausaseman syöttöä mutta hiukan epäilen toimiiko nuo sitten käytännössä, ja aika arvokkaitakin taitavat olla.
                                Kuormanhallintajärjestelmiä ja niitä ymmärtäviä latureita on kyllä. Joskin itse ainakin miettisin Excelin ääressä hetken jos toisenkin, että sijoitanko vaikka 1000€ enemmän latauslaitteistoon kuormanhallinnalla, jolloin minulla on vain joskus ja jouluna täysi 11kw latausteho. Vai sijoitanko summan X 3x50A sähköliittymään, jolloin minulla voi olla halvemmat latauslaitteet ja aina 22kw käytössä. Tässä toki tuo summa X voi olla jollakin satoja euroja ja toisella kymmenen tuhatta euroa ja jollekin ehkä mahdotonta. Mutta selvittäisin ainakin
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎