Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luotettavinta mallia etsimässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1911
    • Turku

    Aika kaukana keskustelussa ollaan siitä luotettavimmasta mallista...
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2299
      • Vantaa

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Jep. Josku koulussa oli laskutehtävä kun 2500kg ajoneuvo törmää 1000kg ajoneuvoon keulakolarissa. Laskettiin voimat ja suunta johon törmäyksen rusentumisvaiheen jälkeen kuljetaan, aika karu on liike polossa kun peruutusvaihde kytkeytyy päälle. Mutta ehkä ne mittariston digitaaliset numerot pehmentää osumaa ?
      Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Uusissa autoissa törmäys energiat johdetaan koko koriin toisin kuin vanhoissa autoissa. Matkustajaan kohdistuvat voimat ovat pienemmät nykyautoissa, vaikka nokka kolarissa painavan vanhuksen kohtaisikin.

      Tuossa jotain testiä: https://youtu.be/Fn53MGa1v_o

      Ja tuossa tikapuurungon hyvyydestä: https://youtu.be/mLLanPwRgio
      Last edited by VilleP; 28-10-2020, 22:19.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by VilleP View Post
        Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Uusissa autoissa törmäys energiat johdetaan koko koriin toisin kuin vanhoissa autoissa. Matkustajaan kohdistuvat voimat ovat pienemmät nykyautoissa, vaikka nokka kolarissa painavan vanhuksen kohtaisikin.

        Tuossa jotain testiä: https://youtu.be/Fn53MGa1v_o

        Ja tuossa tikapuurungon hyvyydestä: https://youtu.be/mLLanPwRgio
        Odotin videota renault modus vs volvo 940
        Modus 1200kg vs volvo 1400kg
        Polo 1160kg vs range 2300kg

        Pointti oli kuitenkin se että meistä kukaan ei tee tienpäällä valintaa minkä kohtaa, on toki olemassa yleisimpiä kolarisattumalaskelmia.

        Kaikesta selviää hyvällä onnella:

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Odotin videota renault modus vs volvo 940
          Modus 1200kg vs volvo 1400kg
          Polo 1160kg vs range 2300kg

          Pointti oli kuitenkin se että meistä kukaan ei tee tienpäällä valintaa minkä kohtaa, on toki olemassa yleisimpiä kolarisattumalaskelmia.

          Kaikesta selviää hyvällä onnella:
          https://www.youtube.com/watch?v=NESquSzqPHM
          Perehdy koritekniikkaan.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by petrolhead View Post
            Perehdy koritekniikkaan.
            Tähän voisin vastata, perehdy painon voimaan.

            Koska et osannut perustella yleismaailmallista vastaustasi, autan.
            Polo on toki koriteknisesti tehty hienoista materiaaleista ja voimia jakavasta kehikosta, mutta kun nämä hienoudet on käytetty yhteentörmäyksessä Rangen massan kanssa liike energia määrää suunnan, sinä väität että koritekniikalla kumotaan massan liikkeen energia ?

            Modus oli aikanaan 5* kolariturvallisuuden auto, volvo aikansa 5*. 30 vuodessa toki modus on parempi, volvo on aikakautensa painava auto mutta tämän päivän keijukainen, modus on vain 200kg kevyempi ja pystyy ottamaan törmäsyvoimat vastaan, polo taas ei pysty kumoamaan 1160kg painollaan mitenkään 2300kg rangen aiheuttamia massan liike energiaa jolloin polo vaihtaa suuntaa niin nopeasti että koritekniikka ei pelasta ihmisen sisäelinten liikkeestä johtuvaa kuolemaa, ihminen ei vaan kestä sitä suunnan vaihdon nopeutta.

            Polo ei kulje sataa metriä tulosuuntaansa 1100kg massaerolla rangeen mutta suunta on selvä. Niin kauan kuin hidastuminen polossa tapahtuu menosuuntaan jäädään polossa henkiin, kun hidastuminen vaihtaa suuntaa polossa kuollaan.

            Comment

            • Ovaali
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 244
              • Ylivieska

              Molemmilta henki pois jos kunnon nokkakolari sattuu. Polon kuski nostetaan ruumissäkkiin, Rangen kuskista kaavitaan mitä jäljelle jää. Puolittainen nokkakolari niin Polo on ojassa ja kuski teholla, range kuski on edelleen silppua.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Tähän voisin vastata, perehdy painon voimaan.

                Koska et osannut perustella yleismaailmallista vastaustasi, autan.
                Polo on toki koriteknisesti tehty hienoista materiaaleista ja voimia jakavasta kehikosta, mutta kun nämä hienoudet on käytetty yhteentörmäyksessä Rangen massan kanssa liike energia määrää suunnan, sinä väität että koritekniikalla kumotaan massan liikkeen energia ?

                Modus oli aikanaan 5* kolariturvallisuuden auto, volvo aikansa 5*. 30 vuodessa toki modus on parempi, volvo on aikakautensa painava auto mutta tämän päivän keijukainen, modus on vain 200kg kevyempi ja pystyy ottamaan törmäsyvoimat vastaan, polo taas ei pysty kumoamaan 1160kg painollaan mitenkään 2300kg rangen aiheuttamia massan liike energiaa jolloin polo vaihtaa suuntaa niin nopeasti että koritekniikka ei pelasta ihmisen sisäelinten liikkeestä johtuvaa kuolemaa, ihminen ei vaan kestä sitä suunnan vaihdon nopeutta.

                Polo ei kulje sataa metriä tulosuuntaansa 1100kg massaerolla rangeen mutta suunta on selvä. Niin kauan kuin hidastuminen polossa tapahtuu menosuuntaan jäädään polossa henkiin, kun hidastuminen vaihtaa suuntaa polossa kuollaan.
                Törmäys ei ole fyssan kirjan kimmoisa tai epäkimmoisa.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Throttle
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 793
                  • -

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Tähän voisin vastata, perehdy painon voimaan.
                  Massa alkaa määrätä vasta kun molemmat kolarin osapuolet ovat turvallisuudeltaan samaa tasoa.
                  2020 Polo vs 2020 G-Mersu, olisin tietysti mielummin isomman kyydissä.

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1911
                    • Turku

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Odotin videota renault modus vs volvo 940

                    Kaikesta selviää hyvällä onnella:
                    https://www.youtube.com/watch?v=NESquSzqPHM
                    Scanian massa taitaa olla kymmenkertainen Volvon massaan verrattuna. Mieti sitä.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Scanian massa taitaa olla kymmenkertainen Volvon massaan verrattuna. Mieti sitä.
                      Ei tuossa ole mitään miettimistä, osittainen osuma ja suoraan renkaaseen. 50cm lisää vasemmalle ja tilanne olisi ollut täysin eri, lapiohommia. Mieti sitä.

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1911
                        • Turku

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Ei tuossa ole mitään miettimistä, osittainen osuma ja suoraan renkaaseen. 50cm lisää vasemmalle ja tilanne olisi ollut täysin eri, lapiohommia. Mieti sitä.
                        Kyllä tossa esimerkissä Volvolle tuli heti "pakki" päälle. Se ei ollut pelkkä äkkinäinen pysähdys vaan äkkinäinen suunnanvaihto.

                        Vaikea kuvitella että tuossa samassa tilanteessa se 90-luvun Rangen kuski olisi kävellyt ulos autosta. Luultavasti Rangen keulan kulma olisi rusentunut takapenkille asti.

                        Toisaalta taas se 2020 Polo olisi voinut selvitä samoilla vaurioilla kuin tuo Volvo.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • EK1
                          Newbiemmer
                          • Oct 2020
                          • 22
                          • Hämeenlinna

                          6kk päivitys

                          Päivittelen tässä vähän auton kuulumisia kun niitä toivottiin. Olen nyt omistanut tuon 525d (edit e61 vm 05) noin puoli vuotta, kilometrejä tullut noin 10k lisää ja tähän asti olen ollut hankintaan ihan tyytyväinen. Ilman isompia murheita olen saanut tuolla päästellä. Pientä ruostetta alkaa ilmentyä takaluukkuun, se hoidetaan loppukesästä kuntoon ja lämmityslaitteen moottori piti vaihtaa talvella. Ai niin ja I Drive lopetti toimintansa eilen. Vika vaikuttaa johtuvan tuosta ccc yksiköstä mutta en ole vielä varma. Oireina radion ja esim varoitus äänten pätkiminen, I Drive ei reagoi näppäimiin ratissa tai kässärin vieressä oleviin paitsi joskus harvoin ja silloinkin monesti viiveellä, näyttö sammuilee, hävittää joskus radio kanavat yms. Nyt sitten selvittelemään kuinka tuon korjaa kohtuu kustannuksin.
                          Last edited by EK1; 25-06-2021, 13:52.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            Originally posted by EK1 View Post
                            Päivittelen tässä vähän auton kuulumisia kun niitä toivottiin. Olen nyt omistanut tuon 525d noin puoli vuotta, kilometrejä tullut noin 10k lisää ja tähän asti olen ollut hankintaan ihan tyytyväinen. Ilman isompia murheita olen saanut tuolla päästellä. Pientä ruostetta alkaa ilmentyä takaluukkuun, se hoidetaan loppukesästä kuntoon ja lämmityslaitteen moottori piti vaihtaa talvella. Ai niin ja I Drive lopetti toimintansa eilen. Vika vaikuttaa johtuvan tuosta ccc yksiköstä mutta en ole vielä varma. Oireina radion ja esim varoitus äänten pätkiminen, I Drive ei reagoi näppäimiin ratissa tai kässärin vieressä oleviin paitsi joskus harvoin ja silloinkin monesti viiveellä, näyttö sammuilee, hävittää joskus radio kanavat yms. Nyt sitten selvittelemään kuinka tuon korjaa kohtuu kustannuksin.
                            Postauksellasi ei liene suurta informaatioarvoa jos tieto mistä autosta kyse, puuttuu
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • EK1
                              Newbiemmer
                              • Oct 2020
                              • 22
                              • Hämeenlinna

                              Pahoittelen informaation vähyyttä. Tarkennetaan että kyseessä on E61 525d vm05

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4996
                                • Forssa

                                Kun tässä puhuttiin luotettavuudesta ja samalla varmaan halutaan liipata myös edulliseen ajamiseen niin tuotakoon esiin, että itse olen tässä nyt ajellut viime hetket tyytyväisenä -03 Ford Ka:lla joka maksoi 80€. Ilmastointi löytyy. Ei ongelmia. Miksi maksaa liikaa?
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎