Originally posted by TeemuM
View Post
Suuri hybridiautokeskustelu osa I
Collapse
X
-
-
Käyttöautona: F20
Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
Myydään: HP 14" kannettava Win11 **220e**
-
-
-
Originally posted by Zeta View PostTulee aika hintavia pelejä sitten kun näitä ostellaan tuossa ~10v iässä ja mitään takuita ei ole enää voimassa :think
Eikä tule, vaan pikemminkin luo uusia yrityksiä hoitamaan noihin uudet paljon energia tehokkaammat akut. Noissa hybrideissä on kuitenkin kaikki valmiina ja kuvitellaan tilanne että kun vanha akku on kaput ja saksasta saa vaikka Boschin varaosa akun tupla rangella samaan koloon muutaku heittää piuhat kiinni, niin jo alkaa sillä 8 vuotta vanhallakin toinen elämä.
Toki kertakäyttö yhteiskunnassa eletään ja kaikki jopa vuoden vanhoista puhelimista heitetään roskiin mutta mä nään tossa niin paljon potentiaalia ja varsinkin sitten kun tesla avaa oman component protectioninsa että siihen pääsee muutkin käsiksi niin käytännössä se luo uusiakin auto merkkejä jotka vain pohjautuvat heidän myymään akkuteknologiaan tai vastaavaan. Tesla itsessään voi autona olla homman aloittaja ja jälkeenjäänyt kun vanhan kansan tehtaat kuten mercedes pääsee myllyttämään kunnolla ja saavat noita tuotteita pihalle. Luulen että tesla voi alkaa esimerkiksi vain akkuja myymään, jättäytyen taka-alalle ja antaen muiden valmistaa se itse auto tai vastaavaa. Softa ja akkutekniikka vain tulevat sieltä, tms.
Onhan tässä kymmenessä vuodessa tullut ties minkä merkkisiä uusia puhelimia jotka pesee Samsungin ja applen tietyillä ominaisuuksillaan ja eritoten hinnallaan.
Mutta ei hätää, suomessa kun autojen keskimääräinen ikä on se 12v niin odotellaan suosiosta sinne 2030 vuoteen jolloin 18 mallisen GTE passatin saa 120km rangella, 220tkm ajettuna
Comment
-
-
Originally posted by Ozzy #69# View PostMiten teillä nuo ”vialliset” akut oireilivat? Kuinka pitkä näissä olikaan tuo akkutakuu?
No rehellisesti sanottuna ei mitenkäänToki näin jälkikäteen voi sanoa, että rangesta puuttui aika merkittävästi. Mutta kun akku hiipuu hiljallee sitä ei huomaa, kun range vaihtelee paljon luonnollisista syistä (lämpötila, ajonopeus jne)
Takuu korkeajänniteakulle on 6 vuotta ja 100tkm hybrideissä ja i-autoissa 8 vuotta ja 100tkmMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Sama juttu itsellä, ei vikakoodeja ym. Nyt tässä kesän aikana alkanut rangesta kilsat katoamaan pikkuhiljaa, niin että nykyään pääsee enää n.15km. Toimii kyllä edelleen muuten ihan normaalisti. Alusta lähtien kun auto ollu mulla, niin rangelukema on ollu suurimmillaan 20-22km, joka kai on vähän pienempi mitä täällä useimmilla on ollu, niin ehkä tässä sitten on ollu jo mulle tullessa akuissa jotain vikaa.
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostEikä tule, vaan pikemminkin luo uusia yrityksiä hoitamaan noihin uudet paljon energia tehokkaammat akut. Noissa hybrideissä on kuitenkin kaikki valmiina ja kuvitellaan tilanne että kun vanha akku on kaput ja saksasta saa vaikka Boschin varaosa akun tupla rangella samaan koloon muutaku heittää piuhat kiinni, niin jo alkaa sillä 8 vuotta vanhallakin toinen elämä.
Toki kertakäyttö yhteiskunnassa eletään ja kaikki jopa vuoden vanhoista puhelimista heitetään roskiin mutta mä nään tossa niin paljon potentiaalia ja varsinkin sitten kun tesla avaa oman component protectioninsa että siihen pääsee muutkin käsiksi niin käytännössä se luo uusiakin auto merkkejä jotka vain pohjautuvat heidän myymään akkuteknologiaan tai vastaavaan. Tesla itsessään voi autona olla homman aloittaja ja jälkeenjäänyt kun vanhan kansan tehtaat kuten mercedes pääsee myllyttämään kunnolla ja saavat noita tuotteita pihalle. Luulen että tesla voi alkaa esimerkiksi vain akkuja myymään, jättäytyen taka-alalle ja antaen muiden valmistaa se itse auto tai vastaavaa. Softa ja akkutekniikka vain tulevat sieltä, tms.
Onhan tässä kymmenessä vuodessa tullut ties minkä merkkisiä uusia puhelimia jotka pesee Samsungin ja applen tietyillä ominaisuuksillaan ja eritoten hinnallaan.
Mutta ei hätää, suomessa kun autojen keskimääräinen ikä on se 12v niin odotellaan suosiosta sinne 2030 vuoteen jolloin 18 mallisen GTE passatin saa 120km rangella, 220tkm ajettunaNoinhan sen pitäisi mennä, vaatii osaamista jota ei ainakaan juuri nyt paljoa ole, koska autot ovat tehtaan takuunalaisia. Tuossa on tulevaisuudessa hyvä businessalue, varmasti tulee kukoistamaan, jos/kun vain pääsee kiinni varaosiin. Nyt vaikeaa tuntui olevan merkkihuollossakin, korjaukseen meni paljon aikaa osia odotellessa.
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Kyllä, mun muistaakseni Opelin Amperoihin on noita jo tarjolla joltain yritykseltä saksassa.
Joo, itsekin olen kaikki hybridini ostanut siten että kyseiset takuut ovat olleet voimassa, noita hybridejä ja 100% sähköjä on ollut. Passat GTE, Uusi SuperB phev, Toyotia, BMW 330e, 530e, MB e350, c350e, c300, sekä monta Teslaa. Ainoa mihin on tiedostetusti vaihdettu akku oli -14 mallin model S, nyt ostin juuri 16 mallisen johon myös akku vaihdettu teslalla 6tkm sitten. Muuten noissa ei ole ollut mitään vikoja. toki kilometrit ovat järjestään olleet alle 100tkm ellei alle 50tkm.
Kokeeksi ostin juurikin rikkinäisen GTE passatin josta ilmeisesti vaihteisto mennyt, lähinnä sen takia että tietää vastaisuudessa kun tuohon sen lootan laittaa että mikä sieltä menee kun on aivan eri kuin normaalissa mallissa. tuolla kun on se sähkömoottori välissä. Mutta noissa avautuu hyvin tuo korjaamotouhu kun tuohon pääsee perille eikä vaan laakkosella heitellä takuun piikkiin uusia osia kiinni. :think Toi kun on suosittu malli ja viat tuskin tulee vähenemään mitä enemmän niillä rullaillaan. Seuraavaksi sitten Hybridi Skoda on se mitä tulee tien päälle eniten, onneksi lähes sama teknisesti.
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostAinoa mihin on tiedostetusti vaihdettu akku oli -14 mallin model S, nyt ostin juuri 16 mallisen johon myös akku vaihdettu teslalla 6tkm sitten. .
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostHarhakäsitys, tesla vaihtaa vain ne kennot joissa varauskyky alle tietyn prosentin, yleisesti käsittääkseni pari kappaletta. Loput on vanhoja. Näin auto saadaan konttaamaan takuuajan ulkopuolelle pienin kustannuksin.
No kyllä mulle on koko akkupaketti ainakin tohon vm 16 vaihdettu. mutta toki näin voi noissa ensimmäisissä olla, näissä on vielä sen verran paljon pihalle ajettavia vikoja että jännityksellä odotetaan mitä Teslafoorumin merkki uskolliset tuumaa kun se virtapaketti menee omasta pussista. Hybridi toyotiin se ei mahdottoman kallis ole, jos nyt en väärin muista niin uudempikorisen Yariksen akkupaketti on joku 2500e. :think Noista tulee seuraava "jakopäänremppa" kuluerä kuluttajalle.
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostKokeeksi ostin juurikin rikkinäisen GTE passatin josta ilmeisesti vaihteisto mennyt, lähinnä sen takia että tietää vastaisuudessa kun tuohon sen lootan laittaa että mikä sieltä menee kun on aivan eri kuin normaalissa mallissa. tuolla kun on se sähkömoottori välissä. Mutta noissa avautuu hyvin tuo korjaamotouhu kun tuohon pääsee perille eikä vaan laakkosella heitellä takuun piikkiin uusia osia kiinni. :think Toi kun on suosittu malli ja viat tuskin tulee vähenemään mitä enemmän niillä rullaillaan. Seuraavaksi sitten Hybridi Skoda on se mitä tulee tien päälle eniten, onneksi lähes sama teknisesti.Last edited by Banned; 27-10-2020, 07:16.KTM 990 Adventure
Passat GTE
Comment
-
-
nii ne akut on kai 18650. Tuskin kovin iso juttu että noita paketteja aletaan myymään aftermarket osina, koska teknisesti ne on taskulampun tasolla. Aina sama laulu kun uusi auto ilmestyy niin miten kauhean kallista se on 10 vuoden päästä. jos auto maksaa 100 tonnia voi olettaa sen osien maksavan sen varsinkin kun siinä ei ole mitään tyhjää veroa lisäämässä hintaa. mitähän maksaa kun autopilotti prakaa tai adaptiivinen alusta. tuskin se akusto on se ainoa pelottava aihe. Ehkä kun tekniikka kehittyy ja 18650 akkujen kapasiteetit kasvaa niin tulevaisuudessa se 40 kilsaa muuttuu 60 kilsaan parin tonnin sijoituksella. Sen mitä se jakovamman korjaus maksaa 10 vuotiaaseen bensabemariin. paitsi se sama paskamoottorihan löytyy hybridistäkin däääm.
mitä tulee sähköpalopelkoon niin pari tuollaista akkua polttaa kyllä koko talon ja lähes jokaisella alkaa olemaan koti täynnä noita.
Joku kysy palaako kumi niin 275 antautuu ainakin helpolla 530e:llä, eli sanotaanko että palaa jos iskee tarve leikkiä. Helpommin kun 255 f30 328. sähkömoottori tuo vääntöä alas/heti niin irtoaa yllättävän helpolla tiestä suhteessa tehoihin.
Comment
-
-
Originally posted by Banned View PostMikäs siellä lootassa oli porsinut, oliko kallinkin remontti? Itsellä nyt 61 tkm ajettu -16 Passat alla ja hyvin on pelannut. Takuutakin vielä vuosi jäljellä, kun oli uutena otettu 5 v takuulla. Kesällä olen parhaimmillaan päässyt matka-ajossa pelkällä sähköllä 35 km. Sisältää 80-100 rajoitusta ja yhden pikkutaajaman siinä välissä. Pitkän ajan kulutus <3,0 l/100 km. Muutenhan tuo reissussa vie 5,6-5,8 sataselle 19" alut alla.
Ei mitään tietoa, näkemättä ostin ja auto kuljetuksessa vielä. Huoltokirja täydellinen ainoa kommentti oli että auto ei liiku, vaihteistovika. Jos tuuri käy ja noissa ei ole ollut tiedossa vikoja niin pääsee keppimodulin vaihdolla joka maksaa muutaman satasen. Mutta se oli sen verran edullinen että ei haittaa vaikka joutuisikin siihen vaihteiston vaihtamaan, sen varaan tarjous oli laskettukin. Eiköhän se siitä selviä ensi kuussa mikä siellä on :think
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Postnii ne akut on kai 18650. Tuskin kovin iso juttu että noita paketteja aletaan myymään aftermarket osina, koska teknisesti ne on taskulampun tasolla. Aina sama laulu kun uusi auto ilmestyy niin miten kauhean kallista se on 10 vuoden päästä. jos auto maksaa 100 tonnia voi olettaa sen osien maksavan sen varsinkin kun siinä ei ole mitään tyhjää veroa lisäämässä hintaa. mitähän maksaa kun autopilotti prakaa tai adaptiivinen alusta. tuskin se akusto on se ainoa pelottava aihe. Ehkä kun tekniikka kehittyy ja 18650 akkujen kapasiteetit kasvaa niin tulevaisuudessa se 40 kilsaa muuttuu 60 kilsaan parin tonnin sijoituksella. Sen mitä se jakovamman korjaus maksaa 10 vuotiaaseen bensabemariin. paitsi se sama paskamoottorihan löytyy hybridistäkin däääm.
mitä tulee sähköpalopelkoon niin pari tuollaista akkua polttaa kyllä koko talon ja lähes jokaisella alkaa olemaan koti täynnä noita.
Joku kysy palaako kumi niin 275 antautuu ainakin helpolla 530e:llä, eli sanotaanko että palaa jos iskee tarve leikkiä. Helpommin kun 255 f30 328. sähkömoottori tuo vääntöä alas/heti niin irtoaa yllättävän helpolla tiestä suhteessa tehoihin.
Pelkkää spekulaatiota tämä tokiMutta taitaa vaan olla että tuotteen hintaa saadaan alaspäin kun sitä valmistetaan tarpeeksi paljon ja kilpailua on. Mutta akkujen tapauksessa liikaa rajoittavia tekijöitä.
Last edited by VilleP; 27-10-2020, 10:19.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Itse mielenkiinnolla seuraan jenkeissä pyörivän ”right to repair” -keissin etenemistä, koska sillä tulee olemaan jatkossa myös autojen kanssa entistä enemmän merkitystä. Applehan on viime vuosina pyrkinyt haastamaan oikeuteen piraattiosilla/ ”refurbished”-tittelillä merkityillä osilla applen puhelimia korjaavia isompia lafkoja.
Teslahan tässä on applen kanssa suurimmat vastapuolen pelaajat. Tesla pistää softan kautta kampoihin jos 3rd party huoltoliike on tehnyt komponenttien vaihtoja/korjauksia. Jos tuo right to repair menee läpi jenkeissä, niin sitten tulevaisuus on ihan hallittavissa, mutta jos taas firmoille varataan oikeus määrittää paikat ja tavat, joilla auton omistaja saa huoltaa/kunnostaa omistamaansa autoa, niin heikoksi menee.Jaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostJuu sitähän on pelätty aikoinaan katalysaattorien ja DPF:ien hintaa, eikä ne nyt enää nii hirvittävän kalliita ole. Mutta akkujen tapauksessa niiden raaka-aineiden saatavuus ja sitämyöten hinta määrittelee valmiin lopputuloksen hintapolitiiikan. Jos huonosti käy nii hinnat nousevat, koska raaka-ainetta on rajoitetusti ja kysyntä nousee(kysynnän ja tarjonna laki). Monella autotehtaalla on ollut jo nyt onglelmia saada sähköautoja pihalle akkujen saatavuuden takia. Eli jos jotain mullistavaa akkutekniikan saralla ei seuraavina vuosina tapahdu, niin hinnat ei kymppitonneista muutamaan tonniin tule putoamaan. Akkuja on kuitenkin valmistettu jo yli sata vuotta, eikä niiden tekniikkaa ole pystytty kehittämään tänä aikana samaan tahtiin kuin muun elektroniikan/sähkötekniikan.
Pelkkää spekulaatiota tämä tokiMutta taitaa vaan olla että tuotteen hintaa saadaan alaspäin kun sitä valmistetaan tarpeeksi paljon ja kilpailua on. Mutta akkujen tapauksessa liikaa rajoittavia tekijöitä.
Kyllähän ton varmaan voisi laskea paljonko akusto maksaa kun ynnää akkujen hinnan kertaa määrä mitä niitä autoon menee. Siihen pari senttiä työtä mukaan. Nopsaan katsottuna siellä voisi olla n. 2000 18650 akkua ja noita saa 1-2 euron kappalehintaan. Ehkä halvemmallakin. kai ton joku kiinalainen tekee parilla donalla tollasen akkupaketin myyntiin kun markkina alkaa tuollaisia tarvitsemaan. Nythän vanhimmatkaan hybridit ei juuri akkujen vaihtoa tarvitse jos ei ole viasta kyse. Eli markkina on vasta tulossa.
Comment
-
Comment