Suuri hybridiautokeskustelu osa I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7574
    • Kotona

    #31
    Originally posted by TeemuM View Post
    Onkos jollain mennyt jo akkuja vaihtoon? Itsellä on menossa auto tällä viikolla huoltoon, kun vaihdetaan vähän yli puolet akuista. Onneks on akkutakuu vielä voimassa!
    Tulee aika hintavia pelejä sitten kun näitä ostellaan tuossa ~10v iässä ja mitään takuita ei ole enää voimassa :think
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
    Myydään: HP 14" kannettava Win11 **220e**
    -

    Comment

    • Kanerv4
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 985
      • Tampere

      #32
      Originally posted by Zeta View Post
      Tulee aika hintavia pelejä sitten kun näitä ostellaan tuossa ~10v iässä ja mitään takuita ei ole enää voimassa :think

      Eikä tule, vaan pikemminkin luo uusia yrityksiä hoitamaan noihin uudet paljon energia tehokkaammat akut. Noissa hybrideissä on kuitenkin kaikki valmiina ja kuvitellaan tilanne että kun vanha akku on kaput ja saksasta saa vaikka Boschin varaosa akun tupla rangella samaan koloon muutaku heittää piuhat kiinni, niin jo alkaa sillä 8 vuotta vanhallakin toinen elämä.



      Toki kertakäyttö yhteiskunnassa eletään ja kaikki jopa vuoden vanhoista puhelimista heitetään roskiin mutta mä nään tossa niin paljon potentiaalia ja varsinkin sitten kun tesla avaa oman component protectioninsa että siihen pääsee muutkin käsiksi niin käytännössä se luo uusiakin auto merkkejä jotka vain pohjautuvat heidän myymään akkuteknologiaan tai vastaavaan. Tesla itsessään voi autona olla homman aloittaja ja jälkeenjäänyt kun vanhan kansan tehtaat kuten mercedes pääsee myllyttämään kunnolla ja saavat noita tuotteita pihalle. Luulen että tesla voi alkaa esimerkiksi vain akkuja myymään, jättäytyen taka-alalle ja antaen muiden valmistaa se itse auto tai vastaavaa. Softa ja akkutekniikka vain tulevat sieltä, tms.


      Onhan tässä kymmenessä vuodessa tullut ties minkä merkkisiä uusia puhelimia jotka pesee Samsungin ja applen tietyillä ominaisuuksillaan ja eritoten hinnallaan.



      Mutta ei hätää, suomessa kun autojen keskimääräinen ikä on se 12v niin odotellaan suosiosta sinne 2030 vuoteen jolloin 18 mallisen GTE passatin saa 120km rangella, 220tkm ajettuna

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 820
        • Lappeenranta

        #33
        Originally posted by Ozzy #69# View Post
        Miten teillä nuo ”vialliset” akut oireilivat? Kuinka pitkä näissä olikaan tuo akkutakuu?

        No rehellisesti sanottuna ei mitenkään Toki näin jälkikäteen voi sanoa, että rangesta puuttui aika merkittävästi. Mutta kun akku hiipuu hiljallee sitä ei huomaa, kun range vaihtelee paljon luonnollisista syistä (lämpötila, ajonopeus jne)

        Takuu korkeajänniteakulle on 6 vuotta ja 100tkm hybrideissä ja i-autoissa 8 vuotta ja 100tkm
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • TeemuM
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 233
          • Turku

          #34
          Sama juttu itsellä, ei vikakoodeja ym. Nyt tässä kesän aikana alkanut rangesta kilsat katoamaan pikkuhiljaa, niin että nykyään pääsee enää n.15km. Toimii kyllä edelleen muuten ihan normaalisti. Alusta lähtien kun auto ollu mulla, niin rangelukema on ollu suurimmillaan 20-22km, joka kai on vähän pienempi mitä täällä useimmilla on ollu, niin ehkä tässä sitten on ollu jo mulle tullessa akuissa jotain vikaa.

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 820
            • Lappeenranta

            #35
            Originally posted by Kanerv4 View Post
            Eikä tule, vaan pikemminkin luo uusia yrityksiä hoitamaan noihin uudet paljon energia tehokkaammat akut. Noissa hybrideissä on kuitenkin kaikki valmiina ja kuvitellaan tilanne että kun vanha akku on kaput ja saksasta saa vaikka Boschin varaosa akun tupla rangella samaan koloon muutaku heittää piuhat kiinni, niin jo alkaa sillä 8 vuotta vanhallakin toinen elämä.



            Toki kertakäyttö yhteiskunnassa eletään ja kaikki jopa vuoden vanhoista puhelimista heitetään roskiin mutta mä nään tossa niin paljon potentiaalia ja varsinkin sitten kun tesla avaa oman component protectioninsa että siihen pääsee muutkin käsiksi niin käytännössä se luo uusiakin auto merkkejä jotka vain pohjautuvat heidän myymään akkuteknologiaan tai vastaavaan. Tesla itsessään voi autona olla homman aloittaja ja jälkeenjäänyt kun vanhan kansan tehtaat kuten mercedes pääsee myllyttämään kunnolla ja saavat noita tuotteita pihalle. Luulen että tesla voi alkaa esimerkiksi vain akkuja myymään, jättäytyen taka-alalle ja antaen muiden valmistaa se itse auto tai vastaavaa. Softa ja akkutekniikka vain tulevat sieltä, tms.


            Onhan tässä kymmenessä vuodessa tullut ties minkä merkkisiä uusia puhelimia jotka pesee Samsungin ja applen tietyillä ominaisuuksillaan ja eritoten hinnallaan.



            Mutta ei hätää, suomessa kun autojen keskimääräinen ikä on se 12v niin odotellaan suosiosta sinne 2030 vuoteen jolloin 18 mallisen GTE passatin saa 120km rangella, 220tkm ajettuna
            Noinhan sen pitäisi mennä, vaatii osaamista jota ei ainakaan juuri nyt paljoa ole, koska autot ovat tehtaan takuunalaisia. Tuossa on tulevaisuudessa hyvä businessalue, varmasti tulee kukoistamaan, jos/kun vain pääsee kiinni varaosiin. Nyt vaikeaa tuntui olevan merkkihuollossakin, korjaukseen meni paljon aikaa osia odotellessa.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • Kanerv4
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 985
              • Tampere

              #36
              Kyllä, mun muistaakseni Opelin Amperoihin on noita jo tarjolla joltain yritykseltä saksassa.



              Joo, itsekin olen kaikki hybridini ostanut siten että kyseiset takuut ovat olleet voimassa, noita hybridejä ja 100% sähköjä on ollut. Passat GTE, Uusi SuperB phev, Toyotia, BMW 330e, 530e, MB e350, c350e, c300, sekä monta Teslaa. Ainoa mihin on tiedostetusti vaihdettu akku oli -14 mallin model S, nyt ostin juuri 16 mallisen johon myös akku vaihdettu teslalla 6tkm sitten. Muuten noissa ei ole ollut mitään vikoja. toki kilometrit ovat järjestään olleet alle 100tkm ellei alle 50tkm.



              Kokeeksi ostin juurikin rikkinäisen GTE passatin josta ilmeisesti vaihteisto mennyt, lähinnä sen takia että tietää vastaisuudessa kun tuohon sen lootan laittaa että mikä sieltä menee kun on aivan eri kuin normaalissa mallissa. tuolla kun on se sähkömoottori välissä. Mutta noissa avautuu hyvin tuo korjaamotouhu kun tuohon pääsee perille eikä vaan laakkosella heitellä takuun piikkiin uusia osia kiinni. :think Toi kun on suosittu malli ja viat tuskin tulee vähenemään mitä enemmän niillä rullaillaan. Seuraavaksi sitten Hybridi Skoda on se mitä tulee tien päälle eniten, onneksi lähes sama teknisesti.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6778
                • PK-seutu

                #37
                Ja mitä tulee esim. F30 330e malliin, niin tykkäsin omasta todella paljon. Siihen jos saisi 30km sijaan vaikka edes 50km rangea niin ostaisin heti uudelleen. Hieno peli, hieno tekniikka.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by Kanerv4 View Post
                  Ainoa mihin on tiedostetusti vaihdettu akku oli -14 mallin model S, nyt ostin juuri 16 mallisen johon myös akku vaihdettu teslalla 6tkm sitten. .
                  Harhakäsitys, tesla vaihtaa vain ne kennot joissa varauskyky alle tietyn prosentin, yleisesti käsittääkseni pari kappaletta. Loput on vanhoja. Näin auto saadaan konttaamaan takuuajan ulkopuolelle pienin kustannuksin.

                  Comment

                  • Kanerv4
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 985
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Harhakäsitys, tesla vaihtaa vain ne kennot joissa varauskyky alle tietyn prosentin, yleisesti käsittääkseni pari kappaletta. Loput on vanhoja. Näin auto saadaan konttaamaan takuuajan ulkopuolelle pienin kustannuksin.

                    No kyllä mulle on koko akkupaketti ainakin tohon vm 16 vaihdettu. mutta toki näin voi noissa ensimmäisissä olla, näissä on vielä sen verran paljon pihalle ajettavia vikoja että jännityksellä odotetaan mitä Teslafoorumin merkki uskolliset tuumaa kun se virtapaketti menee omasta pussista. Hybridi toyotiin se ei mahdottoman kallis ole, jos nyt en väärin muista niin uudempikorisen Yariksen akkupaketti on joku 2500e. :think Noista tulee seuraava "jakopäänremppa" kuluerä kuluttajalle.

                    Comment

                    • Banned
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2014
                      • 521
                      • Sisä-Savo

                      #40
                      Originally posted by Kanerv4 View Post
                      Kokeeksi ostin juurikin rikkinäisen GTE passatin josta ilmeisesti vaihteisto mennyt, lähinnä sen takia että tietää vastaisuudessa kun tuohon sen lootan laittaa että mikä sieltä menee kun on aivan eri kuin normaalissa mallissa. tuolla kun on se sähkömoottori välissä. Mutta noissa avautuu hyvin tuo korjaamotouhu kun tuohon pääsee perille eikä vaan laakkosella heitellä takuun piikkiin uusia osia kiinni. :think Toi kun on suosittu malli ja viat tuskin tulee vähenemään mitä enemmän niillä rullaillaan. Seuraavaksi sitten Hybridi Skoda on se mitä tulee tien päälle eniten, onneksi lähes sama teknisesti.
                      Mikäs siellä lootassa oli porsinut, oliko kallinkin remontti? Itsellä nyt 61 tkm ajettu -16 Passat alla ja hyvin on pelannut. Takuutakin vielä vuosi jäljellä, kun oli uutena otettu 5 v takuulla. Kesällä olen parhaimmillaan päässyt matka-ajossa pelkällä sähköllä 35 km. Sisältää 80-100 rajoitusta ja yhden pikkutaajaman siinä välissä. Pitkän ajan kulutus <3,0 l/100 km. Muutenhan tuo reissussa vie 5,6-5,8 sataselle 19" alut alla.
                      Last edited by Banned; 27-10-2020, 07:16.
                      KTM 990 Adventure
                      Passat GTE

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #41
                        nii ne akut on kai 18650. Tuskin kovin iso juttu että noita paketteja aletaan myymään aftermarket osina, koska teknisesti ne on taskulampun tasolla. Aina sama laulu kun uusi auto ilmestyy niin miten kauhean kallista se on 10 vuoden päästä. jos auto maksaa 100 tonnia voi olettaa sen osien maksavan sen varsinkin kun siinä ei ole mitään tyhjää veroa lisäämässä hintaa. mitähän maksaa kun autopilotti prakaa tai adaptiivinen alusta. tuskin se akusto on se ainoa pelottava aihe. Ehkä kun tekniikka kehittyy ja 18650 akkujen kapasiteetit kasvaa niin tulevaisuudessa se 40 kilsaa muuttuu 60 kilsaan parin tonnin sijoituksella. Sen mitä se jakovamman korjaus maksaa 10 vuotiaaseen bensabemariin. paitsi se sama paskamoottorihan löytyy hybridistäkin däääm .

                        mitä tulee sähköpalopelkoon niin pari tuollaista akkua polttaa kyllä koko talon ja lähes jokaisella alkaa olemaan koti täynnä noita.

                        Joku kysy palaako kumi niin 275 antautuu ainakin helpolla 530e:llä, eli sanotaanko että palaa jos iskee tarve leikkiä. Helpommin kun 255 f30 328. sähkömoottori tuo vääntöä alas/heti niin irtoaa yllättävän helpolla tiestä suhteessa tehoihin.

                        Comment

                        • Kanerv4
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 985
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Banned View Post
                          Mikäs siellä lootassa oli porsinut, oliko kallinkin remontti? Itsellä nyt 61 tkm ajettu -16 Passat alla ja hyvin on pelannut. Takuutakin vielä vuosi jäljellä, kun oli uutena otettu 5 v takuulla. Kesällä olen parhaimmillaan päässyt matka-ajossa pelkällä sähköllä 35 km. Sisältää 80-100 rajoitusta ja yhden pikkutaajaman siinä välissä. Pitkän ajan kulutus <3,0 l/100 km. Muutenhan tuo reissussa vie 5,6-5,8 sataselle 19" alut alla.

                          Ei mitään tietoa, näkemättä ostin ja auto kuljetuksessa vielä. Huoltokirja täydellinen ainoa kommentti oli että auto ei liiku, vaihteistovika. Jos tuuri käy ja noissa ei ole ollut tiedossa vikoja niin pääsee keppimodulin vaihdolla joka maksaa muutaman satasen. Mutta se oli sen verran edullinen että ei haittaa vaikka joutuisikin siihen vaihteiston vaihtamaan, sen varaan tarjous oli laskettukin. Eiköhän se siitä selviä ensi kuussa mikä siellä on :think

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2344
                            • Vantaa

                            #43
                            Originally posted by duckland View Post
                            nii ne akut on kai 18650. Tuskin kovin iso juttu että noita paketteja aletaan myymään aftermarket osina, koska teknisesti ne on taskulampun tasolla. Aina sama laulu kun uusi auto ilmestyy niin miten kauhean kallista se on 10 vuoden päästä. jos auto maksaa 100 tonnia voi olettaa sen osien maksavan sen varsinkin kun siinä ei ole mitään tyhjää veroa lisäämässä hintaa. mitähän maksaa kun autopilotti prakaa tai adaptiivinen alusta. tuskin se akusto on se ainoa pelottava aihe. Ehkä kun tekniikka kehittyy ja 18650 akkujen kapasiteetit kasvaa niin tulevaisuudessa se 40 kilsaa muuttuu 60 kilsaan parin tonnin sijoituksella. Sen mitä se jakovamman korjaus maksaa 10 vuotiaaseen bensabemariin. paitsi se sama paskamoottorihan löytyy hybridistäkin däääm .

                            mitä tulee sähköpalopelkoon niin pari tuollaista akkua polttaa kyllä koko talon ja lähes jokaisella alkaa olemaan koti täynnä noita.

                            Joku kysy palaako kumi niin 275 antautuu ainakin helpolla 530e:llä, eli sanotaanko että palaa jos iskee tarve leikkiä. Helpommin kun 255 f30 328. sähkömoottori tuo vääntöä alas/heti niin irtoaa yllättävän helpolla tiestä suhteessa tehoihin.
                            Juu sitähän on pelätty aikoinaan katalysaattorien ja DPF:ien hintaa, eikä ne nyt enää nii hirvittävän kalliita ole. Mutta akkujen tapauksessa niiden raaka-aineiden saatavuus ja sitämyöten hinta määrittelee valmiin lopputuloksen hintapolitiiikan. Jos huonosti käy nii hinnat nousevat, koska raaka-ainetta on rajoitetusti ja kysyntä nousee(kysynnän ja tarjonna laki). Monella autotehtaalla on ollut jo nyt onglelmia saada sähköautoja pihalle akkujen saatavuuden takia. Eli jos jotain mullistavaa akkutekniikan saralla ei seuraavina vuosina tapahdu, niin hinnat ei kymppitonneista muutamaan tonniin tule putoamaan. Akkuja on kuitenkin valmistettu jo yli sata vuotta, eikä niiden tekniikkaa ole pystytty kehittämään tänä aikana samaan tahtiin kuin muun elektroniikan/sähkötekniikan.

                            Pelkkää spekulaatiota tämä toki Mutta taitaa vaan olla että tuotteen hintaa saadaan alaspäin kun sitä valmistetaan tarpeeksi paljon ja kilpailua on. Mutta akkujen tapauksessa liikaa rajoittavia tekijöitä.
                            Last edited by VilleP; 27-10-2020, 10:19.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1762
                              • HKI/Orimattila

                              #44
                              Itse mielenkiinnolla seuraan jenkeissä pyörivän ”right to repair” -keissin etenemistä, koska sillä tulee olemaan jatkossa myös autojen kanssa entistä enemmän merkitystä. Applehan on viime vuosina pyrkinyt haastamaan oikeuteen piraattiosilla/ ”refurbished”-tittelillä merkityillä osilla applen puhelimia korjaavia isompia lafkoja.

                              Teslahan tässä on applen kanssa suurimmat vastapuolen pelaajat. Tesla pistää softan kautta kampoihin jos 3rd party huoltoliike on tehnyt komponenttien vaihtoja/korjauksia. Jos tuo right to repair menee läpi jenkeissä, niin sitten tulevaisuus on ihan hallittavissa, mutta jos taas firmoille varataan oikeus määrittää paikat ja tavat, joilla auton omistaja saa huoltaa/kunnostaa omistamaansa autoa, niin heikoksi menee.
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                #45
                                Originally posted by VilleP View Post
                                Juu sitähän on pelätty aikoinaan katalysaattorien ja DPF:ien hintaa, eikä ne nyt enää nii hirvittävän kalliita ole. Mutta akkujen tapauksessa niiden raaka-aineiden saatavuus ja sitämyöten hinta määrittelee valmiin lopputuloksen hintapolitiiikan. Jos huonosti käy nii hinnat nousevat, koska raaka-ainetta on rajoitetusti ja kysyntä nousee(kysynnän ja tarjonna laki). Monella autotehtaalla on ollut jo nyt onglelmia saada sähköautoja pihalle akkujen saatavuuden takia. Eli jos jotain mullistavaa akkutekniikan saralla ei seuraavina vuosina tapahdu, niin hinnat ei kymppitonneista muutamaan tonniin tule putoamaan. Akkuja on kuitenkin valmistettu jo yli sata vuotta, eikä niiden tekniikkaa ole pystytty kehittämään tänä aikana samaan tahtiin kuin muun elektroniikan/sähkötekniikan.

                                Pelkkää spekulaatiota tämä toki Mutta taitaa vaan olla että tuotteen hintaa saadaan alaspäin kun sitä valmistetaan tarpeeksi paljon ja kilpailua on. Mutta akkujen tapauksessa liikaa rajoittavia tekijöitä.
                                Aika näyttää, mutta onneksi akut on maailman yleisintä mallia ja siten sama akku käy teslasta bemariin. Jos aftermarket osat yleistyy autojen yleistyttyä ehkä käytetyistä akuista alkaa saamaan pantin takaisin tms. nythän ne on kuluttajalle ongelmajätettä vaan, mutta käsittääkseni niistä voidaan ottaa metallit uusiokäyttöön. Vaikea sanoa mikä on perimmäinen syy akkujen saatavuuspulaan. Itse veikkaan ettei niiden tehtaita ole investoitu näin suuren kysynnän nousun myötä ja tuollaisen tehtaan ylösajo kestää pari vuotta niin olemme tässä jäljessä maailmalla, mutta tämä mutua. googlella tähän ei vastausta löydä koska ei kukaan valmistaja huuda julkisesti investointejaan ja suunnitelmia.

                                Kyllähän ton varmaan voisi laskea paljonko akusto maksaa kun ynnää akkujen hinnan kertaa määrä mitä niitä autoon menee. Siihen pari senttiä työtä mukaan. Nopsaan katsottuna siellä voisi olla n. 2000 18650 akkua ja noita saa 1-2 euron kappalehintaan. Ehkä halvemmallakin. kai ton joku kiinalainen tekee parilla donalla tollasen akkupaketin myyntiin kun markkina alkaa tuollaisia tarvitsemaan. Nythän vanhimmatkaan hybridit ei juuri akkujen vaihtoa tarvitse jos ei ole viasta kyse. Eli markkina on vasta tulossa.

                                Comment

                                Working...
                                X