Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laku
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?
    Sinistä maalarinteippiä on jengi ainakin aiemmin käyttänyt.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
    Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Nopeuden säätö on ja pienimmällä olen aina lähtenyt liikkeelle, levittänyt sillä aineen käsiteltävälle alueella ja vasta sitten hiukan lisännyt kierroksia ja painoa ja aloittanut myllytyksen.

Mut joo, kyllä tässä nyt on vika ollut enemmän tekijässä, kuin välineissä. Pitää opetella (lisää).

Leave a comment:

• JaniLap
    replied
    Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.

Leave a comment:

• |foder|
    replied
    Onko nopeuden säätöä?

Hiljempaa pyörien ei laikka repeydy. Joo kestää kauemmin saada hyvää jälkeä mutta jos ei vauhtia kestä niin ei muuta vaihtoehtoa ole.

Leave a comment:

• TheRipper
    replied
    Itse en laikan reunalla kiillottanut yhtään vaan pelkästään pidin tasaisena. Vähän joutui konetta kääntelemään hassuihin asentoihin mutta hyvin meni. Eikä laikkaan jäänyt kyllä jälkeäkään. Voihan noidenkin laaduissa kyllä eroja olla. Nuo Ryobin omat ainakin tuntuu todella hyviltä.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Mulla on Autodudesta ostettu paketti, jossa on Tokyo DA laikkoja

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Mitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
    Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
    Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
    Hmmm… jäin tätä miettimään. Sekin voi olla syypää, että peltien reunoissa tai ikkunalistojen lähellä olen ehkä liian ahneesti vetänyt liian lähelle sitä eritasossa olevaa reunaa, joka sitten osuu laikan ja laikan pohjan väliin ja saattaa rikkoa laikan siitä kohtaa.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
    Yhdestä reunasta lähtee rikkoontumaan hiukan ja sitten aika nopeasti hajoaa lisää, kun ei ole tasapainossa. Pakko heittää pois, kun laikan reuna nauraa isosti repeydyttyään pohjasta irti.

Leave a comment:

• TheRipper
    replied

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by mikkod View Post

Mä kyllä ex-e93 vedin isoilla laikoilla kokonaan. Kahvojen alta toki käsin ja rätillä.

Ei noissa kuvissa näkyvissä pinnoissa ollut ongelmia, mutta molempien puskurien alueella tuntui laippa hajoavan.

Voi toki olla niinkin, että mö en vaan vielä osaa. Kun tässä olen hiukan miettinyt tekemisiäni, niin ehkä olen välillä ottanut laipan ilmaan siirtääkseni sen hankalan paikan yli, tai esim. jyrkän pokkauksen kohdalla keventänyt (liikaa?) pokkauksen yli siirtyessäni. Luulen, että pahiten se laikka saa siipeensä, kun sitä ilmassa pyörittää. Olen toki sitä pyrkinyt välttämään.

Leave a comment:

• mikkod
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Ja taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.

Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.

Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?
    Mä kyllä ex-e93 vedin isoilla laikoilla kokonaan. Kahvojen alta toki käsin ja rätillä.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Ja taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.

Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.

Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?

Leave a comment:

• hietase
    replied
    Pappakerhon uudessa lehdessä oli kuvia Lahden showsta. Mukana oli fantastisen hieno e21 323i ja e3 vaihdetulla moottorilla. Autot olivat kuulemma BTCF:n osastolla.

Löytyykö näistä kaunottarista luettavaa foorumilta tai muualta?

Leave a comment:

• |foder|
    replied
    Olisiko se sitten kannattavampi pistää tässäkin päätyyn asti ja Launch kotiutettava.

Ettei jää harmittamaan vanha versio tai muuta. Köyhän ei ole varaa ostaa kahta vaan yksi hyvä.

Leave a comment:

Working...
X