Originally posted by Silmaauki
View Post
Pienet autoaiheiset kysymykset VI
Collapse
X
-
Originally posted by JaniLap View PostKiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
Leave a comment:
-
Nopeuden säätö on ja pienimmällä olen aina lähtenyt liikkeelle, levittänyt sillä aineen käsiteltävälle alueella ja vasta sitten hiukan lisännyt kierroksia ja painoa ja aloittanut myllytyksen.
Mut joo, kyllä tässä nyt on vika ollut enemmän tekijässä, kuin välineissä. Pitää opetella (lisää).
Leave a comment:
-
Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
Leave a comment:
-
Onko nopeuden säätöä?
Hiljempaa pyörien ei laikka repeydy. Joo kestää kauemmin saada hyvää jälkeä mutta jos ei vauhtia kestä niin ei muuta vaihtoehtoa ole.
Leave a comment:
-
Itse en laikan reunalla kiillottanut yhtään vaan pelkästään pidin tasaisena. Vähän joutui konetta kääntelemään hassuihin asentoihin mutta hyvin meni. Eikä laikkaan jäänyt kyllä jälkeäkään. Voihan noidenkin laaduissa kyllä eroja olla. Nuo Ryobin omat ainakin tuntuu todella hyviltä.
Leave a comment:
-
Originally posted by TheRipper View PostMitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
Leave a comment:
-
Originally posted by TheRipper View PostMitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
Leave a comment:
-
Mitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
Leave a comment:
-
Originally posted by mikkod View Post
Mä kyllä ex-e93 vedin isoilla laikoilla kokonaan. Kahvojen alta toki käsin ja rätillä.
Voi toki olla niinkin, että mö en vaan vielä osaa. Kun tässä olen hiukan miettinyt tekemisiäni, niin ehkä olen välillä ottanut laipan ilmaan siirtääkseni sen hankalan paikan yli, tai esim. jyrkän pokkauksen kohdalla keventänyt (liikaa?) pokkauksen yli siirtyessäni. Luulen, että pahiten se laikka saa siipeensä, kun sitä ilmassa pyörittää. Olen toki sitä pyrkinyt välttämään.
Leave a comment:
-
Originally posted by Silmaauki View PostJa taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.
Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.
Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?
Leave a comment:
-
Ja taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.
Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.
Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?
Leave a comment:
-
Pappakerhon uudessa lehdessä oli kuvia Lahden showsta. Mukana oli fantastisen hieno e21 323i ja e3 vaihdetulla moottorilla. Autot olivat kuulemma BTCF:n osastolla.
Löytyykö näistä kaunottarista luettavaa foorumilta tai muualta?
Leave a comment:
Leave a comment: