Originally posted by Rattiukko
View Post
Pienet autoaiheiset kysymykset VI
Collapse
X
-
Tämä kunnollinen tarkastus saattaa olla osalle foorumilaisia mahdollista taitojen ja tilojen puolesta, suurimmalle osalle tuskin (?) Tavan tallaajalta tämä tarkastus jäänee tekemättä, koeajo, vilkaisu konehuoneeseen ja renkaiden potkimista, näillä perusteilla se kiesi ostetaan, vielä jos on kiva väri niin raha vaihtaa omistajaa.
👍 1 -
Miksei sitten aina osta käytettyä autoa jos ja kun sen pitäisi olla 100% kunnossa? Uusi maksaa 100 000€ ja käytetty 1000€. Helppo valinta, ostaa sen tonnin auton. Vai mistä täällä puhutaan?
Tekee kunnollisen tarkastuksen autolle niin ei tule pettymyksiä:
👍 1Leave a comment:
-
Niin, joskus mä kuuluin tuohon ritariässän mainitsemaan kategoriaan: Jossain kohtaa selkäranka auton suhteen katkee ja kävelevät hikiotsalla myymälään ja kysytään välirahaa Kaskaihin.
Auto oli silloin muinoin vain pakollinen kulkuväline (vaikka toki luksuksesta haaveilin). Autoa huollettiin silloin niin kuin valmistajan huolto-ohjelma suositteli ja ohjasi tai kun se jostain kohtaa hajosi. Ja sitten se vaihdettiin noin 5 vuoden välein uudempaan. Välillä tuo selkäranka katkesi, kun lyhyen ajan sisällä oli ollut pari-kolme yllättävää ylimääräistä menoa ja myynti tuli sitä kautta "ajankohtaisemmaksi" kuin ehkä muuten oli tarkoitus. Silti auto oli sillä myynnin hetkellä kunnossa.
Käytetty auto nyt vaan on aina pieni riski. Ihan sama mistä ja keneltä ostaa. Samaa koskee muitakin tuotteita.
Leave a comment:
-
Ei tämä nyt ihan näin mustavalkoinen oo.Originally posted by Urpo_rotta View PostSuomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.
Vanhat +10 vuotiaat toki väsyy ja auto heille käyttöpeli joka pestään max kerran kuukaudessa, yleensä harvemmin. Jossain kohtaa selkäranka auton suhteen katkee ja kävelevät hikiotsalla myymälään ja kysytään välirahaa Kaskaihin.
Toista äärilaitaa edustaa porukka joka parin vuoden välein vaihtaa uuteen, pirssi vimpan päälle pidetty ja ajallaan marmorilla huollettu.
Onneksi on huutokaupat comi jonne pahimmat vanhukset työnnetään.
Se että moni auto ei koe riittävän hyvää hellyyttää shampoon ja pesukintaan muodossa, ei vielä pilaa tuotetta. Pelottavinta miten takuuaikana unohdetaan huoltaa kallis peltilehmä ajallaan. Harmaa alue vaihtelee merkettäin ja tuomio usesti selviää vasta kun jotain kallista kilahtaa.
Tarkkana saa olla.
Yleensä näitä harrastajien helmiä joissa pakoputken päitä joka viikonloppu kiilloitellaan ja jarrusatuloita suditellaan viikottain, ei löydy perumyymälöistä. Perusmyymälät ja perusostajat eivät maksa moisesta extraa.
Leave a comment:
-
Joo kyllä, noin se on. En tiedä saisko autoliikkeeltä paremman hyvityksen jos tarjoais auton ensin reippaaseen koeajoon tai kunnon tarkistukseen ja sanois että jos jotain löytyy, niin voin vielä senkin korjata ennen luovutusta.Originally posted by Urpo_rotta View PostSuomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.
Ne ei taida noin spesifejä olla, oon koettanut vaan vältellä asiointitarpeita, yleensä se korjauskulttuuri ja ylihuolto ei kuulu kenellekään muulle kuin harrastajalle. Niidenkin kans oppinut sen, että ruostehommat saatetaan kiertää kaukaa tai niitä ei ymmärretä välttämättä tehdä ajallaan, tai on liian työläitä. Siis jos iäkkäämpiä yksilöitä miettii.
Ja monelle nuorelle taas se miltä auto näyttää päälle päin on tärkein. Maalia saatetaan myllytellä ja kiillotella vaikka ja kuin, mutta ruosteisiin ei edes yritetä koskea millään tavalla ennen kuin karkaa käsistä, tai nimenomaan delegoidaan käsistä eteenpäin niiden vuoksi.
Leave a comment:
-
Suomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.
Leave a comment:
-
Sen verran paljon ajettu että laittaisin suosiolla kättä taskuun, mutta eihän kysyvä tieltä eksy. On kyllä hyvä liike jos tuollaisessa tulee vastaan ja voi lämmöllä suositella muillekin.
Se "paska kiertoon" on vähän näissä asioissa aina mentaliteetti jo vuosia ihmisillä.. Liikkeeseen vienti ja toista tilalle, kun ei haluta korjata.
Leave a comment:
-
Jooh, täysin samaa mieltä. Saa kyllä tarkka olla jos menee autoja myymään firman nimissä. Kesällä heille tullut ja heti meille myyty vastaavan hintatason kärry. Vanhan omistajan olisi tarvinnut kertoa, että vanteet kierot.
Toki liike voisi ottaa tavaksi käyttää jokaisen auton molemmat vanteet ja renkaat koneessa ennen myyntiä. Renkaiden kunnon asiakas voi tarkistaa, mutta vanteiden heittoa ei.
Mutta jos näin ajattelee, eihän liike kerkeis kun tarkastelemaan autoja päivätpitkät. Liekö sitten heillä halua/resursseja vastaavaan toimintaan vaiko suoraan korvailuihin.
Asia silti edennyt, lupasivat valikoimistaan jotkut vastaavat suorat vanteet samoille renkaille. Katsotaan miten homma etenee.
👍 3Leave a comment:
-
Ei ole kyllä helppoa autojobbarillakaan näinä päivinä. Kyseessä lienee joku 3000-4000€ auto, jonka on ottanut sulan kelin aikana vaihdossa sisään. Kieroista talvivanteista syntynyttä kuluakaan ei pysty vierittämään edelliselle omistajalle, ainakaan kovin helposti. Ei ole helppoa tehdä elantoa tuossakaan busineksessa, ei...
👍 1Leave a comment:
-
No näinpä. Tosin renkaat käyttökelvottomat kyseisillä vanteilla. Eipä vanteiden arvoa paljoa ole, mutta niistä plus rengastöistä vois koittaa jotain saada.Originally posted by jr66 View PostJos myyjä haluaa nillittää tai muuten mulkvisti niin ilmoutuksessa "kahdet hyvät renkaat" tarkoittaa renkaita, ei vanteita. En yllättysi jos tähän vetoaa.
Leave a comment:
-
Jos myyjä haluaa nillittää tai muuten mulkvisti niin ilmoutuksessa "kahdet hyvät renkaat" tarkoittaa renkaita, ei vanteita. En yllättysi jos tähän vetoaa.Originally posted by IiroU View PostNyt mahtoi osua kohdalle ensimmäinen kerta, kun pääsee keskustelemaan auton myyjän kanssa ostetusta tuotteesta.
Veli osti itselleen viime kesänä 2005 vuoden E90, jolla rullattu 380tkm. Ei siis mikään uusi eikä kovin kallis, mutta liikkeestä silti hankittu.
Asennettiin talvirenkaat eilen alle, jonka seurauksena ratti tärisee. Veli kävi rengasliikkeessä, löivät pyörän tasapainokoneeseen ja lopputuloksena 2/4 talvivannetta vino. Ilmeisesti myös ihan urakalla. Renkaat ei hyvät, mutta kohtuulliset Trianglen nastat vuodelta 2021. Vanteet myös kamalat tuplajakoiset tarvikkeet. Myynti-ilmoitus tallessa, jossa lukee *Kahdet hyvät renkaat vanteineen, *2x renkaat*
Onko joku vääntänyt myyjäliikeen kanssa vastaavasta asiasta? Varmaan ensin yhteydenottoa liikkeeseen ja jotain vaatimuksia... Helpompi varmaan hinnanalennusta, hankkii sitten toiset vanteet itse nastarenkailla. Arvoa noilla kuitenkaan ei uusien vannerengassettien vertaa ole. Ilmoituksessa mainittu kahdet renkaat, mutta toiset käyttökelvottomat vanteiden vuoksi.
Kokemuksia, vinkkejä, ideoita?
Leave a comment:
-
Nyt mahtoi osua kohdalle ensimmäinen kerta, kun pääsee keskustelemaan auton myyjän kanssa ostetusta tuotteesta.
Veli osti itselleen viime kesänä 2005 vuoden E90, jolla rullattu 380tkm. Ei siis mikään uusi eikä kovin kallis, mutta liikkeestä silti hankittu.
Asennettiin talvirenkaat eilen alle, jonka seurauksena ratti tärisee. Veli kävi rengasliikkeessä, löivät pyörän tasapainokoneeseen ja lopputuloksena 2/4 talvivannetta vino. Ilmeisesti myös ihan urakalla. Renkaat ei hyvät, mutta kohtuulliset Trianglen nastat vuodelta 2021. Vanteet myös kamalat tuplajakoiset tarvikkeet. Myynti-ilmoitus tallessa, jossa lukee *Kahdet hyvät renkaat vanteineen, *2x renkaat*
Onko joku vääntänyt myyjäliikeen kanssa vastaavasta asiasta? Varmaan ensin yhteydenottoa liikkeeseen ja jotain vaatimuksia... Helpompi varmaan hinnanalennusta, hankkii sitten toiset vanteet itse nastarenkailla. Arvoa noilla kuitenkaan ei uusien vannerengassettien vertaa ole. Ilmoituksessa mainittu kahdet renkaat, mutta toiset käyttökelvottomat vanteiden vuoksi.
Kokemuksia, vinkkejä, ideoita?
Leave a comment:
-
Itse laittaisin tällaisen (uskaltaa suositella, kun kyseiseltä sivulta tullut useat laitteet tilattua) ja siihen tämmöinen siisti kamera perään.Originally posted by antti View Post75v isäukon e60 525xd LCI ja CCC tarttisi peruutusapuja (ei ole tutkia) , mitä ehdotatte:
1. Kiinan Android- mööpeli kameralla?
2. Joku tarvike peruutustutka?
3. Joku parempi peruutustutka joka ehkä näkyisi ccc näytössä?
4. Jotain muuta, mitä?
Kaikissa kaapeloinnin vaiva...
Pysyy auto alkuperäisen näköisenä, ei turhaa Androidia joka hidastuu vuoden päästä & isä_ukolle isompi näyttö mistä näkee hyvin peruutella menemään. Plussana saa Carplayn/Android auton jos haluaa navia yms käyttää. Jos ei jaksa vetää kaapeleita niin joku tämmöinen langaton vastaanotin/lähetin varmaan myös voi olla ihan ok.
Omien kokemuksien mukaan edes näissä kiinan vehkeissä ei kannata niitä hinnat alkaen -lootia ostaa.Last edited by rizzo; 22-10-2025, 09:57.
Leave a comment:
Leave a comment: