Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wespa
    replied
    En tiedä olisiko tuo työkalutopicci ollut parempi, mutta menköön nyt tänne. Paineilmapuhallinpistoolit, löytyykö sellaista jossa olisi joko kiinteänä tai miksei irrotettavana lisäosanakin vähän tuota perus pistemäistä leveämmin puhaltava, jonkinlainen viuhkasuutin? Ankara googlailu ei oikein tuottanut tuloksia. Tuollaisella olisi kätevä kuivailla autoja pesun jälkeen, ei jaksaisi investoida pelkästään tuota tarkoitusta varten jenkkityyliin akkulehtipuhallinta.

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Joo näin on ja oikean mittainen remmi toivottavasti löytynyt.

    Alkuperäinen 64557795470 on ollut 869 mutta hihnan hammastuksen muututtua pituus kasvanut 26mm kokoon 896. Näin myös continentalin katalogi kertoo, jonka on entisen BMW leimoilla varustetun hihnan valmistaja.

    Kyllä sai hieman raapia päätä. Onko vaan 69 muuttunut 96 vaiko oikeasti jotain tapahtunut. Tais olla jotain tapahtunut.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Voi käydä limpun kumivaimennuksen päälle jos jää tiukempaan kuin orkkispituus on.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Vaikuttaa? Siis venyy? Kyllä se venyy. Laturilta tai jostain siitä löyty kutoskoneessa hihnapyörästä sopiva kolo josta pyöritellä konetta ja hihnan saa helposti vaikka ruuvarilla ohjailtua paikoilleen. Ei siihen kannata normihihnaa laittaa minusta, hyvin se toimii.

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Ilmastoinnin venyhihna aiheuttaa harmia. Auton saa kyllä kuntoon, mutta nopealla aikataululla etsitään parhainta ratkaisua. Myöhemmin todennäköisesti retrofittaan kiristimen ja pidemmän hihnan.

    Vakio pituus 869. Paikalle yritetty 868 non-stretch hihnaa, ei mene omasta eikä pajan toimesta. Seuraavana helposti saatavana vaihtoehtona on joko 867 venyhihna tai 878 normaali hihna. Kokemuksia sekä mielipiteitä? Miten paljon venyhihna oikeasti vaikuttaa? Onkohan tuo 878 liian pitkä?

    Edit: Vanha hihnan pituus 869. Nykyään hihnan osanumero 64557795470 kääntyykin 896 pitkään. Ollut varmaan jokin päivitys taustalla.
    Last edited by IiroU; 14-08-2025, 00:42.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    En tähän ikään mennessä tiennyt, että sinistäkin maalarinteippiä on. Kaikkee uutta sitä oppii koko ajan.
    On sitä vihreää ja oranssiakin. Lähinnä nimenomaan automaalaukseen tarkoitettuja.

    Kumi ja ei-kiiltävät muovilistat on syytä peittää kyllä. En näe tarvetta kromilistojen tai kiiltävien mustien listojen peitolle ainakaan vahauksen yhteydessä. Toki hiovat aineet noita voinevat kevyesti naarmuttaa?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Laku View Post

    Sinistä maalarinteippiä on jengi ainakin aiemmin käyttänyt.
    Mun eka reaktio tähän oli vähän sama, kuin joku olisi pyytänyt hakemaan ruudullista maalia.

    En tähän ikään mennessä tiennyt, että sinistäkin maalarinteippiä on. Kaikkee uutta sitä oppii koko ajan.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Kumi- ja muovilistojen teippauksen ymmärrän, mutta teippaatteko te myös kromilistat? Tai lamput?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

    Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?
    Sinistä maalarinteippiä on jengi ainakin aiemmin käyttänyt.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
    Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Nopeuden säätö on ja pienimmällä olen aina lähtenyt liikkeelle, levittänyt sillä aineen käsiteltävälle alueella ja vasta sitten hiukan lisännyt kierroksia ja painoa ja aloittanut myllytyksen.

    Mut joo, kyllä tässä nyt on vika ollut enemmän tekijässä, kuin välineissä. Pitää opetella (lisää).

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Onko nopeuden säätöä?

    Hiljempaa pyörien ei laikka repeydy. Joo kestää kauemmin saada hyvää jälkeä mutta jos ei vauhtia kestä niin ei muuta vaihtoehtoa ole.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Itse en laikan reunalla kiillottanut yhtään vaan pelkästään pidin tasaisena. Vähän joutui konetta kääntelemään hassuihin asentoihin mutta hyvin meni. Eikä laikkaan jäänyt kyllä jälkeäkään. Voihan noidenkin laaduissa kyllä eroja olla. Nuo Ryobin omat ainakin tuntuu todella hyviltä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Mulla on Autodudesta ostettu paketti, jossa on Tokyo DA laikkoja

    Leave a comment:

Working...
X