memebuy23buy

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Joo ok

    Purin omasta E53 laturin pois huoltoon. Se lopetti joskus lataamisen, oli ajossa ehkä jotain 1000km sen jälkeen ennen nykyistä seisontaa, kaikki ok. Pelkillä hiilillä tuli kuntoon.

    Nyt myöhemmin kuitenkin täyskunnostaessa tuli sellainen eteen, että kun tuossa laturimallissa on 12 diodia, niin yksi niistä näyttää vaan puolet oikeasta lukemasta, ei kuitenkaan päästä toiseen suuntaan virtaa läpi, eli onko tuo vaan ns. menossa rikki? Latasi ihan oikein, eikä vikavaloja tms tai vikakoodeja tullut, sen muistan.
    Yritin netistä noista diodeista googlettaa juttuja, mutta en päässyt oikein puusta pitkään. Tuo käsittääkseni voi oireilla ehkä jännitteen heittelynä kun diodi päästää läpi virtaa eri tavalla kuin kuuluisi, mutta kun tuossa laturissa tuo diodien määrä on noin suuri ja tuo on pieni heitto, ei välttämättä näy ollenkaan. Vertasin sitä ehyeen diodisiltaan ja siinä tuota heittoa ei ollut.
    Onko joku noiden elektroniikkajuttujen kanssa pelannut enemmän, että tietäis faktaakin?

    Leave a comment:


  • Ozzy #69#
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Ei oo tainnut koskaan akku mennä rikki niin että tielle jättäis, en ainakaan oo kuullut. Laturi sen sijaan voi mennäkin.
    Laturi oli rikki.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Sähköautossa ei ole edes laturia vaan dc-dc muunnin joka antaa jotain 13+ volttia silloin kun se on päällä.

    Heitti liikaa verrattuna mihin?
    Last edited by Rattiukko; 13-03-2025, 10:42.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Mikä auto? Voihan siellä olla jotain välissä mikä nostaa jännitteen tupakansytyttimelle paremmin sopivaksi vaikka auto ei käynnissä. Pitäisi myös katsoa jännite auto käynnissä eikä sammuksissa Toyotan tapauksessa.

    Ja jos auton sammuttaa niin hetken se voi näyttää noita lukemia. Ne tippuu siitä nopeaan varsinkin jos on vähänkin kuormaa.
    Testasin toki käynnissäkin saman. Ero oli siinäkin suuri, mutten enää muista tarkkoja jännitteitä. Autona oli se murheenkryyni EV6:n, jossa oli mulla mm. tuo 12V jännitteen kanssa ongelma. Kun tekivät minulle tarjouksen vaihdosta uuteen samanlaiseen, piti hommata jännitemittari jolla voisin katsoa jo heti uutena ennenkuin ajan edes pihalle, toimiiko tuo. Vanhassahan minulla oli kiinni "battery monitor II", jolla näki tarkasti akun jänniteen kännykällä livenä kokoajan. Tämän jännite heitti -0.03V todelliseen. Noh, hommasin tuon mainostamasi tupakansytytinmittarin ja lopputulos oli että se heitti kautta linjan aivan liikaa, mutta minua kiinnosti tuo jännitealue 12.5-13.5V. Niin, ja kyllä tuo jännite oli myös tupakansytyttimessä alhainen, kun sillä ei saanut mitään 12V pienakkuja ladattua ajaessa. Sen vuoksi aloin ylipäänsä selvittämään, mikä tässä mättää jo ennenkuin ensimmänen 12V akku kajahti.
    Noh, minulla oli vanhassa autossa lisävaloja ohjaamassa XBB relesarja, jonka OBD-mokkula-kännykkäyhdistelmä näytti jännitteen just eikä melkein. Käytin sitten sitä.
    Niin, ja meinasi jäädä kauppaan se uusikin EV6:n tuosta syystä. Onneksi pystyivät päivittämään ICCU:n softat heti, niin alkoi toimia välttävästi. Hyvähän se ei näissä koskaan ole.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Mikä auto? Voihan siellä olla jotain välissä mikä nostaa jännitteen tupakansytyttimelle paremmin sopivaksi vaikka auto ei käynnissä. Pitäisi myös katsoa jännite auto käynnissä eikä sammuksissa Toyotan tapauksessa.

    Ja jos auton sammuttaa niin hetken se voi näyttää noita lukemia. Ne tippuu siitä nopeaan varsinkin jos on vähänkin kuormaa.
    Last edited by Rattiukko; 13-03-2025, 00:11.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Olisit käynyt vaihtamassa jos se oli rikki. Tuollainen näyttää 0,1V - 0,2V tarkkuudella saman mitä auton oma diagnostiikka ja sekin voi johtua siitä kun mitataan eri kohdasta. Tuollaisella mittarilla on ihan täysin riittävä tarkkuus kertomaan onko auton laturi rikki vai ei ja muutenkin seurata auton jännitettä ja latausta.
    Kun testasin tuota, akulta mitattuna jännite oli 12.5V ja tuo näytti 13.4V. Auto siis sammuksissa, joten mistään ei voi tulla 12V järjestelmään isompaa jännitettä kuin akkujännite. Tietysti otanta nyt on mulla vain tuo yksi, mutta tälläkin kokemuksella kannattaa tarkistaa sen näyttämä ennenkuin uskoo siihen ja alkaa vaikkapa uutta laturia ostamaan.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Olisit käynyt vaihtamassa jos se oli rikki. Tuollainen näyttää 0,1V - 0,2V tarkkuudella saman mitä auton oma diagnostiikka ja sekin voi johtua siitä kun mitataan eri kohdasta. Tuollaisella mittarilla on ihan täysin riittävä tarkkuus kertomaan onko auton laturi rikki vai ei ja muutenkin seurata auton jännitettä ja latausta.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Mittaa paljonko latausjännite on kun auto käynnissä. Jos et osaa yleismittaria käyttää niin tökkää tuollainen auton tupakansytyttimeen niin näet jännitteen: https://www.puuilo.fi/carman-auton-a...mittari-12-24v
    En kauheasti uskois noiden näyttämään. Minä ostin juurikin tuollaisen hetkellistä tarvetta varten, muttei sitä sitten siihen tarpeeseen voinut käyttää, kun näytti yli voltin liikaa.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Mittaa paljonko latausjännite on kun auto käynnissä. Jos et osaa yleismittaria käyttää niin tökkää tuollainen auton tupakansytyttimeen niin näet jännitteen: https://www.puuilo.fi/carman-auton-a...mittari-12-24v

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Ei oo tainnut koskaan akku mennä rikki niin että tielle jättäis, en ainakaan oo kuullut. Laturi sen sijaan voi mennäkin.

    Leave a comment:


  • Ozzy #69#
    replied
    Originally posted by jr66 View Post

    Miltä vuosikymmeneltä tämä tojota on ?
    2009 Toyota verso bensakoneella.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Tai latailet sen uuden akun ja sitten auto käydessä mittailemaan. Laturivaivalta tosiaan kuulostaa.
    Last edited by protoni; 12-03-2025, 09:13.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Laturille tuo haiskahtaa. Laita auto käyntiin (apuvirralla) ja mittaa latausjännite.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Ei taida olla keltaista akkuvaloa. Punainen valo mittaristossa tarkoittaa että meno loppuu hetkenä minä hyvänsä. Laturi vainaa tms. Yleismittari käteen.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Ozzy #69# View Post

    Eikös sen pitäisi tulla keltaisena hyvissä ajoin eikä suoraan punainen akun kuva ja tämän jälkeen päässyt 500 metriä ja auto jäänyt siihen….
    Miltä vuosikymmeneltä tämä tojota on ?

    Leave a comment:

Working...
X