Mikä auto? Voihan siellä olla jotain välissä mikä nostaa jännitteen tupakansytyttimelle paremmin sopivaksi vaikka auto ei käynnissä. Pitäisi myös katsoa jännite auto käynnissä eikä sammuksissa Toyotan tapauksessa.
Ja jos auton sammuttaa niin hetken se voi näyttää noita lukemia. Ne tippuu siitä nopeaan varsinkin jos on vähänkin kuormaa.
Testasin toki käynnissäkin saman. Ero oli siinäkin suuri, mutten enää muista tarkkoja jännitteitä. Autona oli se murheenkryyni EV6:n, jossa oli mulla mm. tuo 12V jännitteen kanssa ongelma. Kun tekivät minulle tarjouksen vaihdosta uuteen samanlaiseen, piti hommata jännitemittari jolla voisin katsoa jo heti uutena ennenkuin ajan edes pihalle, toimiiko tuo. Vanhassahan minulla oli kiinni "battery monitor II", jolla näki tarkasti akun jänniteen kännykällä livenä kokoajan. Tämän jännite heitti -0.03V todelliseen. Noh, hommasin tuon mainostamasi tupakansytytinmittarin ja lopputulos oli että se heitti kautta linjan aivan liikaa, mutta minua kiinnosti tuo jännitealue 12.5-13.5V. Niin, ja kyllä tuo jännite oli myös tupakansytyttimessä alhainen, kun sillä ei saanut mitään 12V pienakkuja ladattua ajaessa. Sen vuoksi aloin ylipäänsä selvittämään, mikä tässä mättää jo ennenkuin ensimmänen 12V akku kajahti.
Noh, minulla oli vanhassa autossa lisävaloja ohjaamassa XBB relesarja, jonka OBD-mokkula-kännykkäyhdistelmä näytti jännitteen just eikä melkein. Käytin sitten sitä.
Niin, ja meinasi jäädä kauppaan se uusikin EV6:n tuosta syystä. Onneksi pystyivät päivittämään ICCU:n softat heti, niin alkoi toimia välttävästi. Hyvähän se ei näissä koskaan ole.
Mikä auto? Voihan siellä olla jotain välissä mikä nostaa jännitteen tupakansytyttimelle paremmin sopivaksi vaikka auto ei käynnissä. Pitäisi myös katsoa jännite auto käynnissä eikä sammuksissa Toyotan tapauksessa.
Ja jos auton sammuttaa niin hetken se voi näyttää noita lukemia. Ne tippuu siitä nopeaan varsinkin jos on vähänkin kuormaa.
Olisit käynyt vaihtamassa jos se oli rikki. Tuollainen näyttää 0,1V - 0,2V tarkkuudella saman mitä auton oma diagnostiikka ja sekin voi johtua siitä kun mitataan eri kohdasta. Tuollaisella mittarilla on ihan täysin riittävä tarkkuus kertomaan onko auton laturi rikki vai ei ja muutenkin seurata auton jännitettä ja latausta.
Kun testasin tuota, akulta mitattuna jännite oli 12.5V ja tuo näytti 13.4V. Auto siis sammuksissa, joten mistään ei voi tulla 12V järjestelmään isompaa jännitettä kuin akkujännite. Tietysti otanta nyt on mulla vain tuo yksi, mutta tälläkin kokemuksella kannattaa tarkistaa sen näyttämä ennenkuin uskoo siihen ja alkaa vaikkapa uutta laturia ostamaan.
Olisit käynyt vaihtamassa jos se oli rikki. Tuollainen näyttää 0,1V - 0,2V tarkkuudella saman mitä auton oma diagnostiikka ja sekin voi johtua siitä kun mitataan eri kohdasta. Tuollaisella mittarilla on ihan täysin riittävä tarkkuus kertomaan onko auton laturi rikki vai ei ja muutenkin seurata auton jännitettä ja latausta.
En kauheasti uskois noiden näyttämään. Minä ostin juurikin tuollaisen hetkellistä tarvetta varten, muttei sitä sitten siihen tarpeeseen voinut käyttää, kun näytti yli voltin liikaa.
Ei taida olla keltaista akkuvaloa. Punainen valo mittaristossa tarkoittaa että meno loppuu hetkenä minä hyvänsä. Laturi vainaa tms. Yleismittari käteen.
Leave a comment: